Seminaari
Oppiaihe 13 – Oppi ja liitot 3: ”Sinä et olisi saanut pelätä ihmistä enemmän kuin Jumalaa”


”Oppiaihe 13 – Oppi ja liitot 3: ’Sinä et olisi saanut pelätä ihmistä enemmän kuin Jumalaa’”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja, 2025

”Oppi ja liitot 3”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja

Oppiaihe 13 – Oppi ja liitot 3–5

Oppi ja liitot 3

”Sinä et olisi saanut pelätä ihmistä enemmän kuin Jumalaa”

Kuva
Nuori kävelemässä pois ystävien luota

Toisinaan saatamme tuntea, että muut painostavat meitä olemaan tottelematta Jumalaa. Joseph Smith koki samanlaista painetta, kun Martin Harris pyysi, että hän saisi ottaa Mormonin kirjan käännetyt sivut. Joseph kuitenkin oppi, että tällaisina hetkinä meidän tulee olla uskollisia Jumalalle emmekä saa antaa periksi muiden painostukselle. Tämä oppiaihe voi auttaa oppilaita tuntemaan suurempaa halua luottaa Jumalaan enemmän kuin toisiin ihmisiin.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Elämän paineet

Aloita oppitunti näyttämällä oppilaille jotakin pehmeää esinettä, kuten pehmolelua tai tyynyä. Kerro oppilaille, että tämä esine voisi kuvata heitä. Pyydä yhtä oppilasta laittamaan pehmeän esineen päälle kirja tai jokin muu painava esine kunkin vastauksen kohdalla, jonka he antavat seuraaviin kysymyksiin. Kun pehmeä esine litistyy, pyydä oppilaita pohtimaan, tuntuuko heistä koskaan, että jokin painaa heitä tällä tavalla.

  • Mitä paineita teini-ikäiset tuntevat elämässään?

  • Kuinka monet näistä paineista aiheutuvat siitä, että yrittää miellyttää muita?

Pohdi hetken aikaa, kuinka paljon sinä tunnet painetta miellyttää muita ja miksi.

Tässä oppiaiheessa tutkit sitä, kuinka profeetta Joseph Smith tunsi painetta miellyttää Martin Harrisia ja mitä Vapahtaja opetti hänelle siinä tilanteessa. Tavoittele tutkiessasi Pyhän Hengen johdatusta löytääksesi totuuksia, jotka voivat auttaa sinua, kun tunnet tällaista painetta.

”Kaikki on hukassa”

Seuraavien ideoiden avulla voit auttaa oppilaita ymmärtämään alla kerrotun tärkeän historiallisen taustan:

  1. Anna teksti jollekulle oppilaalle ennen oppituntia ja pyydä häntä esittämään se tiivistetysti kaikille.

  2. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he tietävät Mormonin kirjan alkuperäisen käännöksen 116 sivun katoamisesta. Selosta tiedot, joita oppilaat eivät kerro.

  3. Näytä osa seuraavasta tekstistä niin, että siitä puuttuu useita tärkeimpiä sanoja, ja katso, osaavatko oppilaat täydentää tiedot. Täytä kohdat, joita oppilaat eivät tiedä.

  4. Näytä video ”The Work of God” [Jumalan työ] (ChurchofJesusChrist.org) (aikakoodi 2.25–8.45). Tai voit halutessasi näyttää tämän videon tutkiessanne lukua Oppi ja liitot 10.

Martin Harris oli kunnioitettu asukas Palmyrassa ja menestyvä maanviljelijä. Hän oli alueella yksi harvoista, joka uskoi Joseph Smithiä. Vaikka Martin oli miltei kaksi kertaa Josephin ikäinen, hän oli tämän ystävä ja antoi tälle rahaa, jotta Joseph voisi muuttaa Pennsylvanian Harmonyyn kääntämään Mormonin kirjaa ilman häiriöitä. Martin teki myös uhrauksia matkustamalla sinne itse ja palvelemalla kirjurina.

Martinin vaimo Lucy ei tukenut hänen osallistumistaan Mormonin kirjan kääntämiseen. Martin kysyi Josephilta, voisiko hän näyttää 116 ensimmäistä käännössivua Lucylle todisteena heidän työstään. Joseph rukoili asiasta kaksi kertaa, ja kummallakin kerralla häntä kiellettiin antamasta sivuja Martinille.

Joseph rukoili kolmannen kerran, ja Herra antoi luvan ankarin ehdoin. Martin vei sivut Palmyraan näyttääkseen ne vaimolleen.

  • Mistähän syystä Joseph ei noudattanut kahta ensimmäistä vastausta, jotka hän sai Herralta?

Voit esittää oppitunnin alussa tehdyn tehtävän uudelleen osoittaaksesi, millaisia paineita Josephilla oli.

Martinin lähtöä seuraavana päivänä Emma Smith synnytti Josephin ja hänen ensimmäisen lapsensa, pojan. Murheellista kyllä, vauva eli vain muutaman tunnin ja vaikutti siltä, että Emmakin saattaisi kuolla. Onneksi Emman terveys alkoi kohentua parin viikon kuluttua. Vaikka Joseph ei halunnutkaan lähteä Emman viereltä, Emma kehotti häntä matkustamaan Palmyraan ja ottamaan selkoa käsikirjoituksesta.

Kun Joseph saapui vanhempiensa luo, he kutsuivat Martinin aamiaiselle. Martin tuli vasta yli neljän tunnin kuluttua. Kun hän viimein saapui ja istuutui, hän huudahti murheellisesti: ”Olen kadottanut sieluni!” Hän ei ollut noudattanut ankaria ohjeita ja oli kadottanut käsikirjoituksen.

”Voi Jumalani, Jumalani. Kaikki on hukassa!” Joseph sanoi. ”Täytyykö minun palata vaimoni luo tällaisin tiedoin? Ja kuinka voin mennä Herran eteen?”

Kun Joseph oli palannut Harmonyyn, Moroni ilmestyi ja otti levyt häneltä. (Ks. Pyhät, osa 1, luku 5.)

  • Mistähän syystä Josephista tuntui, että kaikki oli hukassa?

Pian tämän kokemuksen jälkeen Herra puhui Joseph Smithille nuhdellen häntä ja ilmaisten hänelle lohdun sanoja.

Pelkää Jumalaa enemmän kuin ihmistä

Lue OL 3:1–10. Pane merkille, mitä Herra halusi Josephin oppivan tästä kokemuksesta.

Kannusta oppilaita tutkimaan jakeita hitaasti ja huolellisesti sekä panemaan merkille useita opetuksia.

Kannusta oppilaita huomaamaan totuuksia itse: Seuraavan kysymyksen tarkoituksena on auttaa oppilaita huomaamaan totuus itse. Lisää koulutusaineistoa kysymyksiin, jotka auttavat oppilaita huomaamaan opin ja periaatteet itse, on julkaisun Opetustaitojen kehittäminen: Opeta oppia kohdassa ”Opi Jeesuksen Kristuksen oppi itse”.

  • Mitä opetuksia löysit?

Seuraavassa on esimerkkejä periaatteista, joita oppilaat saattavat löytää:

  • Jumalan tekoja ei voi tehdä tyhjäksi (ks. OL 3:1). Jos oppilaat mainitsevat tämän totuuden, voisit pyytää heitä kertomaan, miksi tämä on tärkeää ymmärtää ja kuinka se on saattanut lohduttaa Joseph Smithiä.

  • Jumala on armollinen (ks. OL 3:10). Tämä käsittää sen, kun olemme antaneet periksi muiden painostukselle olla tottelematta Häntä. Jos oppilaat mainitsevat tämän totuuden, voisit esittää seuraavanlaisia kysymyksiä: Kuinka Vapahtajan armon muistaminen on voinut auttaa profeetta Joseph Smithiä tuona aikana? Kuinka Hänen armonsa ymmärtäminen voi auttaa meitä, kun meidän täytyy muuttua?

  • Kun pelkäämme Jumalaa enemmän kuin ihmistä, Hän suojelee meitä ahdingon aikoina (ks. OL 3:7–8). Oppiaiheen jäljellä olevassa osassa keskitytään tähän periaatteeseen.

Vanhin D. Todd Christofferson kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, mitä Jumalan pelkääminen tarkoittaa:

Kuva
Vanhin D. Todd Christofferson

Pyhissä kirjoituksissa on monta kohtaa, joissa neuvotaan ihmiskuntaa pelkäämään Jumalaa. Meidän aikanamme tulkitsemme sanan pelko tarkoittavan yleensä ’kunnioitusta’ tai ’arvonantoa’ tai ’rakkautta’, eli jumalanpelko tarkoittaa rakkautta Jumalaa kohtaan tai kunnioitusta Häntä ja Hänen lakiaan kohtaan. – –

Meidän pitäisi rakastaa ja kunnioittaa Häntä niin, että pelkäämme tehdä mitään väärää Hänen edessään toisten mielipiteistä tai painostuksesta riippumatta. (D. Todd Christofferson, ”A Sense of the Sacred”, kirkon koululaitoksen takkavalkeailta nuorille aikuisille, 7. marraskuuta 2004, s. 6–7, broadcasts.ChurchofJesusChrist.org)

  • Kuinka tiivistäisit omin sanoin sen, mitä vanhin Christofferson opetti Jumalan pelkäämisestä?

Kun olemme uskollisia, Jumala tukee ja suojelee meitä kaikkina ahdingon aikoina

Voit halutessasi kirjoittaa taululle Herra voi tukea minua ahdingon aikoina, koska Hän…

Kirjoita opiskelupäiväkirjaasi ilmaus Herra voi tukea minua ahdingon aikoina, koska Hän… Täydennä tämä virke tekemällä ainakin yksi seuraavista tehtävistä:

  1. Laadi luettelo avusta ja tuesta, jota Jeesus Kristus voi antaa sinulle ja johon muut eivät kykene.

  2. Laadi luettelo elämäsi tilanteista, joissa päätit olla uskollinen Herralle, vaikka sinua painostettiin olemaan tottelematta Häntä, ja joissa Hän tuki sinua. Voit myös käyttää esimerkkejä pyhistä kirjoituksista.

    Oppilaat voivat myös kirjoittaa vastauksiaan taululle. Oppilaat saattavat tarvita apua löytääkseen pyhien kirjoitusten kertomuksia Jumalan tuesta henkilöille, jotka kohtasivat vastustusta mutta pysyivät uskollisina Hänelle. Voit antaa heille seuraavat esimerkit: Abinadi sai Jumalalta voimaa esittää sanomansa kuningas Nooan ja hänen pappiensa uhkauksista huolimatta (ks. Moosia 13:1–3); Herra pelasti Sadrakin, Mesakin ja Abed-Negon tulisesta pätsistä (ks. Dan. 3:23–25).

  • Mitä sellaista olet kirjoittanut Vapahtajasta, mikä olisi mielestäsi hyödyllisintä muistaa, kun tunnet houkutusta miellyttää muita enemmän kuin Jumalaa?

Tämän nuhtelun seurauksena Joseph oppi, että Jumala suojelisi häntä, kun hän päättäisi olla uskollinen. Joseph kulki eteenpäin elämässä luottaen Jumalan käskyihin ja johdatukseen, vaikka hän koki tuskaa, vainoa, vankeutta ja jopa kuoleman (ks. OL 122135).

Pohdi ja kirjoita opiskelupäiväkirjaasi, millä tavalla tässä oppiaiheessa oppimasi asiat ovat sinulle merkityksellisiä. Voit samalla kertoa, mitä haluaisit muistaa tai tehdä kokiessasi painetta pelätä muita enemmän kuin Jumalaa.

Voisit todistaa, että opetukset, joita Joseph Smith sai tästä vaikeasta kokemuksesta, auttoivat häntä tulemaan kuuliaisemmaksi Jumalalle koko elämänsä ajan. Voit todistaa tuesta, jota olet saanut Jumalalta, kun olet noudattanut Hänen neuvojaan silloinkin kun se on vaikeaa.