Kirjasto
Parannus


”Parannus”, Aiheita ja kysymyksiä, 2023

Kuva
Tyttö katselee ulos ikkunasta

Evankeliumin opiskeluopas

Parannus

Kasvamme ja kehitymme Jeesuksen Kristuksen rakkauden ja laupeuden avulla

Taivaallinen Isä rakastaa meitä. Enemmän kuin mitään muuta Hän haluaa meidän palaavan Hänen luokseen. Mutta meidän syntimme ja epätäydellisyytemme erottavat meidät Jumalasta. Ne estävät meitä palaamasta asumaan Hänen luokseen ja tulemasta Hänen kaltaisikseen. Silti toivoa on. Koska taivaan Isä rakastaa meitä niin paljon, Hän lähetti Poikansa Jeesuksen Kristuksen pelastamaan meidät. Kristus otti auliisti kantaakseen meidän syntimme ja epätäydellisyytemme, jotta me voimme saada anteeksi, jatkaa kasvamista ja lopulta palata asumaan taivaallisen Isämme luokse. Tästä suuresta lahjasta käytetään nimitystä Jeesuksen Kristuksen sovitus. Me alamme saada Kristuksen sovituksen siunauksia, kun osoitamme uskoa Häneen ja teemme parannuksen synneistämme.

Mitä parannus on?

Parannus on mielen ja sydämen muutos – kääntymistä pois synnistä ja paluuta Jumalan luo. Se alkaa, kun koemme Jumalan mielen mukaista murhetta tehtyämme syntiä (ks. 2. Kor. 7:9–11). Kun teemme parannuksen, me myönnämme rehellisesti virheemme ja syntimme, teemme voitavamme niiden oikaisemiseksi, pyrimme tekemään kaikki tarvittavat muutokset, joihin pystymme, ja luotamme nöyrästi Vapahtajan voimaan muuttaa sitä, mihin emme pysty. Vilpitön parannus voi tapahtua, kun osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen ja Hänen kykyynsä tehdä meistä puhtaita.

Yleiskatsaus aiheeseen: Parannus

Aiheeseen liittyviä evankeliumin opiskeluoppaita: Usko Jeesukseen Kristukseen, Jeesuksen Kristuksen sovitus, Sakramentti, Kuuliaisuus

Osa 1

Parannuksen puhdistama: ”Kuinka se tapahtuu?”

Kuva
Mies rukoilemassa

Mormonin kirjassa profeetta Enos kuvaili kamppailua, joka hänellä oli Jumalan edessä, kun hän etsi anteeksiantoa synneistään. Kun viimein hänen syyllisyytensä ”oli pyyhitty pois”, hän kysyi jotakin, mitä olet kenties itsekin miettinyt: ”Herra, kuinka se on tapahtunut?” Lue hänen kokemuksestaan jakeista En. 1:1–8. Kuinka Enos muuttui? Mitä opit tavasta, jolla hän kuvaili parannustaan?

Tietenkin ainoa tapa ymmärtää parannus täysin on kokea se. Kun teet parannuksen ja tunnet anteeksiannon rauhaa ja iloa, voisit kirjoittaa kokemuksestasi. Saatat jopa tuntea innoitusta kertoa siitä jollekulle perheenjäsenelle tai ystävälle.

Mietittävää

  • Kuinka pääsemme osallisiksi Vapahtajan puhdistavasta voimasta elämässämme? Löydät vastauksia tähän kysymykseen presidentti Dallin H. Oaksin puheesta ”Parannuksen puhdistamina. Ajattele erityisesti opetuksia, jotka ovat ensimmäisessä osuudessa nimeltä ”Parannus”. Pohdi, mitä Herra haluaa sinun tekevän, jotta saat syntisi anteeksi.

    • Tutki, mitä Vapahtaja on sanonut sovitusuhristaan meidän puolestamme jakeissa 3. Nefi 9:13–14 ja OL 19:16–19. Mitä viestejä Herralla mahtaa sanoissaan olla nimenomaan sinulle?

    • Huomaa, millä sanoilla ja ilmauksilla anteeksiantoa kuvaillaan jakeissa Jer. 33:6–9 ja Alma 5:21. Mitä nämä sanat ja ilmaukset kertovat sinulle parannuksesta ja syntien anteeksiannosta?

Yhdessä oppimisen toiminta

  • Profeetta Jesaja puhui peseytymisestä ja puhdistautumisesta, kun hän opetti parannuksesta. Voisitte lukea yhdessä perheenä Jes. 1:16–18 samalla kun puhdistatte yhdessä jotakin, kuten vaatteita tai astioita. Mikä mahdollistaa sen, että nämä asiat voivat tulla puhtaiksi? Mikä mahdollistaa sen, että meistä tulee hengellisesti puhtaita – eli meidät puhdistetaan synneistämme? (Ks. 3. Nefi 27:19–20.)

    Voisit myös verrata sitä, miltä tuntuu tulla fyysisesti puhtaaksi, siihen, miltä tuntuu saada syntimme anteeksi.

Opi lisää

Osa 2

Parannus tarkoittaa muutosta – ja se on tarkoitettu kaikille

Kuva
Nainen katsoo ulos ikkunasta

Pyhissä kirjoituksissa annetaan monia esimerkkejä ihmisistä, joiden kohdalla muutos tuntui epätodennäköiseltä mutta jotka Jeesuksen Kristuksen voimalla tekivät parannuksen ja tulivat vanhurskaiksi. Apostoli Paavali, monet lamanilaisista ja Alma nuorempi kokivat kaikki dramaattisen, hämmästyttävän sydämenmuutoksen. He kääntyivät pois synnistä ja kohti Vapahtajaa antaen Hänen muuttaa heidän elämänsä. Joskus tämä muutos tuntuu tapahtuvan äkkiä, mutta useammin se on vähittäistä muuttumista. Oli miten oli, se on ihme, jonka Jeesus Kristus tarjoaa kaikille, jotka tekevät parannuksen. Ja sitä ihmettä me kaikki tarvitsemme, ”sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta” (Room. 3:23).

Mietittävää

  • Tutki esimerkkejä parannuksesta jakeissa Ap. t. 22:3–21 (Paavali); Alma 24:6–19 (ryhmä lamanilaisia) ja Alma 36 (Alma nuorempi). Mitä nämä ihmiset tekivät tehdäkseen parannuksen? Miksi on hyödyllistä lukea heidän kokemuksistaan? Pohdi ja kirjoita muistiin, mitä opit.

  • Mitä muutoksia tunnet innoitusta tehdä omassa elämässäsi? Kun pohdit tätä, tutki jakeita Jaak. 4:17; Moosia 4:29–30; Alma 5:26 ja presidentti Russell M. Nelsonin puhetta ”Me voimme toimia paremmin ja olla parempia. Millä tavoin tunnet Herran haluavan sinun kehittyvän ja kasvavan?

Yhdessä oppimisen toimintoja

  • Maailma on täynnä esimerkkejä vaikuttavasta muutoksesta – pikkuruisesta siemenestä kasvaa suuri puu, toukasta tulee perhonen, munasta tulee kotka. Sinä tai perheesi voisitte tutkia näitä esimerkkejä ja lukea 2. Kor. 5:17. Tämä voi johtaa keskusteluun muutoksesta, joka on mahdollinen Jeesuksen Kristuksen avulla.

  • Pienistä lapsista voisi olla hauskaa oppia parannuksesta Mormonin kirjan kertomusten pohjalta, kuten ”Luku 18: Alma nuorempi tekee parannuksen ja ”Luku 26: Ammonin kansa. Kuinka Vapahtaja auttoi näitä ihmisiä muuttumaan?

  • Voisitte myös laatia luettelon taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen ominaisuuksista (laulussa ”Suo enemmän mulle mainitaan useita). Millä tavoin me voimme muuttua tullaksemme enemmän Heidän kaltaisikseen? Kuinka He auttavat meitä tekemään niin?

Opi lisää

Osa 3

Parannus on iloinen asia

Kuva
Nuori mies hymyilee

Koska muutos voi olla vaikeaa, me saatamme toisinaan pelätä parannusta. Saatamme pitää sitä kurjana tai masentavana tai mahdottoman vaikeana. Mutta taivaallisen Isän suunnitelma on onnensuunnitelma. Tekemällä parannuksen meistä voi tulla ystävällisempiä, rakastavampia, kärsivällisempiä, nöyrempiä ja iloisempia.

Synti tuo kurjuutta – parannus on tapa, jolla me pääsemme eroon siitä kurjuudesta.

Mietittävää

  • Mieti seuraavia pyhien kirjoitusten kohtia, jotka opettavat, kuinka parannus voi saada aikaan iloa: Moosia 4:1–3; Alma 36:17–21; OL 18:10–16. Kirjoita sitten muistiin tuntemuksiasi. Kun tarvitset kannustusta parannuksen tekemiseen, voisit kerrata nämä pyhien kirjoitusten kohdat ja muistiin kirjaamasi tuntemukset.

  • Voisit myös tutkia vanhin Dale G. Renlundin puhetta ”Parannus – iloinen valinta tai katsoa siihen liittyvän videon. Mikä mahtaa tehdä parannuksesta ja anteeksiannosta iloisen?

Yhdessä oppimisen toimintoja

  • Voisitte katsoa toisen tai molemmat näistä videoista muiden kanssa, jotta opitte lisää parannuksen tuomasta ilosta: ”The Shiny Bicycle” [Kiiltävä polkupyörä] (3.04) ja ”The Goal: A Story of Faith, Friendship, and Forgiveness” [Maali – kertomus uskosta, ystävyydestä ja anteeksiannosta] (7.27). Kun katsotte videoita, pankaa merkille, 1) mitkä asiat videolla tekivät henkilön surulliseksi ja 2) mitkä asiat tekivät henkilön onnelliseksi. Voisitte etsiä näitä asioita myös luvun Luuk. 15 vertauksista.

  • Tai voisitte puhua tilanteesta, jolloin joku on toipunut sairaudesta tai vammasta, ja verrata tuota kokemusta parannukseen. Lukekaa 3. Nefi 9:13–14 ja puhukaa ilosta, jota tunnemme, kun Vapahtaja parantaa meidät hengellisesti tehdessämme parannuksen. Mitä voisimme sanoa auttaaksemme jotakuta, jota parannuksen tekeminen pelottaa?

Opi lisää

Tulosta