Institutt
Leksjon 3: Lær ved Ånden


3

Lær ved Ånden

Innledning

For at misjonærer skal vokse i evangeliet og holde seg på veien til evig liv, må de gjøre det til en vane å studere evangeliet. På opplæringssentrene for misjonærer bruker misjonærene flere timer hver dag på å studere alene og sammen med sin ledsager. På misjonsmarken forventes det at de fortsetter sitt studium av evangeliet hver dag. De må lære “ved studium og også ved tro” (L&p 88:118) for å bygge opp et vell av kunnskap om evangeliet og styrke sin egen omvendelse. Det er viktig at misjonærene har et slikt vell av kunnskap, som oppnås ved studium under Åndens veiledning, for å kunne undervise med kraft og oppfylle sin hensikt.

Forberedelse

Undervisningsforslag

Viktigheten av å studere evangeliet

Vis elevene et bilde av Joseph Smith og hans bror Hyrum, og be dem slå opp Lære og pakter 11. Hjelp elevene å forstå bakgrunnen for dette kapitlet ved å forklare at mens Joseph Smith oversatte Mormons bok, ble hans eldre bror Hyrum sterkt engasjert i arbeidet og ønsket å dele gjenopprettelsens budskap med andre. Hyrum ønsket å få vite Herrens vilje, og spurte Joseph om han ville be om en åpenbaring på hans vegne. Herrens svar er nedtegnet i Lære og pakter 11. På mange måter var Hyrum i samme stilling som klassens medlemmer, som også forbereder seg til å dele det gjengitte evangeliums budskap med andre.

Be noen elever etter tur lese høyt fra Lære og pakter 11:15-17 mens klassen følger med for å finne råd Herren ga til Hyrum. Spør deretter:

  • Hvorfor ba Herren Hyrum vente “litt til” med å dele evangeliets budskap med andre?

Be elevene lese Lære og pakter 11:21-22 og 26, og merke seg råd som gjelder fremtidige misjonærer i dag.

  • Hva ba Herren Hyrum om å gjøre mens han forberedte seg til å dele evangeliet med andre? Hva betyr det å erholde Guds ord? Hva betyr det å samle Herrens ord i ditt hjerte?

  • Hvordan kan Herrens råd i disse versene hjelpe noen i dag som forbereder seg til å reise på misjon? (Selv om elevene kan bruke forskjellige ord, bør de finne frem til følgende prinsipp: Studium av evangeliet forbereder misjonærer til å forkynne evangeliet med Ånden og med kraft.)

  • Hvilke velsignelser lovet Herren dem som søker “å erholde [hans] ord”?

Be elevene slå opp side 183 i Forkynn mitt evangelium, og be en elev lese høyt avsnittet som begynner med “Din evne til å undervise med kraft”. Spør deretter:

  • Hvilke tanker i dette avsnittet understreker viktigheten av daglig skriftstudium for dem som ønsker å bli effektive misjonærer? (Skriftstudium forbereder misjonærer til å undervise i evangeliet med kraft.)

Fortell elevene at resten av leksjonen kommer til å fokusere på hvordan de kan få mer ut av sitt personlige skriftstudium. Oppfordre elevene til å overveie i løpet av leksjonen hvordan de kan anvende det de lærer, for å forbedre effektiviteten av sitt studium av Skriftene og evangeliet.

Bruk en studiedagbok

Be klassen slå opp side x i innledningen til Forkynn mitt evangelium. Be to elever lese høyt de to avsnittene under “Studiedagbok”. Når elevene har lest, spør du:

  • Hva sier dette avsnittet om hvordan det å bruke en studiedagbok kan hjelpe dere når dere studerer evangeliet?

  • Hvorfor kan det være viktig å skrive ned tanker og følelser dere har mens dere studerer evangeliet?

Vurder å spørre elevene om noen av dem har en studiedagbok, og be dem som har det, om å fortelle hvordan dagboken har hjulpet dem. Oppfordre elevene til å begynne å bruke en studiedagbok hvis de ennå ikke har gjort det. Minn dem på at en studiedagbok kan være noe så enkelt som en rimelig innbundet dagbok, en notatbok eller sider i en ringperm. De kan også bruke notat- og dagbokverktøyetLDS.org eller en app for å ta notater på en elektronisk enhet. Oppfordre elevene til å ha en studiedagbok med seg til hver leksjon for å skrive ned tanker, følelser og innsikt de får i løpet av leksjonen.

Lær ved Ånden

La elevene gå sammen to og to. Be dem samarbeide om å lese andre avsnitt på side 17 i Forkynn mitt evangelium, og deretter snakke om hva som kreves for å få meningsfylte læringsopplevelser med Skriftene. Når elevene har fått tid til å snakke om avsnittet, kan du be noen av dem fortelle om noen av de viktigste tankene fra samtalen deres. Du kan stille spørsmål som disse:

  • Hva vil det si å studere med “ærlig hensikt”? (Ærlig hensikt betyr at vi har til hensikt å adlyde eller praktisere det vi lærer).

  • Hvordan kan det å studere med “ærlig hensikt” og “hungre og tørste etter rettferdighet” påvirke vårt studium av evangeliet? (Når elevene svarer, kan du vurdere å stille oppfølgingsspørsmål for å oppmuntre dem til å tenke dypere gjennom svarene sine. Hvis for eksempel elevene svarer at ærlig hensikt vil gjenspeile seg i hvordan noen ber, kan du be dem forklare hvordan noens bønner ville bli annerledes. Hvis en elev svarer at det vil vise seg i deres ønsker, kan du be dem forklare hva de mener.)

Be tre elever etter tur lese høyt det som står under “Å lære ved Den hellige ånd” på side 18 i Forkynn mitt evangelium. Be resten av klassen følge med og markere velsignelsene vi mottar når Den hellige ånd hjelper oss å lære evangeliet. Spør deretter:

  • Hvilke velsignelser kan vi motta når Den hellige ånd veileder vår læring av evangeliet? (Vurder å skrive dette prinsippet på tavlen mens elevene svarer: Når Den hellige ånd veileder vår læring av evangeliet, får vi mer lys og forståelse.)

For å hjelpe elevene å forstå hvordan de kan innby Den hellige ånd til å undervise dem mens de studerer evangeliet, kan du lese eller vise følgende sitat av eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum. Be elevene merke seg hva de kan gjøre for å få mer igjen av sitt skriftstudium.

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

“For at evangeliet skal bli skrevet i deres hjerte, må dere vite hva det er og utvikle en dypere forståelse av det. Dere må altså studere det. Når jeg sier studere, mener jeg mer enn å lese. Iblant er det godt å lese en av Skriftene i løpet av en gitt tid for å få oversikt over dens budskap, men i forbindelse med omvendelse er det viktigere hvor lang tid dere bruker på Skriftene enn hvor mye dere leser på denne tiden. Noen ganger kan dere lese noen få vers, stoppe opp for å grunne over dem, lese dem grundig enda en gang og mens dere tenker over hva de betyr, be om forståelse, stille spørsmål i deres sinn, vente på åndelige inntrykk og skrive ned inntrykkene og innsikten dere får, så dere kan huske dem og lære mer. Når dere studerer på denne måten, vil dere kanskje ikke lese så mange kapitler på en halvtime, men dere vil åpne deres hjerte for Guds ord, og han vil tale til dere” (“Når du en gang omvender deg,” Ensign eller Liahona, mai 2004, 11. For andre studieforslag, kan du se Richard G. Scott, “Slik kan du få åpenbaring og inspirasjon for ditt eget liv,” Ensign eller Liahona, mai 2012, 45-47).

Hjelp elevene å analysere eldste Christoffersons uttalelse ved å stille følgende spørsmål:

  • Hvilke handlinger utpekte eldste Christofferson som kan føre til større forståelse av Skriftene?

  • Hvordan gjør disse handlingene det mulig for Den hellige ånd å undervise dere?

  • Hvordan har en eller flere av disse handlingene hjulpet dere å få en dypere forståelse av evangeliet?

Forklar at det er nyttig når vi studerer Skriftene, å forstå hvordan Den hellige ånd kommuniserer med oss. La elevene gå sammen to og to (kanskje de samme parene som under den forrige aktiviteten). Skriv følgende skriftstedhenvisninger på tavlen, og be elevene kopiere dem i studiedagboken eller på et ark: Lære og pakter 8:2–3; 9:7–8; 11:12–14 og 138:1–2, 11.

Gi elevene tid til å studere disse skriftstedene og markere ord eller uttrykk som beskriver hvordan Den hellige ånd kommuniserer med oss. De kan også skrive noen notater i studiedagboken om det de lærer av disse skriftstedene. Be elevene snakke med partneren sin om det de har markert i disse versene, og det de har lært. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, stiller du følgende spørsmål:

  • Hvilke ord eller uttrykk fant dere som beskriver hvordan Den hellige ånd kommuniserer med oss? (Skriv elevenes svar på tavlen.)

  • Hvordan har Den hellige ånd undervist dere på en av disse måtene og styrket deres forståelse av en læresetning eller et prinsipp? Hvilke konkrete erfaringer har dere hatt?

Be elevene slå opp side 22 i Forkynn mitt evangelium, og be en elev lese høyt de fire første punktene under overskriften “Ideer og forslag til studium”. Vurder å stille følgende spørsmål:

  • Hvordan kan disse anbefalingene påvirke en misjonærs evne til effektivt å dele evangeliet med andre?

  • Hvordan kan dere tilpasse disse forslagene og øve på dem nå som fremtidige misjonærer?

  • Hvordan kan det å forbedre deres skriftstudieferdigheter og -vaner bidra til hvor godt dere lykkes som misjonærer? (Elevene vil sannsynligvis uttrykke et prinsipp omtrent som dette: Når misjonærer utvikler vaner for effektivt skriftstudium, vil de bli undervist av Ånden, deres erfaringer vil være mer givende, og de vil bli bedre forberedt til å undervise i evangeliet.)

Del klassen i grupper på tre eller fire. Be hver gruppe fordele innbyrdes de seks delene under “Ideer og forslag til studium” på side 22-24 i Forkynn mitt evangelium, og be gruppemedlemmene studere sine tildelte deler. Noen gruppemedlemmer må kanskje studere mer enn én del. Utpek en leder i hver gruppe til å lede en samtale om hva gruppen har lært og hva de kan gjøre nå for at deres studium av evangeliet kan bli sterkere og mer effektivt. Når gruppene har fått tid til å snakke sammen, spør du klassen:

  • Hvordan har disse studieferdighetene eller -vanene hjulpet dere å studere Skriftene mer effektivt?

For å hjelpe elevene å anvende det dere har snakket om, gir du hver elev en kopi av utdelingsarket “Personlige skriftstudievaner”. Gi klassen noen minutter til å gjøre aktiviteten på utdelingsarket.

Bilde
Utdelingsark om skriftstudium

Når elevene har fått tilstrekkelig tid, ber du dem dele noen tanker eller innsikt de fikk av denne øvelsen. Oppfordre dem til å følge opp med å innlemme skriftstudieferdighetene og -vanene de valgte, i sitt personlige studium. Forsikre dem om at når de gjør dette, vil Den hellige ånd opplyse deres sinn og øke deres forståelse av evangeliet.

Hjelp klassen å forstå at i tillegg til hvordan de studerer, er også når og hva de studerer, veldig viktig for å hjelpe dem å bli effektive misjonærer. Be elevene slå opp side viii i innledningen til Forkynn mitt evangelium, og se på Misjonærers daglige timeplan, som finnes under “Personlig studium, studium med ledsageren, distriktsmøter og sonekonferanser”. Spør deretter:

  • Hvordan illustrerer Misjonærers daglige timeplan viktigheten av skriftstudium?

  • Hvordan kan et konsekvent, daglig skriftstudium nå forberede dere til denne krevende timeplanen som misjonær?

Merking av skriftsteder

Hvis dere har nok tid igjen, kan du vurdere å vise videoen “Råd for å studere Skriftene” (2:07) for å hjelpe klassen å finne ut hvordan de kan forbedre sin merking av Skriftene.

Etter å ha vist videoen, kan du spørre:

  • Hva lærte dere av eldste Bednar som kan hjelpe dere å forbedre deres skriftstudium?

  • Hva er hensikten med å merke Skriftene? (Å hjelpe dere å huske det dere har lært, senere, når dere trenger det igjen.)

  • Hvorfor er det viktig at misjonærer har en effektiv måte å huske det de har lært?

Etterlev det du lærer

Be en elev lese for klassen det første avsnittet under “Etterlev det du lærer” i Forkynn mitt evangelium, side 19. Be så en elev lese høyt Johannes 7:17. Hjelp elevene å finne frem til et prinsipp som undervises i Forkynn mitt evangelium og Johannes 7:17, ved å spørre:

  • Hvilken forskjell er det på å kjenne til Skriftene og å etterleve læresetningene som finnes der? (Selv om de kan bruke forskjellige ord, skulle elevene forstå følgende prinsipp: Når vi lever i henhold til evangeliets læresetninger, vil Den hellige ånd vitne om sannheten av disse prinsippene og styrke vår tro, vår kunnskap og vårt vitnesbyrd.)

Forklar at eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum underviste om viktigheten av å handle ifølge det vi lærer. Vis følgende sitat, og be om en frivillig til å lese det høyt for klassen:

Bilde
Eldste David A. Bednar

“For å lære evangeliet skulle vi være ‘ordets gjørere, ikke bare dets hørere’ (Jakobs brev 1:22). Vi åpner vårt hjerte for Den hellige ånds innflytelse når vi utøver vår handlefrihet riktig og handler i samsvar med korrekte prinsipper – og derved innbyr vi hans undervisning og bekreftelse” (“Vær årvåkne med all utholdenhet,” Ensign eller Liahona, mai 2010, 42).

  • Hva vil det si å være ordets gjørere, og ikke bare dets hørere?

  • Hvordan kan det å handle “i samsvar med korrekte prinsipper” styrke vår forståelse på en måte som studium alene ikke kan?

  • Hvordan har det å handle i samsvar med korrekte prinsipper gjort det mulig for dere å få en dypere forståelse og et sterkere vitnesbyrd om et prinsipp i evangeliet som dere prøvde å etterleve?

Be en elev lese det andre avsnittet på side 19 i Forkynn mitt evangelium, mens klassen følger med for å finne flere måter som etterlevelse av evangeliet påvirker misjonærenes hjerte og evner på. Når eleven har lest, stiller du følgende spørsmål:

  • Hvilke andre velsignelser mottar misjonærer når de etterlever prinsipper i evangeliet som de vet er sanne? (Hjelp elevene å uttrykke dette prinsippet: Når misjonærer etterlever evangeliet, styrker Den hellige ånd deres ønske om, og evne til å dele evangeliet med andre.)

  • Hvordan har Den hellige ånd styrket deres ønske om å tjene når dere har forberedt dere til å reise på misjon?

Oppfordre undersøkere til å gå i kirken

Misjonærer hjelper undersøkere å utvikle seg mot dåp ved å oppfordre dem til å holde forpliktelser. Forklar for eksempel for elevene at når undersøkere kommer til kirken, kan de få mer åpenbaring gjennom Den hellige ånd og et sterkere ønske om å komme nærmere Gud. Å gå i kirken kan hjelpe undersøkere å få et vitnesbyrd om det gjengitte evangelium og forberede seg til å bli døpt.

Vis hvordan man kan invitere noen til å komme i kirken. Fortell først kort om velsignelsene som kommer ved å gå i kirken. Bruk så misjonærbrosjyren Gjenopprettelsen (side 22-23) til å forklare hva som skjer under nadverdsmøtet. Vis så hvordan man kan invitere en undersøker til å delta på Kirkens møter. Etter demonstrasjonen kan elevene øve på å rollespille trinnene du viste, sammen med en partner. La hver av dem bytte på å fortelle kort om velsignelsene de mottar ved å gå i kirken, forklare hva som skjer på nadverdsmøtet og invitere den andre til å komme til kirken.

Bær vitnesbyrd om læresetningene og prinsippene i leksjonen.

Oppfordringer til å handle

Oppfordre elevene til å gjøre personlig studium av evangeliet til en prioritet mens de forbereder seg til å reise på misjon. Følgende forslag til aktiviteter kan hjelpe elevene å fokusere på å lære ved Ånden:

  • Gjør daglig personlig skriftstudium til en vane, herunder å studere og grunne på Mormons bok.

  • Be i begynnelsen av ditt personlige studium av evangeliet for å innby Ånden til å hjelpe dere. Hvis dere ikke har gjort det ennå, bør dere begynne å bruke en studiedagbok under deres personlige studium av evangeliet.

  • Velg ett av forslagene til studium som finnes på side 22-24 i Forkynn mitt evangelium, og innlem det i deres personlige studium denne uken.

Skriv ut