Instituut
Les 7 Voorbereidend studiemateriaal: De gerechtigheid, barmhartigheid en liefde van God omarmen


‘Les 7 Voorbereidend studiemateriaal: De gerechtigheid, barmhartigheid en liefde van God omarmen’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal (2023)

‘Les 7 Voorbereidend studiemateriaal’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal

Afbeelding
Zijn hand blijft uitgestrekt, Elizabeth Thayer

Les 7 Voorbereidend studiemateriaal

De gerechtigheid, barmhartigheid en liefde van God omarmen

Mozes zei dat Jehova ‘rechtvaardig en waarachtig’ is (Deuteronomium 32:4). Hij zei ook dat de Heer ‘barmhartig en genadig’ is (zie Exodus 34:6). Heb je je weleens afgevraagd hoe onze hemelse Vader en Jezus Christus tegelijkertijd rechtvaardig en barmhartig kunnen zijn? Deze goddelijke eigenschappen zeggen niet alleen iets over Gods liefde voor jou, maar geven ook een voorbeeld van hoe jij jouw liefde voor anderen kunt tonen.

NB In de Schriften kan de titel God zowel naar onze hemelse Vader als Jezus Christus verwijzen. Ze belichamen allebei alle goddelijke eigenschappen, op volmaakte wijze. Wat we ook over de één leren, is gelijk van toepassing op de ander (zie Johannes 14:9; 17:21).

Sectie 1

Wat kan de gerechtigheid van God mij over zijn liefde leren?

Sommige mensen vinden dat de ‘God van het Oude Testament’ Zich anders gedraagt dan de ‘God van het Nieuwe Testament’. Zij beschouwen de God van het Oude Testament, Jehova, als wraakzuchtig, veeleisend en streng. En ze zien de God van het Nieuwe Testament, Jezus Christus, als vriendelijk, vergevingsgezind en barmhartig. Maar zoals je in een vorige les hebt geleerd, ‘was [Jezus Christus] de grote Jehova van het Oude Testament, [en] de Messias van het Nieuwe Testament’. (‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’, ChurchofJesusChrist.org.) Hoe kan dezelfde God tegelijkertijd veeleisend en vriendelijk, boos en geduldig, rechtvaardig en barmhartig zijn?

Deze ogenschijnlijk tegengestelde eigenschappen zijn voorbeelden van de diepgang en grootsheid van Gods karakter. Als we begrijpen hoe Hij al die eigenschappen belichaamt, kunnen we Hem beter vertrouwen. Denk na over de problemen waarmee we te maken kunnen krijgen als we te beperkt denken over Gods goddelijke eigenschappen – dat Hij of eerlijk en veeleisend is, of meelevend en vergevingsgezind. Bedenk bij je studie van de Schriften dat alle eigenschappen van God met zijn volmaakte liefde te maken hebben.

Laten we beginnen met de eigenschap gerechtigheid. Welke gedachten komen er bij dit woord in je op? In de Schriften klinkt Gods gerechtigheid soms nogal streng. Sommige verhalen in het Oude Testament gebruiken woorden als gramschap en toorn om Gods gerechtigheid jegens de ongehoorzamen en goddelozen te beschrijven (zie Jesaja 1:4; Jeremia 32:30; Topical Guide, ‘God, Indignation of’). Door de ongehoorzaamheid van het volk werden Sodom en Gomorra bijvoorbeeld door vuur uit de hemel vernietigd (zie Genesis 19:15–25), werd het huis van Israël door Assyrië verstrooid (zie 2 Koningen 15:27–31) en werd het volk van Juda door de Babyloniërs gevangengenomen (zie 2 Koningen 24:10–16). Kortom, de goddelozen ondervonden vaak de gerechtigheid van God.

Afbeelding
Verwoesting van Jeruzalem, Gary L. Kapp

Als we over Gods toorn lezen, moeten we niet denken dat onze gevoelens en uitingen van boosheid, als gevallen mensen, hetzelfde zijn als Gods gerechtvaardigde toorn. De profeet Jesaja heeft gezegd: ‘Mijn gedachten zijn niet uw gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de Heere’ (Jesaja 55:8).

President Dallin H. Oaks van het Eerste Presidium heeft het volgende inzicht geboden:

Afbeelding
President Dallin H. Oaks

Wij lezen in de Bijbel en hedendaagse Schriftuur keer op keer van Gods toorn over de goddelozen en hoe Hij in zijn verbolgenheid optreedt tegen hen die zijn wetten overtreden. In welk opzicht zijn toorn en verbolgenheid een bewijs van zijn liefde? […] Gods liefde is zo volmaakt dat Hij in liefde van ons eist dat wij zijn geboden onderhouden, omdat Hij weet dat wij alleen door gehoorzaamheid aan zijn wetten volmaakt kunnen worden zoals Hij. Daarom zijn Gods toorn en verbolgenheid niet in tegenspraak met zijn liefde, maar zijn ze een bewijs ervan. (‘De liefde en de wet’, Liahona, november 2009, 27.)

De timing van Gods gerechtigheid is ook een teken van zijn liefde voor zijn kinderen. Denk bijvoorbeeld aan het verhaal van Noach en de zondvloed. In de tijd van Noach ‘[was] de aarde verdorven voor Gods aangezicht’ (Mozes 8:28). Geweld vond op grote schaal plaats en mensen deden voortdurend kwade dingen. Noach waarschuwde het volk ongeveer 120 jaar lang dat ze door een zondvloed zouden worden vernietigd als ze zich niet bekeerden (zie Mozes 8:17–30). Ze negeerden Gods liefdevolle smeekbede en iedereen, behalve Noach en zijn familie, kwam om in de zondvloed (zie Genesis 8:15–21).

Afbeelding
ark op zee

Op het eerste gezicht lijkt deze gebeurtenis misschien op het toedienen van strenge en veeleisende gerechtigheid. Maar uit een visioen van de profeet Henoch over de tijd van Noach krijgen we opmerkelijke inzichten in de relatie tussen Gods gerechtigheid en zijn liefde.

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Mozes 7:28–29, 32–33, 37 en zoek bewijzen van Gods grote liefde, zelfs voor hen die zich niet aan zijn geboden houden.

Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft het volgende over dit ontroerende moment gezegd:

Afbeelding
Ouderling Jeffrey R. Holland

Dat enkele, krachtige voorbeeld zegt ons meer over de ware aard van God dan enig andere theologische beschouwing. […]

Wat een onvergetelijk beeld van Gods betrokkenheid bij ons leven! […] Hoe gemakkelijk is het om iemand lief te hebben, die zo bijzonder veel van ons houdt! (‘De grootheid Gods’, Liahona, november 2003, 72.)

Als je bedenkt wat Gods liefde voor jou betekent, vraag jezelf dan af hoe je dit het beste aan anderen kunt beschrijven. Ouderling D. Todd Christofferson van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Ouderling D. Todd Christofferson

Er zijn veel verschillende beschrijvingen van goddelijke liefde. Wat je tegenwoordig vaak hoort, is dat Gods liefde ‘onvoorwaardelijk’ is. Hoewel dat in één opzicht waar is, is de beschrijving onvoorwaardelijk nergens in de Schriften te vinden. Zijn liefde wordt in de Schriften wél beschreven als ‘grote en wonderbaarlijke liefde’ [Leer en Verbonden 138:3], ‘volmaakte liefde’ [1 Johannes 4:18; Moroni 8:16], ‘verlossende liefde’ [Alma 5:26] en ‘eeuwige liefde’ [Jeremia 31:3]. Dat zijn betere termen, want het woord onvoorwaardelijk kan onterecht de indruk wekken dat goddelijke liefde inhoudt dat God alles tolereert en alles wat we doen door de vingers ziet omdat zijn liefde onvoorwaardelijk is, of dat God geen eisen aan ons stelt omdat zijn liefde onvoorwaardelijk is; of dat alle mensen in Gods koninkrijk verlost worden omdat Gods liefde onvoorwaardelijk is. Gods liefde is oneindig en onvergankelijk, maar wat het voor ons betekent, hangt van onze reactie op zijn liefde af. (‘Blijf “in Zijn liefde”’, Liahona, november 2016, 48.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Hoe zou je het verband uitleggen tussen de gerechtigheid van God en zijn liefde voor zijn kinderen?

Sectie 2

Wat kan ik van de barmhartigheid van de Heer over zijn liefde leren?

Het voelt goed om Gods zegeningen te ontvangen als we gehoorzaam zijn. Maar het is moeilijk om de gevolgen van onze eigen slechte keuzes te ondervinden. En als de gevolgen ernstig zijn, kan het zelfs beangstigend zijn. Op zulke momenten kunnen we de Heer om barmhartigheid smeken.

Maar in veel andere gevallen beseffen zij die zondigen niet dat ze Gods barmhartigheid nodig hebben. Denk aan Corianton, de zoon van Alma de jonge. Toen Corianton zijn zending in de steek had gelaten en ernstige zonden had begaan, vond hij het ‘onrechtvaardig’ dat een zondaar wordt gestraft en ellende ondervindt (zie Alma 42:1).

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Alma 42:15, 22, 24–25 en ga na wat Alma heeft onderwezen over gerechtigheid, barmhartigheid en de verzoening van Jezus Christus. (NB Iemand die boetvaardig is, is iemand die ‘boete doe[t] wegens bedreven kwaad’. [Dikke Van Dale, ‘Boetvaardig’.]) Je doet boete als je je berouwvol van je zonden bekeert.

Afbeelding
Christus in Gethsémané, Harry Anderson

Jezus Christus staat, met grote persoonlijke liefde voor jou en voor iedereen, tussen ons en de gerechtigheid die op ons wacht (zie Mosiah 15:9). De verschrikkelijke prijs voor onze zonden heeft Hij al betaald. En Hij wil de boetvaardigen barmhartigheid schenken (zie Leer en Verbonden 19:16–18). President Dieter F. Uchtdorf, destijds raadgever in het Eerste Presidium, heeft gezegd:

Afbeelding
President Dieter F. Uchtdorf

We kunnen onze toegang tot de hemel niet verdienen; de vereisten van de gerechtigheid zijn een hindernis, en we zijn zelf niet bij machte om die te overwinnen.

Maar ons heil is niet onbereikbaar. […]

Al waren onze zonden rood als scharlaken, zij kunnen wit als sneeuw worden. Omdat onze geliefde Heiland ‘Zich [heeft] gegeven als een losprijs voor allen’ [1 Timotheüs 2:6] kunnen wij toegang krijgen tot zijn eeuwig koninkrijk. (‘De gave van genade’, Liahona, mei 2015, 108.)

Denk nog eens aan Henochs visioen van de zondvloed. Henoch leerde dat zelfs de ongehoorzamen die in de zondvloed zijn gestorven, in de geestenwereld uiteindelijk tevoorschijn komen en ‘aan de rechterhand van God’ komen te staan, mits zij geloof in Jezus Christus oefenen en zich van hun zonden bekeren (Mozes 7:57; zie ook Mozes 7:38, 55–56; Leer en Verbonden 138:6–8, 28–37).

Ouderling Lynn G. Robbins van de Zeventig heeft gezegd dat de genade van de Heer ons veel kansen biedt om te veranderen:

Afbeelding
Ouderling Lynn G. Robbins

We staan sprakeloos vanwege de tweede kansen die de Heiland ons door zijn genade geeft om onze zonden – de missers van ons hart – te overwinnen.

Niemand staat meer aan onze kant dan de Heiland. […]

De Heiland wist dat het rechte en smalle pad met beproevingen bezaaid is en dat we dagelijks ergens in zouden falen. Hij betaalde dan ook een oneindige prijs zodat Hij ons net zoveel kansen kan geven als we nodig hebben om voor onze proeftijd te slagen. […]

We willen pas klaar zijn als we aan onze Heiland gelijk zijn geworden, toch? Daarom moeten we steeds weer opstaan als we vallen, met het verlangen om ondanks onze zwakheden te blijven groeien en vooruitgang te maken. (‘Tot zeventig maal zevenmaal’, Liahona, mei 2018, 22, 23.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Wat denk of voel je over Jezus Christus, nu je weet dat Hij aan de eisen van de gerechtigheid heeft voldaan, waardoor jij je kunt bekeren en barmhartigheid kunt ontvangen? Hoe kun je je dankbaarheid tonen voor het zoenoffer dat Hij voor jou heeft gebracht?

Afdrukken