Instituut
Les 28 Voorbereidend studiemateriaal: Hoopvol een eeuwig gezin vormen


‘Les 28 Voorbereidend studiemateriaal: Hoopvol een eeuwig gezin vormen’, Het eeuwige gezin – leerkrachtenmateriaal (2022)

‘Les 28 Voorbereidend studiemateriaal’, Het eeuwige gezin – leerkrachtenmateriaal

Afbeelding
gezin bij een tempel

Les 28 Voorbereidend studiemateriaal

Hoopvol een eeuwig gezin vormen

Denk na over alles wat je in deze cursus over het eeuwige gezin hebt geleerd en wat je eraan hebt gehad. Hoe hebben deze leringen je getuigenis, verlangens en gedrag beïnvloed? Overweeg bij je studie van deze laatste les wat de Heer wil dat je doet zodat je met meer hoop kunt leven terwijl je volop bezig bent je eigen eeuwige gezin te vormen en versterken.

Sectie 1

Waarom kan ik hoopvol een eeuwig gezin vormen?

President Henry B. Eyring van het Eerste Presidium heeft gezegd dat we hoop kunnen hebben op de vorming van een liefdevol eeuwig gezin:

Afbeelding
President Henry B. Eyring

Wij hopen allemaal op de vreugde van een liefdevol gezinsleven. Voor sommigen van ons is het een gevoel dat wij nooit hebben ervaren – een gevoel waarvan wij weten dat het mogelijk is, maar dat wij nog niet hebben bereikt. Wij hebben het misschien in het leven van anderen waargenomen. Voor anderen onder ons kwam de gezinsliefde echter en kostbaarder over toen de dood ons scheidde van een kind, moeder, vader, broer of zus, of een liefhebbende en geliefde grootouder. […]

Als wij zo gezegend zijn om het herstelde evangelie te vinden, kunnen wij kiezen om verbonden met God aan te gaan en na te komen waarmee wij in aanmerking komen voor het eeuwig leven. Als wij getrouw volhouden, bevestigt de Heilige Geest onze hoop en ons vertrouwen dat wij ons op het pad naar het eeuwig leven bevinden, om eeuwig als gezin in het celestiale koninkrijk te leven. (‘De hoop op eeuwige gezinsliefde’, Liahona, augustus 2016, 4.)

Ons geloof in het plan van onze hemelse Vader en in zijn Zoon, Jezus Christus, kan ons de hoop geven dat we een eeuwig gezin kunnen vormen. De Heer wil ons helpen, en door middel van zijn macht kunnen we obstakels overwinnen. In het Nieuwe Testament lezen we dat Elizabet ruim na de vruchtbare jaren zwanger werd en dat Maria, een maagd, de moeder van de Zoon van God werd. Beide vrouwen hadden met verschillende omstandigheden te maken, maar ze begrepen allebei dat ‘geen ding bij God onmogelijk [zou] zijn’ (Lukas 1:37).

Afbeelding
opschrijven (pictogram)

Je gedachten opschrijven

Kies een voorbeeld uit de Schriften of uit je eigen leven waaruit blijkt dat de Heer mensen helpt die op Hem vertrouwen en Hem om hulp vragen. Neem een paar minuten de tijd om je antwoord op de volgende vragen in een notitieboekje of -app op te schrijven:

  • Welke waarheden over de Heer leer je van de persoon (of personen) in deze passage die je ter harte kunt nemen?

  • Welke raad denk je dat deze persoon (of personen) je zou(den) geven over een eeuwig gezin vormen?

Sectie 2

Hoe kan ik hoopvol een eeuwig gezin vormen als ik niet uit een gezin kom dat de Heiland getrouw volgt?

Sommige jongvolwassenen hebben van huis uit geen rechtschapen gezinspatronen meegekregen. Sommigen hebben het huwelijk van hun ouders in een echtscheiding zien eindigen. Wie deze of andere moeilijke omstandigheden hebben meegemaakt, vragen zich misschien af of ze ooit een eeuwig gezin zullen vormen.

Afbeelding
vrouw die naar buiten kijkt

Ouderling Yoon Hwan Choi van de Zeventig heeft het volgende gezegd over het verschil dat onze keuzes voor ons eeuwige gezin kunnen maken:

Afbeelding
Ouderling Yoon Hwan Choi

Wij bevinden ons allemaal middenin een eeuwige familie. Onze rol kan een keerpunt zijn waarop belangrijke veranderingen in positieve of negatieve zin plaatsvinden. […]

Er zijn generaties voor en na ons die erop rekenen dat wij Jezus Christus volgen, zodat we een eeuwige familie van God kunnen worden. (‘Kijk niet om je heen, kijk omhoog!’, Liahona, mei 2017, 91, 92.)

De profeet Abraham is een prima voorbeeld van iemand die ons laat zien hoe we ervoor kunnen kiezen om een positief ‘keerpunt’ voor ons eigen gezin te zijn. Sommige familieleden van Abraham, onder wie zijn eigen vader, hadden zich van de geboden van de Heer afgekeerd. Ze kozen ervoor om afgoden te aanbidden (zie Abraham 1:5–6).

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Abraham 1:2 en ga na wat Abraham ondanks zijn omstandigheden verlangde en koos.

Toen goddeloze priesters Abraham aan hun afgoden probeerden te offeren, redde de Heer Abraham op wonderbaarlijke wijze. Later leidde Hij Abraham en enkele familieleden naar een ander land. Toen ze daar waren, beloofde de Heer Abraham belangrijke zegeningen, waaronder de zegen van een eeuwig gezin (zie Abraham 1:7–18; 2:3–4, 8–11).

Net als Abraham kunnen wij de zegeningen van een eeuwig gezin en hulp van de Heer krijgen om er een te vormen, wat de omstandigheden van ons ouderlijk gezin ook zijn geweest.

Ouderling D. Todd Christofferson van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft getuigd:

Afbeelding
Ouderling D. Todd Christofferson

Tegen kinderen uit een gezin met problemen zeggen we: jij bent er zelf niet minder om. Moeilijkheden zijn soms een aanwijzing van het vertrouwen van de Heer in jou. Hij kan je helpen, rechtstreeks of via anderen, om met je situatie om te gaan. Jij kunt de generatie worden, misschien de eerste in je familie, waarin het geluk en de goddelijke patronen die God voor gezinnen heeft ingesteld, waarlijk vorm krijgen en alle generaties na jou tot zegen zijn. (‘Vaders’, Liahona, mei 2016, 96.)

Afbeelding
gezin bidt samen

Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft besproken waarom hij ervoor koos om een eeuwig gezin te vormen. Lees het onderstaande citaat of luister ernaar, vanaf tijdcode 25:47 tot 28:15.

Afbeelding
Ouderling David A. Bednar

Met de hulp van de Heer kun je een eeuwig gezin vormen. Ook als je niet uit een modelgezin komt dat je weleens op de omslag van de [kerktijdschriften] ziet. Vergeet alsjeblieft nooit dat het bij jou begint!

Juist het feit dat ik in mijn jeugd rechtschapen gezinspatronen had gemist, gaf me het sterke verlangen om er samen met Susan hard aan te werken. We wilden dat die patronen in ons eigen gezin altijd een plek kregen. We overlegden met elkaar en smeekten in onze gebeden om hulp. Daardoor werden we geïnspireerd en gezegend om onze kinderen de beginselen van het herstelde evangelie van de Heiland bij te brengen. We waren zeker geen volmaakte ouders. We ontvingen wel de geestelijke gaven die we nodig hadden en hulp ‘op het pad dat [Hij] ons wees’. [‘U wil ik volgen, Heer’, Lofzangen, nr. 153.]

Jullie en ik zitten niet in onze ervaringen uit het verleden gevangen. We zijn niet geheel en al slachtoffer van onze huidige omstandigheden of overgeleverd aan onze omgeving. De Heilige Geest zal ons alles leren wat wij moeten doen, ook gezinspatronen van rechtschapenheid die nieuw voor ons zijn. Het begint bij jou! En met de hulp van de Heer gaat het je lukken.

Sommigen van jullie zijn zwaar teleurgesteld door familieleden of gerespecteerde leiders en leidsters die hun heilige huwelijksverbond niet trouw zijn gebleven. Je vraagt je misschien af: als mijn ouders of andere echtparen die ik ken in de tempel zijn getrouwd en hun huwelijk daarna is gestrand, welke hoop heb ik dan dat mijn huwelijk wel eeuwig intact blijft?

Als je het verdriet van een echtscheiding in je ouderlijk gezin hebt meegemaakt of je vertrouwen ernstig is geschaad, bedenk dan dat het weer bij jou begint! Eén schakel in je generatieketen mag dan wel verbroken zijn, maar de andere rechtschapen schakels en wat er van de keten overblijft, zijn zonder meer van eeuwigheidsbelang. Jij kunt je keten sterker maken en de verbroken schakels misschien wel helpen herstellen. Dat werk gebeurt één voor één. (Zie ‘Een verbindende schakel’ [wereldwijde devotional voor jongvolwassenen, 10 september 2017], broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Denk na over je (toekomstige) kinderen. Welke rechtschapen gezinspatronen zouden ze willen dat je ontwikkelt of voortzet? Zijn er onwenselijke gedragspatronen waarvan ze willen dat je die achterwege laat? Hoe kan de Heer je daarbij helpen?

Sectie 3

Wat heb je van je studie van het eeuwige gezin geleerd en wat heeft het je opgeleverd?

Overweeg, nu je het einde van deze cursus nadert, wat je hebt geleerd over het belang van het gezin in het heilsplan van onze hemelse Vader en in je eigen leven.

Toon het volgende citaat van ouderling M. Russell Ballard van het Quorum der Twaalf Apostelen. Het betreft het grote belang van gezinnen:

Afbeelding
President M. Russell Ballard

Broeders en zusters, ons gezin is de allerbelangrijkste zaak in ons leven. Als we ons wijden aan die zaak, verbeteren we elk aspect van ons leven en worden wij als leden en als kerk een voorbeeld en een baken voor alle mensen op aarde. (‘Opdat de verlorenen gevonden kunnen worden’, Liahona, mei 2012, 98.)

Afbeelding
ouders met hun kind
Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Neem de titels van de lessen in deze cursus nog eens door. Denk daarbij na over de volgende vragen:

  • Hoe heeft deze cursus je begrip en getuigenis van Gods leringen over het huwelijk en het gezin beïnvloed?

  • Wat is het belangrijkste dat je van deze cursus hebt opgestoken?

  • Wat heb je in deze cursus over onze hemelse Vader en Jezus Christus geleerd? Hoe is je band met Hen hechter geworden?