Kirjasto
Pelastussuunnitelma


”Pelastussuunnitelma”, Aiheita ja kysymyksiä, 2023

Kuva
Henkilö kävelemässä ranta-aalloissa

Evankeliumin opiskeluopas

Pelastussuunnitelma

Taivaallisen Isän suunnitelma meidän turvallisesta ja onnellisesta paluustamme Hänen luokseen

Oletko koskaan miettinyt, miksi olet maan päällä tai mikä on elämäsi tarkoitus? Mietitkö joskus, miksi elämä on niin vaikeaa? Oletko huolissasi siitä, mitä tapahtuu, kun sinä kuolet tai läheisesi kuolee? Kun kohtaat tällaisia haasteellisia kysymyksiä – ja me kaikki kohtaamme niitä – on hyödyllistä tietää, että taivaallisella Isällä on suunnitelma sinua ja meitä kaikkia varten. Tuon suunnitelman ymmärtäminen voi auttaa sinua löytämään vastauksia näihin kysymyksiin ja kokemaan todellista onnellisuutta, tapahtuipa elämässäsi mitä tahansa.

Mikä on pelastussuunnitelma?

Pelastussuunnitelma eli onnensuunnitelma on taivaallisen Isän suunnitelma, joka auttaa meitä tulemaan Hänen kaltaisikseen ja palaamaan Hänen luokseen. Maapallon luominen, Aadamin ja Eevan lankeemus, meidän syntymämme ja kuolemamme, Jeesuksen Kristuksen sovitus, meidän ylösnousemuksemme ja viimeinen tuomio sekä kaikki Jumalan lait, käskyt ja lahjat ovat osa Hänen suunnitelmaansa. Jeesuksella Kristuksella on keskeinen rooli taivaallisen Isän lasten pelastuksen toteuttamisessa. Sovitustyönsä kautta Hän tekee suunnitelman mahdolliseksi ja antaa meille mahdollisuuden täyttää suunnitelman tarkoitus – saada iankaikkinen elämä Jumalan luona.

Yleiskatsaus aiheeseen: Pelastussuunnitelma

Aiheeseen liittyviä evankeliumin opiskeluoppaita: Kuolevaisuutta edeltävä elämä, Elämä kuolevaisuudessa, Iankaikkinen elämä

Osa 1

Taivaallinen Isä valmisti suunnitelmansa, jotta sinusta voi tulla Hänen kaltaisensa

Me kaikki – jokainen, joka on koskaan elänyt tai tulee koskaan elämään maan päällä – elimme taivaallisten vanhempiemme luona ennen syntymäämme. Me olimme Heidän henkipoikiaan ja -tyttäriään, mutta meidän olisi koettava paljon, jotta meistä tulisi Heidän kaltaisiaan. Taivaallinen Isä rakastaa meitä ja haluaa meidän kaikkien elävän, kuten Hän elää: iankaikkisessa kirkkaudessa yhdessä rakkaidemme kanssa. Siksi Hän valmisti pelastussuunnitelman.

Kuva
Nainen rukoilemassa

Jumalan työnä ja kirkkautena on ”ihmisen kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän toteuttaminen” (Moos. 1:39). Toisin sanoen suunnitelman koko tarkoituksena on, että meistä tulee Jumalan kaltaisia ja elämme iankaikkisesti Hänen luonaan. Suunnitelman tunteminen voi auttaa sinua ymmärtämään jumalallista identiteettiäsi ja iankaikkisia mahdollisuuksiasi.

Mietittävää

  • Lue tai katso presidentti Dieter F. Uchtdorfin puhe ”Te olette tärkeitä Hänelle. Mitä sinulle merkitsee tieto siitä, että Jumala ”näkee [sinut sellaisena] kuin [sinusta] voi ja on tarkoitus tulla”? Kuinka tuo tieto voi muuttaa sitä, kuinka ajattelet ja kohtelet itseäsi ja muita?

Yhdessä oppimisen toiminta

  • Esimerkillään Jeesus Kristus näytti meille, kuinka meistä voi tulla Jumalan kaltaisia. Laatikaa luettelo ominaisuuksista, joita tulee mieleenne, kun ajattelette Häntä. (Voisitte katsoa ideoita julkaisun Saarnatkaa minun evankeliumiani luvusta 6.) Kertokaa, kuinka näette näitä ominaisuuksia toisissanne. Kehota jokaista valitsemaan niistä ominaisuuksista yksi, jonka hän haluaisi omaksua, ja laatimaan suunnitelma, jonka mukaan vahvistaa tuota ominaisuutta. Kertokaa suunnitelmistanne toisillenne ja kannustakaa toisianne, kun pyritte saavuttamaan tavoitteenne.

Opi lisää

Osa 2

Suunnitelman ymmärtäminen auttaa sinua vaikeissa tilanteissa

Kun ymmärrät, että tämä elämä on vain pieni osa olemassaoloasi, voit pitää kiinni toivosta, kun kohtaat koettelemuksia. Se ei tarkoita, että pystyt aina vastaamaan kysymyksiin kuten ”Miksi näin tapahtui?” Mutta silloinkin kun ymmärryksesi on rajallinen, voit olla varma siitä, että Jumala rakastaa sinua (ks. 1. Nefi 11:17) ja että haasteesi eivät kestä ikuisesti. Voit myös tietää, että Jeesuksen Kristuksen ansiosta kuolema ei ole loppu. Se on vain askel polulla kohti Jumalan kaltaiseksi tulemista.

Kuva
Nainen polvistuneena hautausmaalla hautakiven luona

Mietittävää

  • Katso ”Pelastussuunnitelma – Olemme yhä perhe” (4.47). Videolla nuori mies kysyy: ”Mitä iankaikkinen näkökulma tarkoittaa?” Pohdi, kuinka sinä vastaisit tähän kysymykseen. Voisit kertoa ajatuksistasi perheenjäsenelle tai ystävälle tai kirjoittaa niitä päiväkirjaan.

  • Lue seuraavat pyhien kirjoitusten kohdat ja etsi pelastussuunnitelman eri nimiä: 2. Nefi 9:6, 13; 11:5; Alma 34:16; 41:2; 42:8, 31. Mitä nämä nimet opettavat sinulle Jumalan suunnitelmasta?

Yhdessä oppimisen toiminta

  • Kuinka voitte keskittyä taivaallisen Isän suunnitelmaan, kun ponnistelette eteenpäin läpi elämän? Presidentti Russell M. Nelson on opettanut: ”Kun elämämme keskittyy Jumalan pelastussuunnitelmaan – – ja Jeesukseen Kristukseen ja Hänen evankeliumiinsa, me voimme tuntea iloa riippumatta siitä, mitä elämässämme tapahtuu – tai ei tapahdu.” Keskustelkaa yhdessä siitä, kuinka voitte tehdä Kristuksesta ja Hänen evankeliumistaan elämänne keskipisteen. Voisitte vuorotellen ottaa valokuvia huoneesta. Anna sitten jokaisen valita, mihin osaan huonetta hän keskittyy. Katsokaa valokuvia yhdessä ja keskustelkaa siitä, kuinka huone näyttää erilaiselta eri näkökulmista. Puhukaa siitä, kuinka Kristukseen keskittyminen voi auttaa meitä näkemään elämämme iankaikkisesta näkökulmasta.

Opi lisää

Osa 3

Jeesus Kristus tekee suunnitelman mahdolliseksi kaikille

Ehkä sinusta tuntuu, että olet tehnyt liian monia virheitä tai ettet ole koskaan kyllin hyvä saamaan kaikkia Jumalan lupaamia siunauksia. Jos Jumalan suunnitelman onnistuminen riippuisi vain omista ponnisteluistasi, se olisi totta. Mutta Jeesus Kristus tekee Jumalan iankaikkisen suunnitelman mahdolliseksi kaikille. Hänen sovitusuhrinsa ansiosta meidän ei tarvitse tehdä sitä kaikkea itse. Hän kutsuu kaikkia oppimaan suunnitelmasta, tekemään parannuksen, solmimaan liittoja Hänen kanssaan ja pitämään ne sekä pääsemään osallisiksi suunnitelman luvatuista siunauksista. Kun teemme kaiken voitavamme osoittaaksemme uskoa Häneen, tehdäksemme parannuksen ja pitääksemme liittomme, Hän korvaa erotuksen ja vahvistaa meitä matkan varrella. Me voimme kokea onnellisuutta suunnitelmasta tietäen, että Hänen lupauksensa ovat varmoja.

Mietittävää

  • Lue tai katso vanhin Adrián Ochoan puhe huhtikuun 2022 yleiskonferenssissa: ”Toimiiko suunnitelma? Vanhin Ochoa kuvailee kolmea periaatetta, joista voi olla apua, jos sinusta tuntuu, ettei pelastussuunnitelma toimi elämässäsi. Huomaa, kuinka Jeesus Kristus on olennainen osa kutakin näistä periaatteista. Ota tavoitteeksi keskittyä enemmän Häneen. Kun pyrit tavoitteeseesi, kirjoita muistiin ajatuksiasi siitä, kuinka näet onnensuunnitelman toimivan elämässäsi.

Opi lisää

Muuta lähdeaineistoa: Pelastussuunnitelma

Tulosta