Seminaari
Oppiaihe 141 – Oppi ja liitot 132: Pluraaliavioliitto


”Oppiaihe 141 – Oppi ja liitot 132: Pluraaliavioliitto”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja, 2025

”Oppi ja liitot 132”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja

Oppiaihe 141: Oppi ja liitot 129–132

Oppi ja liitot 132:1–2, 34–66

Pluraaliavioliitto

Kuva
Joseph Smith lukee ja kääntää Raamattua

Vaikka Jumalan vallitsevana avioliittolakina on yhden miehen ja yhden naisen välinen avioliitto (ks. MK Jaak. 2:27, 30), on ollut aikoja, jolloin Hän on käskenyt joitakin lapsistaan harjoittamaan pluraaliavioliittoa. Palautetun kirkon varhaisvuodet olivat yksi niistä poikkeuksellisista ajanjaksoista. Herra käski profeetta Joseph Smithiä harjoittamaan pluraaliavioliittoa ja opettamaan tätä periaatetta muille. Tämä oppiaihe voi auttaa oppilaita ymmärtämään paremmin Herran käskyä, jonka mukaan joidenkin pyhien tuli harjoittaa pluraaliavioliittoa kirkon varhaisina aikoina.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Vaikeita käskyjä

Presidentti Russell M. Nelson on opettanut:

Kuva
Presidentti Russell M. Nelson

Jumala on aina pyytänyt liiton lapsiaan tekemään vaikeita asioita. (Russell M. Nelson, ”Olkaa todellisia milleniaaleja”, Liahona, lokakuu 2016, s. 49)

  • Mitkä ovat esimerkkejä vaikeista asioista, joita Jumala on pyytänyt lapsiaan tekemään?

    Tarvittaessa voit viitata muutamiin pyhien kirjoitusten kertomuksiin, joita oppilaat voivat pohtia. Mahdollisia esimerkkejä: Abrahamia pyydettiin uhraamaan Iisak (ks. 1. Moos. 22:1–2, 10), Maria otti vastaan kutsun olla Jeesuksen Kristuksen äiti (ks. Luuk. 1:26–38) ja Jeesus Kristus kärsi ja teki sovitustyön koko ihmiskunnan puolesta (ks. Matt. 26:39). Voisit näyttää kuvia, jotka esittävät näitä tapahtumia.

    Kuva
    Abraham ja Iisak
    Kuva
    Enkeli vierailee Marian luona
    Kuva
    Vapahtaja Getsemanen puutarhassa
  • Miksi Jumala mahtaa toisinaan käskeä lapsiaan tekemään vaikeita asioita?

Voisit tämän keskustelun kuluessa lukea Abr. 3:23–25. Voisit myös näyttää videon ”Is It Hard to Be the Prophet?” [Onko vaikeaa olla profeetta?] (1.54), joka on sivustolla churchofjesuschrist.org.

Meidän taloudenhoitokaudellamme Herra pyysi profeetta Joseph Smithiä tekemään monia vaikeita asioita. Yksi vaikea käsky, jonka Jumala antoi Joseph Smithille kirkon varhaisina aikoina, oli ottaa käyttöön pluraaliavioliittokäytäntö, joka tunnetaan myös moniavioisuutena.

Selitä, että pluraaliavioliitto viittaa yhden miehen ja useamman kuin yhden naisen avioliittoon. Auta oppilaita ymmärtämään, että on normaalia painiskella hämmennyksen tunteiden kanssa tai esittää kysymyksiä tästä käytännöstä. Voisit antaa oppilaille aikaa kirjoittaa opiskelupäiväkirjaansa kysymyksiä, joita heillä saattaa olla.

Oppilaiden on hyvä etsiä vastauksia itse. Kehota heitä tutkiessaan kiinnittämään huomiota johdatukseen, jota he saavat Pyhän Hengen kautta. Sinun tehtävänäsi opettajana ei ole vastata kaikkiin oppilaiden kysymyksiin. Voit aivan hyvin sanoa, ettei sinulla ole vastauksia. Voit osoittaa, että vaikka meillä ei olekaan kaikkia vastauksia, me voimme kulkea eteenpäin uskoen Jeesukseen Kristukseen.

Herran ohjeet pluraaliavioliitosta

Kääntäessään Raamattua profeetta Joseph Smith luki joistakin Jumalan palvelijoista, jotka solmivat avioliiton useamman kuin yhden vaimon kanssa. Ota selville, mitä Joseph kysyi Jumalalta, lukemalla OL 132:1. Lue sitten jakeet 2 ja 34–37 ja pane merkille, kuinka Herra vastasi profeetan kysymykseen.

  • Minkä totuuden opit näiden jakeiden pohjalta siitä, milloin pluraaliavioliitto on Herralle otollinen?

Kehota oppilaita ilmaisemaan, mitä he oppivat, ja auta heitä huomaamaan totuus, että Herra hyväksyy pluraaliavioliittokäytännön vain silloin kun Hän käskee noudattamaan sitä.

Mormonin kirjassa kerrotaan, että jotkut nefiläiset aloittivat pluraaliavioliitot vastoin Jumalan tahtoa. He käyttivät tekojensa perustana Vanhan testamentin kertomuksia (ks. MK Jaak. 2:23–24; ks. myös OL 132:38–39). Herra tuomitsi nämä teot ja opetti nefiläisille avioliittoa koskevan mittapuunsa.

Lue MK Jaak. 2:26–27, 30 ja pane merkille Herran opetukset nefiläisille.

  • Millä tavoin nämä jakeet täydentävät ymmärrystäsi pluraaliavioliitosta?

Auta tarvittaessa oppilaita ymmärtämään, että yhden miehen ja yhden naisen välinen avioliitto on Jumalan vallitseva avioliittolaki. Toisinaan Jumala on kuitenkin määrännyt pluraaliavioliittokäytännön harjoittamisen poikkeuksena tähän vallitsevaan lakiin. Yksi syy, jonka Jumala on antanut pluraaliavioliittokäytännölle, on ”hankkia [Hänelle] jälkeläisiä” (MK Jaak. 2:30).

  • Kuinka tämä tieto voi auttaa kysymyksissä, joita sinulla saattaa olla pluraaliavioliittokäytännöstä kirkon varhaisina aikoina?

Pluraaliavioliitto varhaisten pyhien keskuudessa

Oppilaat voivat hyötyä mahdollisuudesta käyttää jumalallisesti asetettuja tiedon lähteitä, jotta he ymmärtävät paremmin pluraaliavioliittokäytäntöä kirkon varhaisina aikoina.

Voisit jakaa monisteen nimeltä ”Otteita tutkielmasta ’Pluraaliavioliitto Kirtlandissa ja Nauvoossa’”. Voisit pyytää oppilaita tutkimaan tätä aineistoa yksin tai pienryhmissä. Kehota heitä etsimään tietoa, joka voi auttaa vastaamaan heitä mahdollisesti askarruttaviin kysymyksiin.

Kun oppilaat ovat opiskelleet, anna heille tilaisuus kertoa, mitä he ovat oppineet, esittämällä seuraavanlaisia kysymyksiä:

  • Mitä sellaista tutkimisesi aikana opit, minkä huomasit hyödylliseksi?

  • Miltä Joseph Smithistä ja muista kirkon varhaisista jäsenistä tuntui, kun heitä pyydettiin harjoittamaan pluraaliavioliittoa?

  • Kuinka Jumala auttoi pyhiä tämän vaikean käskyn kanssa?

Auta oppilaita ymmärtämään, että on aivan normaalia, jos heillä on yhä kysymyksiä tästä aiheesta. Varhaisten pyhien oli vaikea elää tämän käskyn mukaan, ja sitä voi olla nykyäänkin vaikea ymmärtää. Keskittyminen tärkeisiin totuuksiin, joita tiedämme taivaallisesta Isästä, Jeesuksesta Kristuksesta ja palautetusta evankeliumista, voi kuitenkin auttaa meitä kulkemaan eteenpäin uskossa. Voisit lausua omakohtaisen todistuksen ja lukea seuraavanlaisen lausunnon:

Vanhin Neil L. Andersen kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

Kuva
Vanhin Neil L. Andersen

Usko ei koskaan vaadi vastausta jokaiseen kysymykseen vaan etsii varmuutta ja rohkeutta mennä eteenpäin tunnustaen toisinaan: ”Minä en tiedä kaikkea, mutta minä tiedän riittävästi jatkaakseni opetuslapseuden polulla.” (Neil L. Andersen, ”Usko ei ole sattumaa vaan valinta”, Liahona, marraskuu 2015, s. 66)

Esitä lyhyesti, mitä opit

Voisit auttaa oppilaita kertomaan, mitä he ovat tänään oppineet, esittelemällä seuraavanlaisen esimerkkitilanteen:

Kuvittele, että keskustelet ystävän kanssa, joka miettii, toimiko Joseph Smith vastoin Jumalan tahtoa, kun hän otti kirkossa käyttöön pluraaliavioliittokäytännön. Käytä hetki siihen, että kirjoitat päiväkirjaasi luonnoksen, jossa on muutama kohta, jotka voisit kertoa ystävällesi ystävällisesti ja kärsivällisesti.

Kun oppilailla on ollut tilaisuus kirjoittaa päiväkirjaansa, voisit kysyä, haluaako joku oppilaista kertoa, mitä hän kirjoitti. Tämä voisi olla myös hyvä hetki, jolloin oppilaat voivat kertoa, mitä vastauksia he ovat mahdollisesti löytäneet omiin kysymyksiinsä tai huolenaiheisiinsa.

Voisit todistaa oppilaille, että kun he osoittavat uskoa Jeesukseen Kristukseen ja kääntyvät taivaallisen Isänsä puoleen saadakseen apua, Hän auttaa heitä haasteissa tai kysymyksissä, joita he kohtaavat omassa elämässään.