Seminar
Johannes’ Åbenbaring 14


Johannes’ Åbenbaring 14

»Jeg så endnu en engel … den havde et evigt evangelium«

Billede
The Melbourne Australia Temple angel Moroni.

Tænk på Jesu Kristi andet komme. Hvordan hjælper Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige dig til at forstå og forberede dig på det? Apostlen Johannes profeterede om begivenheder, der er en optakt til Frelserens sejrrige andet komme, deriblandt genoprettelsen af hans kirke og udskillelsen af de retfærdige fra de ugudelige. Hensigten med denne lektion er at hjælpe dig til at forstå, hvordan Frelseren og hans genoprettede kirke kan hjælpe verden – heriblandt dig – til at forberede sig på hans andet komme.

Undervisning ved brug af Guds ord. Tilskynd ved en enhver mulighed eleverne til at gå til skrifterne og profeternes ord for at få vejledning, svar på spørgsmål og støtte. Når eleverne gør dette, vil »Kristi ord fortælle [dem] alt det, som [de] skal gøre« ( 2 Ne 32:3).

Elevforberedelse: Bed eleverne om at lave en liste over, hvad de føler er tre eller fire af de vigtigste formål med Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.

Mulige læringsaktiviteter

Kirkens formål

Følgende aktivitet kan være et rollespil, enten som klasse eller i små grupper.

Forestil jer, at I er i en klasse i skolen, og at emnet formaliseret religion dukker op. En klassekammerat nævner, at færre og færre mennesker tilhører eller kommer i en kirke, fordi de ikke føler, at kirker rigtigt tjener et formål. Denne kommentar får jer til at tænke over alle de formål, Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige tjener.

  • Hvilke ting føler I, at andre bør forstå om, hvorfor Jesus Kristus organiserede sin kirke?

Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige tjener mange vigtige formål, som måske er dukket op i jeres tanker. Ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret et af de mange vigtige formål med Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige:

Billede
Portrait of Elder D. Todd Christofferson. Photographed in March 2020.

Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige har på enestående vis fået kraft og myndighed til at udføre de nødvendige forberedelser til Herrens andet komme, ja, den blev faktisk genoprettet med det formål.

(D. Todd Christofferson, »Forberedelse til Herrens tilbagekomst«, Liahona, maj 2019, s. 82)

  • Hvordan kan en forståelse af dette formål påvirke, hvordan du og andre ser på og deltager i Kirken?

Brug et øjeblik på at reflektere over velsignelserne ved Frelserens kirke og hans gengivne evangelium i dit liv. Mens du studerer, så lyt efter tilskyndelser og indtryk fra Helligånden som en hjælp til at bruge disse velsignelser til bedre at forberede dig til Frelserens andet komme.

Johannes ser i et syn gengivelsen i de sidste dage

Som en del af det syn, der er nedskrevet i Johannes’ Åbenbaring, så Johannes mange vigtige begivenheder, der ville finde sted før Frelserens andet komme. Han så 144.000 trofaste højpræster fra alle Israels stammer blive ordineret til at forvalte evangeliet og bringe mennesker til Kirken (se Åb 7:4-8 ; 14:1-5 ; L&P 77:11). Han så også mange engle arbejde på at forberede verden på Frelserens tilbagekomst (se Åb 14:6-20).

Overvej at vise et billede af en statue af englen Moroni, mens eleverne overvejer følgende spørgsmål.

Billede
Angel Moroni on the Meridian Idaho Temple during winter at sunrise.
  • Har I nogensinde undret jer over, hvorfor de fleste af vores templer har en statue af Moroni øverst?

Disse statuer symboliserer forkyndelsen af det gengivne evangelium over hele verden. Himmelske budbringere, deriblandt Moroni, spillede en vigtig rolle i gengivelsen af evangeliet gennem profeten Joseph Smith. I Johannes’ Åbenbaring 14 henviste Johannes til den vigtige rolle, som Moroni og andre engle ville spille for at bidrage til at forberede verden på Frelserens andet komme.

Læs Johannes’ Åbenbaring 14:6 og se efter, hvad I lærer af Johannes beskrivelse, der minder jer om Moroni og hans mission.

  • Hvad fandt I ud af? (Hvis I gerne vil lære mere om Moronis rolle i genoprettelsen, så se JS-H 1:29-54).

Udover Moroni kan englen, der omtales i Johannes’ Åbenbaring 14:6 , også repræsentere de mange himmelske budbringere, der bidrog til at gengive Jesu Kristi evangelium. Læs følgende for at finde andre engle, der spillede en rolle i gengivelsen af evangeliet:

Overvej at lade eleverne arbejde i par eller små grupper for at gennemgå et af disse skriftsteder og finde andre engle, der spillede en rolle i genoprettelsen.

Lære og Pagter 13 , afsnitsindledning.

Lære og Pagter 110:11-16

Lære og Pagter 128:20-21

Læs Johannes’ Åbenbaring 14:7 og se efter, hvad englen sagde.

Vendingen »timen er kommet, da han dømmer« henviser til det tidspunkt, hvor Jesus Kristus vil dømme alle jordens folk. Hans dom vil ske både ved det andet komme (se Mal 3:1-5) og ved den endelige dom (se 2 Ne 9:15). Med hjælp fra himmelske budbringere gengav Jesus Kristus sit evangelium for at forberede verden på sit andet komme.

  • Hvordan hjælper Herrens gengivne evangelium og hans kirke med at forberede verden på hans andet komme? Forklar jeres svar.

Hvis eleverne har brug for hjælp til at besvare det foregående spørgsmål, kan du overveje at lede dem til nogle af de følgende vers: Malakias 3:23-24 ; Lære og Pagter 84:19-22 ; 87:8 ; 115:5-6 ; 133:8-11 .

  • Hvad lærer vi af Herrens indsats for at forberede os på hans andet komme om ham og hans ønsker for os?

Vores rolle i forbindelse med at forberede verden på det andet komme

Johannes afsluttede denne del af sine skrivelser ved at beskrive et syn, han havde om »en, der så ud som en menneskesøn« ( Åb 14:14). Læs Johannes’ Åbenbaring 14:14-15 og se efter, hvad Johannes vidnede om.

Disse vers kan bruges til at hjælpe eleverne til at fornemme vigtigheden af at deltage med Herren i Israels indsamling. Det kan være nyttigt at vise billedet af en segl eller tegne en på tavlen, mens du forklarer betydningen af seglen i Frelserens hånd ( v. 14).

Billede
Drawing of a sickle.

En segl har en skarp, krum klinge, der bruges til at skære og høste afgrøder. Da Jesus fortalte lignelsen om hveden og ukrudtet (se Matt 13:24-30, 36-43), sagde han, at hveden (retfærdige mennesker) ville blive adskilt fra ukrudtet (uretfærdige mennesker) »ved verdens ende« ( Matt 13:40). I sit syn så Johannes indsamlingen af de retfærdige fra de ugudelige som forberedelse til tilintetgørelsen af de ugudelige (se Åb 14:16-20). Vendingen »Brug din segl og høst« i Johannes’ Åbenbaring 14:15 kan betyde at samle sjæle til Jesus Kristus.

  • Hvordan tror I, at opfordringen i vers 15 kan anvendes på Kirkens medlemmer i dag? (Se L&P 4:4 ; 33:7).

Jesus Kristus indbyder os til at deltage i indsamlingen af sjæle til ham som forberedelse til hans andet komme. Dette omtales ofte som Israels indsamling.

Brug noget tid på at gennemgå nylige lærdomme fra Herrens profeter og apostle om deltagelse i Israels indsamling. For at gøre dette kan I søge på emnet »Indsamling« i nylige generalkonferencetaler på ChurchofJesusChrist.org/study/general-conference?lang=dan eller på appen Evangelisk Bibliotek. Alternativt kan I gennemgå et eller flere af følgende budskaber fra præsident Russell M. Nelson og søster Wendy W. Nelson. Mens I studerer, se da efter udtalelser, der beskriver vores rolle i at indsamle Israel og forberede verden på det andet komme.

Overvej at give kopier af følgende til elever, der måske ikke har adgang til dem elektronisk. Giv eleverne tid til at studere og derpå fortælle om udtalelser, de har fundet frem til i deres studium.

»Zions ungdom« (verdensomspændende foredrag for unge af Russell M. Nelson og Wendy W. Nelson, 3. juni 2018), tillæg til Liahona, ChurchofJesusChrist.org/study/broadcasts/worldwide-devotional-for-young-adults/2018/06/hope-of-israel?lang=dan

»Søstres deltagelse i Israels indsamling«, Liahona, nov. 2018, s. 68-70

»Lad Gud råde«, Liahona, nov. 2020, s. 92-95)

  • Hvilken udtalelse fandt du om Israels indsamling, som var særlig betydningsfuld for dig? Hvorfor?

  • Hvilke specifikke ting vil du gøre for at forberede dig selv og andre på Frelserens andet komme? Hvordan vil disse ting hjælpe jer til at være forberedt?

Kommentar og baggrundsinformation

Supplerende læringsaktiviteter

Johannes’ Åbenbaring 13

Hvis eleverne kunne have gavn af at få en bedre forståelse af den kamp, som Satan fortsætter med at føre her på jorden, kan du overveje at bede dem om at læse Johannes’ Åbenbaring 13 og se efter ord og vendinger, der beskriver dyrets egenskaber og handlinger. Hvad lærer disse ord og vendinger jer om Satan, hvordan han arbejder, og hvad han prøver at gøre? Hvordan kan en forståelse af disse detaljer hjælpe jer til bedre at genkende og bekæmpe hans indflydelse?

Udskriv