Zelfredzaamheid
Mijn fundament: bekering en gehoorzaamheid


Mijn fundament: bekering en gehoorzaamheid — maximale tijd: 20 minuten

Overweeg:Wat hebben bekering en gehoorzaamheid met zelfredzaamheid te maken?

Bekijk:‘Obedience Brings Blessings’ [Door gehoorzaamheid ontvangen we zegeningen], beschikbaar op srs.lds.org/videos. (Geen video? Lees pagina 37.)

Door gehoorzaamheid ontvangen we zegeningen

Als u de video niet kunt bekijken, lees dan hier het script.

Afbeelding
still from Obedience Brings Blessings

President Thomas S. Monson: ‘Wat een heerlijke belofte! ‘Wie [Gods] geboden onderhoudt, ontvangt waarheid en licht, totdat hij in waarheid is verheerlijkt en alle dingen weet.’ [LV 93:28]. […]

Broeders en zusters, gehoorzaamheid is de grootste proef in dit leven. ‘Wij zullen hen hiermee beproeven’, zegt de Heer, ‘om te zien of zij alles zullen doen wat de Heer, hun God, hun ook zal gebieden’ [Abraham 3:25].

De Heiland heeft gezegd: ‘Want allen die uit mijn hand een zegen willen verkrijgen, moeten zich houden aan de wet die voor die zegen werd gesteld, en aan de voorwaarden ervan, zoals die vóór de grondlegging der wereld werden vastgesteld’ [LV 132:5].

Er bestaat geen groter voorbeeld van gehoorzaamheid dan onze Heiland. Paulus heeft over Hem opgemerkt:

‘Hoewel Hij de Zoon was, heeft Hij toch gehoorzaamheid geleerd uit wat Hij heeft geleden,

‘En toen Hij volmaakt was geworden, is Hij voor allen die Hem gehoorzamen, een oorzaak van eeuwige zaligheid geworden’ [Hebreeën 5:8–9].

De Heiland gaf blijk van ware liefde voor God door een volmaakt leven te leiden en zijn heilige zending te respecteren. Hij was nooit hooghartig. Hij was nooit opgeblazen van trots. Hij was nooit ontrouw. Hij was altijd nederig. Hij was altijd oprecht. Hij was altijd gehoorzaam. […]

Toen Hij de kwelling van Gethsémané doormaakte, waar Hij zo’n pijn doorstond dat ‘Zijn zweet werd als grote druppels bloed, die op de aarde neervielen’ [Lukas 22:44], was Hij het volmaakte voorbeeld van de gehoorzame Zoon die zei: ‘Vader, als U wilt, neem deze drinkbeker van Mij weg; maar laat niet Mijn wil, maar de Uwe geschieden’ [Lukas 22:42].

De opdracht van de Heiland aan zijn eerste apostelen geldt ook voor u en mij: ‘Volgt u Mij!’ [John 21:22.] Zijn wij bereid om te gehoorzamen?

De kennis waar wij naar streven, de antwoorden waar wij naar verlangen, en de kracht die wij in deze tijd wensen om de moeilijkheden van een gecompliceerde, veranderende wereld tegemoet te treden, kunnen wij krijgen als we bereidwillig de geboden van de Heer gehoorzamen. Ik haal nogmaals de woorden van de Heer aan: ‘Wie [Gods] geboden onderhoudt, ontvangt waarheid en licht, totdat hij in waarheid is verheerlijkt en alle dingen weet’ [LV 93:28].

Het is mijn nederige gebed dat we gezegend mogen worden met de rijke beloningen die de gehoorzamen beloofd zijn. In de naam van Jezus Christus, onze Heer en Heiland. Amen.

(‘Door gehoorzaamheid ontvangen we zegeningen’, Liahona, mei 2013, 89, 92)

Terug naar pagina 36.

Bespreek:Wat voor zegeningen hebt u door gehoorzaamheid aan Gods geboden ontvangen? Hoe kunnen we door bekering vooruitgang maken?

Lees:Leer en Verbonden 130:20–21; en het citaat van de profeet Joseph Smith (aan de rechterkant).

Bespreek:Lees Jozua 3:5 en de citaten van ouderling Jeffrey R. Holland en president Spencer W. Kimball (op pagina 37). Waarom moeten we ons bekeren, ons heiligen en ons best doen als we zelfredzaam proberen te worden?

Toezeggen:Zeg toe om gedurende de week het volgende te doen. Vink de vakjes aan van de taken die u hebt uitgevoerd.

  • Gehoorzaam de wet die u in de bovenstaande activiteit hebt gekozen.

  • Vertel aan familieleden of vrienden wat u vandaag over gehoorzaamheid hebt geleerd.

Afdrukken