Bibliotek
Leksjon 21: Joseph Smiths profetiske misjon


Leksjon 21

Joseph Smiths profetiske misjon

Innledning

Etter Joseph Smiths martyrdød lovpriste eldste John Taylor, som var sammen med Joseph Smith da han ble drept, profeten (kanskje i samarbeid med én eller flere hellige) da han skrev: “Joseph Smith, Herrens profet og seer, har gjort mer, bortsett fra Jesus selv, for menneskenes frelse i denne verden enn noe annet menneske som noensinne har levet i den” (L&p 135:3). Denne leksjonen vil hjelpe elevene å forstå hvordan profetens tjenestegjerning oppfylte oldtidsprofetier. Denne leksjonen vil også granske de bidrag Joseph Smith gjorde til frelse for alle Guds barn.

Bakgrunnsstoff

  • Neil L. Andersen, “Joseph Smith,” Ensign eller Liahona, nov. 2014, 28–31.

  • Tad R. Callister, “Joseph Smith – gjenopprettelsens profet,” Ensign eller Liahona, nov. 2009, 35–37.

  • “L&p 135:3. Joseph Smith har gjort mer for menneskenes frelse enn noen annen, med unntak av Jesus selv,” Lære og pakter, elevhåndbok (Kirkens skoleverks håndbok, 2001), 349–50.

Undervisningsforslag

2 Nephi 3:1-21

Joseph Smiths forutordinerte misjon

Be elevene fortelle hva de først tenker på når det gjelder Joseph Smith. Be noen elever kort fortelle om en gang da de var takknemlige for profeten Joseph Smith.

Fortell elevene at profeten Nephi skrev ned noen råd som Lehi ga sin sønn Josef. Disse rådene er nedtegnet i 2 Nephi 3, og inneholder en profeti som Josef i Egypt ga om Lehis familie og de siste dager. Lehi fikk sannsynligvis kunnskap om disse profetiene ved å lese messingplatene. I 2 Nephi 3 lærer vi at Josef i Egypt forutsa Joseph Smiths misjon i de siste dager. Be en elev lese 2 Nephi 3:6-9 høyt. Be klassen følge med og merke seg hvordan Josef i Egypt beskrev Joseph Smith.

  • Hvilke ord eller uttrykk brukte Josef i Egypt til å beskrive Joseph Smith? (Svarene bør omfatte “utvalgt seer”, “høyt aktet”, “stor i mine øyne”, og “stor som Moses”. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer disse ordene i Skriftene. I margen ved siden av vers 6–9 kan de også skrive Joseph Smith.)

  • På hvilke måter var Joseph Smith som Moses og Josef i Egypt? (Se også Joseph Smiths oversettelse, 1 Mosebok 50:24–35 [i Veiledning til Skriftene].)

  • Hva sier vers 7–8 om hva Josef i Egypt forutså med hensyn til Joseph Smiths tjenestegjerning? (Sørg for at elevene forstår denne sannheten: Joseph Smith ville bli oppreist av Herren for å bringe folk til kunnskap om hans pakter og gjøre hans arbeid.)

Be elevene gå sammen to og to og studere 2 Nephi 3:7, 11-15, 18-21. Be hvert par om å lage en liste over hva skriftstedene sier at Joseph Smith skulle gjøre for å bidra til å utføre Herrens verk. Du kan gjerne foreslå at elevene lager denne listen ved å markere viktige ord eller uttrykk de finner i disse versene. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, ber du noen par fortelle hva de har kommet frem til. (Svarene bør inneholde følgende: Bringe folk til kunnskap om pakter [vers 7], frembringe Mormons bok [vers 13, 18–21], overbevise folk om Bibelens sannhet [vers 11], bli gjort sterke [vers 13], og bringe mennesker til frelse [vers 15].)

Vis følgende uttalelse av president Brigham Young (1801–77), og be en elev lese den høyt:

Bilde
President Brigham Young

“Det ble bestemt i evighetens råd, lenge før jordens grunnvoll ble lagt, at han, Joseph Smith, skulle være mannen, i denne verdens siste evangelieutdeling, som skulle bringe Guds ord ut til folket… Herren hadde holdt øye med ham og hans far og hans farfar, og med deres forfedre helt tilbake… til Adam. Han har holdt øye med denne familien og dette blod mens det har vært i omløp fra sin kilde og til denne mann ble født. Han ble forutordinert i evigheten til å presidere over denne siste evangelieutdeling” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Brigham Young [1997], 343).

For å hjelpe elevene å føle sannheten og viktigheten av Joseph Smiths forutordinerte misjon, kan dere snakke om følgende:

  • Hvorfor er det viktig for dere å vite at Joseph Smith ble forutordinert og beredt i det førjordiske liv til å være gjenopprettelsens profet?

Lære og pakter 135:3

Joseph Smith “har gjort mer, bortsett fra Jesus selv, for menneskenes frelse”

Be elevene fortelle hva de ville si eller vitne om Joseph Smith dersom de fikk bare noen få setninger til å gjøre det. Forklar at etter at Joseph Smith døde, ble det skrevet en hyllest til Joseph Smith som senere ble bevart for oss i Lære og pakter. Be en elev lese den første setningen i Lære og pakter 135:3 høyt. Spør:

  • Hvilken sannhet om Joseph Smith er erklært i denne setningen? (Elevene skulle oppdage følgende sannhet: Joseph Smith har gjort mer for menneskenes frelse i denne verden enn noe annet menneske, bortsett fra Jesus selv.)

For å gjennomgå profeten Joseph Smiths arbeid og bidrag, kan du organisere elevene i små grupper. Be dem skumlese Lære og pakter og tenke tilbake på leksjonene de har hatt så langt i dette kurset. Be dem lage en liste over de velsignelser og læresetninger som ble gjengitt gjennom profeten Joseph Smith, som bidrar til vår frelse. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, kan du be dem velge et punkt på listen og fortelle gruppen hvordan det påvirker deres liv og leder dem i retning frelse.

For å sammenfatte elevenes svar, kan du vise følgende uttalelse av eldste Tad R. Callister, som virket i De syttis presidentskap. Be en elev lese den høyt mens de andre elevene følger med:

Bilde
Eldste Tad R. Callister

“Gjennom Joseph Smith har all myndighet, alle nøkler, læresetninger og ordinanser som er nødvendig for frelse og opphøyelse, blitt gjengitt. Man kan ikke gå noe annet sted i verden og finne dette. Det finnes ikke i noen annen kirke. Det finnes ikke i noen annen menneskefilosofi, vitenskapelig undersøkelse eller personlig pilegrimsferd, uansett hvor intellektuelle disse måtte virke. Frelse kan bare finnes på ett sted, slik Herren selv understreket da han sa at dette er ‘den eneste sanne og levende kirke på hele jordens overflate’ (L&p 1:30)” (“Joseph Smith – gjenopprettelsens profet,” Ensign eller Liahona, nov. 2009, 37).

Gi elevene tid til å overveie hvordan Joseph Smiths tjenestegjerning har bidratt til deres egen frelse, og spør deretter:

  • På hvilke konkrete måter kunne livet ditt ha vært annerledes uten profeten Joseph Smiths tjenestegjerning?

Lære og pakter 122:1–2; Joseph Smith – Historie 1:33

Josephs navn skal “nevnes for godt og ondt blant alle nasjoner”

Fortell elevene at til tross for alt det gode Joseph Smith utrettet, hadde han mange baktalere, spesielt nær slutten av sitt liv. Dette aspektet av livet hans ble også forutsett av profeter i fordums tid (se for eksempel 3 Nephi 21:10). Be en elev lese høyt hva Moroni sa til Joseph Smith om dem som skulle motarbeide ham, slik det står i Joseph Smith – Historie 1:33. Be en annen elev lese Lære og pakter 122:1-2 høyt. Hjelp elevene å uttrykke en sannhet som finnes i disse skriftstedene ved å spørre:

  • Hvordan vil dere sammenfatte det vi lærer av disse to skriftstedene om hvordan menneskene ville reagere på Joseph Smith? (Mens elevene deler sine sammendrag, kan du hjelpe dem å forstå denne sannheten: Selv om mange i verden vil håne Joseph Smith, vil de rettferdige søke de velsignelser som ble tilgjengelige på grunn av hans tjenestegjerning.)

  • Hvorfor tror du profeten Joseph Smith har så mange kritikere og fiender, selv om det har gått mange år siden hans død? (Et vitnesbyrd om gjenopprettelsen avhenger av hvorvidt Joseph Smith var en profet som utførte Guds arbeid. Derfor fortsetter Satan å prøve å svekke folks tillit til Joseph Smith.)

Be en elev lese følgende uttalelse av eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Neil L. Andersen

“Mange av dem som avfeier gjenopprettelsens verk, tror rett og slett ikke at himmelske personer taler til menneskene på jorden. Umulig, sier de, at gullplater ble overlevert av en engel og oversatt ved Guds kraft. På grunn av den slags vantro forkaster de raskt Josephs vitnesbyrd, og noen synker dessverre så lavt at de bringer profetens liv i vanry og ærekrenker hans karakter.

Vi blir spesielt lei oss når noen som en gang aktet Joseph, trekker seg bort fra sin overbevisning og deretter sverter profeten.

‘Å studere Kirken… gjennom øynene til dens avhoppere,’ sa eldste Neal A. Maxwell en gang, er ‘som å intervjue Judas for å forstå Jesus. Avhoppere forteller oss alltid mer om seg selv enn om det de har forlatt” [“All Hell Is Moved” (andakt ved Brigham Young University, 8. nov. 1977), 3; speeches.byu.edu] …

De negative kommentarene om profeten Joseph Smith vil bli flere og sterkere når vi nærmer oss Frelserens annet komme. Halvsannheter og underfundig bedrag vil ikke avta. Det vil være familiemedlemmer og venner som vil trenge deres hjelp. Det er nå dere må [forberede dere] til å hjelpe andre som søker sannheten” (“Joseph Smith,” Ensign eller Liahona, nov. 2014, 28–30).

Drøft følgende spørsmål:

  • Hvorfor er det nyttig å være klar over at selv om mange år har gått siden Joseph Smith døde, fortsetter Kirkens fiender å angripe hans omdømme?

  • Hva kan vi gjøre for å hjelpe dem som søker sannheten, å vite at Joseph Smith er en Guds profet?

Vis følgende uttalelse av eldste Neil L. Andersen, og be en elev lese den høyt:

Bilde
Eldste Neil L. Andersen

“En oppriktig sannhetssøker skulle se på spredningen av det gjengitte evangelium som frukten av Herrens verk gjennom profeten …

Jesus sa:

‘Et godt tre kan ikke bære dårlig frukt, heller ikke kan et dårlig tre bære god frukt …

Derfor skal dere kjenne dem på deres frukter’ [Matteus 7:18, 20].

Disse forklaringene er overbevisende, men den oppriktig søkende skulle ikke stole utelukkende på disse for å ta en beslutning i sin søken etter sannhet.

Alle troende trenger en åndelig bekreftelse på profeten Joseph Smiths guddommelige misjon og karakter. Dette gjelder for enhver generasjon. Åndelige spørsmål fortjener åndelige svar fra Gud” (“Joseph Smith,” Ensign eller Liahona, nov. 2014, 29–30).

Gi elevene anledning til å vitne om profeten Joseph Smith ved å stille følgende spørsmål:

  • Hvilke aspekter av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige ser dere som en bekreftelse på Joseph Smiths profetiske misjon?

  • Hvilke erfaringer har dere hatt som har bidratt til deres vitnesbyrd om profeten Joseph Smith?

Avslutt med å vise følgende uttalelser av Bathsheba W. Smith (1822–1910), som var Hjelpeforeningens fjerde president, og president Brigham Young (1801–77). Både søster Smith og president Young kjente Joseph Smith i jordelivet. Be en elev lese disse uttalelsene høyt:

Bilde
Bathsheba W. Smith

“Da jeg hørte evangeliet, visste jeg at det var sant. Første gang jeg leste Mormons bok, visste jeg at den var inspirert av Gud. Første gang jeg så Joseph Smith, visste jeg at jeg sto ansikt til ansikt med en levende Guds profet, og jeg var ikke det minste i tvil om hans myndighet” (Bathsheba W. Smith, sitert i Døtre i mitt rike: Hjelpeforeningens historie og arbeid [2011], 34).

Bilde
President Brigham Young

“Jeg får lyst til å rope halleluja hele tiden når jeg tenker på at jeg en gang kjente Joseph Smith, profeten som Herren oppreiste og ordinerte, og som han ga nøkler og kraft til å bygge opp Guds rike på jorden og støtte det” (sitert i Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 495).

Be elevene tenke over sitt vitnesbyrd om profeten Joseph Smith og hva de kan gjøre for å dele det med andre, enten personlig eller ved hjelp av sosiale medier. Oppfordre dem til å finne noen som de ønsker å dele dette vitnesbyrdet med, og så følge opp sitt eget ønske.

Elevenes leseoppdrag

Skriv ut