Seminar og Institutt
Leksjon 12: Templets ordinanser og pakter


Leksjon 12

Templets ordinanser og pakter

Innledning

Profeter i de siste dager har sagt: “Hellige ordinanser og pakter som er tilgjengelige i hellige templer, gjør det mulig for enkeltmennesker å vende tilbake til Guds nærhet” (“Familien – en erklæring til verden,” Ensign eller Liahona, nov. 2010, 129). I denne leksjonen skal elevene lære at ved å motta tempelordinanser kan de nyte hellige velsignelser i jordelivet og oppnå evig liv.

Bakgrunnsstoff

Undervisningsforslag

Lære og pakter 97:10–17; 109:12–21; 124:37–40, 55

Hensikten med templer

Vis klassen et bilde av ditt favoritt-tempel, og si hvorfor det er favoritten din.

  • Hvorfor har vi templer?

Som hjelp til å besvare dette spørsmålet, kan du skrive følgende skriftsteder på tavlen. Be elevene lese et av skriftstedene og merke seg grunner til at vår himmelske Fader sørger for templer:

Lære og pakter 97:10-17

Lære og pakter 124:37-40, 55

  • Hva er noen grunner disse versene gir oss til at vår himmelske Fader sørger for templer? (Når elevene svarer, kan du hjelpe dem å forstå følgende prinsipp: Vår himmelske Fader sørger for templer slik at hans barn kan motta nødvendige ordinanser og kunnskap, og forberede seg til å være i hans nærhet.)

  • Hvilke ord eller uttrykk i disse versene lærer oss at templer hjelper oss å forberede oss til å leve i Guds nærhet?

Fortell elevene at Lære og pakter 109 inneholder innvielsesbønnen for Kirtland tempel. Be elevene skumlese Lære og pakter 109:12-21 og lage en liste over hvordan templer forbereder oss til å være i Guds nærhet.

  • Hva sier disse versene om hvordan templer forbereder oss til å være hos Gud? (Elevene kan foreslå følgende: I templer føler vi Herrens kraft, lærer visdom og mottar fylden av Den hellige ånd. Vi oppfordres til å omvende oss raskt , og vi må være rene når vi trer inn i templet. Hvis tiden tillater det, kan du be elevene slå opp 2 Mosebok 19:10-14, som beskriver hvordan Moses forsøkte å forberede det gamle Israel fysisk og åndelig til å komme inn i Herrens nærhet.)

Vis følgende uttalelser av eldste Robert D. Hales i De tolv apostlers quorum og president Brigham Young (1801-1877):

Bilde
Eldste Robert D. Hales

“Hovedformålet med templet er å kunne utføre de ordinanser som er nødvendige for vår opphøyelse i det celestiale rike. Tempelordinanser leder oss til vår Frelser og gir oss velsignelsene vi får del i gjennom Jesu Kristi forsoning” (Robert D. Hales, “Templets velsignelser,” Liahona, okt. 2009, 14).

Bilde
President Brigham Young

“Deres [tempel]begavelse er å motta alle ordinanser i Herrens hus som er nødvendige for at dere, etter å ha forlatt dette liv, skal kunne gå tilbake til Faderens nærhet og passere englene som står vakt” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Brigham Young [1997], 302).

  • Hvordan hjelper disse uttalelsene deg å forstå hvor viktig det er å motta tempelordinanser?

Lære og pakter 84:19-21

Prestedømsordinanser som vi mottar i templer, hjelper oss å bli mer lik Gud

Vis følgende uttalelse, og be en elev lese den høyt:

“I Kirken er en ordinans en hellig, formell handling, utført ved prestedømmets myndighet. Noen ordinanser er avgjørende for vår frelse. Disse ordinansene kalles frelsende ordinanser. De innbefatter dåp, bekreftelse, ordinasjon til Det melkisedekske prestedømme (for menn), tempelbegavelse og tempelekteskap” (Tro mot pakten: En oppslagsbok i evangeliet [2004], 116-17).

  • Hvordan er “frelsende ordinanser” forskjellige fra andre ordinanser i evangeliet? (Andre ordinanser, som velsignelse av små barn og salving av syke, er ikke nødvendig for opphøyelse.)

Før du fortsetter, kan du forklare at noen frelsende ordinanser, som dåp og ordinasjon til Det melkisedekske prestedømme, finner sted før vi mottar tempelordinanser. Denne delen av leksjonen fokuserer imidlertid på frelsende ordinanser som utføres i templet. Be en elev lese Lære og pakter 84:19-21 høyt. Be klassen se etter hva vi kan motta når vi deltar i ordinanser som forrettes ved Det melkisedekske prestedømme.

  • Hva tror du uttrykket “guddommelighetens kraft” betyr? (Vurder å forklare at “guddommelighetens kraft” er kraften til å bli guddommelig eller gudlignende.)

  • Hvordan vil du uttrykke et prinsipp som fremsettes i Lære og pakter 84:20–21? (Mens elevene svarer, skriver du følgende på tavlen: Ved hjelp av templets ordinanser og pakter kan vi bli mer lik Gud.)

Gi hver elev en kopi av følgende uttalelse av eldste Robert D. Hales i De tolv apostlers quorum. Be elevene markere ord eller uttrykk som lærer oss hvordan deltagelse i tempelordinanser hjelper oss å bli mer gudlignende.

Bilde
Eldste Robert D. Hales

“De største prestedømsvelsignelser som er tilgjengelige for [unge menn eller kvinner], finnes i templet. Der får de et glimt av himmelen… Evighetens glede, som kan synes så langt borte utenfor templet, synes plutselig å være innen rekkevidde.

I templet blir frelsesplanen forklart og hellige pakter inngås. Disse paktene, sammen med bruk av hellige tempelklær, styrker og beskytter den som har mottatt sin begavelse, mot djevelens krefter …

I den kulminerende tempelordinans – evig ekteskap – loves bruden og brudgommen at hvis de er trofaste, vil de nyte en familieforening med hverandre, med sine barn og med Herren i all evighet. Det kalles evig liv” (“Prestedømmets velsignelser,” Lys over Norge, jan. 1996, 33).

Snakk om det elevene har markert.

  • Hvordan har deltagelse i tempelordinanser velsignet deg på måter som ligner dem som eldste Hales beskriver?

Gi elevene noen minutter til å skrive ned hva de kan gjøre for å gjøre tempelarbeid mer meningsfylt og mer fokusert på å hjelpe dem å bli Gud lik.

2 Mosebok 19:3–6; Lære og pakter 109:22–26

Vi må holde våre tempelpakter

Informer elevene om at det finnes en annen viktig hensikt med tempelarbeid som er nært knyttet til å motta templets ordinanser. Be dem lytte etter denne hensikten mens du presenterer følgende uttalelse av eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

“Jeg vitner om at i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige finnes prestedømsmyndighet til å forrette ordinansene ved hvilke vi kan inngå bindende pakter med vår himmelske Fader i hans hellige Sønns navn. Jeg vitner om at Gud vil holde sine løfter til dere når dere overholder deres pakter med ham” (“Kraften i pakter,” Ensign eller Liahona, mai 2009, 22).

  • Hva inngår vi når vi mottar frelsende ordinanser i evangeliet?

Vis følgende uttalelser av eldste David A. Bednar og eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum, og be elevene se etter viktige egenskaper ved våre pakter med Herren:

Bilde
Eldste David A. Bednar

“En pakt er en overenskomst mellom Gud og hans barn på jorden, og det er viktig å forstå at Gud fastsetter betingelsene i alle evangeliets pakter. Dere og jeg bestemmer ikke en pakts beskaffenhet og hva den skal inneholde. Men vi aksepterer en pakts betingelser og krav slik vår evige Fader har fastsatt dem” (David A. Bednar, “Så hans ånd alltid kan være hos oss,” Ensign eller Liahona, mai 2006, 28–29).

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

“En pakt er en bindende åndelig kontrakt, et høytidelig løfte til Gud vår Fader om at vi vil leve, tenke og handle på en bestemt måte – på den måten hans Sønn, vår Herre Jesus Kristus har lært oss. Til gjengjeld lover Faderen, Sønnen og Den hellige ånd oss evig liv i all dets prakt” (Jeffrey R. Holland, “Å holde pakter: Et budskap til dem som skal på misjon,” Liahona, jan. 2012, 48).

  • Hva skiller seg ut for deg i disse uttalelsene om pakter?

  • Hvorfor er det viktig at Gud fastsetter betingelsene i alle evangeliets pakter? (Ettersom han er den som tilbyr oss evig liv, har han rett til å fastsette betingelsene som det mottas ved. Det eneste offer vi kan gi ham, er vår handlefrihet når vi velger å adlyde. Som en del av denne diskusjonen, kan du understreke følgende: Når vi holder våre pakter med Herren, blir vi velsignet i jordelivet, og kan få evig liv.)

Be elevene gå sammen to og to. Be én elev i hvert par studere 2 Mosebok 19:3-6 og den andre studere Lære og pakter 109:22-26. Be elevene se etter velsignelser som er tilgjengelig for dem som holder sine pakter, særlig tempelpakter. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, kan du be parene snakke om det de har funnet ut. (I forbindelse med versene i 2 Mosebok, kan det være lurt å sørge for at elevene forstår at det er i hellige templer at vi begynner å kvalifisere oss som konger og dronninger som en dag kan bli en hellig nasjon og være i Guds nærhet; se også Åpenbaringen 1:6; 5:10; 19:16; L&p 76:55–56.)

  • Hvordan har dine pakter med Herren vært til velsignelse eller beskyttelse for deg?

Be en elev lese følgende uttalelse av president Joseph Fielding Smith (1876–1972):

Bilde
President Joseph Fielding Smith

“Når vi går inn i templet, løfter vi hånden og inngår pakt om at vi vil tjene Herren og holde hans bud og holde oss selv ubesmittet av verden. Hvis vi forstår hva vi gjør, vil begavelsen være en beskyttelse for oss hele livet – en beskyttelse som en som ikke går i templet, ikke har.

Jeg har hørt min far [president Joseph F. Smith] si at i prøvelsens stund, i fristelsens stund, tenkte han på løftene, paktene som han inngikk i Herrens hus, og de ble en beskyttelse for ham… Disse seremoniene er delvis til for denne beskyttelsen. De frelser oss nå, og de opphøyer oss heretter, hvis vi vil overholde dem” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Fielding Smith [2013], 235–36).

  • Hvilke tanker eller tilskyndelser har du fått i løpet av denne leksjonen som du ønsker å dele med klassen?

Vis følgende uttalelse av president Boyd K. Packer i De tolv apostlers quorum, og be en elev lese den høyt:

Bilde
President Boyd K. Packer

“Livet er en reise tilbake for oss alle, tilbake til Guds nærhet i hans celestiale kongerike.

Ordinanser og pakter er vårt anbefalingsbrev for å komme tilbake til Guds nærhet. Å kunne motta dem verdig er livets mål, deretter å holde dem er livets utfordring” (“Pakter,” Lys over Norge, juli 1987, 19).

Bær vitnesbyrd om at det å motta tempelordinanser virkelig er “livets viktigste oppgave”. Tempelordinanser hjelper oss å motta de referanser vi trenger for å komme tilbake til vår himmelske Faders nærhet.

Be elevene tenke over hvorvidt det å arbeide og motta ordinanser i templet er en prioritet i livet. Be dem skrive ned hva de kan gjøre for å fokusere mer på paktene de har inngått eller vil inngå i templet.

Elevenes leseoppdrag

Skriv ut