Bibliotek
Leksjon 11: Herrens røst i Lære og pakter


Leksjon 11

Herrens røst i Lære og pakter

Innledning

Lære og pakter er bevis på at Gud taler til profeter i de siste dager og at han forbereder verden til Jesu Kristi annet komme. Når vi leser Guds åpenbaringer som finnes i Lære og pakter, kan vi høre Jesu Kristi røst. Når vi lærer å forstå hvor viktig Lære og pakter er, vil vi verdsette dens læresetninger fremfor all verdens rikdom.

Bakgrunnsstoff

Undervisningsforslag

Innledningen til Lære og pakter

Herrens røst i Lære og pakter

Vis følgende uttalelse av president Ezra Taft Benson (1899-1994). Be en elev lese den høyt mens klassen følger med.

Bilde
President Ezra Taft Benson

“Mormons bok bringer mennesker til Kristus. Lære og pakter bringer mennesker til Kristi rike, ja, til Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, ‘den eneste sanne og levende kirke på hele jordens overflate’ [L&p 1:30]. Jeg vet det.

Mormons bok er ‘sluttstenen’ i vår religion, og Lære og pakter er dekkstenen med fortsatt åpenbaring i de siste dager. Herren har satt sitt godkjenningsstempel både på sluttstenen og dekkstenen” (“Mormons bok og Lære og pakter,” Lys over Norge, juli 1987, 77).

  • Hva har du funnet i Lære og pakter som viser bokens betydning for Kirken og for det enkelte medlem?

Be klassen slå opp i Skriftene på innledningen til Lære og pakter, som finnes i begynnelsen av Lære og pakter. Be to elever etter tur lese første og tredje avsnitt høyt mens resten av klassen følger med. Be klassen se etter hvordan Lære og pakter er forskjellig fra andre bøker med hellig skrift, og å legge merke til innledningens vekt på å høre Herrens røst. Spør deretter:

  • Hvordan er Lære og pakter forskjellig fra de andre standardverkene?

  • Hva sier innledningen om “vår Herre Jesu Kristi røst”? (Hjelp elevene å forstå at når vi studerer Lære og pakter, kan vi lære å gjenkjenne vår Herre Jesu Kristi røst. Forklar at ordene “Herrens røst”, eller en variant av dem, forekommer mer enn 40 ganger i Lære og pakter [se for eksempel L&p 1:2; 18:35–36; 76:30]; og ordene “så sier Herren” forekommer mer enn 60 ganger i Lære og pakter [se for eksempel L&p 36:1; 56:14].) Å høre Herrens røst er et viktig tema i Lære og pakter.

Vis følgende uttalelse av eldste Neal A. Maxwell (1926–2004) i De tolv apostlers quorum. Be en elev lese den høyt mens klassen følger med.

Bilde
Eldste Neal A. Maxwell

“På spørsmål om hvilken bok med hellig skrift som gir den hyppigste anledning til å ‘høre’ Herren tale, vil de fleste først tenke på Det nye testamente. Det nye testamente er en fantastisk samling av Messias gjerninger og mange av hans læresetninger. Men i Lære og pakter mottar vi Herrens røst, så vel som hans ord. Vi kan nesten ‘høre’ ham snakke” (“The Doctrine and Covenants: The Voice of the Lord,” Ensign, des. 1978, 4).

  • Hvordan kan det å lære å høre og gjenkjenne Herrens røst ved å studere Lære og pakter, gjøre en forskjell i ditt liv?

Gi elevene noen minutter til å studere åttende avsnitt av innledningen til Lære og pakter. Be dem finne frem til læresetninger som er nedtegnet i Lære og pakter. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, kan du spørre:

  • Hva gjør Lære og pakter “av større verdi for [oss] enn alle jordens rikdommer”?

Vurder å presentere det eldste Steven E. Snow i De sytti sa om åpenbaringene som finnes i Lære og pakter:

Bilde
Eldste Steven E. Snow

“Gjennom disse inspirerende og oppbyggende åpenbaringene, underviser og gjentar Lære og pakter viktige læresetninger… Eldste John A. Widtsoe (1872-1952) skrev: ‘All lære som undervises av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, finnes enten skissert eller antydet i Lære og pakter. Så vidt jeg vet, er det ingen lære som undervises av Kirken, som ikke finnes i en eller annen form i denne boken.’ Han la til at Lære og pakter er avgjørende fordi ‘ingen andre av våre hellige bøker kan gjøre det samme kravet på en fullstendig oversikt over Kirkens læresetninger’ [The Message of the Doctrine and Covenants (1969), 117]” (“Treasuring the Doctrine and Covenants,” Ensign, jan. 2009, 52).

Be elevene fortelle hvordan det å studere Lære og pakter har vært til velsignelse for dem.

Lære og pakter 1:1–17; 5:10

Lære og pakters bakgrunn

Forklar for elevene at åpenbaringen i Lære og pakter 1 opprinnelig ble gitt av Herren som et forord til Budenes bok, som var den første samlingen av åpenbaringer til Joseph Smith. Denne samlingen av åpenbaringer, sammen med mange flere av profetens åpenbaringer og Lectures on Faith, ble senere utgitt som Lære og pakter. Kapittel 1 forklarer behovet for denne boken med hellig skrift i vår tid. Be en elev lese kapitteloverskriften til Lære og pakter 1 høyt. Hjelp elevene å analysere kapitteloverskriften ved å stille følgende spørsmål:

  • Hvilken beslutningen ble vedtatt på den spesielle konferansen for eldster? (Åpenbaringene som Joseph Smith hadde mottatt frem til da, skulle publiseres i en bok. Minn elevene på at selv om denne boken opprinnelig ble kalt Budenes bok, skulle den senere bli kalt Lære og pakter.)

Be noen elever etter tur lese høyt fra Lære og pakter 1:1-5. Spør så klassen:

  • Hvem henvendte Jesus Kristus seg til i disse versene?

  • Hvordan vil dere sammenfatte det sentrale budskapet i disse versene?

  • Hvordan sa Herren at han ville overbringe sine advarsler til alle mennesker? (Elevene bør nevne følgende læresetning: Herren formidler sine advarsler til alle mennesker gjennom sine utvalgte disipler.)

Be en elev lese Lære og pakter 1:12 høyt. Spør deretter:

  • Hva sier fotnote 12b om hvilken hendelse Herren ønsket at verden skulle forberede seg til? (Når elevene har svart, kan du oppmuntre dem til regelmessig å se på fotnotene for å klargjøre og utdype sin forståelse av teksten i Skriftene.)

Be elevene lese Lære og pakter 1:14–16 hver for seg for å finne Herrens beskrivelse av verden vi lever i. Når elevene har fortalt hva de har funnet, ber du dem lese vers 17 og forklare hva Herren gjorde for å løse problemet som beskrives i vers 14–16.

Be en elev lese Lære og pakter 5:10 høyt mens klassen følger med. Drøft så følgende:

  • Hva lærer dette skriftstedet oss om Joseph Smiths unike kall? (Elevene bør nevne følgende sannhet: Herren kalte Joseph Smith til å overbringe hans ord til verden.)

Be en elev lese følgende uttalelse av eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

Av alt annet han utrettet… etterlot Joseph [Smith] oss fremfor alt den fast forankrede arv som er guddommelig åpenbaring – ikke en enkelt, isolert åpenbaring uten bevis eller konsekvenser, og ikke en ‘slags mild inspirasjon som trengte inn i alle gode menneskers sinn’ overalt, men konkret, dokumentert, vedvarende rettledning fra Gud. Som en god venn og trofast siste-dagers-hellig vitenskapsmann så kortfattet har sagt det: ‘Da den opprinnelige kristne lære var under angrep fra rasjonaliseringskrefter i opplysningstiden, bragte Joseph Smith [urokkelig og egenhendig] den nyere kristendom tilbake til opprinnelsen ved åpenbaring’ [Richard L. Bushman, “A Joseph Smith for the Twenty-First Century,” i Believing History (2004), 274]” (“Profeter, seere og åpenbarere,” Ensign eller Liahona, nov. 2004, 8).

  • Hvordan har denne leksjonen styrket din forståelse av hensikten med og hvor viktig Lære og pakter er?

  • Hvordan har Lære og pakter styrket ditt vitnesbyrd om Joseph Smiths guddommelige kall som Guds profet?

Avslutt med å spørre om noen av elevene ønsker å bære vitnesbyrd om de læresetninger, prinsipper og sannheter som er nedtegnet i Lære og pakter.

Elevenes leseoppdrag

Skriv ut