Institutt
Leksjon 10: Undervisning i frelsesplanen (del 1)


10

Undervisning i frelsesplanen (del 1)

Innledning

Frelsesplanen er vår himmelske Faders plan for sine barns lykke. Den fokuserer på Jesu Kristi forsoning og forklarer hvorfor forsoningen er nødvendig. Vår himmelske Faders plan besvarer også spørsmålene “Hvor kommer jeg fra?” “Hva er hensikten med livet mitt?” og “Hvor blir det av meg når jeg dør?” Fremtidige misjonærer skulle ha en klar forståelse av læren om frelsesplanen, være forberedt på å forklare den på en enkel måte, samt bære et kraftfullt vitnesbyrd om den.

Forberedelse

Undervisningsforslag

Det førjordiske liv: Guds hensikt og plan for oss

Vurder å be klassen synge salmen “Jeg er Guds kjære barn” som en del av åpningsandakten. For å innlede leksjonen kan du be elevene lese teksten til første vers av “Jeg er Guds kjære barn” hver for seg, og be dem se etter eventuelle læresetninger eller prinsipper i teksten.

Jeg er Guds kjære barn

som han har sendt til jord.

Han ga til meg et jordisk hjem,

en kjærlig far og mor.

Led meg, før meg, gå du med meg,

så jeg finner frem.

Lær meg alt jeg gjøre må

så himlen blir mitt hjem.

(“Jeg er Guds kjære barn,” Salmer, nr. 187)

Etter en stund kan du be elevene forklare noen viktige læresetninger eller prinsipper de har funnet i salmen. Du kan om nødvendig vurdere å stille følgende spørsmål:

  • Hva sier denne teksten om vårt liv før vi kom til jorden?

  • Hva sier denne teksten om hensikten med livet her på jorden?

Fortell elevene at de som misjonærer vil få anledning til å undervise om hensikten med livet. Be en eller flere elever lese høyt de to første avsnittene av det som står under “Det førjordiske liv: Guds hensikt og plan med oss” på side 47-48 i Forkynn mitt evangelium.

Presenter også følgende uttalelse av president Boyd K. Packer i De tolv apostlers quorum:

Bilde
President Boyd K. Packer

“Ingen mer gjennomgripende sannhet har blitt formidlet til oss i gjenopprettelsen enn kunnskapen om vår førjordiske tilværelse. Ingen annen kirke vet eller forkynner denne sannheten. Læren gis bare i hovedtrekk, men fremtredende kjensgjerninger gjentas ofte nok i åpenbaringene til å forsikre oss om visse grunnleggende sannheter” (Our Father’s Plan [1984], 14).

Spør:

  • Hvordan kan kunnskap om vårt førjordiske liv og at vi levde som åndebarn hos vår Fader i himmelen, bidra til å gi livet vårt mer mening? (Når elevene svarer, kan du velge å understreke dette prinsippet: Når vi forstår at vi er vår himmelske Faders barn, finner vi større mening i vårt liv på jorden.)

For å hjelpe elevene å utdype sin forståelse av dette prinsippet, kan du vise videoen “Gud er vår Fader” (3:05), og be elevene lytte etter velsignelsene som beskrives av personene i videoen.

Når elevene har sett videoen, kan du stille følgende spørsmål:

  • Hva var noen velsignelser som personene i videoen beskrev, som kom fordi de visste at de er Guds barn?

  • Hvordan har kunnskapen om at dere er Guds barn hjulpet dere å finne mer mening i livet?

Be noen elever etter tur lese høyt de tre siste avsnittene på side 47 og det første på side 48 i Forkynn mitt evangelium. Be klassen se etter læresetninger og prinsipper som lærer oss hva Guds hensikt for hans barn er, og hvordan frelsesplanen oppfyller denne hensikten. Spør deretter:

  • Hva har Guds plan til hensikt å gjøre for hans barn? (Elevene kan blant annet nevne at frelsesplanen gjør det mulig for alle Guds barn å nyte velsignelsene udødelighet og evig liv. Hvis det er behov for klargjøring, kan du henvise til definisjonene av udødelighet og opphøyelseside 58 i Forkynn mitt evangelium. Understrek at evig liv er den slags liv som Gud lever.)

For å hjelpe elevene å forstå denne læren, kan du be dem lese og lære utenat Moses 1:39. Når de har fått litt tid til å lære og øve på å fremsi dette skriftstedet, spør du:

  • Hvordan kan det å undervise undersøkere om at Guds hensikt er å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv, påvirke valgene de gjør i hverdagen?

Gi elevene tid til å tenke over hva misjonærene gjør for å hjelpe vår himmelske Fader “å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv” (Moses 1:39). Be elevene dele sine tanker med en annen elev eller skrive ned tankene sine i en studiedagbok.

Skapelsen og vårt fysiske legeme

Be en elev lese høyt det som står under “Skapelsen” på side 48 i Forkynn mitt evangelium. Be elevene se etter betydningen av skapelsen i Guds frelsesplan. Spør deretter:

  • Hvorfor betrakter vi jordens skapelse som en viktig del av Guds frelsesplan? (For å utvikle oss og bli Gud lik, måtte hver enkelt av oss komme til jorden for å få en kropp og gjennomgå en prøvetid.)

For å hjelpe elevene å forstå viktigheten av å motta en fysisk kropp, kan du vise og lese høyt det følgende, som søster Susan W. Tanner uttalte mens hun var Unge kvinners øverste president. Be elevene merke seg hvorfor vi var glade for å motta en fysisk kropp.

Bilde
Susan W. Tanner

“I den førjordiske verden lærte vi at legemet utgjør en del av Guds store plan for vår lykke. Som det står i familieerklæringen: ‘Guds åndelige sønner og døtre [tilba ham] som sin evige Fader og aksepterte hans plan hvorved hans barn kunne få et fysisk legeme og høste jordisk erfaring for å utvikle seg mot fullkommenhet og til sist virkeliggjøre sitt guddommelige potensial som arvinger til evig liv.’ Faktisk ‘ropte [vi] av fryd’ (Job 38:7) over å være delaktige i denne planen.

Hvorfor var vi så begeistret? Vi forsto evige sannheter om vårt legeme. Vi visste at vårt legeme ville være i Guds bilde. Vi visste at vårt legeme ville huse vår ånd. Vi forsto også at vårt legeme ville bli gjenstand for smerte, sykdom, funksjonshemming og fristelse. Men vi var villige, ja ivrige, etter å akseptere disse utfordringene fordi vi visste at bare ved at ånd og legeme ble uadskillelig sammenføyet, kunne vi ha fremgang og bli vår himmelske Fader lik (se L&p 130:22) og ‘motta en fylde av glede’ (L&p 93:33)” (“Legemets hellighet,” Ensign eller Liahona, nov. 2005, 13).

Spør deretter:

  • Hvilke sannheter forsto vi i den førjordiske verden som gjorde oss ivrige etter for å komme til jorden og motta en fysisk kropp?

  • Hvorfor var vi villige til og ivrige etter å komme til jorden, selv om vi visste at vi kunne oppleve vanskelige utfordringer i jordelivet?

Gi elevene litt tid til å tenke på følgende spørsmål: Hvordan ville du forklare for en undersøker hvordan vår jordiske erfaring hjelper oss å utvikle oss og bli som vår himmelske Fader? Hvis tiden tillater det, kan du be dem studere skriftstedhenvisningene i skriftstudieruten under “Skapelsen” på side 48 i Forkynn mitt evangelium. Etter rundt et minutt kan du be elevene snu seg til en som sitter ved siden av seg, og forklare sitt svar på spørsmålet.

Handlefrihet og Adam og Evas fall

Skriv følgende overskrifter på tavlen:

Hva Adam og Eva kunne gjøre i hagen

Hva Adam og Eva ikke kunne gjøre i hagen

Be elevene studere 2 Nephi 2:22-25 og det som står under “Handlefrihet og Adam og Evas fall” på side 48 i Forkynn mitt evangelium. Mens de leser, kan du be halvparten av klassen lage en liste over hva Adam og Eva kunne gjøre i Edens hage (de kunne leve evig i en uskyldig tilstand, og de kunne bruke sin egen handlefrihet til å ta avgjørelser). Be den andre halvdelen av klassen lage en liste over hva Adam og Eva ikke kunne gjøre i Edens hage (de kunne ikke utvikle seg eller oppleve motsetninger, de ikke kunne oppleve glede eller sorg eller smerte eller elendighet, de kunne ikke synde, de kunne ikke oppleve sykdom eller lidelse, de kunne ikke få barn). Etter noen minutter kan du spørre elevene hva de har funnet ut. Mens de svarer, kan du vurdere å be et medlem av klassen skrive elevenes svar på tavlen.

Rett elevenes oppmerksomhet mot begrepene fysisk død og åndelig dødside 48 i Forkynn mitt evangelium. Kanskje vil alle elevene forstå at fysisk død er det fysiske legemets død. Hjelp dem å forstå at åndelig død er adskillelse fra Guds nærhet. Begge formene for død er et resultat av Adams fall. Det er bare gjennom Jesu Kristi forsoning at vi kan overvinne begge formene for død.

Du kan styrke elevenes forståelse av fallets betydning i frelsesplanen ved å vise følgende sitat av president Joseph Fielding Smith (1876-1972), og be en elev lese det høyt for klassen:

Bilde
President Joseph Fielding Smith

“Da Adam ble drevet ut av Edens have, felte Herren en dom over ham. Enkelte har betraktet denne dommen som noe forferdelig, men det var den ikke. Den var en velsignelse. Jeg vet ikke engang om det i sannhet kan betraktes som en straff i forkledning.

For at menneskeheten skal oppnå frelse og opphøyelse, er det nødvendig for dem å få en kropp i denne verden og gjennomgå erfaringer og en skolegang som bare finnes i jordelivet. Herren har sagt at hans gjerning og herlighet er ‘å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv’ [Moses 1:39]. Uten jordelivet er det ikke mulig å oppnå denne store velsignelsen. Derfor er verdener skapt og befolket med Guds barn, og de er gitt privilegiet å gjennomgå jordelivet, med den store handlefrihetens gave i sin besittelse. Ved hjelp av denne gaven velger de det gode eller det onde, og dermed mottar de den lønn de fortjener i de kommende evigheter. På grunn av Adams overtredelse er vi her i jordelivet …

Menneskets fall kom som en velsignelse i forkledning, og var et middel til å fremme Herrens hensikter i forbindelse med menneskets fremgang, istedenfor et middel til å hindre dem” (Frelsende læresetninger, red. Bruce R. McConkie, 3 bind [1954-56], 1:113-14).

Spør deretter:

  • Hvorfor kan vi betrakte Adam og Evas fall som en viktig del av Guds frelsesplan? (Adam og Evas fall gjorde det mulig for Guds åndebarn å få en fysisk kropp og utvikle seg og bli mer lik ham.)

Be elevene gjennomgå ruten “Undervis om fallet” på side 49 i Forkynn mitt evangelium. Be så elevene forklare læren om fallet med egne ord for eleven som sitter ved siden av seg.

Vårt liv på jorden

Vis videoen “Frelsesplanen” (4:30), eller be en elev lese høyt følgende sitat av president Boyd K. Packer i De tolv apostlers quorum. Be elevene se etter hvordan et skuespill på tre akter symboliserer frelsesplanen:

Bilde
President Boyd K. Packer

“Frelsesplanen, med dens tre inndelinger, kan sammenlignes med et stort skuespill på tre akter. Akt 1 har tittelen ‘Det førjordiske liv’. Skriftene beskriver det som vår første prøvestand (se Judas brev 1:6; Abraham 3:26, 28). Akt 2, fra fødselen til oppstandelsen, er ‘den annen prøvestand’. Akt 3 heter ‘livet etter døden’ eller ‘evig liv’.

I jordelivet er vi som skuespillere som kommer inn på teaterscenen akkurat idet teppet går opp for annen akt. Vi har gått glipp av første akt. Stykket har mange handlinger og bihandlinger som flettes i hverandre, og derfor er det vanskelig å finne ut hvem som er knyttet til hvem og hva som er knyttet til hva, hvem som er heltene og hvem som er skurkene. Enda vanskeligere blir det ved at vi ikke bare er tilskuere, men medlemmer av rollebesetningen på scenen, midt i det hele!

Som et ledd i den evige plan, er minnet om vårt førjordiske liv, akt 1, dekket av et slør. Ettersom vi kommer inn i jordelivet i begynnelsen av akt 2, uten å huske noe fra akt 1, er det ikke til å undres over at det er vanskelig å forstå hva som foregår …

Hvis dere forventer å finne bare ro og mak, fred og lykksalighet i akt 2, kommer dere garantert til å bli frustrert. Dere vil forstå lite av hva som foregår og hvorfor ting får lov å være som de er.

Husk dette! Uttrykket ‘Og alle levde lykkelig alle sine dager’ skrives aldri inn i andre akt. Dette uttrykket hører hjemme i tredje akt, når mysteriene er løst og alt er satt i orden …

Det finnes et manus for dette store skuespillet, tidenes drama. Det forklarer, i det minste i korte trekk, hva som skjedde i akt 1 – det førjordiske liv. Selv om det ikke finnes mange detaljer, forklarer manuset hensikten med det hele, og det avdekker nok av handlingen til at vi kan finne ut hva livet dreier seg om.

Dette manuset, slik dere allerede skulle vite, er Skriftene – åpenbaringene. Les dem. Studer dem. De forteller dere hva mennesket er, hvorfor Gud ‘kommer ham i hu’, og hvorfor vi er skapt ‘lite ringere enn Gud’, men likevel kronte han oss ‘med ære og herlighet’ (Salmene 8:5-6).

Skriftene forteller sannheten. Av dem kan dere lære nok om alle tre akter til å orientere dere og finne retningen i livet. De åpenbarer at ‘dere var også i begynnelsen hos Faderen, det som er Ånd, ja, Sannhetens Ånd.

Og sannhet er kunnskap om ting som de er og som de var og som de skal bli’ (L&p 93:23–24)” (Boyd K. Packer, “The Play and the Plan” [Kirkens skoleverks temakveld, 7. mai 1995], 2–3; si.lds.org).

Still så spørsmål som de følgende:

  • På hvilke måter symboliserer et skuespill på tre akter noen av elementene i frelsesplanen?

  • Hvorfor er det ifølge denne analogien vanskelig for mange å forstå hensikten med livet på jorden?

  • Hvor finner vi, ifølge denne analogien, manuset til denne store treakteren?

  • Hvordan kan Skriftene hjelpe Guds barn å forstå sin hensikt i Guds plan?

Forklar for elevene at når misjonærene underviser om frelsesplanen, hjelper de undersøkere å forstå hensikten med jordelivet og hvordan vi kan vende tilbake til vår himmelske Fader (se Alma 12:32-34). Be elevene lese det som står under “Vårt liv på jorden” på side 49 i Forkynn mitt evangelium. Når elevene har fått tilstrekkelig tid til å lese, kan du spørre:

  • Hvordan ville dere forklare hensikten med livet med en eller to setninger?

Fortell elevene at det er viktig for undersøkere å forstå at vår forberedelse til å vende tilbake til Guds nærhet avhenger av avgjørelsene vi tar i løpet av vårt liv på jorden. Avgjørelser om å følge Guds bud kan hjelpe oss å komme nærmere vår himmelske Fader, mens det å bryte Guds bud hindrer oss i å vende tilbake til hans nærhet. Skriv følgende på tavlen:

Konsekvenser av synd:

Spør deretter:

  • Hva er konsekvensene av synd? (Etter behov kan du oppfordre elevene til å gjennomgå det andre avsnittet av “Vårt liv på jorden” på side 50 i Forkynn mitt evangelium. Selv om de vil bruke litt forskjellige ord, skulle elevene forstå disse sannhetene: Synd fører til elendighet, og forårsaker skyldfølelse og skam. Det gjør oss urene og uverdige til å komme inn i Guds nærhet. Synd hindrer oss i å vende tilbake til vår Fader i himmelen, med mindre vi får tilgivelse.)

  • Hvordan vil det å forstå konsekvensene av synd bidra til å forberede undersøkere til å ta imot budskapet om forsoningen?

Minn elevene på at i dette liv opplever vi alle en åndelig død – vi er adskilt fra Guds nærhet. Spør elevene:

  • Hvordan hjelper Jesu Kristi evangelium oss å overvinne åndelig død og vende tilbake til Guds nærhet? (Når elevene svarer, kan du spørre dem hvordan tro på Jesus Kristus, omvendelse, dåp ved nedsenkning og Den hellige ånds gave hjelper oss å overvinne virkningene av fallet og forberede oss til å vende tilbake til Guds nærhet.)

Det er viktig at elevene får anledning til å øve på å forklare de bestanddeler av frelsesplanen som er dekket i denne leksjonen. Dette vil hjelpe dem å forstå læresetninger og prinsipper i evangeliet som de kommer til å undervise undersøkere.

La elevene gå sammen to og to. Gi parene tilstrekkelig tid til å forberede seg til å undervise en leksjon på fem til ti minutter om hensikten med vårt liv på jorden. Be elevene studere stoffet på side 47-49 i Forkynn mitt evangelium, herunder skriftstedene i skriftstudierutene. Hvis tilgjengelig, kan de også studere side 2-9 i misjonærbrosjyren med tittelen Frelsesplanen. Mens elevene forbereder seg, kan du gå rundt i klassen og hjelpe dem å forberede enkle og korte forklaringer om frelsesplanens bestanddeler. Understrek igjen at det å bruke skriftsteder i budskapet og vitne om læresetningene og prinsippene de underviser, vil gjøre leksjonen mer effektiv.

Når elevene har fått tilstrekkelig tid til å gjennomgå stoffet og forberede en kort leksjon, kan du be hvert av parene om å undervise et annet par. Deretter ber du dem bytte, slik at hvert par får anledning til å undervise én gang. Når hvert par avslutter sin undervisningserfaring, kan du be dem snakke om det følgende med elevene de underviste:

  • Hva gjorde lærerne bra?

  • Hvilke metoder kunne ha gjort presentasjonen enda mer effektiv?

Når alle parene har fått anledning til å øve og evaluere sin undervisning, kan du be klassens medlemmer dele innsikt fra sine erfaringer med resten av klassen.

Rund av leksjonen med å skrive følgende utsagn på tavlen, og be elevene overveie hvordan disse prinsippene kan styrke deres ønske om å reise på misjon:

Alle dere møter, er et barn av vår himmelske Fader, og er elsket av ham.

Alle dere møter, bærer en byrde av sorg som kommer av synder som ikke er oppgjort ved Kristi rensende forsoning.

Be noen elever fortelle hva de føler når de grunner på disse uttalelsene. Vurder å avslutte leksjonen ved å spørre elevene om noen av dem ønsker å bære vitnesbyrd for klassen om læresetningene knyttet til frelsesplanen.

Oppfordringer til å handle

Be elevene utdype sin forståelse av frelsesplanen, og forbedre sine undervisningsferdigheter ved å velge en av følgende aktiviteter å arbeide på utenfor klasserommet:

  • Gjennomgå “Viktige definisjoner” på side 57-58 i Forkynn mitt evangelium. Øv på å forklare hvert av begrepene ved å lage enkle utsagn om sannheten med egne ord.

  • Gjennomgå skriftstedene som finnes i skriftstudieruten på side 49-50 i Forkynn mitt evangelium. Velg ett eller to skriftsteder som du ville bruke til å undervise hver av de forskjellige delene av frelsesplanen, og marker dem i Skriftene. Vurder å lære ett eller flere av disse skriftstedene utenat.

  • Lag et utkast for å undervise om frelsesplanen. Vurder å bruke forslagene til leksjonsplaner på side 54-57 i Forkynn mitt evangelium som referanse.

  • Tenk på en gang da din kunnskap om frelsesplanen har vært til velsignelse for deg. Skriv et sammendrag av denne opplevelsen i studiedagboken, eller fortell en venn om den.

Skriv ut