Seminar og Institutt
Leksjon 3: Våre guddommelige muligheter


Leksjon 3

Våre guddommelige muligheter

Innledning

Vår himmelske Fader har gitt oss en plan som gjør det mulig for oss å vende tilbake til hans nærhet og bli som ham. President Dieter F. Uchtdorf har sagt: “Vi var hans barn før vi kom til denne verden, og vi vil være hans barn for evig og alltid. Denne grunnleggende sannhet skulle endre vårt syn på oss selv, våre brødre og søstre og selve livet” (“Fire titler,” Ensign eller Liahona, mai 2013, 58). Etter hvert som elevene lærer å forstå sine guddommelige muligheter, er det mer sannsynlig at de vil takle utfordringene de står overfor i jordelivet på en god måte.

Bakgrunnsstoff

  • Dieter F. Uchtdorf, “Fire titler,” Ensign eller Liahona, mai 2013, 58–61.

  • Gospel Topics, “Becoming Like God,” lds.org/topics.

Undervisningsforslag

1 Mosebok 1:27; Jesaja 55:8–9; Apostlenes gjerninger 17:29; Hebreerne 12:9; 1 Johannes 3:1; 4:8–9; 1 Nephi 9:6; 2 Nephi 9:20; Moroni 8:18; Lære og pakter 76:4; 88:41; 130:22

Vi er Guds barn

Be elevene forestille seg at en venn som ikke er medlem, har spurt dem hvordan vår kirke tror at vår himmelske Fader er. Be elevene kort fortelle hva de ville ha svart.

Skriv følgende sett med skriftsteder på tavlen, eller del dem ut på et utdelingsark:

1 Mosebok 1:27; Lære og pakter 130:22

1 Nephi 9:6; 2 Nephi 9:20

Jesaja 55:8-9; Lære og pakter 88:41

1 Johannes 3:1; 4:8–9

Moroni 8:18; Lære og pakter 76:4

Apostlenes gjerninger 17:29; Hebreerne 12:9

Be elevene studere flere av disse settene med skriftsteder og finne ut hva de lærer oss om vår Fader i himmelen. Sørg for at hvert sett med skriftsteder blir tildelt. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, kan du spørre dem hvordan de kan bruke ett eller flere av disse skriftstedene til å forklare det de vet eller tror om vår himmelske Fader.

  • Hvordan kan kunnskap om disse egenskapene som vår himmelske Fader har, hjelpe deg å tilbe ham?

  • Hvordan påvirker kunnskapen om at vår himmelske Fader er en virkelig person som har et herliggjort og oppstandent legeme av kjøtt og ben og er din ånds far, ditt forhold til ham?

  • Hvorfor er det nyttig når vi tilber Gud, å huske at han er vår ånds far? (Som en del av samtalen kan du understreke at fordi Gud er våre ånders far, innebærer våre guddommelige muligheter at vi kan bli som ham. Det kan også være nyttig å dele følgende uttalelse utstedt av Det første presidentskap i 1909, under ledelse av president Joseph F. Smith [1838-1918]: “Alle menn og kvinner er i den evige Fader og Moders bilde, og er i bokstavelig forstand guddommens sønner og døtre” [“Gospel Classics: The Origin of Man,” Ensign, feb. 2002, 29].)

Del ut kopier av følgende uttalelse av profeten Joseph Smith. Be elevene lese den hver for seg og merke seg ord eller uttrykk som viser hvor viktig det er å forstå hvem Gud er.

Bilde
Profeten Joseph Smith

“Hvis noen ikke forstår Guds karakter, forstår de ikke seg selv …

Gud selv var en gang som vi er nå, og er et opphøyet menneske som sitter på sin trone i hine himler! … Dersom sløret revnet i dag, og den store Gud, som holder denne verden i dens bane og som opprettholder alle verdener og alle ting ved sin makt, skulle gjøre seg selv synlig – ja, jeg sier, at om dere skulle få se ham i dag, ville dere se ham i et menneskes skikkelse – slik dere selv er i et menneskes person, bilde og skikkelse; for Adam ble skapt i Guds form, i hans bilde og etter hans lignelse og mottok belæring fra og vandret, talte og samtalte med ham som et menneske taler og meddeler seg til et annet” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 40).

  • Hvordan hjelper det å forstå hvem vår himmelske Fader er, oss å forstå oss selv? (Mens elevene svarer, skriver du følgende på tavlen: Når vi forstår vår himmelske Fader, kan vi bedre forstå våre muligheter til å bli som våre himmelske foreldre.)

Vis følgende uttalelse av eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum, og be en elev lese den høyt.

Bilde
Eldste Dallin H. Oaks

“Tenk på den mektige læresetning vi får i vår kjære sang ‘Jeg er Guds kjære barn’ [Salmer, nr. 187]… Her er svaret på et av livets store spørsmål: ‘Hvem er jeg?’ Jeg er Guds barn med åndelig slektslinje til himmelske foreldre. Det disse foreldre er, gir en pekepinn om våre evige muligheter. Denne mektige læresetningen burde gjøre oss alt annet enn nedtrykt. Den kan gi hver og en av oss styrke til å gjøre rettferdige valg og søke etter det beste i vårt indre” (“Mektige læresetninger,” Lys over Norge, jan. 1996, 26).

Skriv følgende på tavlen:

Min kunnskap om at jeg er et Guds barn kan hjelpe meg når .

Min kunnskap om at jeg er et Guds barn har hjulpet meg når .

Be noen elever fortelle hvordan de ville fullføre en av disse setningene.

Romerne 8:16–17; 1 Johannes 3:2; 3 Nephi 12:48

Våre guddommelige muligheter

Fortell klassen at vi noen ganger hører at noen har “stort potensial”.

  • Hva tror du dette uttrykket betyr?

Skriv følgende skriftstedhenvisninger på tavlen, og be elevene studere dem for å lære om våre guddommelige muligheter: Romerne 8:16–17; 1 Johannes 3:2; 3 Nephi 12:48. Du kan gjerne foreslå at elevene krysshenviser disse skriftstedene ved å skrive de to andre henvisningene i margen ved siden av hvert skriftsted.

  • I lys av skriftstedene vi studerte om Guds karakter, hva betyr ordene “vi skal bli som ham” for deg?

  • Hva tror du det betyr å være en “medarving” med Jesus Kristus? (Som Faderens enbårne Sønn i kjødet har Jesus Kristus rett til å arve alt som Faderen har. De som er lydige og mottar de fulle velsignelsene ved Frelserens forsoning, vil også arve alt som Faderen har [se Romerne 8:14–18; Galaterne 3:26–29; L&p 84:38]. Understrek følgende prinsipp: Vår himmelske Faders plan gjør det mulig for oss å bli som våre himmelske foreldre. Forklar at selv om noen kan kritisere vår tro på at vi kan bli som Gud, er denne troen grunnlagt på Bibelens lære.)

Skriv følgende spørsmål på tavlen:

Hva sa eldste Dallin H. Oaks om hensikten med jordelivet?

Les følgende uttalelse av eldste Dallin H. Oaks, og be elevene lete etter svar på spørsmålet på tavlen:

Bilde
Eldste Dallin H. Oaks

“I den gjenopprettede Jesu Kristi kirkes teologi er formålet med jordelivet å forberede oss til å realisere vår fremtid som sønner og døtre av Gud – å bli ham lik… Bibelen beskriver jordiske mennesker som ‘Guds barn’ og som ‘Guds arvinger og Kristi medarvinger’ (Romerne 8:16–17). Den erklærer også at ‘vi lider med ham, for at vi også skal herliggjøres med ham’ (Romerne 8:17) og at ‘når han åpenbares, da skal vi bli ham like’ (1 Johannes 3:2). Vi tar disse læresetningene i Bibelen bokstavelig. Vi tror at hensikten med jordelivet er å få et fysisk legeme, og ved hjelp av Jesu Kristi forsoning, og ved å adlyde evangeliets lover og ordinanser, å kvalifisere oss til den herliggjorte, oppstandne celestiale tilstand som kalles opphøyelse eller evig liv … (Dette fremtidige evige liv, eller Guds liv, skulle være kjent for alle som har studert den gamle kristne lære om og tro på guddommeliggjøring eller apoteose) …

Vår teologi begynner med himmelske foreldre. Vårt høyeste ønske er å bli som dem. I Faderens barmhjertige plan er alt dette mulig på grunn av forsoningen som ble utført av Faderens enbårne, vår Herre og Frelser Jesus Kristus” (“Frafall og gjenopprettelse,” Lys over Norge, juli 1995, 85).

(Merk: Du må kanskje forklare at guddommeliggjøring og apoteose innebærer at en person kan bli en gud eller heves til guddommelig status.)

Snakk om elevenes svar på spørsmålene på tavlen. Spør deretter:

  • Hvilke tanker får du når du innser at vår himmelske Faders plan gir deg muligheten til å bli som ham?

  • Hvorfor er Kristi forsoning nødvendig for at vi skal kunne bli som Gud?

For å underbygge denne samtalen kan du gjennomgå følgende uttalelse sammen med elevene:

“Siste-dagers-hellige forstår Kristi forsonings storhet når det gjelder de enorme mulighetene den åpner for menneskene. Kristi forsoning gir ikke bare tilgivelse for synd og seier over døden. Den forløser også ufullkomne relasjoner, helbreder de åndelige sår som kveler vekst, og styrker og gjør den enkelte i stand til å utvikle Kristi egenskaper [se Alma 7:11–12]. Siste-dagers-hellige tror at det bare er ved hjelp av Jesu Kristi forsoning at vi kan ha et sikkert håp om evig herlighet, og at vi bare fullt ut kan få tilgang til kraften i hans forsoning ved vår tro på Jesus Kristus, omvendelse, dåp, og ved å motta Den hellige ånds gave og holde ut til enden ved å følge Kristi undervisning og eksempel [se 2 Nephi 31:20; 4. trosartikkel]. Derfor kan de som blir som Gud og trer inn i fylden av hans herlighet, beskrives som de som har blitt ‘fullkommengjort gjennom Jesus, den nye pakts mellommann, som utførte denne fullkomne forsoning ved å utgyte sitt eget blod’ [L&p 76:69]” [Gospel Topics, “Becoming Like God,” lds.org/topics).

Del ut kopier av følgende uttalelse av president Dieter F. Uchtdorf i Det første presidentskap. Be elevene lese uttalelsen og markere prinsipper som gir dem håp om at de kan nå sine guddommelige muligheter. Forklar at president Uchtdorf holdt denne talen under et prestedømsmøte på generalkonferansen, men at prinsippene gjelder for alle:

Bilde
President Dieter F. Uchtdorf

“En tittel som definerer oss alle, på det mest grunnleggende vis, er sønn [eller datter] av vår himmelske Fader. Uansett hva annet vi er eller gjør i livet, må vi aldri glemme at vi er Guds åndebarn i bokstavelig forstand. Vi var hans barn før vi kom til denne verden, og vi vil være hans barn for evig og alltid. Denne grunnleggende sannhet skulle endre vårt syn på oss selv, våre brødre og søstre og selve livet …

Det kan til tider være nedslående å vite hva det betyr å være et Guds [barn] og likevel komme til kort. Motstanderen liker å utnytte disse følelsene. Satan vil heller at dere definerer dere selv ved deres synder enn ved deres guddommelige muligheter. Brødre, ikke hør på ham.

Vi har alle sett en liten pjokk lære å gå. Han tar et lite skritt og vakler. Han faller. Refser vi et slikt forsøk? Naturligvis ikke. Hvilken far ville straffe en liten pjokk for å snuble? Vi oppmuntrer, vi applauderer og vi roser fordi for hvert lite skritt blir barnet mer likt sine foreldre.

Brødre, i forhold til Guds fullkommenhet er vi mennesker knapt nok mer enn keitete, vaklende småbarn. Vår kjærlige himmelske Fader ønsker imidlertid at vi skal bli mer lik ham, og kjære brødre, det skulle også være vårt evige mål. Gud forstår at vi ikke kommer dit på et øyeblikk, men ved å ta ett skritt om gangen” (“Fire titler,” Ensign eller Liahona, mai 2013, 58).

  • Hvordan kan det å huske på disse evige sannhetene hjelpe deg å oppnå dine guddommelige muligheter?

  • Hvordan kan det å huske på disse sannhetene påvirke din behandling av dine familiemedlemmer?

  • Hvordan kan din kunnskap om disse sannhetene påvirke ditt ønske om å finne informasjon om dine avdøde familiemedlemmer og utføre tempelordinanser for dem?

Be elevene fortelle et familiemedlem eller en venn om hva de har lært og følt i løpet av denne leksjonen i uken som kommer. De kan også tenke over hva de kan gjøre hver dag for bevisst å huske at de er barn av vår himmelske Fader, og planlegge å skrive i en dagbok om hvordan det å huske denne hellige sannheten påvirker deres handlinger.

Elevenes leseoppdrag

Skriv ut