Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 9: Joseph Smith, återställelsens profet


Kapitel 9

Joseph Smith, återställelsens profet

Joseph Smith, Herrens profet och siare, har gjort mera – Jesus allena undantagen - för människornas frälsning i denna världen än någon annan människa, som levat här.1

Ur John Taylors liv

I mars 1837 begav sig John Taylor till Kirtland i Ohio och fick där tillfälle att träffa profeten Joseph Smith för första gången och lära mer om det nyligen återställda evangeliets principer. Vid tiden för John Taylors besök i Kirtland hade många av kyrkans medlemmar blivit kritiska till profeten Joseph. Även en del medlemmar i de tolvs kvorum var fångade av denna kritiska anda, däribland Parley P Pratt som var den som först undervisade John Taylor om evangeliet. När äldste Pratt kom till broder Taylor och berättade om några av sina tvivel beträffande profeten, sade denne:

”Jag är förvånad att höra dig tala så, broder Parley. Innan du reste från Canada bar du ett starkt vittnesbörd om att Joseph Smith var en Guds profet, och om sanningen i det verk han har inlett, och du sade att du visste detta genom uppenbarelse och den Helige Andens gåva. Du tillsade mig strängeligen att jag inte skulle tro på vare sig dig eller någon ängel från himlen, om ni förkunnade något annat. Nu är det så, broder Parley, att det inte är någon människa jag följer utan Herren. De principer du lärde mig ledde mig till honom, och jag har nu samma vittnesbörd som du gladde dig åt på den tiden. Om verket var sant för sex månader sedan, är det sant i dag. Om Joseph Smith var en profet på den tiden, är han en profet i dag.”2 Till äldste Pratts heder omvände han sig snart och ändrade sin uppfattning om Joseph Smith. Han fortsatte sedan att vara en ståndaktig Herrens tjänare.

John Taylor förblev lojal mot profeten Joseph Smith från den dag han träffade honom, och de var tillsammans när profeten led martyrdöden. I en predikan som äldste Taylor höll nästan 20 år efter profeten Joseph Smiths död, sade han: ”Om det finns någon människa under himlarna som vet att Joseph Smith är en Guds profet, så är det jag, och jag bär vittne om det för Gud, änglar och människor.”3 Under hela sin verksamhetstid gladdes äldste Taylor över att få undervisa om att ”Gud återställde sitt forna evangelium till Joseph Smith, gav honom uppenbarelser, öppnade himlarna för honom och satte honom in i planen för människobarnens frälsning och upphöjelse.”4

John Taylors lärdomar

Joseph Smith förutordinerades till att vara återställelsens profet.

Det var inget särskilt med [Joseph Smith], han var som de flesta av oss. Men Herren utvalde honom, av vissa skäl som är hans egna skulle jag tro, som sitt språkrör för nationerna i denna period av världshistorien. Kanske såväl Joseph som många andra avskildes till ett visst ämbete innan världen blev till. Kristus var Lammet som är slaktat från före världens grundläggning. Abraham avskildes till sitt ämbete, många andra avskildes på samma sätt, ocjbi Joseph Smith kom för att utföra sitt verk.5

Alla betraktar vi Joseph Smith som en Guds profet. Gud kallade honom att inta den ställning han hade. Hur länge sedan var det? Tusentals år innan denna värld formades. Profeterna profeterade om hans ankomst, att en man skulle uppresas vars namn skulle vara Joseph, att hans fars namn skulle vara Joseph, och att han skulle vara en ättling till den Josef som såldes till Egypten. Denna profetia finner ni i Mormons bok [se 2 Nephi 3:15]. Han fick mycket dyrbara och mycket stora löften av Herren.6

Herren återställde sitt evangeliums fullhet genom profeten Joseph Smith.

I vilket tillstånd befann sig världen innan det evangelium vi nu predikar infördes? … Var kunde man finna något som överensstämde med det som Jesus undervisade om? Ingenstans i hela vida världen. Apostlar, profeter, herdar och lärare och så vidare stod inte att finna någonstans. Vet jag detta? Jag vet det, ty jag levde här i världen vid den tiden! Jag visste vad som pågick. Jag var i sällskap med deras lärare och var väl insatt i de olika samfunden och organisationerna. Hade de evangeliet såsom det framställs i skrifterna? Nej.7

Jag visste inte att det var nödvändigt att döpas till syndernas förlåtelse förrän evangeliet lärde mig det, ändå kunde jag Bibeln utan och innan. Jag förstod en hel del av profetiorna och kunde göra beräkningar angående tusenårsriket och Israels insamling, men jag kände inte till Kristi evangeliums första principer, och det finns ingen här som kände till dem då. Jag har rest vida omkring i världen och har aldrig träffat en präst eller vetenskapsman i något land som kände till Kristi evangeliums första principer.

Vad kunde Herren göra med en samling okunniga dumbommar som vi? Det fanns en man som hade lite förstånd och en gnista tro på Guds löften, och det var Joseph Smith - en obygdens man. Han trodde på ett visst skriftställe som lydde: ”Om någon av er brister i visdom skall han be till Gud, som ger åt alla villigt och utan förebråelser” [Jak 1:5]. Han var dum nog i världens ögon, och vis nog i Guds och änglars ögon, och i alla deras ögon som var verkligt intelligenta, att gå till en enskild plats och be Gud om visdom, i tron att Gud skulle höra honom. Herren hörde honom verkligen och sade till honom vad han skulle göra.8

Ett budskap meddelades oss genom profeten Joseph Smith, som en uppenbarelse från Gud vari han förklarade att heliga änglar hade visat sig för honom och uppenbarat det eviga evangeliet såsom det fanns i forna dagar, och att Gud Fadern och Gud Sonen också hade visat sig för honom. Fadern hade pekat på Sonen och sagt: ”Denne är min älskade Son. Hör honom.” [Se Joseph Smiths skrifter 2:17.] Moroni, en profet som levt på denna kontinent, uppenbarade plåtarna för honom som innehöll Mormons bok, och genom Guds gåva och kraft kunde Joseph översätta den bok som är känd som Mormons bok …

När Fadern presenterat sin Son för Joseph Smith och befallt denne att höra honom, lydde Joseph den himmelska kallelsen och lyssnade till de olika meddelanden från män som under olika tidsåldrar och under den Enföddes ledning bar det heliga prästadömet. Han och Oliver Cowdery blev uppmanade att döpa varandra, vilket de gjorde. Johannes döparen kom och förlänade dem det aronska prästadömet. Sedan kom Petrus, Jakob och Johannes, som på Frälsarens tid förlänades nycklarna till det melkisedekska prästadömet, och förlänade dem det melkisedekska prästadömet. Sedan kom Adam, Noa, Abraham, Mose, Elias, Elia och många av de ledande gestalter som nämns i skrifterna som hade varit verksamma i de olika tidsutdelningarna, och de förlänade Joseph de olika nycklar, krafter, rättigheter, förmåner och privilegier som de själva åtnjutit på sin tid.

Vidare blev Joseph befalld att predika detta evangelium och bära sitt vittnesbörd för världen. Han blev undervisad om samma principer som Adam undervisades om, samma principer som Noa, Enok, Abraham, Mose, profeterna och Elia undervisades om - samma principer som Jesus Kristus och apostlarna undervisade om i forna dagar … åtföljda av samma prästadöme och samma organisation, bara mer fullständig, eftersom vår nuvarande tidsutdelning är en kombination av de olika tidsutdelningarna som funnits under världens olika tidsåldrar och som i skrifterna kallas tidernas fullhets utdelning, då Gud skulle samla allt till ett, både det som är i himlen och på jorden. Därför återställdes all den kunskap, den intelligens, det prästadöme, de krafter och uppenbarelser som förlänats dessa män i de olika tidsåldrarna på nytt till jorden genom deras medverkan och hjälp som innehade Guds heliga prästadöme i de olika tidsutdelningarna de levde i.9

Joseph Smith undervisades av Herren.

Vem var Joseph Smith? En olärd yngling. Kunde han göra något för att åstadkomma [upprättandet av Guds rike]? Inte utan att Gud uppenbarat det för honom. Han bad Gud om visdom och fick det. Fram till dess visste han inte mer om dessa ting än ni och jag. Det var Gud och Gud ensam som gjorde det. ”Han kan ta det svaga i världen, det oansenliga och det som inte var till, för att göra det till intet som var till, för att ingen människa skall berömma sig inför Gud.” [Se 1 Kor 1:28-29.] Han tog Joseph. Varför? För att tiden hade kommit att inleda ett verk som alla de betydelsefulla män i tidigare tidsåldrar som bar Guds heliga prästadöme hade del i. Joseph var det hedervärda redskapet som utvaldes att inleda återställelsens verk.10

Joseph Smith var tämligen olärd. Han var obildad som pojke. Han växte upp i Green Mountains i Vermont och han fick ingen av de förmåner som vi kallar utbildning. Herren satte honom i sin skola och undervisade honom om sådant som jag har sett förbrylla många av de visaste vetenskapsmän, de djupaste tänkarna och de mest lärda män som jag har träffat i denna värld. Hur kom det sig? För att han blev undervisad av Gud. Vad handlade dessa principer om? Om jorden som vi bor på, om elementen som den är sammansatt av, om himlarna över oss, om gudarna som finns i de eviga världarna, om de principer enligt vilka jorden organiserades, upprätthölls, vidmakthölls och styrdes, och om jordens förhållande till andra planeter och solsystem. När det gällde styrelsesätt, lagar och principer hade han mer intelligens än nittionio procent av dem som lever i dag. Och han strävade efter att undervisa andra.11

Joseph Smith var en hedervärd och dygdig man som förföljdes för de principer han undervisade om.

Jag var bekant med Joseph Smith i många år. Jag har färdats tillsammans med honom. Jag har varit tillsammans med honom både privat och offentligt. Jag har umgåtts med honom på möten av alla slag. Jag har lyssnat hundratals gånger på hans offentliga predikningar och hört hans råd av mer privat natur till sina vänner och bekanta. Jag har varit hemma hos honom och sett hur han uppfört sig i familjen. Jag har sett honom ställd inför sitt lands domstolar, och har sett honom hederligt frikänd och friad från förtalets ondskefulla följder och från onda och korrumperade människors intriger och lögnaktigheter. Jag var tillsammans med honom när han dog, när han mördades i Carthage av en skoningslös pöbelhop …

Jag har sett honom under dessa olika omständigheter, och jag vittnar inför Gud, änglar och människor, att han var en god, hedervärd och rättskaffens man - att hans lärdomar var goda, bibliska och sunda - att hans föreskrifter var sådana som det anstod en Guds man - att hans person både privat och offentligt var oantastlig - och att han levde och dog som en Guds man och en gentleman. Detta är mitt vittnesbörd. Om det bestrids, för då hit någon som är bemyndigad att ta emot en försäkran under ed, så skall jag utfärda en som gäller. Jag vittnar därför om det jag vet och om det jag har sett.12

När jag tänkte på det faktum att vår ädle ledare, Guds levande profet, var död och på att jag sett hans bror i dödens kalla famn, tycktes det mig som om det uppstod en stor tomhet eller ett vakuum i världen, att en mörk, dyster avgrund öppnade sig i riket och att vi var lämnade åt oss själva. O, vilken känsla av övergivenhet! Vilken kyla, tomhet och bedrövelse! Mitt under svårigheter var han alltid den förste att agera, i kritiska lägen sökte man alltid hans råd. Som vår profet nalkades han vår Gud och utverkade hans vilja för oss. Men nu var vår profet, vår rådgivare, vår general, vår ledare borta och mitt under de svåra prövningar som vi då måste gå igenom, var vi lämnade ensamma utan hans hjälp. Som vår framtida vägledare i andliga och timliga frågor och i allt som hörde till denna värld, eller nästa, hade han talat för sista gången på jorden.

Sådana tankar och tusentals andra for genom mitt huvud. Jag tänkte: Varför måste Guds adel, jordens salt, de mest upphöjda i den mänskliga familjen och de mest fulländade exemplen på all förträfflighet falla offer för förkroppsligade djävlars grymma, ondskefulla hat?13

Joseph Smith var en rättskaffens och ädel man, en gentleman och kristen. Men han införde principer som angrep själva roten till människornas fördärvade system. Dessa står naturligtvis i konflikt med människors förutfattade meningar, fördomar och intressen, och när de inte kan kullkasta hans principer, angriper de hans person. Detta är en av anledningarna till att det skrivits så många böcker om hans person, utan att beröra hans principer, och även till att vi möter så mycket motstånd. Men sanningen, den eviga sanningen, är oantastlig. Den kan inte förgöras, utan liksom Jehovas tron kommer den att rida ut alla människors stormar och leva för evigt.14

Profeten Josephs martyrdöd kunde inte hindra Guds rike från att framåtskrida.

Jag minns mycket väl den tiden när Joseph Smith togs bort från oss … Men detta är något som, även om det haft stor betydelse för oss, har förhållandevis lite att göra med uppbyggandet av kyrkan och Guds rike på jorden samt med Guds verk som vi alla deltar i.

När Herren uppenbarade det eviga evangeliet för Joseph Smith, framställde han för honom sina avsikter och planer beträffande den jord vi bor på och gav honom kunskap om sin lag och om evangeliets förordningar och läran därom. Det var inte bara för att upphöja honom som människa, utan det skedde till gagn för samhället, till gagn för världen och till gagn för de levande och döda, i enlighet med Jehovas påbud och avsikter som han utformade innan världen blev till eller medan morgonstjärnorna tillsammans sjöng av glädje.

Herren hade sina planer för jorden och dess invånare, och i dessa sista dagar ansåg han det lämpligt att genom sin tjänare Joseph Smith uppenbara och återställa det som vi kallar det nya och eviga evangeliet. Nytt för världen i dag på grund av deras traditioner, deras dårskaper och svagheter, deras trosbekännelser, åsikter och föreställningar, men evigt eftersom det fanns hos Gud, och eftersom det fanns hos honom innan världen var och kommer att fortsätta finnas även när den ena förändringen efter den andra på denna jord ägt rum, och när jorden blivit återlöst och allt blivit nytt, och så länge livet och tanken och tillvaron fortsätter och den dödliga tillvaron består.

Därför är evangeliet evigt, även om det är nytt för världen. Och det infördes, som jag sagt, till gagn för mänskligheten - våra fäder, de forna profeterna och apostlarna och de gudsmän som levat i olika tidsåldrar, som verkat i det heliga prästadömet medan de levde på jorden och som nu verkar i himlarna, och som varit delaktiga i införandet av detta verk tillsammans med Gud vår himmelske Fader och Jesus, det nya förbundets Medlare. I dag är de intresserade av att detta verk rullar fram och av att de syften uppnås som Gud bestämde innan världens grund var lagd. Och det är till Gud och hans Son och till dessa män som vi står i tacksamhetsskuld för det ljus och den intelligens som delgivits oss, och vi kommer i alla tider att stå i tacksamhetsskuld till dem för att samma slags kunskap och intelligens är till hjälp och vägledning för oss.15

Tanken att kyrkan skulle råka i oordning och upplösas på grund av att profeten och patriarken dödats är befängd. Denna kyrka har odödlighetens frön i sig. Den kommer inte från människor - den kommer från Gud. Den är organiserad efter det himmelska mönstret, genom uppenbarelsens principer, genom att himlarna öppnats, genom änglabetjäning och Jehovas uppenbarelser. Den påverkas inte av att en eller två dör, eller ens av femtio människors död. Den äger ett prästadöme efter Melkisedeks sätt och har det ändlösa livets kraft, ”utan dagars begynnelse eller års ände” [L&F 84:17]. Den är organiserad i syfte att frälsa detta släkte och tidigare släkten. Den består i tiden och kommer att bestå i evigheten. Skulle denna kyrka falla? Nej! Tider kan förändras, den ena revolutionen kan följa på den andra, troner kan störtas och imperier kan försvinna, jordbävningar kan skaka jorden från dess innersta till dess omkrets, bergen kan slungas från sina fästen och det mäktiga havet kan flyttas från sin bädd, men mitt under världarnas och materiens förstörelse kommer sanningen, den eviga sanningen, att förbli oföränderlig, och de principer som Gud har uppenbarat för sina heliga kommer inte att påverkas av de stridande elementen, utan förbli lika fasta som Jehovas tron.16

Förslag till studier och diskussion

  • Hur påverkas du av John Taylors känslor för profeten Joseph Smith? På vilka sätt kan vi följa hans föredöme när det gäller att försvara profeten Joseph?

  • Varför är det viktigt för dig att veta att Joseph Smith var förutordinerad till att verka som profet? (Se även L&F 138:53-56.)

  • Varför är det viktigt att ha ett vittnesbörd om att Joseph Smith var en Guds profet? Hur fick du ditt vittnesbörd om denna sanning?

  • Hur kan du hjälpa dem som kämpar för att få ett vittnesbörd om profeten Joseph eller för att stärka det? Vilka välsignelser har du fått genom att bära vittne om profeten Joseph Smith?

  • Varför kallas vår tid ”tidernas fullhets utdelning”?

  • Hur har du och din familj välsignats genom de sanningar och krafter som återställdes genom Joseph Smith?

  • Varför var det inte nödvändigt för Joseph Smith att ha en formell utbildning? (Se även L&F 1:24-28; 136:32-33.) Vilka egenskaper hade Joseph som bidrog till att förbereda honom för att fullgöra sin kallelse? Hur kan hans exempel hjälpa oss att uppfylla våra kallelser?

  • Vad innebär det för dig att veta att kyrkan har fortsatt att växa trots profeten Joseph Smiths död?

Skriftställen som hör till detta ämne: Läran och förbunden 1:29-30, 38; 21:1-8; 65:2; 128:19-23; 135; Joseph Smiths skrifter 2:1-75

Slutnoter

  1. L&F 135:3.

  2. Se B H Roberts, The Life of John Taylor (1963), s 39-40.

  3. Deseret News (veckoupplagan), 25 mar 1863, s 306.

  4. The Gospel Kingdom, urval av G Homer Durham (1943), s 33.

  5. Deseret News: Semi-Weekly, 1 jun 1875, s 1.

  6. The Gospel Kingdom, s 121.

  7. The Gospel Kingdom, s 125.

  8. Deseret News (veckoupplagan), 28 dec 1859, s 337; styckeindelningen ändrad.

  9. Deseret News: Semi-Weekly, 18 apr 1882, s 1.

  10. Deseret News: Semi-Weekly, 22 aug 1876, s 1.

  11. Deseret News: Semi-Weekly, 22 jul 1884, s 1.

  12. The Gospel Kingdom, s 355; styckeindelningen ändrad.

  13. The Gospel Kingdom, s 362.

  14. The Gospel Kingdom, s 355-356.

  15. Deseret News: Semi-Weekly, 16 apr 1878, s 1; styckeindelningen ändrad.

  16. The Gospel Kingdom, s 364-365.

Bild
Joseph Smith

Profeten Joseph Smith ”var stor i livet och stor i döden i Gudsfolks ögon, och liksom de flesta av Herrens smorda i forna dagar har han beseglat sin mission och sitt verk med sitt eget blod” (L&F 135:3).

Skriv ut