Seminarie
‘Les 118 – Leer en Verbonden 105: ‘Dat zij tot zover worden gebracht ter beproeving van hun geloof’


‘Les 118 – Leer en Verbonden 105: “Dat zij tot zover worden gebracht ter beproeving van hun geloof”’, Leer en Verbonden – boek voor de seminarieleerkracht (2025)

‘Leer en Verbonden 105’, Leer en Verbonden – boek voor de seminarieleerkracht

Les 118: Leer en Verbonden 102–105

Leer en Verbonden 105

‘Dat zij tot zover worden gebracht ter beproeving van hun geloof’

Afbeelding
Fishing River in Missouri

Kort nadat het kamp van Israël in Missouri was aangekomen, openbaarde de Heer dat de verlossing van Zion ‘een korte tijd wachten’ moest (Leer en Verbonden 105:9, 13). Ze hadden net 1300 kilometer te voet afgelegd en hadden verwacht de heiligen in Missouri te helpen hun land weer terug te krijgen. Het gezelschap voelde dat hun geloof op de proef werd gesteld door de instructie van de Heer om naar huis terug te keren. Deze les kan de cursisten een groter verlangen geven om God trouw te blijven wanneer hun geloof op de proef wordt gesteld.

Mogelijke leeractiviteiten

Moedig de cursisten aan om zich op leerervaringen voor te bereiden. Voor meer informatie over de voorbereiding van de cursisten op de leerervaring, raadpleegt u de instructie ‘Nodig cursisten uit om zich op leren voor te bereiden’, in Verbetering van onderwijsvaardigheden: zet aan tot actieve studie. Oefen eventueel de vaardigheid ‘Maak uitnodigingen waarmee de cursisten zich op de volgende leerervaring kunnen voorbereiden.’

Dit is de derde van drie lessen over de ervaringen van het kamp van Israël in de week waarin Leer en Verbonden 102–105 wordt behandeld. Als u de vorige les(sen) niet hebt behandeld, bedenk dan hoe u delen ervan in deze les kunt verwerken.

Beproevingen van ons geloof

Overweeg om een scenario als het volgende voor te leggen en dan de vragen te bespreken.

Zo lang ze zich kan herinneren, is zuster Gonzalez al enthousiast geweest om de Heer als voltijdzendeling te dienen. Tijdens haar zending werkt ze ijverig en vertrouwt ze op de Heer. Ondanks die inspanningen vinden zuster Gonzalez en haar collega’s maar weinig mensen om te onderwijzen. Nog minder mensen nemen hun uitnodiging om tot Christus te komen en zich te laten dopen aan. De meesten in haar vriendenkring die een zending hebben vervuld, lijken veel meer mensen geholpen te hebben het evangelie van de Heiland aan te nemen dan zij.

  • Wat zijn enkele negatieve conclusies die zuster Gonzalez over haar zending zou kunnen trekken?

  • In welke opzichten zijn haar conclusies wellicht anders als ze haar zending vanuit een eeuwig perspectief ziet?

Leg uit dat onze inspanningen om de Heer te dienen en te volgen soms andere resultaten kunnen hebben dan verwacht. Vraag de cursisten naar voorbeelden van dergelijke situaties. Mogelijke voorbeelden: proberen de geboden te onderhouden, maar zien dat anderen die God niet volgen beter af lijken; regelmatig de Schriften bestuderen, maar niet het gevoel hebben dat je er veel aan hebt; of ernaar streven het evangelie na te leven, maar met moeilijkheden zoals angstaanvallen of depressie te maken krijgen.

Laat de cursisten zich afvragen hoe ze in dergelijke situaties hebben gereageerd of zouden reageren. Moedig ze aan om bij hun studie te letten op leringen waar ze iets aan kunnen hebben als hun inspanningen om de Heer te dienen en te gehoorzamen onverwachte resultaten opleveren.

De instructies van de Heer aan het kamp van Israël

Afbeelding
Zionskamp

Geef de cursisten vóór de volgende samenvatting de gelegenheid om te vertellen wat ze zich nog herinneren van de vorige les over het kamp van Israël en hun mars van Ohio naar Missouri.

Na bijna zeven weken marcheren en zowel ontberingen als wonderen meegemaakt te hebben, naderde het kamp van Israël Jackson County (Missouri). De leden van het kamp wilden graag de wil van de Heer weten en te weten komen hoe Zion verlost moest worden. Voor velen betekende Zion verlossen dat de heiligen in Missouri hun huis weer in bezit kregen. Joseph Smith ontving de openbaring in Leer en Verbonden 105 op 22 juni 1834, toen ze ongeveer een dagreis van Jackson County verwijderd waren.

Lees in Leer en Verbonden 105:9 wat de Heer over de verlossing van Zion zegt.

  • Wat zou jij als lid van het kamp van Israël van deze instructie hebben gevonden? Waarom?

Lees Leer en Verbonden 105:10–14, 17–19 en let op redenen die de Heer noemt waarom Zion niet op dat moment verlost werd.

  • Hoe zou je de leringen van de Heer in vers 19 in je eigen woorden samenvatten?

    Voordat u de volgende vraag bespreekt, herinnert u de cursisten aan het scenario met zuster Gonzalez en hun eigen voorbeeld van wanneer de Heer volgen anders uitpakt dan verwacht.

  • Wat kom je uit deze verzen te weten dat van pas komt wanneer we met een beproeving van ons geloof te maken krijgen?

De cursisten kunnen verschillende waarheden in hun eigen woorden benoemen, zoals: God heeft grote zegeningen bereid voor wie tijdens een beproeving van hun geloof nederig en Hem trouw blijven.

Leg eventueel uit dat een beproeving van geloof een test kan inhouden of we ervoor kiezen de Heer onder alle omstandigheden te vertrouwen en te gehoorzamen.

Zegeningen volgen op beproevingen van ons geloof

Leg uit dat er veel waarheden in de Schriften staan waar we bij een beproeving van ons geloof iets aan kunnen hebben. Als we deze waarheden in moeilijke tijden indachtig zijn, kunnen we God beter trouw blijven.

Zoek leringen uit de Schriften of van kerkleiders op die je helpen God trouw te blijven als je geloof beproefd wordt. Mogelijke voorbeelden: Jesaja 55:8–9; Romeinen 8:28; Ether 12:6; Leer en Verbonden 76:2–3.

Voordat u de volgende vraag stelt, laat u de cursisten een zinsnede op het bord schrijven die ze bijzonder betekenisvol vinden. Als er meerdere zinsneden zijn opgeschreven, wijst u er enkele aan en laat u de cursisten die ze hebben opgeschreven uitleggen waarom hun gekozen zinsnede voor hen van betekenis is.

  • Wat kan je helpen God trouw te blijven wanneer je geloof beproefd wordt?

  • Wat zijn enkele zegeningen die jij of anderen hebben ontvangen omdat je God in tijden van beproeving van je geloof trouw bent gebleven?

Terwijl de cursisten aan ervaringen denken, kunt u desgewenst ook uit eigen ervaring vertellen. U kunt ze ook voorbeelden van mensen in de Schriften laten opzoeken. Mogelijke voorbeelden: Abraham (zie Genesis 22:1–18), Gideon (zie Richteren 6:11–16; 7:2–9, 15–21) of Jezus Christus (zie 3 Nephi 11:10–11).

Leg uit dat veel leden van het kamp van Israël na hun deelname ook grote zegeningen zijn gaan opmerken.

President Brigham Young (1801–1877) maakte ook deel uit van het kamp van Israël en vertelde over gesprekken na zijn thuiskomst:

Afbeelding
President Brigham Young

Bij terugkeer vroegen veel vrienden me wat voor nut het had om mensen op te roepen hun werk te laten liggen, naar Missouri te gaan, en dan terug te keren zonder iets zichtbaars bereikt te hebben. ‘Wie heeft er wat aan gehad?’ vroegen ze. ‘Als de Heer het geboden had, wat was zijn bedoeling er dan mee?’ […] Ik zei tegen die broeders dat ik goed betaald was – met een fikse rente – dat mijn maat vol was en overliep met de kennis die ik had opgedaan door met de profeet mee te reizen. (Brigham Young, ‘Discourse’, Deseret News, 3 december 1862, 177.)

  • Welke zegeningen zei Brigham Young door zijn ervaringen met het kamp van Israël te hebben ontvangen?

Maak de cursisten met de volgende samenvatting nog een voorbeeld duidelijk van Gods doeleinden en zegeningen voor trouwe deelnemers aan het kamp van Israël. Vertoon eventueel de video ‘Zion’s Camp’ (18:44) vanaf tijdcode 16:44 tot 18:44. Deze video staat op ChurchofJesusChrist.org.

In de volmaakte wijsheid van de Heer droegen de beproevingen tijdens het Zionskamp veel aan de voorbereiding van toekomstige kerkleiders bij. In februari 1835 organiseerde de Heiland het Quorum der Twaalf Apostelen en het Eerste Quorum der Zeventig door toedoen van de profeet Joseph Smith. Negen van die oorspronkelijke apostelen, alle zeven presidenten van de Zeventig en alle drieënzestig andere leden van het Eerste Quorum der Zeventig hadden in 1834 aan het kamp van Israël deelgenomen.

Sta stil bij je leven

Geef de cursisten de tijd om te verwerken wat ze tijdens de les hebben geleerd en gevoeld. Laat ze bijvoorbeeld de volgende vraag in hun studiedagboek beantwoorden.

  • Wat heb je vandaag geleerd of gevoeld dat nuttig is wanneer je een beproeving van je geloof doormaakt?

Laat enkele daartoe bereide cursisten vertellen wat ze hebben opgeschreven. Getuig tot slot van de waarheden die u hebt behandeld.

Afdrukken