Seminariet
Nyckelläror: Efesierbrevet 2:19–20


Nyckelläror: Efesierbrevet 2:19–20

Kyrkan är grundad på Jesus Kristus och hans apostlar och profeter

Bild
All the members of the First Presidency and the Quorum of the Twelve Apostles are seated or standing with the Christus Statue and statues of the Original Twelve at the Visitors’ Center in Rome, Italy. Front Left to Right: Dieter F. Uchtdorf, Jeffrey R. Holland, M. Russell Ballard, Dallin H. Oaks, Russell M. Nelson, Henry B. Eyring, David A. Bednar, Quentin L. Cook, D. Todd Christofferson, Gary E. Stevenson, Ronald A. Rasband, Neil L. Andersen, Dale G. Renlund, Gerrit W. Gong, Ulisses Soares

När du studerade Efesierbrevet 2 lärde du dig att Jesu Kristi kyrka är byggd på en grund av apostlar och profeter och att Jesus Kristus är den viktigaste hörnstenen. Den här lektionen är avsedd att lära dig ännu mer om dessa lärdomar genom att memorera skriftställehänvisningen och nyckelfrasen i Efesierbrevet 2:19–20, förklara lärosatsen och tillämpa och principerna för att förvärva andlig insikt på en situation i verkligheten.

Elevens förberedelse: Du kan berätta för eleverna om scenariot i tillämpningsövningen i den här lektionen och be dem fundera över hur de kan använda principerna för att förvärva andlig insikt för att hjälpa sin vän.

Förslag på övningar

Den här lektionen om ett nyckelskriftställe är avsedd att hållas efter lektionen om Efesierbrevet 2, som är den lektion som ger sammanhanget till nyckelskriftstället Efesierbrevet 2:19–20 . Om den här lektionen om nyckelskriftstället måste flyttas till en annan vecka ska du se till att tillhörande bakgrundslektion hålls samma vecka.

Memorera och förklara

Bild
Line drawing of a meetinghouse.

För att hjälpa dig att lära dig skriftställehänvisningen och nyckelfrasen skriver du följande minst tre gånger i din studiedagbok: ”Efesierbrevet 2:19–20. Kyrkan är uppbyggd ’på apostlarnas och profeternas grund, där hörnstenen är Kristus Jesus själv’.”

Du kan skriva frasen på ett sätt som också illustrerar den här sanningen. Du kan till exempel rita en rektangel runt frasen för att symbolisera en grund och sedan rita en kyrka ovanpå den. Om du ritade ett exempel på grunden i den föregående lektionen kan du skriva nyckelfrasen på eller nära den teckningen.

Det kan vara bra att visa symbolen för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och fråga eleverna hur den relaterar till Efesierbrevet 2:19–20 . Du kan visa videon ”Öppna himlarna för att få hjälp” från tidskod 4:09 till 5:08, där president Russell M. Nelson beskriver symbolen. Den här videon finns på JesuKristiKyrka.org.

Bild
Global Visual Library Low-Fidelity Symbol Knockout

Ge eleverna tillfälle att förklara den lärosats som undervisas i Efesierbrevet 2:19–20 : Kyrkan är byggd ”på apostlarnas och profeternas grund, där hörnstenen är Kristus Jesus själv”. Följande övning är ett förslag. Eleverna kan göra de tre stegen enskilt eller två och två.

A. Läs Efesierbrevet 2:19–20 och begrunda budskapet det innehåller.

B. Tänk på en fråga som någon kan ha om profeter och apostlar och som Efesierbrevet 2:19–20 kan hjälpa till att besvara. Några exempel kan vara: ”Varför har er kyrka profeter och apostlar?” ”Vad lär skrifterna om profeter och apostlar?” eller ”Vad är förhållandet mellan Frälsaren och profeterna och apostlarna?” Skriv ner din fråga.

C. Skriv med hjälp av Efesierbrevet 2:19–20 vad du skulle säga för att besvara frågan.

I stället för att be eleverna skriva sina svar för steg C kan du be dem arbeta i par och besvara varandras frågor. Lyssna på deras svar och utvärdera elevernas förståelse. Gå vid behov igenom Efesierbrevet 2:19–20 med eleverna och allt nödvändigt material från lektionen om Efesierbrevet 2.

Öva på tillämpning

Utvärdera elevernas kunskap om principerna för att förvärva andlig insikt under följande övning och hjälp dem vid behov.

Du kan använda följande övning för att repetera principerna för att förvärva andlig insikt. Para ihop påståendet med rätt princip för att förvärva andlig insikt. Om det behövs kan du läsa styckena 5–12 i avsnittet ”Förvärva andlig insikt” i Grundmaterial om nyckelläror (2022).  

1. Uppriktiga sanningssökare bör vara på sin vakt mot otillförlitliga informationskällor. 

2. När vi är trofasta den sanning och det ljus som vi redan har fått, kommer vi att få mer.

3. När vi håller fast vid vår tillit till vår himmelske Fader och hans frälsningsplan kan vi se problem med större klarhet. 

a. Handla i tro.

b. Granska lärosatser och frågor utifrån ett evigt perspektiv.

c. Söka ytterligare kunskap genom gudagivna källor.

Be några elever berätta om ett av paren de matchade och förklara varför just det uttalandet kan hjälpa dem att förvärva andlig insikt.

Föreställ dig att din nära vän Stella känner sig kluven. Hon har ett vittnesbörd om profeter och apostlar, men hon motsätter sig en del av kyrkans aktuella lära. Faktum är att hon känner sig starkt negativ till den. Hon ber dig att hjälpa henne veta hur hon ska göra. Just då vet du inte vad du ska säga, men du bestämmer dig för att följa principerna för att förvärva andlig insikt som du har använt under seminariet när du försöker hjälpa din vän.

Använd följande uppställning för att begrunda dina egna tankar och känslor för profeter och apostlar och hur du kan hjälpa Stella.

Du kan skriva följande information på tavlan eller förbereda frågorna på ett papper som eleverna kan använda.

Hur har jag lärt mig att lita på och följa apostlar och profeter?

Hur kan jag hjälpa min vän?

Vilka upplevelser har jag haft när jag handlade med tro på Jesus Kristus och följde hans apostlar och profeter? Vilken upplevelse kan vara bra att dela med sig av till Stella?

Vilka frågor skulle jag kunna ställa till Stella som hjälper henne att fundera över hur Herren vill att hon ska handla i tro?

Vad vet jag redan om vår himmelske Fader, hans plan och hur han interagerar med sina barn som kan hjälpa Stella i den här situationen?

Vilka frågor skulle jag kunna ställa till Stella som kan hjälpa henne att se frågorna utifrån ett evigt perspektiv?

Vilka gudagivna källor har hjälpt mig att lita på apostlar och profeter? Hur har de hjälpt mig?

Vilka gudagivna källor skulle jag rekommendera att Stella använder?

Om eleverna behöver hjälp med frågor som kan hjälpa Stella att se sitt problem utifrån ett evigt perspektiv, kan du använda följande exempel:

  • Vad vet du redan om profeternas och apostlarnas roll i vår himmelske Faders frälsningsplan?

  • Vad bekymrar dig med just den här lärosatsen? Vilka principer i Jesu Kristi evangelium kan hjälpa dig att bättre förstå den?

  • Hur kan beslutet att följa eller inte följa profeterna och apostlarna påverka dig med tiden? Hur kan det påverka din relation till vår himmelske Fader?

Om eleverna behöver hjälp med att rekommendera gudagivna källor som Stella kan studera kan du be dem läsa Läran och förbunden 21:4–6 och 1 Nephi 2:11, 16, 19 . Du kan också be dem läsa vad president Henry B. Eyring har sagt om att följa profeternas och apostlarnas råd i sitt tal ”Finna trygghet i råd” (Nordstjärnan, juli 1997, s. 25).

Be eleverna rollspela vad de kan säga till Stella med en kompis eller i en liten grupp. Eleverna kan också rita en serieteckning med streckfigurer och pratbubblor.

Du kan ställa följdfrågor som: ”På vilka sätt känner du dig säker på din förmåga att använda principerna för att förvärva insikt för att hjälpa andra? Varför?” ”Inom vilka områden vill du ha mer hjälp eller övning?”

Beröm eleverna när de använder principerna för att förvärva andlig insikt väl och när de blir bättre.

Berätta gärna om en personlig upplevelse eller ett vittnesbörd som kan motivera eleverna.

Repetition av nyckelläror

Använd en övning som följande för att repetera det här nyckelskriftstället i en kommande lektion.

Rita en enkel bild av en kyrkobyggnad på tavlan, med en rektangel under den som representerar grunden. I rektangeln skriver du följande: Efesierbrevet _:19–20, Kyrkan är byggd ” på ________ och ________ ________, där ________ är Kristus Jesus själv”. Be eleverna fylla i tomrummen. Avsluta den här repetitionen genom att be eleverna läsa upp skriftställehänvisningen och nyckelfrasen flera gånger och ta bort några ord varje gång.

Kompletterande övning

Alternativt scenario

Du kan använda följande scenario i stället för det i lektionen.

Föreställ dig att din nära vän Stella och hennes familj fortfarande tror på Jesus Kristus och Bibeln, men funderar på att lämna kyrkan eftersom de inte håller med om sådant som profeten och apostlarna undervisar om just nu. Hon ber dig att hjälpa henne veta hur hon ska göra.

Skriv ut