Instituut
Les 22 Voorbereidend studiemateriaal: Kinderen in rechtschapenheid opvoeden


‘Les 22 Voorbereidend studiemateriaal: Kinderen in rechtschapenheid opvoeden’, Het eeuwige gezin – leerkrachtenmateriaal (2022)

‘Les 22 Voorbereidend studiemateriaal’, Het eeuwige gezin – leerkrachtenmateriaal

Afbeelding
een gezin bestudeert het evangelie

Les 22 Voorbereidend studiemateriaal

Kinderen in rechtschapenheid opvoeden

Vandaag de dag geestelijk sterke kinderen grootbrengen, kan voor ouders een hele opgave zijn. De Heiland heeft de Nephieten echter een belofte gedaan die ook nu geldt: ‘En al uw kinderen zullen door de Heer onderwezen zijn; en groot zal de vrede van uw kinderen zijn’ (3 Nephi 22:13). Overweeg terwijl je deze les bestudeert hoe je je ‘heilige plicht om [je] kinderen in […] rechtschapenheid op te voeden’ kunt vervullen. (‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’, ChurchofJesusChrist.org.)

Sectie 1

Wat verwacht de Heer van mij als ouder?

Al vroeg in deze bedeling leerde Jezus Christus ouders dat ze de plicht hebben hun kinderen in rechtschapenheid op te voeden. Hij heeft verklaard: ‘Ik heb u geboden uw kinderen in licht en waarheid groot te brengen’ (Leer en Verbonden 93:40). De Heiland spoorde de profeet Joseph Smith en andere kerkleiders vervolgens aan om hun gezin in orde te brengen en ‘thuis ijveriger [te] zijn en meer betrokken’ (vers 50; zie vers 41–50).

Ook hedendaagse profeten hebben gezegd dat ouders hun kinderen in het evangelie dienen te onderwijzen. Ook hebben ze benadrukt dat evangelieonderwijs ‘thuisgericht en kerkgesteund’ moet zijn. (Zie David A. Bednar, ‘Toebereid om alle noodzakelijke dingen te verkrijgen’, Liahona, mei 2019, 101; zie ook pagina 102–104.)

Voormalig algemeen zondagsschoolpresident Tad R. Callister heeft het zo uitgelegd:

Afbeelding
President Tad R. Callister

Als ouders dienen wij de voornaamste evangelieonderwijzers en voorbeelden voor onze kinderen te zijn – niet de bisschop, de zondagsschool, de jongevrouwen of jongemannen, maar de ouders. Als hun voornaamste evangelieonderwijzers kunnen wij ze de kracht en realiteit van de verzoening bijbrengen, van hun identiteit en goddelijke bestemming, en ze daarmee een rotsvast fundament geven om op te bouwen. Als puntje bij paaltje komt, is thuis de ideale plek om in het evangelie van Jezus Christus te onderwijzen. (‘Ouders zijn de voornaamste evangelieonderwijzers van hun kinderen’, Liahona, november 2014, 32–33.)

Afbeelding
ouders onderwijzen hun kinderen
Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Leer en Verbonden 68:25, 28, en markeer eventueel waarheden die duidelijk maken dat het de verantwoordelijkheid van de ouders is om hun kinderen in het evangelie te onderwijzen.

Zuster Cheryl A. Esplin, voormalig raadgeefster in het algemeen jeugdwerkpresidium, zei er dit over:

Afbeelding
Zuster Cheryl A. Esplin

Onze kinderen begrip bijbrengen is meer dan alleen maar informatie verschaffen. Het houdt in dat we de leer zodanig in het hart van onze kinderen planten dat die een deel van hen wordt en gedurende hun hele leven wordt weerspiegeld in hun houding en gedrag. (‘Onze kinderen begrip bijbrengen’, Liahona, mei 2012, 10.)

Als lid van het algemeen jeugdwerkpresidium heeft presidente Joy D. Jones gezegd:

Afbeelding
Presidente Joy D. Jones

We kunnen niet wachten tot onze kinderen vanzelf tot bekering komen. ‘Toevallige’ bekering is geen beginsel van het evangelie van Jezus Christus. We worden niet zomaar als onze Heiland. Als we kinderen doelbewust liefhebben, onderwijzen en tot ze getuigen, kunnen ze al heel jong de invloed van de Heilige Geest gaan voelen. De Heilige Geest is essentieel voor het getuigenis van onze kinderen en hun bekering tot Jezus Christus. We willen graag ‘dat zij Hem altijd indachtig zijn, opdat zij zijn Geest bij zich mogen hebben’ [Leer en Verbonden 20:79]. (‘Essentiële gesprekken’, Liahona, mei 2021, 12–13.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Hoe kunnen de ouders ‘de leer zodanig in het hart van [hun] kinderen planten dat die een deel van hen wordt’? Hoe kunnen ouders hun kinderen helpen om de Heilige Geest te voelen en te begrijpen?

Sectie 2

Met welke gewoonten kan ik mijn kinderen helpen om tot de Heiland te komen?

Nephi en zijn volk brachten hun kinderen bij hoe ze van de Heiland konden leren.

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees 2 Nephi 25:26, en overdenk hoe de ouders van nu het voorbeeld van deze Nephieten kunnen volgen.

Ouderling Neil L. Andersen van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft uitgelegd hoe ouders hun kinderen kunnen bijbrengen hoe ze van en over de Heiland leren:

Afbeelding
Ouderling Neil L. Andersen

Hangen er bij ons thuis afbeeldingen van de Heiland? Praten we met onze kinderen vaak over de gelijkenissen van Jezus? ‘De verhalen van Jezus [zijn] als een krachtige wind over de sintels van geloof in het hart van onze kinderen.’ [Neil L. Andersen, ‘Al de verhalen van Jezus’, Liahona, mei 2010, 108.] Als uw kinderen u vragen stellen, overweeg dan heel bewust te onderwijzen wat de Heiland onderwees. Als uw kind bijvoorbeeld vraagt: ‘Papa, waarom bidden we?’ Dan kunt u zeggen: ‘Dat is een goede vraag. Weet je nog dat Jezus ook bad? Laten we eens kijken waarom Hij bad en hoe Hij bad.’ (‘Wij spreken over Christus’, Liahona, november 2020, 89.)

De raad van de profeet Mozes aan de Israëlitische ouders is op ons van toepassing: ‘U moet […] uw kinderen [de woorden van de Heer] inprenten en erover spreken, als u in uw huis zit en als u over de weg gaat, als u neerligt en als u opstaat’ (Deuteronomium 6:7).

Presidente Jones sprak in de geest van Mozes’ raad toen ze onderwees:

Afbeelding
Presidente Joy D. Jones

[Een manier] om kinderen te leren zonde te weerstaan, is hen van jongs af aan bekend te maken met de basisbeginselen en leerstellingen van het evangelie die kinderen dichter tot de Heiland brengen. We vinden die in de Schriften, de geloofsartikelen, het boekje Voor de kracht van de jeugd, jeugdwerkliedjes, lofzangen en ons eigen getuigenis.

Consequente gewoonten zoals gebed, Schriftstudie, gezinsavond en zondagsheiliging verschaffen kracht, innerlijk evenwicht en sterke morele waarden, of met andere woorden, geestelijke integriteit. […]

Broeders en zusters, houd uw kleintjes dicht bij u, zo dicht dat ze kunnen zien dat u dagelijks naar uw geloof handelt en uw beloften en verbonden nakomt. ‘Kinderen zijn de beste na-apers. Geef ze dus iets geweldigs om na te apen.’ [Anoniem.] (‘Een generatie die zonde kan weerstaan’, Liahona, mei 2017, 88–89.)

Afbeelding
ouders bestuderen de Schriften met hun kinderen
Afbeelding
opschrijven (pictogram)

Je gedachten opschrijven

Neem een paar minuten de tijd om rechtschapen gedragingen of gewoonten op te schrijven waarmee je nu kunt beginnen of mee verder kunt gaan die je zullen helpen om je kinderen in rechtschapenheid op te voeden. Welke geestelijke gewoonten wil je in je gezin in de toekomst een vast patroon geven?

Sectie 3

Wat kan ik doen als een gezinslid van het evangeliepad afdwaalt?

Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Ouderling David A. Bednar

Een van de grootste zorgen die een getrouwe ouder in Zion kan hebben, is een kind dat van het evangeliepad is afgeraakt. Vragen zoals ‘Waarom?’ of ‘Wat heb ik verkeerd gedaan?’ en ‘Hoe kan ik mijn kind helpen?’ malen deze ouders zonder ophouden door het hoofd en bezwaren hun hart. (‘Getrouwe ouders en opstandige kinderen: hoop houden, maar misverstanden opheffen’, Liahona, maart 2014, 16.)

Afbeelding
Lehi en Sariah

Lehi en Sariah kunnen meepraten over het hartzeer dat ouders ondervinden als kinderen van het evangeliepad afdwalen.

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees 1 Nephi 8:37–38 en zoek op wat Lehi deed om Laman en Lemuel te helpen nadat hij in een visioen had gezien dat ze de Heer verwierpen.

Merk op dat Lehi zijn kinderen liefdevol onderwees. Ouderling Ulisses Soares van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft uitgelegd hoe we kunnen reageren als een gezinslid van het evangeliepad afdwaalt:

Afbeelding
Ouderling Ulisses Soares

We begrijpen niet altijd precies waarom sommige mensen een ander pad inslaan. Het beste wat we in die omstandigheden kunnen doen, is gewoon van ze te houden en ze te omarmen. We kunnen voor hun welzijn bidden en de Heer vragen wat we moeten doen en zeggen. Verheug u oprecht met hen in hun successen, wees hun vriend en kijk naar het goede in hen. We moeten ze nooit als een verloren zaak beschouwen, maar onze band met hen onderhouden. Zorg dat u ze nooit afwijst of verkeerd beoordeelt. Houd gewoon van ze! De gelijkenis van de verloren zoon leert ons dat kinderen die tot zichzelf komen, vaak naar huis willen terugkeren. Als dat met uw dierbaren gebeurt, vul uw hart dan met liefde en mededogen. Snel ze tegemoet, val ze om de hals en kus ze, zoals de vader van de verloren zoon dat deed [zie Lukas 15:20].

Het draait uiteindelijk om het volgende: blijf trouw, wees voor hen een goed voorbeeld van wat u gelooft, en blijf dicht bij onze Heiland Jezus Christus. Hij kent en begrijpt ons diepe verdriet en onze pijn. Hij zal uw inzet voor en toewijding aan uw dierbaren belonen, in dit leven of in het leven hierna. (‘Hoe zou ik het kunnen begrijpen?’, Liahona, mei 2019, 8.)

Afbeelding
een vader en zoon omhelzen elkaar
Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Wat zijn andere voorbeelden van rechtschapen ouders in de Schriften van wie kinderen van het evangeliepad raakten? (Bijvoorbeeld Lehi en zijn zoons Laman en Lemuel, of Alma en zijn zoon, Alma de jonge.) Wat leer je van de reactie van deze ouders, dat jou kan helpen omgaan met gezinsleden die zijn afgedwaald?

Afdrukken