Seminar
Matthæus 16:18-19, Matthæus 17: 1-7


Matthæus 16:18-19, Matthæus 17: 1-7

»Nøglerne til riget«

Billede
Christ surrounded by light as He is transfigured. Moses and Elias stand with Him. The three figures are standing behind a tree, and large colorful clouds are visible in the background. Peter, James and John sit on rocks in the foreground as they watch.

Da Frelseren og hans disciple var i Cæsarea Filippi, lovede han Peter at give ham »nøglerne til Himmeriget« (Matt 16:19). Seks dage senere førte Jesus Peter, Jakob og Johannes op på et bjerg, hvor han »blev forvandlet for øjnene af dem« (Matt 17: 2), og hvor Moses og profeten Elias var til stede. Sidste dages profeter har belært om, at Peter, Jakob og Johannes modtog de lovede præstedømmenøgler under Jesu forklarelse. Denne lektion kan hjælpe dig med at forstå meningen med præstedømmets nøgler og deres betydning i Guds frelsesplan.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at tænke på en nøgle, de normalt bruger, og til at møde op, forberedt på at fortælle, hvad nøglen skal bruges til, hvorfor den er vigtig, og hvad der ville ske, hvis den gik tabt. Hvis de vil, kan eleverne tage deres nøgler med i klassen.

Mulige læringsaktiviteter

»Hvor var nøglerne?«

Ældste Gary E. Stevenson fra De Tolv Apostles Kvorum har fortalt om vigtigheden af at have nøgler.

Where Are the Keys?

Billede
Official portrait of Elder Gary E. Stevenson of the Quorum of the Twelve Apostles, 2015.

Da vintersolen gled ned bag det store snedækkede skiområde, bed den iskolde bjergluft i vores kinder og næser, og var næsten som en streng dørvogter, der bad os om at finde vores biler og varevogne på skisportsstedets parkeringsplads. I vores komfortable biler ville varmen snart opvarme kolde fingre og tæer. Lyden af den frosne sne, som knasede for hvert eneste skridt, vi tog, bekræftede, at det var ekstremt koldt.

Vores familie havde nydt en sjov dag på skiløjperne, og nu nærmede vi os den iskolde afslutning. Jeg nåede hen til bilen og stak hånden ned i min frakkelomme efter nøglerne, så den næste lomme og endnu en. »Hvor var nøglerne?« Alle ventede ivrigt på nøglerne! Bilens batteri var opladet, og alle systemer – også blæseren – var parate, men uden nøglerne ville de låste døre nægte os adgang, uden nøglerne ville motoren ikke give kraft til bilen.

(Gary E. Stevenson, »Hvor er præstedømmets nøgler og myndighed?«, Liahona, maj 2016, s. 29)

  • Hvordan illustrerer denne erfaring vigtigheden af at have nøgler?

Bed eleverne om at besvare spørgsmålene fra aktiviteten i Elevforberedelsen.

Tænk på nogle af de nøgler, du bruger i din hverdag. Hvorfor er de vigtige? Hvad ville der ske, hvis de gik tabt?

Præstedømmets nøgler

Billede
Peter in the Chapel in Copenhagen

Dette er en statue af apostlen Peter, udført af Bertel Thorvaldsen (1770-1844). Læg mærke til, hvad Peter holder i sin hånd. Disse nøgler er et symbol på den magt og myndighed, som Frelseren lovede Peter.

Læs Matthæus 16:18-19, og søg efter svarene på følgende spørgsmål:

  • Hvad lovede Frelseren at give Peter?

  • Hvad ville Peter få magt til at gøre?

  • Hvad lærer disse vers dig om Frelseren, og hvordan han leder sin kirke?

En sandhed, vi kan lære af Matthæus 16:18-19 , er, at Jesus Kristus betror sit riges nøgler til profeter og apostle, for at de kan lede hans arbejde på jorden. Selvom Frelseren tidligere havde givet apostlene sin præstedømmemyndighed (se Matt 10:1-8), er »nøglerne til Himmeriget« ( Matt 16:19) præstedømmets nøgler.

Bed eleverne om at fortælle, hvad de allerede ved om præstedømmet og præstedømmets nøgler. Følgende spørgsmål kan være nyttige.

  • Hvordan vil I forklare forskellene på præstedømmet og præstedømmets nøgler? Hvordan tror I, at Frelseren har velsignet eller vil velsigne jer gennem præstedømmets nøgler?

Lyt nøje til elevernes svar. Om nødvendigt kan du overveje at bruge nogle af eller alle følgende oplysninger for at hjælpe eleverne med klart at forstå hvad præstedømmet og præstedømmets nøgler er, og hvordan Frelseren velsigner os gennem disse nøgler.

Følgende oplysninger kan hjælpe dig med bedre at forstå, hvad præstedømmet og præstedømmets nøgler er:

Præstedømmet er »den magt og myndighed, som Gud overdrager til mennesker, så de på alle måder kan virke til frelse for menneskeheden.«

(Guide til skrifterne, » Præstedømme «, scriptures.ChurchofJesusChrist.org))

Blandt andet giver præstedømmet os mulighed for at modtage velsignelserne ved Jesu Kristi forsoning gennem frelsende ordinancer som dåb, bekræftelse og Helligåndens gave, nadveren, samt at blive begavet og beseglet i templet.

Præstedømmenøgler er myndigheden til at lede anvendelsen af præstedømmet på vegne af Guds børn. Udøvelsen af al præstedømmemyndighed i Kirken ledes af dem, der har præstedømmets nøgler …

Herren Jesus Kristus har alle præstedømmets nøgler. Under hans ledelse gives præstedømmets nøgler til mænd til anvendelse i specifikke kaldelser for at udføre Guds værk.

(Kirkens Håndbog: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, 3.4.1, 3.4.1.1).

Forklarelsens bjerg og templet i Kirtland

Seks dage efter at have lovet Peter præstedømmets nøgler inviterede Jesus Peter, Jakob og Johannes med til en mirakuløs hændelse på det sted, der senere skulle blive kendt som Forklarelsens bjerg. Interessant nok havde Joseph Smith og Oliver Cowdery i 1836 en lignende oplevelse i templet i Kirtland.

Overvej at bruge følgende aktivitet til at hjælpe eleverne med at lære mere om disse hellige begivenheder. Denne aktivitet kan udføres individuelt, parvist eller i små grupper.

Tegn en streg på et stykke papir eller i din studiebog for at dele siden op. Tegn et bjerg på den venstre del af siden og et tempel på den højre. Skriv » Matthæus 17:1-7 « på toppen af dit bjerg og » Lære og pagter 110:1-2, 11-16 « over dit tempel. Læs beretningerne fra skriften, og angiv navnene på de personer, der var til stede, eller hvis stemme blev hørt under hver begivenhed. Under disse navne skriver du med en eller to sætninger et sammendrag af, hvad der skete i hver beretning.

Hør, om nogle elever har lyst til at dele deres billeder og sammendrag.

  • Hvad lærte du af at studere disse beretninger?

Det kan være nyttigt at vide, at Guide til skrifterne fortæller, at på bjerget overdrog Frelseren, Moses og [profeten] Elias de lovede præstedømmenøgler til Peter, Jakob og Johannes [History of the Church 3:387]. Med disse præstedømmenøgler havde apostlene magt til at fortsætte rigets værk efter Jesu himmelfart. (Guide til skrifterne, »Forklarelse«, under overskriften » Kristi forklarelse «). Disse nøgler blev senere givet til alle de tolv apostle.

Ældste Stevenson har forklaret vigtigheden af præstedømmets nøgler. Læs følgende udtalelse:

Billede
Peter in the Chapel in Copenhagen
Billede
Official portrait of Elder Gary E. Stevenson of the Quorum of the Twelve Apostles, 2015.

Jo mere jeg tænker over denne oplevelse, jo dybere er denne allegori blevet for mig. Jeg forundres over vor himmelske Faders kærlighed til sine børn. Jeg står i ærefrygt over det himmelske besøg og de store syn af evigheden, som Gud skænkede Joseph Smith. Og mit hjerte er især fyldt af overvældende taknemlighed for gengivelsen af præstedømmets myndighed og nøgler. Uden denne gengivelse ville vi være låst ude af den vogn, der er nødvendig for at transportere os på vores rejse tilbage til kærlige, himmelske forældre. Udførelsen af hver eneste frelsende ordinance, som vores pagtssti tilbage til vor Fader i himlens nærhed består af, kræver passende ledelse gennem præstedømmets nøgler.

(Gary E. Stevenson, »Hvor er præstedømmets nøgler og myndighed?«, Liahona, maj 2016, 29)

Evaluer, hvordan du har det med, at Frelseren genoprettede præstedømmets nøgler, og hvordan disse nøgler påvirker dit liv. Søg Helligåndens vejledning for at forstå deres betydning. Følgende spørgsmål kan være en hjælp:

  • Hvorfor er du taknemmelig for Herrens præstedømmenøgler på jorden?

  • Hvis en person, der ikke kender til præstedømmets nøgler, spurgte dig, hvorfor de er vigtige, hvad ville du så svare?

  • Hvilke guddommelige kilder kunne hjælpe denne person til at lære mere om vigtigheden af præstedømmets nøgler?

Kommentar og baggrundsinformation

Hvad betyder ordet forklarelse?

Guide til skrifterne definerer forklarelse som »en tilstand hvor et menneske midlertidigt er forandret, hvad angår udseende og karakter – det vil sige er hævet til et højere åndeligt stade – for at kunne udholde himmelske væseners nærhed og herlighed« (» Forklarelse «, ChurchofJesusChrist.org/study/scriptures/gs/transfiguration?lang=dan).

Hvor kan jeg lære mere om Jesu Kristi forklarelse?

Gennemgå kapitel 23 i Jesus Kristus, af James E. Talmage.

Matthæus 16:19. Hvilken magt lovede Jesus Kristus Peter?

Præsident Boyd K. Packer (1924-2015) fra De Tolv Apostles Kvorum sagde:

Billede
Final official portrait of Elder Boyd K. Packer, President of the Quorum of the Twelve Apostles, 2000. Passed away 3 July 2015.

Peter skulle besidde disse nøgler. Peter skulle besidde beseglingsmagten, som er den myndighed, der har magt til at binde eller besegle på jorden og til at løse på jorden såvel som i himlene. Disse nøgler tilhører Kirkens præsident – profeten, seeren og åbenbareren. Denne beseglingsmagt findes i Kirken nu. Der er ikke noget, der betragtes som mere helligt af dem, som kender betydningen af denne myndighed. Det er intet, som beskyttes mere. Der er relativt få mennesker, som besidder denne beseglingsmyndighed på jorden på et givent tidspunkt – i hvert eneste tempel er der brødre, som er blevet givet denne beseglingsmyndighed. Ingen andre end profeten, seeren og åbenbareren og præsidenten for Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige kan overdrage den.

(Boyd K. Packer, »Det hellige tempel«, Liahona, okt. 2010, s. 34)

Hvem var »Elias«, der viste sig for Joseph Smith og Oliver Cowdery i templet i Kirtland?

Vi ved kun lidt om profeten ved navn Elias, der »overdrog til Joseph Smith og Oliver Cowdery Abrahams evangeliums uddeling« i templet i Kirtland ( L&P 110:12). Navnet Elias er blevet brugt i skrifterne som en vigtig titel givet til personer med særlige missioner.

Supplerende læringsaktiviteter

»Hvor var nøglerne?«

For at hjælpe eleverne med at forstå mere om, hvem der har præstedømmets nøgler, og hvordan disse nøgler kan velsigne dem, kan du overveje at udføre følgende aktivitet.

Skriv, hvilke personer der besidder præstedømmets nøgler, på tavlen, inden klassen begynder. Skriv hver af de evangeliske velsignelser, der kræver præstedømmets nøgler (angivet nedenfor), på et stykke papir, der er formet som en nøgle, og skjul papirnøglerne i hele klasseværelset. Eleverne kan så søge efter de skjulte nøgler. Når en nøgle bliver fundet, tape den da fast på tavlen tæt på den person, der besidder nøglen. Drøft, hvordan de, der besidder nøglerne, og ordinancer kan velsigne elevernes liv.

Nogle personer, der besidder præstedømmets nøgler:

  • Stavs- og distriktspræsidenter

  • Biskopper og grenspræsidenter

  • Tempelpræsidenter

  • Missionspræsidenter

  • Kirkens præsident

Evangeliske velsignelser, der kræver præstedømmets nøgler:

  • Dåb

  • Bekræftelse og tildeling af Helligåndsgaven

  • Administration af nadveren

  • At give kirkekaldelser og opgaver

  • Patriarkalske velsignelser

  • Tempelbegavelse

  • Tempelbesegling

Matthæus 16:18-19

Bemyndiget til at benytte alle præstedømmets nøgler

Bed eleverne om at huske på det fjerde tempelanbefalingsspørgsmål, som lyder: »Opretholder du præsidenten for Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige som profet, seer og åbenbarer og som det eneste menneske på jorden, der er bemyndiget til at benytte alle præstedømmets nøgler?« (Russell M. Nelson, »Afsluttende bemærkninger«, Liahona, nov. 2019, s. 121). Hjælp eleverne med at vurdere deres forståelse ved at bede dem om at nedskrive, hvorfor de tror, at dette er en af Herrens standarder for at komme ind i hans hellige hus.

Udskriv