Kirjasto
Kuolevaisuus


”Kuolevaisuus”, Aiheita ja kysymyksiä, 2023

Kuva
Maapallo

Evankeliumin opiskeluopas

Kuolevaisuus

Syy olemassaoloosi

Elämä on usein kiireistä, emmekä oikeastaan mieti, onko tällä kaikella mitään suurta tarkoitusta. Yritämme vain selviytyä jälleen yhdestä päivästä. Silti sisimmässämme tuntuu olevan jotakin sellaista, mikä kaipaa tietää: ”Miksi olen täällä?” tai ”Mikä on elämän tarkoitus?”

Jeesuksen Kristuksen palautettu evankeliumi julistaa varmuudella, että elämälläsi on tarkoitus, ja sinä voit tietää sen. Yksinkertaisesti sanottuna olet täällä, koska taivaallinen Isäsi antoi sinulle tämän mahdollisuuden ja otit sen iloiten vastaan. Tarkoituksenasi tässä elämässä on kasvaa, oppia Jumalasta, tulla enemmän Hänen kaltaisekseen ja jonakin päivänä saada iankaikkinen elämä Hänen luonaan. Näiden totuuksien ymmärtämisellä voi olla voimallinen vaikutus siihen, kuinka suhtaudut elämän siunauksiin ja koettelemuksiin, murheisiin ja iloihin.

Mitä on elämä kuolevaisuudessa?

Elämä kuolevaisuudessa on syntymän ja kuoleman välinen aika. Valinnat, joita teemme elämän aikana kuolevaisuudessa – etenkin valinta seurata Jeesusta Kristusta – määräävät iankaikkisen määränpäämme.

Yleiskatsaus aiheeseen: Kuolevaisuus

Aiheeseen liittyviä evankeliumin opiskeluoppaita: Pelastussuunnitelma, Kuolevaisuutta edeltävä elämä, Eläminen Jeesuksen Kristuksen evankeliumin mukaan

Osa 1

Mahdollisuus saada fyysinen ruumis

Kuva
Äiti ja isä pitelevät lasta

On vaikea kuvitella elämää ilman ruumistamme – niin suuri osa siitä, mitä tiedämme ja koemme, tulee fyysisten aistiemme kautta. Mutta olet paljon muutakin kuin ruumiisi. Sinulla on henki, joka oli olemassa kauan ennen syntymääsi. Jumala, henkesi Isä, antoi sinulle tämän fyysisen ruumiin lahjaksi, joka auttaa sinua kokemaan kuolevaisen elämän ja kasvamaan enemmän Hänen kaltaisekseen. Fyysisen ruumiin saaminen ja kuolevaisen elämän kokeminen maan päällä on keskeinen osa Hänen suunnitelmaansa sinun iankaikkista onnellisuuttasi varten.

Mietittävää

  • Mitä Jumala haluaa meidän ymmärtävän ruumiistamme? Pohdi tätä, kun luet 1. Moos. 1:26–27; Moos. 2:27 ja 1. Kor. 6:19–20. Millä tavoin Jumalan näkemys fyysisestä ruumiistasi eroaa viesteistä, joita näet ja kuulet maailmassa? Kuinka se, että näet ruumiisi sellaisena kuin Hän näkee sen, voi vaikuttaa ruumistasi koskeviin valintoihin?

  • Voisit katsoa videon ”Jumalan suurin luomistyö” (2.51) tai lukea presidentti Russell M. Nelsonin artikkelin ”Ruumiisi – suurenmoinen lahja vaalittavaksi. Kirjoita muistiin ajatuksiasi ruumiisi lahjasta. Mitä tunnet innoitusta tehdä osoittaaksesi kiitollisuutesi tästä lahjasta?

Yhdessä oppimisen toiminta

  • Julkaisussa Nuorten voimaksi – opas valintojen tekemiseen on kohta nimeltä ”Sinun ruumiisi on pyhä” (s. 22–29). Voisitte lukea sen yhdessä ja pysähtyä aika ajoin esittämään kysymyksiä kuten ”Mitä tämä merkitsee teille?” tai ”Kuinka nämä periaatteet vaikuttavat ruumistamme koskeviin valintoihin, joita teemme?”

Opi lisää

Osa 2

Aika valmistautua ja osoittaa kelvollisuutemme

Jos olet käynyt koulua, tiedät luultavasti, millaista on suorittaa koe tai tentti. Koe antaa sinulle tilaisuuden näyttää, mitä olet oppinut, jotta voit edistyä seuraavalle luokalle tai oppikurssille ja oppia lisää.

Elämä on tavallaan kuin koe tai testi. Kokemuksemme – ja se, kuinka suhtaudumme niihin kokemuksiin – antavat meille tilaisuuden osoittaa, teemmekö me kaiken, mitä Herra käskee meidän tehdä (ks. Abr. 3:25). Mutta toisin kuin useimmat kokeet koulussa, elämän koetus ei ole vain arvioinnin aikaa. Se on myös kehittymistä. Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta voit korjata virheet tekemällä parannuksen ja tulla vähitellen enemmän Jumalan kaltaiseksi. Jos käytämme aikamme maan päällä siten, että käännymme Kristuksen puoleen ja otamme vastaan Hänen evankeliuminsa, Hän voi käyttää kokemuksiamme kuolevaisuudessa – myös tuskallisia, valitettavia kokemuksia – valmistaakseen meitä iankaikkisuuteen (ks. Room. 8:28).

Mietittävää

  • Mitä sanoisit, jos joku kysyisi sinulta: ”Mikä on elämän tarkoitus?” Mieti, kuinka nämä pyhien kirjoitusten kohdat voisivat vaikuttaa vastaukseesi: Alma 12:24; 34:31–37; OL 84:43–48. Kuinka sinä valmistaudut kohtaamaan Jumalan?

  • Presidentti Russell M. Nelson on sanonut: ”Tämä elämä on todellakin aikaa, jolloin saatte päättää, millaista elämää te haluatte elää ikuisesti.” Kysy itseltäsi: ”Millaista elämää minä haluan elää ikuisesti? Mitä sellaisia valintoja teen, jotka johtavat siihen tavoitteeseen? Pitääkö minun tehdä mitään muutoksia? Kuinka voin päästä osalliseksi Vapahtajan voimasta, joka auttaa minua tekemään nuo muutokset?”

Yhdessä oppimisen toiminta

  • Videolla ”The Challenge to Become [Haaste muuttua] presidentti Dallin H. Oaks esittää vertauksen varakkaasta isästä. Tämä vertaus voi herättää keskustelua siitä, mitä päämääriä taivaallisella Isällämme on meitä varten elämässä kuolevaisuudessa. Voisitte puhua tavoista, joilla vanhemmat voivat auttaa lapsiaan valmistautumaan omaan tulevaisuuteen. Kuinka taivaallinen Isä valmistaa sinua tuleviin iankaikkisiin siunauksiin, joita Hän haluaa antaa sinulle? Voisitte kertoa toisillenne kokemuksista ja valinnoista, jotka auttavat teitä valmistautumaan iankaikkiseen elämään.

Opi lisää

Osa 3

Keino kokea iloa Jeesuksessa Kristuksessa

Kuva
Jeesus Kristus

Profeetta Lehi tiivisti elämän tarkoituksen yhteen lyhyeen virkkeeseen: ”Ihmiset ovat, jotta heillä voisi olla ilo” (2. Nefi 2:25). Mutta edes Lehin elämä ei ollut helppoa. Hänellä oli kaikenlaista huolta ja murhetta – hänen oli paettava kodistaan pelastaakseen henkensä, ja kaksi hänen pojistaan kapinoi häntä vastaan. Lehin kuvauksesta elämän tarkoituksesta presidentti Nelson sanoi: ”Kuvitelkaa! Kaikista niistä sanoista, joita [Lehi] olisi voinut käyttää kuvatakseen elämämme luonnetta ja tarkoitusta täällä kuolevaisuudessa, hän valitsi sanan ilo!” Vaikka kuolevaiseen elämään liittyykin monia koettelemuksia ja kovaa työtä, meidän ei pidä koskaan unohtaa, että Isämme haluaa viime kädessä meidän saavan sen ilon, joka Hänellä on.

Mietittävää

  • Sellaisina aikoina, jotka eivät tunnu erityisen iloisilta – ja meillä kaikilla on niitä – pyhien kirjoitusten kohta kuten Hepr. 4:14–16 voi olla avuksi. Mitä opit näiden jakeiden pohjalta Vapahtajasta? Mikä tekee Hänestä kykenevän tarjoamaan ”avun silloin kun sitä tarvitsemme”?

Yhdessä oppimisen toiminta

  • Tutkikaa yhdessä, mitä presidentti Nelson opetti siitä, kuinka kokea iloa, hänen puheestaan ”Ilo ja hengellinen selviytyminen”. Voisitte kertoa toisillenne, kuinka olette kokeneet iloa Kristuksessa myös vaikeina aikoina.

Opi lisää

Tulosta