Seminar
Evangelisk mesterlære: Efeserne 2:19-20


Evangelisk mesterlære: Efeserne 2:19-20

Kirken er grundlagt på Jesus Kristus og hans apostle og profeter

Billede
All the members of the First Presidency and the Quorum of the Twelve Apostles are seated or standing with the Christus Statue and statues of the Original Twelve at the Visitors’ Center in Rome, Italy. Front Left to Right: Dieter F. Uchtdorf, Jeffrey R. Holland, M. Russell Ballard, Dallin H. Oaks, Russell M. Nelson, Henry B. Eyring, David A. Bednar, Quentin L. Cook, D. Todd Christofferson, Gary E. Stevenson, Ronald A. Rasband, Neil L. Andersen, Dale G. Renlund, Gerrit W. Gong, Ulisses Soares

I dit studium af Efeserne 2 lærte du, at Jesu Kristi Kirke er bygget på apostlenes og profeternes grundvold, og at Jesus Kristus er hovedhjørnestenen. Denne lektion har til hensigt at øge din beherskelse af disse lærdomme, idet du lærer henvisningen og nøglesætningen i Efeserne 2:19-20 udenad, forklarer læresætningen og anvender læresætningerne og principperne for at opnå åndelig kundskab i en situation fra det virkelige liv.

Elevforberedelse: Overvej at fortælle eleverne om denne lektions scenarier til at øve anvendelse, og bed dem om at tænke over, hvordan de kan bruge principperne for at opnå åndelig kundskab til at hjælpe deres ven.

Mulige læringsaktiviteter

Denne lektion i evangelisk mesterlære er udformet til at blive undervist efter lektionen »Efeserne 2«, som er den kontekstuelle lektion for det evangeliske mesterlæreskriftsted Efeserne 2:19 . Hvis denne lektion i mesterlæreskriftsteder flyttes til en anden uge, bør den tilsvarende kontekstuelle lektion undervises i løbet af samme uge.

Lær udenad og forklar

Billede
Line drawing of a meetinghouse.

Som en hjælp til at lære denne mesterlæreskriftstedshenvisning og nøglesætning udenad, kan du skrive følgende mindst tre gange i din studiebog: »Efeserne 2:19-20. Kirken er ›bygget på apostlenes og profeternes grundvold med Kristus Jesus selv som hovedhjørnesten‹«.

Du kan skrive sætningen på en måde, der også illustrerer denne sandhed. Du kan for eksempel tegne et rektangel rundt om sætningen for at symbolisere en grundvold og tegne en kirke oven på den. Hvis du tegnede et eksempel på dette fundament i den forrige lektion, kan du skrive nøglesætningen på eller i nærheden af den tegning.

Det kan være effektivt at vise symbolet på Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige og spørge eleverne, hvordan det relaterer til Efeserne 2:19-20 . Overvej at vise videoen »Åbne himlen for at få hjælp« fra tidskode 4:09 til 5:08, hvor præsident Russell M. Nelson beskriver symbolet. Videoen findes på ChurchofJesusChrist.org.

Billede
Global Visual Library Low-Fidelity Symbol Knockout

Giv eleverne mulighed for at forklare følgende læresætning i Efeserne 2:19-20 : Kirken er »bygget på apostlenes og profeternes grundvold med Kristus Jesus selv som hovedhjørnesten«. Følgende aktivitet er et forslag. Eleverne kan udføre disse tre trin individuelt eller parvis.

A. Læs Efeserne 2:19-20 , og tænk over det budskab, det indeholder.

B. Tænk på et spørgsmål, som nogen kan have om profeter og apostle, og som Efeserne 2:19-20 kan være med til at besvare. Nogle eksempler kan være: »Hvorfor har din kirke profeter og apostle?« »Hvad lærer skrifterne os om profeter og apostle?« eller »Hvad er forholdet mellem Frelseren og profeter og apostle?« Skriv dine spørgsmål ned.

C. Brug Efeserne 2:19-20 til at skrive, hvad du ville sige for at besvare spørgsmålet.

I stedet for at bede eleverne om at skrive deres svar i trin C kan du overveje at bede dem om at arbejde parvis og besvare hinandens spørgsmål. Lyt til deres svar og evaluer, hvor god elevernes forståelse er. Gennemgå om nødvendigt Efeserne 2:19-20 med eleverne og ethvert nødvendigt materiale fra lektionen »Efeserne 2«.

Øv anvendelse

Under den følgende aktivitet evaluerer du elevernes kundskab om principperne for at opnå åndelig kundskab og hjælper dem efter behov.

Den følgende aktivitet kan hjælpe dig med at gennemgå principperne for at opnå åndelig kundskab. Match hver udtalelse med det tilsvarende princip om at opnå åndelig kundskab. Brug om nødvendigt paragraf 5-12 i afsnittet »Opnå åndelig kundskab« i Evangelisk mesterlære, hoveddokument, 2022, som hjælp.  

1. Oprigtige sandhedssøgere bør være på vagt overfor upålidelige kilder. 

2. Når vi er trofaste mod den sandhed og det lys, som vi allerede har modtaget, vil vi modtage mere.

3. Når vi står fast i vores tillid til vor himmelske Fader og hans frelsesplan, får vi bedre indsigt i emnerne. 

a. Handl i tro.

b. Undersøg begreber og spørgsmål ud fra et evigt perspektiv.

c. Søg yderligere kundskab gennem guddommeligt angivne kilder.

Bed nogle elever om at dele et af de par, de har matchet, og forklare, hvorfor den bestemte udtalelse, de valgte, kan hjælpe dem til at opnå åndelig kundskab.

Forestil dig, at din nære veninde Ester oplever en konflikt. Hun har et vidnesbyrd om profeter og apostle, men hun er imod en af Kirkens nutidige lærdomme. Faktisk har hun stærke følelser imod den. Hun beder dig om hjælp til at vide, hvad hun bør gøre. I det øjeblik ved du ikke, hvad du skal sige, men du beslutter dig for at følge principperne for at opnå åndelig kundskab, som du har brugt i seminar, som forberedelse til at hjælpe din veninde.

Brug følgende oversigt til at reflektere over dine egne tanker og følelser om profeter og apostle, og hvordan du kan hjælpe Ester.

Overvej at skrive følgende oplysninger på tavlen eller have spørgsmålene på et stykke papir, som eleverne kan bruge.

Hvordan har jeg lært at stole på og følge apostle og profeter?

Hvordan kan jeg hjælpe min veninde?

Hvilke oplevelser har jeg haft, hvor jeg handlede i tro på Jesus Kristus for at følge hans apostle og profeter? Hvilken oplevelse kan være nyttig at dele med Ester?

Hvilke spørgsmål kan jeg stille Ester for at hjælpe hende til at overveje, hvordan Herren ønsker, at hun handler i tro?

Hvad ved jeg allerede om vor himmelske Fader, hans plan, og hvordan han omgås sine børn, der kan hjælpe Ester i denne situation?

Hvilke spørgsmål kan jeg stille Ester for at hjælpe hende til at se sine bekymringer ud fra et evigt perspektiv?

Hvilke guddommeligt angivne kilder har hjulpet mig til at stole på apostle og profeter? Hvordan har de hjulpet mig?

Hvilke guddommeligt angivne kilder ville jeg anbefale Ester at vende sig til?

Hvis eleverne har brug for hjælp med spørgsmålene om at hjælpe Ester med at se hendes bekymring ud fra et evigt perspektiv, kan du overveje at bruge følgende eksempler:

  • Hvad ved I allerede om profeters og apostles rolle i vor himmelske Faders frelsesplan?

  • Hvilke bekymringer har I om denne bestemte lærdom? Hvilke principper i Jesu Kristi evangelium kan hjælpe jer til bedre at forstå den?

  • Hvordan kan beslutningen om at følge profeterne og apostlene eller ikke at følge dem med tiden påvirke jer? Hvordan kan det påvirke jeres forhold til jeres himmelske Fader?

Hvis eleverne har brug for hjælp med at anbefale guddommeligt angivne kilder, som Ester kan studere, kan du overveje at bede dem om at læse Lære og Pagter 21:4-6 og 1 Nefi 2:11, 16, 19 . De kan også blive bedt om at læse præsident Henry B. Eyrings udtalelse om at følge profeternes og apostlenes råd i »Find tryghed i at følge råd« (Stjernen, juli 1997, s. 25), som findes på ChurchofJesusChrist.org [https://archive.org/details/stjernen14607dan/page/n3/mode/2up?view=theater].

Bed eleverne om, med en makker eller i en lille gruppe, at lave et rollespil over, hvad de ville sige til Ester. Eleverne kan også lave en tegneserie med tændstikfigurer og talebobler.

Overvej at stille opfølgende spørgsmål som: »På hvilke måder føler I jer trygge ved at bruge principperne for at opnå kundskab til at hjælpe andre? Hvorfor?« »På hvilke områder vil I gerne have mere hjælp eller mulighed for at øve jer?«

Ros eleverne for, hvordan de bruger principperne for at opnå åndelig kundskab godt, og hvordan de forbedrer sig.

Overvej at fortælle om en personlig oplevelse eller et vidnesbyrd for at opmuntre eleverne.

Gennemgang af evangelisk mesterlære

Brug en aktivitet som følgende til at gennemgå dette mesterlæreskriftsted i en kommende lektion.

På tavlen tegner du et enkelt omrids af en kirkebygning med et rektangel nedenunder, der repræsenterer fundamentet. Skriv følgende i dette rektangel: Efeserne _:19-20, Kirken er »bygget på __________ og ___________ _________ med Kristus Jesus selv som hoved__________.« Bed klassen om at udfylde de tomme felter. Afslut denne gennemgang ved at bede eleverne om at fremsige henvisningen og nøglesætningen flere gange og slette nogle få ord hver gang.

Supplerende læringsaktiviteter

Alternativt scenario

Overvej at bruge følgende scenarie i stedet for det i lektionen.

Forestil dig, at din nære veninde Ester og hendes familie stadig tror på Jesus Kristus og Bibelen, men overvejer at forlade Kirken, fordi de ikke er enige i nogle ting, som nutidige profeten og apostlene siger. Hun beder dig om hjælp til at vide, hvad hun bør gøre.

Udskriv