Seminar
1 Peter 1-5


1 Peter 1-5

Mere værd end guld

Billede
After being beaten, Peter and John continue to preach in Christ’s name to the people.

Du husker måske, at du lærte om apostlen Peters tro og flid, da du studerede den første halvdel af Det Nye Testamente. Peters første brev blev skrevet hen mod slutningen af Peters liv, mange år efter han fulgtes med og talte med Jesus Kristus under Frelserens jordiske tjenestegerning. I sit første brev fokuserede Peter, der var den øverste apostel, på, hvordan de hellige kunne blive styrket under de intense prøvelser, de oplevede i forhold til romerne. Denne lektion kan hjælpe dig til bedre at forstå Guds formål med at tillade, at vi oplever prøvelser og den kan styrke din beslutning om trofast at udholde prøvelser.

Håndtering af elevernes unikke læringsbehov. Overvej elevernes forskellige læringsbehov. Brug de mulige læringsaktiviteter, der er foreslået i denne lektion, som vejledning, ikke et manuskript, og tilpas aktiviteterne for at hjælpe eleverne. Tilpasninger kan omfatte at bruge forskellige metoder til at læse skriftsteder eller udføre forskellige aktiviteter for at forstå principper eller læresætninger. Vær ikke bange for at være kreativ og prøve nye tilgange.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at overveje, hvordan de vil svare på følgende spørgsmål: Hvorfor oplever vi prøvelser, trængsler og uretfærdigheder i livet?

Mulige læringsaktiviteter

Hvorfor oplever vi vanskeligheder i livet?

Ældste Dale G. Renlund fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret, hvordan vi alle vil have oplevelser, der virker uretfærdige. Se videoen »Oprørende uretfærdighed« på JesuKristiKirke.org, fra tidskode 03:19 til 04:12, eller læs følgende:

Billede
Official portrait of Elder Dale G. Renlund of the Quorum of the Twelve Apostles, January 2016.

Noget uretfærdighed kan ikke forklares, uforklarlig uretfærdighed er oprørende. Uretfærdighed kommer af at leve med kroppe, der er fejlbarlige, skadet eller sygdomsramte. Jordelivet er bare uretfærdigt. Nogle mennesker bliver født i velstand; andre bliver ikke. Nogle har kærlige forældre; andre har ikke. Nogle lever i mange år; andre kun i få. Og så videre og så videre. Nogle personer begår skadende fejl, selv når de prøver at gøre godt. Nogle vælger ikke at udbedre uretfærdighed, når de kunne. Desværre bruger nogle deres handlefrihed fra Gud til at skade andre, selvom de ikke burde.

(Dale G. Renlund, »Oprørende uretfærdighed«, Liahona, maj 2021, s. 42)

  • Hvorfor tror du, at ældste Renlund brugte ordet »oprørende« til at beskrive nogle af de uretfærdige ting, vi oplever i livet?

  • Hvem kender du, der oplever eller har oplevet en prøvelse, der føles oprørende uretfærdig? Hvorfor tror du, at Herren tillader, at dette sker?

I år 64 e.Kr. blev store dele af byen Rom ødelagt af en ildebrand. Fremtrædende romere beskyldte Kirkens medlemmer for at have startet branden, hvilket førte til intens forfølgelse af kristne i hele det romerske rige. Peter skrev sandsynligvis sit første brev nogen tid efter denne begivenhed for at styrke de helliges tro og for at minde dem om deres evige belønning for trofast at udholde prøvelser. Mens du studerer, så læg mærke til Helligåndens tilskyndelser, der kan hjælpe dig til at forstå nogle af årsagerne til dine egne prøvelser, og hvordan du kan stole på Jesus Kristus til at hjælpe dig til trofast at udholde dem.

Ilden i smelteovnen

Læs 1 Peter 1:3-9 og se efter, hvad apostlen Peter sagde om de velsignelser, der venter dem, der trofast udholder deres prøvelser.

  • Hvilke ord eller vendinger fra disse vers tror du kan være en hjælp at huske, når du eller andre oplever prøvelser? Hvorfor?

  • Hvorfor tror du, at Peter sammenlignede de helliges trosprøve med guld, der forædles ved ild?

Overvej at vise eleverne et billede eller en tegning af en smeltedigel som den viste.

Følgende er et billede af en smeltedigel. En smeltedigel er en beholder, hvori metaller som guld forædles. Når metaller forædles, bliver de opvarmet og smeltet for at fjerne urenheder og forbedre det endelige produkt.

Billede
Illustration of a crucible with molten metal pouring into a mold
  • På hvilke måder kan en prøvet tro være »mere værd end … guld«? ( 1 Peter 1:7).

En sandhed, der kan findes i de vers, du lige har studeret, er, at når vi trofast udholder prøvelser, bliver vores tro på Jesus Kristus forædlet og styrket. Overvej at skrive denne sandhed ned i dine skrifter eller din studiebog.

  • Hvad er det ved svære prøvelser, der kan styrke vores tro på Jesus Kristus?

Overvej at læse Alma 62:41 sammen som klasse, før du deler følgende forklaring og spørgsmål.

Selvom det for mange mennesker kan være åndeligt forædlende at opleve modgang, er der andre, der bliver bitre, eller som forhærder deres hjerte efter en vanskelig prøvelse (se Alma 62:41).

  • Hvad tror du kan hjælpe os til at vende vores prøvelser til velsignelser frem for oplevelser, der svækker vores tro?

  • Hvilke oplevelser har du haft, eller hvilke oplevelser kender du til, hvor din tro eller en andens tro blev styrket af at udholde svære prøvelser trofast?

  • Hvad lærer disse oplevelser dig om Herren?

Peter rådgiver de hellige

Et tema i Peters første brev er, hvordan Jesu Kristi disciple trofast kan udholde lidelse og forfølgelse. Peters råd kan give håb, opmuntring og styrke til alle, der oplever en prøvelse i jordelivet.

Tegn et enkelt billede af en smeltedigel, ligesom den du så tidligere i lektionen. Sæt ord på nogle af de prøvelser og trængsler, du har oplevet eller oplever lige nu, inde i smeltediglen.

Når du studerer flere af Peters ord, så se efter lærdomme, der kan hjælpe dig med de prøvelser, du har beskrevet i dit billede. Skriv disse lærdomme på ydersiden af dit billede af smeltediglen.

Overvej at skrive følgende skriftstedshenvisninger og deres nøgleindhold på tavlen. Afgør, hvordan eleverne bedst kan studere disse vers. En mulighed kan være at dele klassen op i grupper, hvor hver gruppe får et sæt vers at studere. Når de har haft tid nok, kan de fortælle resten af klassen, hvad de har lært af deres studium. Eleverne kan derefter blive bedt om at tilføje indsigt til deres tegning ud fra det, som deres klassekammerater præsenterede.

En anden mulighed, du kan overveje, er at bede eleverne om at studere hvert sæt vers med en makker. Når eleverne er færdige med at studere og drøfte versene med deres makker, kan de rotere, så hver elev får en ny makker. Denne proces kan gentages, så hver elev kan studere de tre vers med en ny makker.

1 Peter 2:20-25 – Jesu Kristi eksempel på at udholde prøvelser

1 Peter 4:12-19 – Grunde til at glæde os over vore prøvelser

1 Peter 5:6-11 – Modtag Herrens styrke til at udholde vores prøvelser

Når eleverne har haft tid nok til at studere, så bed frivillige om at dele deres indsigt. Overvej at bede eleverne om at fortælle om de vers, de synes er mest betydningsfulde, og forklare hvorfor. Tilskynd dem til at tænke over, hvordan det, de har lært i dag, kan hjælpe dem i deres nuværende situation, og skrive deres indsigt og indtryk ned i deres studiebog.

Kommentar og baggrundsinformation

1 Peter 2:20 . Hvorfor underviste Peter om, at vi tålmodigt bør udholde vores prøvelser?

Ældste Neal A. Maxwell (1926-2004) fra De Tolv Apostles Kvorum sagde følgende:

Billede
Last official portrait of Elder Neal A. Maxwell, 1992.

Tålmodighed er meget tæt knyttet til tro på vor himmelske Fader. Når vi er urimeligt utålmodige, antyder vi faktisk, at vi ved bedst – bedre end Gud gør. Eller vi hævder i det mindste, at vores tidsplan er bedre end hans … Som allerede nævnt er tålmodighed således en afgørende jordisk dyd i forhold til vores tro, vores handlefrihed, vores indstilling til livet, vores ydmyghed og vores lidelse … Der er ganske enkelt ingen anden måde, sand vækst kan finde sted på.

(Neal A. Maxwell, »Patience« (foredrag på Brigham Young University, 27. nov. 1979), s. 1, 4, speeches.byu.edu)

Hvordan kan jeg overvinde de prøvelser, jeg møder?

Ældste Neil L. Andersen fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt følgende:

Billede
Official portrait of Elder Neil L. Andersen of the Quorum of the Twelve Apostles, 2010, August.

Gå i denne smeltedigel af jordiske prøvelser tålmodigt fremad, og Frelserens helbredende kraft vil bringe jer lys, forståelse, fred og håb. Bed af hele jeres hjerte. Styrk jeres tro på Jesus Kristus, på at han lever, på hans nåde … Se fremad. Jeres problemer og sorger er meget virkelige, men de vil ikke vare for evigt. Jeres mørke nat vil svinde, for Sønnen opstod med helbredelse i sine vinger.

(Neil L. Andersen, »Såret«, Liahona, nov. 2018, s. 85)

Hvordan kan jeg finde lykke, mens jeg lider under prøvelser?

Ældste Joseph B. Wirthlin (1917-2008) fra De Tolv Apostles Kvorum talte om at finde lykke under modgang og mindedes sin mors råd om at sige: »Tag livet, som det kommer, og elsk det.«

Billede
Last official portrait of Elder Joseph B. Wirthlin of the Quorum of the Twelve Apostles, 2004. Died December 1, 2008.

Hvordan kan vi elske dage, som er fyldt med sorg? Det kan vi ikke – i det mindste ikke i selve øjeblikket. Jeg tror ikke, at min mor mente, at vi skulle undertrykke skuffelsen eller fornægte smerten. Jeg tror ikke, at hun mente, at vi skulle feje de ubehagelige sandheder ind under et dække af forstilt glæde. Men jeg tror, at måden, vi tager modgang på, kan være en afgørende faktor for, hvor glade og succesrige vi kan blive i livet. Hvis vi griber modgangen fornuftigt an, kan vore sværeste tider blive dem med den største fremgang, som igen kan føre til tider med stor glæde …

Når vi prøver at tage det med et smil, se det evige perspektiv, forstå princippet om kompensation og drage os nærmere på vor himmelske Fader, kan vi udholde modgang og prøvelser. Vi kan gøre, som min mor sagde: »Tag livet, som det kommer, og elsk det.«

(Joseph B. Wirthlin, »Tag livet, som det kommer, og elsk det«, Liahona, nov. 2008, s. 26-28)

Supplerende læringsaktiviteter

1 Peter 5:1-5 . »Vær hyrder for Guds hjord«

Overvej at læse 1 Peter 5:1-5 sammen med eleverne, og påpeg, at Peter i disse vers underviste Kirkens ældster om deres ansvar som ledere i Guds rige. Hjælp eleverne med at finde frem til følgende sandhed: Kirkeledere har et ansvar for at tage sig af og våge over Guds flok med kærlighed og forbilledlighed. Eleverne kan blive bedt om at drøfte eksempler på, hvordan deres ledere har draget omsorg for dem og deres familie med kærlighed. Overvej også at hjælpe eleverne til at forstå, at de kan være eksempler for deres kvorums- og klassemedlemmer ved at følge »hyrden over alle hyrder« ( 1 Pet 5:4).

Udskriv