Bibliotek
Sabbatsdagen


“Sabbatsdagen”, Emner og spørsmål (2023)

Bilde
unge kvinner i kirken

Veiledning til studium av evangeliet

Sabbatsdagen

“Kom hviledagen i hu, så du holder den hellig” (2 Mosebok 20:8)

Hvordan ser sabbatsdagen vanligvis ut for deg? Når du prøver å helligholde sabbaten på Herrens måte, vil du begynne å se på sabbaten som en lyst (se Jesaja 58:13–14). Å tilbe Gud sammen med andre i kirken, ta nadverden og holde dagen hellig hjemme, vil bringe åndelig kraft inn i ditt liv og bringe deg nærmere Gud. Å sette av én dag hver uke til å hvile fra arbeid og fritidsaktiviteter er én måte å vise vår kjærlighet til Gud og vårt ønske om å adlyde ham og holde våre pakter på. President M. Russell Ballard forklarte: “Sabbatsdagens kraft er å oppleve i kirken og hjemme fryden, gleden og den varme følelsen av Herrens Ånd uten noen slags forstyrrelser.”

Hva er sabbatsdagen?

Sabbaten er en hellig dag forordnet av Gud slik at vi kan hvile fra vårt daglige arbeid og tilbe ham. Etter verdens skapelse velsignet Gud den syvende dag og gjorde den hellig (se 1 Mosebok 2:2–3). Han befalte israelittene: “Kom hviledagen i hu, så du holder den hellig” (2 Mosebok 20:8). Etter Jesu Kristi oppstandelse begynte hans disipler å helligholde sabbaten på søndag, eller på den første dagen i uken (se Markus 16:2; Apostlenes gjerninger 20:7; 1 Korinter 16:1–2). I de siste dager fornyet Gud sitt bud om å helligholde sabbatsdagen (se Lære og pakter 59:9–13; 68:29).

Emneoversikt: Sabbatsdagen

Beslektede veiledninger til studium av evangeliet: Tilbedelse av Gud Faderen, Nadverden, Faste, Etterleve Jesu Kristi evangelium

Del 1

Din helligholdelse av sabbatsdagen er et tegn på din hengivenhet til Gud

Bilde
forsamling

President Russell M. Nelson sa: “Hvordan kan vi helligholde sabbatsdagen? Da jeg var mye yngre, studerte jeg arbeidet til andre som hadde samlet lister over ting å gjøre og ting å ikke gjøre på sabbaten. Det var først senere jeg lærte av Skriftene at min oppførsel og min innstilling på sabbaten utgjorde et tegn mellom meg og min himmelske Fader [se 2 Mosebok 31:13]. Med denne forståelsen trengte jeg ikke lenger lister over ting jeg skulle eller ikke skulle gjøre. Når jeg måtte avgjøre om en aktivitet var passende på sabbaten eller ikke, tenkte jeg ganske enkelt: ‘Hva slags tegn ønsker jeg å gi Gud?’ Dette spørsmålet gjorde mine valg om sabbaten krystallklare.” Hva slags tegn gir din helligholdelse av sabbatsdagen til Gud?

Ting å tenke på

  • Se videoen av eldste Jeffrey R. Holland “Upon My Holy Day – Rest and Renewal” [På min hellige dag – hvile og fornyelse] (1:26). Eldste Holland oppfordrer oss til å gjøre ting annerledes på sabbatsdagen enn vi gjør på andre dager. Hvilke inntrykk har du fått om å overholde sabbatsdagen og holde den hellig?

Aktivitet for å lære sammen med andre

Lær mer

Del 2

Jesus Kristus holdt sabbatsdagen hellig

Bilde
Jesus Kristus helbreder en blind mann

På nytestamentlig tid hadde uautoriserte bestemmelser og tradisjoner om hva de skulle gjøre og ikke gjøre på sabbatsdagen blitt innført i jødisk kultur. Jesus ble ofte kritisert av de religiøse lederne på hans tid for hvordan han og hans disipler overholdt sabbaten. Jesus underviste at “sabbaten [er] til for menneskets skyld”, og at han er “herre også over sabbaten” (Markus 2:27, 28). For å minnes dagen da Herren oppsto, holdt Jesu Kristi disipler sabbaten på den første dag i uken (se Markus 16:2; Apostlenes gjerninger 20:7; 1 Korinter 16:1–2).

Som en viktig del av vår helligholdelse av sabbaten, tar vi del i nadverden til minne om Kristi sonoffer, død og oppstandelse. Når vi tar del i nadverden, inngår vi en pakt om å påta oss Jesu Kristi navn, holde hans bud og alltid minnes ham. I sin tur lover Gud oss at vi alltid kan ha Den hellige ånd hos oss. Å ha Ånden innbefatter å bli helliggjort og tilgitt for våre synder. Det betyr også å ha Den hellige ånds stadige ledsagelse og veiledning. Sabbatsdagen er en anledning til å reflektere over velsignelsene du har mottatt som en Jesu Kristi etterfølger.

Ting å tenke på

  • Les følgende beretninger om da Frelseren holdt sabbatsdagen hellig: Johannes 5:2–15; Lukas 13:11–17; 14:1–6. Hvordan ble personene i disse beretningene velsignet ved Frelserens tjeneste? I et annet skriftsted sa Jesus: “Så er det da tillatt å gjøre godt på sabbaten” (Matteus 12:12). Hva tror du det vil si å “gjøre godt” på sabbatsdagen?

    Hvordan kan du følge Jesu eksempel på å yte tjeneste til andre på sabbatsdagen?

Aktivitet for å lære sammen med andre

  • Se som gruppe videoen “Gratitude on the Sabbath Day” [Takknemlighet på sabbatsdagen] (3:39). Snakk om hvordan vi kan vise vår takknemlighet for Jesus Kristus på sabbatsdagen. Hva er forbindelsen mellom å holde sabbatsdagen hellig og å føle takknemlighet for Guds velsignelser?

Lær mer

Del 3

Å holde sabbatsdagen hellig hjelper oss å holde oss “ubesmittet av verden”

Bilde
familie som leser

Herren underviste: “Og for at du mer fullkomment kan holde deg ubesmittet av verden, skal du gå til bønnens hus og ofre dine sakramenter på min hellige dag” (Lære og pakter 59:9). Vår tilbedelse sammen med andre på sabbatsdagen innbefatter ikke bare å ta del i nadverden, men også å be, synge salmer, gi og motta prestedømsvelsignelser, bære vitnesbyrd, studere Skriftene og yte tjeneste.

Ting å tenke på

  • Deltagelse på nadverdsmøtet er en meningsfylt måte å gjøre Jesus Kristus til midtpunktet i livet og øke i åndelig styrke på. Når vi er åndelig sterke, er vi bedre forberedt til å unngå og overvinne fristelser. Hvordan har det å holde sabbatsdagen hellig og deltagelse på nadverdsmøtet hjulpet deg i din innsats for å bli “ubesmittet av verden”?

  • Gjennomgå Herrens budskap om sabbatsdagen i Lære og pakter 59:9–15. Angående disse skriftstedene sa president M. Russell Ballard: “Vennligst legg merke til noen av nøkkelordene i denne åpenbaringen: glede, [fryderop], takksigelse, glade hjerter, frydefullt hjerte og blidt åsyn. Det virker på meg som om det å overholde sabbatsdagen skulle gi oss et smil om munnen.” Når har du opplevd slike følelser på sabbaten? Hva kan du gjøre for å gjøre din tilbedelse på sabbatsdagen til en gledelig opplevelse?

Aktivitet for å lære sammen med andre

  • Se videoen “Is There a Place for Me?” [Er det plass til meg?] Snakk om hvor viktig det er å hjelpe andre å føle at de hører hjemme i sin forsamling i kirken. Hvordan kan din innsats for å hjelpe andre å føle tilhørighet øke din egen følelse av tilbedelse på sabbatsdagen?

Lær mer

Skriv ut