Seminaari
1. Korinttilaiskirje 15:32–54


1. Korinttilaiskirje 15:32–54

Selestinen, terrestrinen ja telestinen ruumis

Kuva
Profile of a Young Woman in bright sunlight.

Miksi kannattaa seurata Jeesusta Kristusta, vaikka muut näyttävät kokevan onnellisuutta synnissä? Paavali selitti yhden syyn opettamalla korinttilaisille kirkkauden eri asteista ylösnousemuksessa. Tämä oppiaihe voi auttaa sinua pyrkiessäsi tulemaan kelvolliseksi selestiseen ylösnousemukseen Jeesuksen Kristuksen avulla.

Rohkaise oppilaita osallistumaan. Auta oppilaita ymmärtämään, että heidän panoksensa on välttämätön luokan oppimiskokemuksen kannalta. Kokeile rohkaista heitä esittämään huomioita kiittämällä ja kehumalla heitä tai kysymällä muilta oppilailta, mitä he ovat oppineet näistä huomioista.

Oppilaan valmistautuminen: Pyydä oppilaita lukemaan Alma 40:23 , jotta he huomaavat, mitä yhteistä on kaikissa ylösnousseissa ruumiissa, sekä lukemaan sitten 1. Kor. 15:40–42 , jotta he huomaavat, mitä eroja on ylösnousseiden olentojen välillä.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Tulevia siunauksia Jumalan suunnitelmassa

Voisit antaa jonkin herkun kaikille oppilaille, joilla sattuu olemaan vaatteissaan tietty väri. Kysy oppilailta, joilla ei ole kyseistä väriä, olisivatko he halunneet tietää tästä palkinnosta ja siitä, kuinka ansaita se, ennen oppitunnille tuloa.

  • Jos olisit tiennyt, että opettajasi palkitsisi jokaisen, jolla on tänään tiettyä väriä vaatteissaan, olisiko se vaikuttanut pukeutumisvalintoihisi?

  • Olisitko harmissasi, jos saisit tietää siitä, kun olisi jo liian myöhäistä? Miksi tai miksi et?

Koska taivaallinen Isä rakastaa meitä, Hän on kertonut meille, mitä tämän elämän jälkeen tapahtuu ja mitkä valinnat johtavat onnellisuuteen tai katumukseen. Kun tänään tutkit pyhiä kirjoituksia, pane merkille totuuksia, jotka voivat kannustaa sinua tekemään iankaikkiseen onnellisuuteen johtavia valintoja.

Piirrä yksinkertainen kuva tai kaavio siitä, mitä jo tiedät Jumalan pelastussuunnitelmasta. Sisällytä siihen elämämme ennen syntymää, elämämme maan päällä ja kuoleman jälkeiset tapahtumat. Muista piirtäessäsi pohdiskella Jeesuksen Kristuksen roolia Isämme koko suunnitelmassa.

Voisit pyytää ainakin kahta oppilasta piirtämään kuvansa taululle. Tieto siitä, miten oppilaat tällä hetkellä ymmärtävät kuoleman jälkeisen elämän, voi antaa näkemystä siihen, kuinka mukauttaa oppiaihetta vastaamaan heidän tarpeitaan.

  • Kuinka sen suunnitelman ymmärtäminen, joka taivaallisella Isällä on meille kuoleman jälkeen, voi vaikuttaa kuolevaisuudessa tekemiisi päätöksiin?

  • Millä tavoin Jeesus Kristus on keskeisellä sijalla suunnitelmassa?

Jakeissa 1. Kor. 15:1–29 apostoli Paavali oikaisi väärän uskonkäsityksen, jonka mukaan ei olisi kuolleiden ylösnousemusta (ks. 1. Kor. 15:13). Sitten hän varoitti korinttilaisia siitä, etteivät nämä joutuisi niiden ihmisten asenteen pettämiksi, jotka sanovat: ”Syödään ja juodaan, huomenna kuollaan” ( 1. Kor. 15:32). Tämä asenne ilmentää väärää uskonkäsitystä siitä, ettei kuoleman jälkeen ole elämää ja että sen vuoksi on yhdentekevää, mitä me teemme tässä elämässä.

Voisit auttaa oppilaita kuvittelemaan mielessään tämän väärän uskonkäsityksen poistamalla yhdestä taululla olevasta oppilaan piirustuksesta kaikki kuolevaisen elämän jälkeiset asiat.

Toinen väärä uskonkäsitys on se, että Jumala suo jokaiselle iankaikkisen elämän siunaukset valinnoistamme riippumatta (ks. 2. Nefi 28:8 ; Alma 1:4).

Voisit muuttaa toisen oppilaan piirustusta taululla lisäämällä nuolen maasta suoraan selestiseen valtakuntaan sekä pyyhkimällä terrestrisen ja telestisen valtakunnan pois.

  • Kuinka väärät uskonkäsitykset siitä, ettei kuoleman jälkeen ole elämää tai että Jumala suo jokaiselle iankaikkisen elämän siunaukset, saattavat vaikuttaa päätöksiimme ja asenteisiimme? Miksi?

Lue 1. Kor. 15:40–42 ja pane merkille, mitä Paavali opetti ylösnousemuksesta taivaallisen Isän suunnitelmassa. On hyödyllistä tietää, että Joseph Smithin raamatunkäännöksessä jakeesta 1. Kor. 15:40 viitataan myös telestisiin ruumiisiin.

Jos oppilaat suorittivat oppilaan valmistautumistehtävän, voisit pyytää heitä kertomaan, mitä yhteistä on kaikissa ylösnousseissa ruumiissa ja mitä eroja on niiden välillä.

  • Miksi on tärkeää tuntea totuus, jonka mukaan taivaallisen Isän suunnitelmassa ylösnousseille ruumiille on erilaisia kirkkauden asteita?

Kirkkauden asteet

Kuva
Illustration of the three degrees of glory. A sun, moon and stars are pictured. Stick figures underneath show varying degrees of shining rays.

Voisit laittaa seuraavaa toimintaa varten näkyville kolme kysymystä, jotka on lueteltu presidentti Monsonin lausunnon jälkeen, jotta oppilaat voivat käyttää niitä opiskelussaan apuna. Voit myös ohjata oppilaat tutkimaan Gospel Topics -aihetta ”Kingdoms of Glory” [Kirkkauden valtakunnat] (topics.churchofjesuschrist.org), jotta he saavat lisää tietoa kirkkauden asteista ja siitä, mitä selestisen kirkkauden saamiseen vaaditaan.

Pyydä riittävän ajan kuluttua oppilaita kertomaan luokalle vastauksensa ja mahdolliset kysymyksensä.

Nykyajan profeettojen kautta saatu ilmoitus antaa lisänäkemyksiä Paavalin opetuksiin. Tutki jakeita OL 76:50–52, 62–64, 69–70, 71–76, 81–85 ; 88:21–24 ja lue seuraava lausunto, jonka antoi presidentti Thomas S. Monson (1927–2018). Etsi vastauksia lausunnon jäljessä oleviin kolmeen kysymykseen.

Kuva
Official portrait of President Thomas S. Monson, 2008.

Koska Kristus voitti haudan, me kaikki nousemme kuolleista. Tämä on sielun lunastus. Paavali kirjoitti: ”On taivaallisia ja maallisia ruumiita, mutta taivaallisten loisto on aivan toisenlainen kuin maanpäällisten” [ 1. Kor. 15:40 ].

Me tavoittelemme taivaallista kirkkautta. Me haluamme elää Jumalan luona. Me haluamme kuulua ikuiseen perheeseen. Sellaiset siunaukset ansaitaan, kun ihminen koko elämän ajan pyrkii, etsii, tekee parannusta ja viimein onnistuu.

(Thomas S. Monson, ”Elämän kilpajuoksu”, Liahona, toukokuu 2012, s. 93)

  • Mikä on Vapahtajan rooli matkallamme kohti selestistä kirkkautta?

  • Mitä meidän on tehtävä saadaksemme selestisen kirkkauden?

  • Miksi selestisen kirkkauden saaminen terrestrisen tai telestisen kirkkauden sijaan on vaivan arvoista?

Pohdi, missä kohtaa mielestäsi olet polulla selestiseen valtakuntaan. Luotatko siihen, että Vapahtaja auttaa sinua elämään niin, että voit saada nämä siunaukset?

Voimmeko todella saavuttaa selestisen kirkkauden?

Jotkut ihmiset tuntevat lannistuvansa, kun he käsittävät, kuinka kaukana he ovat selestisestä elämästä maan päällä. Lue, mitä vanhin Dieter F. Uchtdorf kahdentoista apostolin koorumista on opettanut meidän iankaikkisesta edistymisestämme, tai katso video ”God among Us” [Jumala meidän keskuudessamme] (aikakoodi 5.01–6.58), joka on sivustolla churchofjesuschrist.org.

Kuva
Illustration of the three degrees of glory. A sun, moon and stars are pictured. Stick figures underneath show varying degrees of shining rays.
Kuva
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

Sydämeni on tulvillaan kiitollisuutta taivaallista Isääni kohtaan. Ymmärrän, ettei Hän ole tuominnut lapsiaan kompastelemaan kuolevaisuuden läpi ilman toivoa kirkkaasta ja iankaikkisesta tulevaisuudesta. Hän on antanut ohjeita, jotka näyttävät tien takaisin Hänen luokseen. Ja kaiken tämän keskellä on Hänen rakas Poikansa Jeesus Kristus ja Hänen uhrinsa meidän puolestamme. – –

Me kaikki olemme pikkulapsia verrattuna niihin kirkkauden ja suuruuden olentoihin, jollaisia meistä on tarkoitus tulla. Yksikään kuolevainen olento ei edisty konttaamisesta kävelemiseen ja juoksemiseen ilman lukuisia kompastumisia, töyssyjä ja kolhuja. Sillä tavoin me opimme.

(Dieter F. Uchtdorf, ”Jumala meidän keskuudessamme”, Liahona, toukokuu 2021, s. 9)

  • Mitä vanhin Uchtdorfin lausunto auttaa sinua ymmärtämään taivaallisesta Isästä?

  • Kuinka se vaikuttaa tunteisiisi Häntä kohtaan ja suhteeseesi Häneen?

Voisit pyytää oppilaita pohtimaan itsekseen seuraavaa kysymystä.

  • Mitä tunnet innoitusta tehdä tänään oppimasi perusteella?

Todista, että on vaivan arvoista valmistautua saamaan selestinen ruumis Jeesuksen Kristuksen avulla. Pyydä oppilaita kertomaan oppimastaan läheisilleen, jotka tarvitsevat näitä totuuksia.

Selityksiä ja taustatietoja

Mitä, jos pyrimme elämään uskollisesti tässä elämässä, mutta olemme silti epätäydellisiä kuollessamme?

Profeetta Joseph Smith (1805–1844) selitti:

Kuva
Half-length frontal portrait of the Prophet Joseph Smith, Jr. Joseph’s head is turned to the side in a three-quarter view, right hand on hip and his left hand holds sheets of papers. He is depicted wearing a dark brown suit and a white shirt and tie.

Kun nousette tikkaita, teidän on aloitettava alhaalta ja noustava ylös askelma askelmalta, kunnes pääsette ylös asti. Samoin on evankeliumin periaatteiden laita, teidän on alettava ensimmäisestä ja jatkettava, kunnes opitte kaikki korotuksen periaatteet. Mutta kestää vielä kauan senkin jälkeen, kun olette kulkeneet verhon lävitse, ennen kuin olette oppineet ne. Se ei ole kaikki tarkoitettu käsitettäväksi tässä maailmassa; vielä haudan tuolla puolen meillä tulee olemaan paljon tekemistä oppiaksemme pelastuksemme ja korotuksemme.

(Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 279)

Mitä ”se, mikä kylvetään katoavana, nousee katoamattomana” ( 1. Kor. 15:42) tarkoittaa?

Paavali vertasi kuolevaista ruumista siemeneen, joka on epätäydellinen eli turmeltunut (ks. 1. Kor. 15:37–38, 42). Kun kuolemme ja meidät haudataan (kylvetään tai istutetaan maahan), me nousemme jonakin päivänä haudasta kuin maasta versova kasvi. Ylösnoussut ruumiimme ei enää ole turmeltunut, vaan se tehdään täydelliseksi Jumalan voimalla.

Kuka saa selestisen kirkkauden?

Selestinen valtakunta on paikka, joka on valmistettu niille, ”jotka ottivat vastaan todistuksen Jeesuksesta” ja ”jotka on tehty täydellisiksi Jeesuksen, uuden liiton välimiehen kautta, joka sai aikaan tämän täydellisen sovituksen vuodattamalla oman verensä” ( OL 76:51, 69). Periäksemme tämän lahjan meidän täytyy saada pelastavat toimitukset, pitää käskyt ja tehdä parannus synneistämme. Katso yksityiskohtainen selitys niistä, jotka perivät selestisen kirkkauden, jakeista OL 76:50–70 ; 76:92–96 .

(Gospel Topics, ”Kingdoms of Glory” [Kirkkauden valtakunnat], topics.churchofjesuschrist.org)

Lisäoppimistoiminta

Kuolevaisen ruumiimme vertaaminen ylösnousseeseen ruumiiseemme

Pyydä oppilaita keksimään omia havaintoesityksiä, joita he voisivat käyttää auttaakseen jotakuta ymmärtämään ylösnousemusta. Voisit antaa heille esimerkin vertaamalla vaikka toukkaa perhoseen tai vanhan rakennuksen purkamista sen paikalle pystytettävään uuteen rakennukseen.

Selitä oppilaille, että Paavali käytti siemenen kylvämistä esimerkkinä auttaakseen korinttilaisia ymmärtämään ylösnousemusta (ks. 1. Kor. 15:35–38). Kuolevaista ruumistamme voidaan verrata siemeneen. Kuolemaamme ja hautaamistamme voidaan verrata siemenen kylvämiseen. Ylösnoussutta ruumistamme voidaan verrata kasviin, joka kasvaa maasta.

Pyydä oppilaita tutkimaan jakeita 1. Kor. 15:43–54 , merkitsemään sanat, joilla Paavali kuvaili kuolevaista ruumistamme, ja merkitsemään (eri tavalla) sanat, joilla Paavali kuvaili ylösnoussutta ruumistamme.

Pyydä oppilaita kirjoittamaan taululle jokin fyysinen vaikeus, joka heidän läheisellään on. Esimerkkejä tällaisesta ovat sairaudet, heikko näkö, huono selkä tai nivelongelmat. Pyydä oppilaita sulkemaan silmänsä ja kuvittelemaan läheisensä ylösnousseessa ruumiissa, jonka Jumalan voima on parantanut kaikista kyseisistä vaikeuksista. Pyyhi jokainen fyysinen vaikeus taululta sekä todista taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen rakkaudesta. He ovat tehneet kyseiset vaikeudet väliaikaisiksi, ja He antavat meille jokaiselle ylösnousseen ruumiin ikuisiksi ajoiksi.

Tulosta