Instituut
Les 25 Voorbereidend studiemateriaal: Bekering en vergeving in het gezin


‘Les 25 Voorbereidend studiemateriaal: Bekering en vergeving in het gezin’, Het eeuwige gezin – leerkrachtenmateriaal (2022)

‘Les 25 Voorbereidend studiemateriaal’, Het eeuwige gezin – leerkrachtenmateriaal

Afbeelding
De verloren zoon, Clark Kelley Price

Les 25 Voorbereidend studiemateriaal

Bekering en vergeving in het gezin

‘Een geslaagd huwelijk en een hecht gezin worden gegrondvest op, en in stand gehouden met, de beginselen van’ het evangelie van Jezus Christus. (‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’, ChurchofJesusChrist.org.) Twee van deze beginselen zijn bekering en vergeving. Welke rol hebben deze beginselen bij jou thuis gespeeld? Bedenk bij je studie van dit materiaal hoe Jezus Christus je kan helpen om je te bekeren van onrecht of wangedrag dat je je gezinsleden hebt aangedaan. Bedenk ook hoe de Heiland je kan helpen om familieleden te vergeven die je beledigen of kwetsen.

Sectie 1

Hoe kan mijn bekering mijn gezin tot zegen zijn?

Als raadgeefster in het algemeen jeugdwerkpresidium heeft zuster Cheryl A. Esplin het volgende gezegd:

Afbeelding
Zuster Cheryl A. Esplin

Het gezin is de leerschool van de Heer op aarde waar wij het evangelie kunnen leren en naleven. (‘Ons huis met licht en waarheid vullen’, Liahona, mei 2015, 8.)

Hoewel we zo goed mogelijk proberen om thuis het evangelie van de Heiland te leren en na te leven, maken we soms fouten. Hoewel onenigheid en ongenoegens in alle gezinnen voorkomen, wil dat niet zeggen dat gezinsleden hun christelijke bejegening van elkaar kunnen laten varen. Integendeel, onze fouten bieden ons de kans om de evangeliebeginselen van bekering en vergeving in ons gezin toe te passen.

Ouderling Dieter F. Uchtdorf van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft uitgelegd wat bekering inhoudt:

Afbeelding
Ouderling Dieter F. Uchtdorf

Bekering betekent een verandering van verstand en hart – we doen geen verkeerde dingen meer en we gaan het goede doen. Dan krijgen we een nieuwe houding ten opzichte van God, onszelf en het leven in het algemeen. (‘Het punt van veilige terugkeer’, Liahona, mei 2007, 100.)

De Heiland vertelde een gelijkenis over een zoon die zich moest bekeren vanwege keuzes die hem en zijn familie hadden geschaad. Deze zoon had zijn erfdeel voortijdig opgeëist en het met een roekeloze levensstijl verkwist. Hij was arm en had honger, werkte als varkenshoeder en was zelfs zo wanhopig dat hij de schillen voor de varkens at. (Zie Lukas 15:11–16.)

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Lukas 15:17–24 en markeer eventueel beginselen over bekering in het gezin.

Afbeelding
de vader rent de verloren zoon tegemoet om hem te omhelzen

Ouderling Neil L. Andersen van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft uitgelegd hoe onze bekering ons en onze gezinsleden tot zegen kan zijn:

Afbeelding
Ouderling Neil L. Andersen

Bekering verandert ons niet alleen, maar is ook een zegen voor onze familie en dierbaren. Met onze oprechte bekering zullen, op de tijd van de Heer, de uitgestrekte armen van de Heiland niet alleen ons omsluiten, maar zich ook uitstrekken tot het leven van onze kinderen en nakomelingen. Bekering betekent altijd dat er meer vreugde in het verschiet ligt. (‘Bekeer u opdat Ik u moge genezen’, Liahona, november 2009, 42.)

Ouderling L. Whitney Clayton heeft als lid van de Zeventig uitgelegd hoe geregeld zelfonderzoek en een snelle bekering een huwelijk tot zegen kunnen zijn. Overweeg hoe deze gewoonten al uw gezinsrelaties ten goede kunnen komen:

Afbeelding
Ouderling L. Whitney Clayton

Ik heb ondervonden dat een gelukkig huwelijk vertrouwt op de gave van bekering. Het is een onmisbaar element in elke goede huwelijksrelatie. Huwelijkspartners die geregeld aan eerlijk zelfonderzoek doen en meteen de benodigde stappen doen om zich te bekeren en verbeteren, ervaren dit als een genezende balsem in hun huwelijk. (‘Het huwelijk: kijken en leren’, Liahona, mei 2013, 84.)

Afbeelding
peinzende jongvolwassene
Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Neem een paar minuten de tijd om een eerlijk zelfonderzoek te doen. Moet je je van keuzes bekeren die de relatie met gezinsleden hebben geschaad of nog steeds schaden? Zo ja, wat kun je doen om je nu tot de Heer te wenden en aan dit proces te beginnen? Overweeg ook of de keuzes die je maakt je band met je gezinsleden tot zegen zijn en hoe je soortgelijke keuzes kunt blijven maken.

Sectie 2

Hoe kan ik een gezinslid vergeven dat me tekort heeft gedaan?

In de gelijkenis van de Heiland over de verloren zoon weigerde de oudere zoon mee te doen aan de viering ter ere van de terugkeer van zijn jongere broer (zie Lukas 15:25–32). Net als voor deze oudere zoon kan het voor ons nodig zijn dat we de volgende raad van ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen toepassen:

Afbeelding
Ouderling Jeffrey R. Holland

Geef mensen de kans om zich te bekeren. Geef mensen de kans om te groeien. Geloof dat mensen zich kunnen veranderen en verbeteren. (‘Remember Lot’s Wife’: Faith Is for the Future [devotional aan de Brigham Young University, 13 januari 2009], speeches.byu.edu.)

Net zoals er momenten zijn waarop je een gezinslid om vergeving moet vragen, moet je soms ook een gezinslid dat jou beledigd of gekwetst heeft vergiffenis schenken.

Afbeelding
echtpaar in gesprek
Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Leer en Verbonden 64:8–11 en ga na wat de Heer de eerste heiligen der laatste dagen leerde over anderen vergeven.

Ouderling Holland citeerde een deel van deze Schrifttekst en legde uit:

Afbeelding
Ouderling Jeffrey R. Holland

Voor u die met echt zielenleed leven, is het belangrijk om op te merken wat [de Heer] niet zei. Hij zei niet: ‘U mag geen hartzeer of echt verdriet voelen door het diepe leed dat u door anderen is aangedaan.’ Ook zei Hij niet: ‘Om volledig te vergeven, moet u een schadelijke relatie weer toestaan of terugkeren naar een situatie waar u misbruikt wordt en kapot gaat.’ Maar hoe verschrikkelijk het ook is wat ons wordt aangedaan, we kunnen alleen boven onze pijn uitstijgen als we onze voeten op het pad van ware genezing zetten. Dat pad is er een van vergeving, belopen door Jezus van Nazareth, die ieder van ons toeroept: ‘Kom, dan en volg Mij’ [Lukas 18:22]. (‘Een bediening van verzoening’, Liahona, november 2018, 79.)

Afbeelding
biddende jongvolwassene

Soms wil of kan je iemand niet vergeven. Of misschien heb je het gevoel dat de band die je met een gezinslid had niet meer te lijmen valt. Overweeg hoe de volgende raad van president James E. Faust van het Eerste Presidium je kan helpen vergeven:

Afbeelding
President James E. Faust

Wij moeten boze gevoelens herkennen en erkennen. Dat vereist nederigheid, maar als we op onze knieën gaan en onze hemelse Vader vragen om vergevensgezindheid, zal Hij ons helpen. […]

Het is niet makkelijk om los te laten en ons hart van voortwoekerende wrok te ontdoen. De Heiland heeft ons allen door zijn verzoening een heerlijk soort gemoedsrust geboden, maar die kunnen we alleen krijgen als we bereid zijn om negatieve gevoelens van boosheid, wrok en haat opzij te zetten. (‘De genezende kracht van vergiffenis’, Liahona, mei 2007, 69.)

Ouderling Massimo De Feo van de Zeventig heeft ook beklemtoond hoe belangrijk het is om ons op de Heiland te concentreren:

Afbeelding
Ouderling Massimo De Feo

Mijn geliefde broeders en zusters, als u moeite hebt de kracht te vinden om anderen te vergeven, denk dan niet aan wat anderen u hebben aangedaan, maar denk aan wat de Heiland voor u heeft gedaan. Dan vindt u gemoedsrust in de verlossende zegeningen van zijn verzoening. (‘Reine liefde: het echte kenmerk van iedere ware discipel van Jezus Christus’, Liahona, mei 2018, 82.)

Vergeving en genezing kunnen tijd kosten. Heb geduld met jezelf wanneer je de hulp van de Heer en zijn gave van genezing zoekt.

Afbeelding
opschrijven (pictogram)

Je gedachten opschrijven

Overweeg wat je hebt geleerd en gevoeld terwijl je dit materiaal bestudeerde. Noteer je verlangens of doelen in verband met bekering en vergeving in je gezin. Hoe kun je de Heiland uitnodigen om je daarbij te helpen?

Afdrukken