Kirjasto
Keskity totuuksiin, jotka johtavat kääntymykseen ja vahvistavat uskoa Jeesukseen Kristukseen.


”Keskity totuuksiin, jotka johtavat kääntymykseen ja vahvistavat uskoa Jeesukseen Kristukseen”, Opetustaitojen kehittäminen, 2022

”Keskity totuuksiin, jotka johtavat kääntymykseen ja vahvistavat uskoa Jeesukseen Kristukseen”, Opetustaitojen kehittäminen

Opeta oppia

Keskity totuuksiin, jotka johtavat kääntymykseen ja vahvistavat uskoa Jeesukseen Kristukseen.

Taito: Esitä kysymyksiä, jotka auttavat oppilaita huomaamaan ja esittämään kääntymykseen johtavia periaatteita.

Määrittele

Presidentti Henry B. Eyring ensimmäisestä presidenttikunnasta on esittänyt: ”Kääntymykseen johtava periaate on sellainen, joka johtaa kuuliaisuuteen Jumalan tahdolle” (”Converting Principles”, puhe, ilta vanhin L. Tom Perryn seurassa, 2. helmikuuta 1996, s. 1). Yksi tapa auttaa oppilaita huomaamaan ja esittämään kääntymykseen johtavia periaatteita on esittää heille etsimiseen johtava kysymys, joka kannustaa heitä panemaan merkille ilmauksia, jotka auttavat meitä lisäämään uskoamme ja kuuliaisuuttamme Jumalan tahtoa kohtaan. Toinen tapa auttaa heitä huomaamaan ja esittämään kääntymykseen johtavia periaatteita on esittää jatkokysymyksiä, kun oppilas on kertonut jonkin kertomuksen, kokemuksen tai selityksen. Jatkokysymykset saavat oppilaat esittämään ajatuksensa uudelleen yksinkertaisella tavalla, joka vahvistaa uskoa Kristukseen ja halukkuutta noudattaa Jumalan tahtoa.

Malli

Etsimiseen johtavia kysymyksiä:

  1. Kun tutkit jakeita OL 121:41–46, mitä sellaisia ilmauksia huomaat, jotka voivat innoittaa sinua olemaan kuuliainen ja uskomaan Jumalan tahtoon?

  2. Kun luet jakeita Joos. 1:5–9, mitä sellaista huomaat, mikä auttaa sinua haluamaan tehdä Jumalan tahdon?

  3. Mitä sellaisia totuuksia löydät jakeista Matt. 7:7–12, jotka auttavat sinua vahvistamaan uskoasi Jeesukseen Kristukseen ja seuraamaan Häntä?

Näitä samoja kysymyksiä voi muuttaa hieman niin, että niistä tulee jatkokysymyksiä, jotka auttavat oppilaita esittämään kääntymykseen johtavan periaatteen.

Oppilaan kokemus: Maria kertoo kokemuksesta, jolloin kysymyksen esittäminen rukouksessa johti vastaukseen, jota hän ei halunnut.

Opettajan kysymys: ”Mitä sellaista yhdellä lauseella ilmaistuna opit tuosta kokemuksesta, mikä voisi auttaa muita uskomaan Jeesukseen Kristukseen ja noudattamaan Hänen ohjeitaan?”

Oppilaan selitys: Kimmo kertoi juuri hienon mutta pitkän selityksen siitä, mitä hän oppi tutkiessaan edellisenä iltana pyhiä kirjoituksia.

Opettajan kysymys: ”Kuinka voisit ilmaista yksinkertaisella virkkeellä, mitä sellaista opit, mikä auttaa sinua pääsemään lähemmäksi taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta?”

Oppilaan kertomus: Katariina kertoo, kuinka hän noudatti kymmenysten lakia silloinkin kun se oli vaikeaa.

Opettajan kysymys: ”Mikä siinä kokemuksessa yhdellä virkkeellä ilmaistuna auttaa sinua edelleen uskomaan Kristukseen silloinkin, kun Hänen seuraamisensa voi olla vaikeaa?”

Näet videon tästä mallista napsauttamalla tätä.

Harjoittele

Kirjoita seuraaviin pyhien kirjoitusten kohtiin liittyviä etsimiseen johtavia kysymyksiä:

Kirjoita kuhunkin tilanteeseen jatkokysymys, joka auttaa oppilaita esittämään kääntymykseen johtavan periaatteen:

  • Elena kertoi hienon omakohtaisen kokemuksen Hengen kehotuksen noudattamisesta.

  • Risto selosti hienosti, mitä hän on oppinut kertomuksesta Daavidista ja Goljatista.

  • Mette kertoi omakohtaisen kokemuksen siitä, kuinka hän kääntyi Jeesuksen Kristuksen puoleen, kun eräs perheenjäsen kuoli.

Keskustele tai pohdi

  • Mitä opit siitä, kuinka auttaa oppilaita keskittymään kääntymykseen johtaviin periaatteisiin?

  • Kuinka tämä käytäntö voi auttaa oppilaita opettamaan Jumalan sanassa olevaa oppia?

Omaksu

Tässä koulutuksessa olet harjoitellut kahta taitoa, jotka auttavat oppilasta huomaamaan kääntymykseen johtavia periaatteita ja esittämään ne selkeästi: etsimiseen johtavia kysymyksiä ja jatkokysymyksiä. Kun mietit oppilaitasi, valitse yksi taito, joka heidän on hyödyllisintä omaksua. Kun tällä viikolla valmistelet kutakin pyhien kirjoitusten kohtaa, kysy jatkuvasti itseltäsi: ”Kuinka voin auttaa oppilasta huomaamaan kääntymykseen johtavan periaatteen ja esittämään sen?” Voisit kirjoittaa tuon kysymyksen muistuttamaan siitä, että pidät sen mielessä valmistautuessasi.

Kun olet kirjoittanut kysymyksen, joka auttaa oppilasta huomaamaan tai esittämään kääntymykseen johtavan periaatteen, yritä kuvitella, kuinka oppilaat vastaisivat siihen. Jos kuvittelet heidän ilmaisevan kääntymykseen johtavan periaatteen, säilytä kysymys. Jos arvelet, että oppilaiden on vaikea esittää kääntymykseen johtavaa periaatetta, muuta kysymystä niin, että se auttaa päätymään toivottuun lopputulokseen.

Haluatko oppia lisää?

  • David A. Bednar, ”Minun evankeliumini periaatteita”, yleiskonferenssi, huhtikuu 2021

  • Henry B. Eyring, ”Opin opettamisen voima”, yleiskonferenssi, huhtikuu 1999

Tulosta