Seminar og Institutt
Leksjon 20: Vern om din tro og ditt vitnesbyrd


Leksjon 20

Vern om din tro og ditt vitnesbyrd

Innledning

Familier og enkeltpersoner har en hellig plikt til å utvikle tro på Jesus Kristus og bevare et sterkt vitnesbyrd. Frelseren advarte og sa at i de siste dager ville til og med “de utvalgte” kunne bli ført vill (Joseph Smith – Matteus 1:22). Denne leksjonen fokuserer på å styrke vitnesbyrd for å beskytte seg mot motstanderens hærstyrker, som ønsker å ødelegge tro.

Bakgrunnsstoff

Undervisningsforslag

Johannes 14:26–27; Efeserne 4:11–14; 1 Nephi 15:23–24; 2 Nephi 31:19–20; Alma 5:45–46; Helaman 3:28–30; Lære og pakter 11:13–14; 21:4–6

Et sterkt vitnesbyrd beskytter oss mot djevelen

Forklar at eldste Joseph B. Wirthlin (1917-2008) i De tolv apostlers quorum en gang talte om ulveflokker som streifet omkring på landsbygden i Ukraina for mange år siden. Det eneste som skremte dem, var ild. Når de forlot byene, måtte folk bygge store bål og holde dem i gang hele natten for å holde ulvene unna.

Be en elev lese følgende uttalelse:

Bilde
Eldste Joseph B. Wirthlin

“De reisende forsto at det å bygge og holde liv i et brølende bål ikke bare handlet om bekvemmelighet eller komfort, men om overlevelse …

Vi trenger ikke å beskytte oss mot ulveflokker når vi reiser på livets vei i dag, men i åndelig forstand står vi overfor Satans utspekulerte ulver i form av fristelser, ondskap og synd. Vi lever i farlige tider når disse glupske ulvene streifer rundt i det åndelige landskapet på jakt etter dem som er svake i troen eller vakler i sin overbevisning… Vi er alle sårbare for angrep. Vi kan imidlertid befeste oss med den beskyttelse vi får ved et brennende vitnesbyrd som, i likhet med et bål, er bygget tilstrekkelig stort og opprettholdes omhyggelig” (“Et vitnesbyrd er et åndelig flammende bål,” Lys over Norge, jan. 1993, 35).

  • Hvorfor er det å opprettholde et sterkt vitnesbyrd et spørsmål “om overlevelse” i dagens samfunn? (Etter litt diskusjon kan du skrive følgende på tavlen: Når vi styrker vårt vitnesbyrd, blir vi mindre sårbare for angrep på vår tro.)

  • Hvordan kan det å ha et sterkt vitnesbyrd hjelpe deg å styrke familiemedlemmer og andre mot angrep på sin tro?

Vis eller skriv følgende oversikt på tavlen. Ikke ta med prinsippene i fet skrift som står i parentes. Disse prinsippene er gitt til fordel for læreren. Be elevene lese versene i en av kolonnene, og lete etter prinsipper som beskytter mot krefter som svekker troen. Be elevene sammenfatte det de leste som en tydelig erklæring av en læresetning eller et prinsipp, og deretter dele erklæringene sine.

2 Nephi 31:19-20

Helaman 3:28-30

Efeserne 4:11-14

L&p 21:4-6

Johannes 14:26-27

L&p 11:13-14

1 Nephi 15:23–24

Alma 5:45–46

(Når vi opprettholder en standhaftig tro på Jesus Kristus, kan vi streve fremover på den snevre og smale sti som fører til evig liv.)

(Når vi følger Herrens apostler, profeter og andre ledere i Kirken, kan vi bli beskyttet mot bedrag.)

(Gjennom Den hellige ånd kan Herren sende fred og veiledning når vår tro blir angrepet.)

(Faste, bønn og skriftstudium styrker tro og vårt vitnesbyrd og gjør oss i stand til å tåle utfordringer.)

  • Hvordan har disse prinsippene styrket deg eller noen du kjenner mot angrep på tro?

  • Hvordan kan du bruke denne informasjonen til å styrke noen du kjenner som sliter med sin tro?

Minn elevene på følgende: “Tro er en gave fra Gud gitt som belønning for personlig rettskaffenhet. Den gis alltid når det finnes rettskaffenhet, og jo større grad av lydighet til Guds lover, jo større vil troens gave bli” (Bruce R. McConkie, Mormon Doctrine, 2. utg. [1966], 264). Bær vitnesbyrd om at det å ha tro på Jesus Kristus, følge profetene, søke Ånden og studere Skriftene vil sikre og styrke et vitnesbyrd. Når vi ikke gjør disse tingene, kan troen bli svekket og et vitnesbyrd gå tapt.

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum for å illustrere dette poenget:

Bilde
Eldste M. Russell Ballard

“En av mine gode misjonærer som virket sammen med meg da jeg var misjonspresident i Toronto, kom for å snakke med meg noen år senere. Jeg spurte ham: ‘Eldste, hvordan kan jeg hjelpe deg?’

‘President,’ sa han, ‘jeg tror jeg er i ferd med å miste vitnesbyrdet mitt.’

Jeg kunne ikke tro det. Jeg spurte ham hvordan det kunne være mulig.

‘For første gang har jeg lest negativ litteratur om Kirken,’ sa han. ‘Jeg har noen spørsmål, og ingen vil besvare dem for meg. Jeg er forvirret, og jeg tror jeg er i ferd med å miste vitnesbyrdet mitt.’

Jeg spurte ham hva spørsmålene hans var, og han fortalte meg det. Det var de vanlige motforestillingene som reises mot Kirken, men jeg ville ha litt tid til å samle materiale slik at jeg kunne gi meningsfylte svar. Så vi avtalte å møtes 10 dager senere, og jeg sa at jeg da skulle svare på hvert eneste av spørsmålene hans. Idet han skulle til å gå, stoppet jeg ham.

‘Eldste, du har stilt meg noen spørsmål her i dag,’ sa jeg. ‘Nå har jeg et spørsmål til deg.’

‘Ja, president?’

‘Hvor lenge er det siden du har lest i Mormons bok?’ spurte jeg.

Han så ned. Han stirret i gulvet en stund. Deretter så han på meg. ‘Det er lenge siden, president,’ tilsto han.

‘Greit,’ sa jeg. ‘Du har gitt meg en oppgave. Det er bare rett og rimelig at jeg også gir deg en. Jeg vil at du skal love meg at du vil lese i Mormons bok i minst en time hver dag fra i dag og frem til vår neste avtale.’ Det gikk han med på.

Ti dager senere kom han tilbake til kontoret mitt, og jeg var klar. Jeg fant frem papirene mine for å begynne å svare på spørsmålene hans, men han stoppet meg.

‘President,’ sa han, ‘det blir ikke nødvendig.’ Så forklarte han: ‘Jeg vet at Mormons bok er sann. Jeg vet at Joseph Smith er en Guds profet.’

‘Så flott,’ sa jeg. ‘Men du skal få svar på spørsmålene dine uansett. Jeg har jobbet lenge med dette, så bare sitt der og lytt.’

Jeg besvarte alle spørsmålene hans og spurte: ‘Eldste, hva har du lært av dette?’

Han sa: ‘Gi Herren like mye tid.’

Måtte vi innprente dette i oss og bære det med oss gjennom dette jordelivet. La oss gi Herren like mye tid” (“When Shall These Things Be?” Ensign, des. 1996, 60).

  • Hva lærte du av denne erfaringen som eldste Ballard fortalte om?

  • Hvordan kan det å gi Herren “like mye tid” i ditt privatliv og i familien styrke deg og din familie mot Satan?

  • Hvordan kan det å praktisere disse prinsippene nå forberede deg til å bli en bedre ektefelle og forelder?

Avslutt denne delen av leksjonen ved å be en elev lese følgende uttalelse av eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Richard G. Scott

“Når vi konsekvent ber morgen og kveld, studerer Skriftene daglig, har ukentlig familiens hjemmeaften og går i templet regelmessig, følger vi aktivt [Jesu Kristi] oppfordring om å komme til ham. Jo mer vi utvikler disse vanene, desto ivrigere blir Satan etter å skade oss, men desto mindre blir hans evne til å gjøre det. Ved hjelp av disse verktøyene utøver vi vår handlefrihet til å ta imot de fulle gavene av hans sonoffer.

Jeg vitner om at når vi aktivt kommer til ham, kan vi utholde enhver fristelse, enhver hjertesorg, enhver utfordring vi møter” (“Gjør utøvelse av tro til din førsteprioritet,” Ensign eller Liahona, nov. 2014, 94).

Spør elevene om noen av dem kan dele en erfaring som ikke er for personlig, hvor de overvant utfordringer mot sin tro.

Lukas 22:31–32; 3 Nephi 18:32; Lære og pakter 108:7–8

Styrk andres tro

Be elevene rekke opp hånden hvis de kjenner noen som sliter med å opprettholde sitt vitnesbyrd.

Be elevene studere og sammenligne Lukas 22:31–32; 3 Nephi 18:32 og Lære og pakter 108:7–8 for å finne ut hvilken plikt vi har som trofaste medlemmer av Kirken, spesielt overfor familiemedlemmer. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, ber du dem fortelle hva de har lært. Elevene skulle forstå følgende prinsipp: Når vi blir omvendt til Jesu Kristi evangelium, har vi plikt til å styrke andres tro.

Presenter følgende uttalelse av president Thomas S. Monson:

Bilde
President Thomas S. Monson

“Jeg har funnet ut at det i stor grad er to grunnleggende årsaker til at noen vender tilbake, og til deres endrede holdninger, vaner og handlinger. For det første, noen vender tilbake fordi en har vist dem deres evige muligheter og har hjulpet dem å bestemme seg for å oppnå dem. De mindre aktive er ikke lenger tilfreds med middelmådighet når de først har innsett at noe langt bedre er innen rekkevidde.

For det annet vender noen tilbake fordi ‘de helliges medborgere’ [Efeserne 2:19] har fulgt Frelserens formaning, har elsket sin neste som seg selv og har hjulpet andre med å få sine drømmer oppfylt og sine ambisjoner realisert.

Katalysatoren i denne prosessen har vært – og vil fortsette å være – prinsippet kjærlighet” (“Vårt ansvar for å redde,” Liahona, okt. 2013, 5).

  • Hvorfor tror du kjærlighet er en så viktig katalysator for å styrke andres tro?

  • Hva har du eller noen som du kjenner, gjort for å bidra til å styrke troen til en som strevde åndelig?

  • Hva kan du gjøre for å bli mer effektiv til å forsterke andres tro?

Avslutt med å bære vitnesbyrd om at elevene kan bidra til å gjenopprette og styrke troen til sine venner og familiemedlemmer når de viser kjærlighet og følger prinsippene som forklares i denne leksjonen.

Elevenes leseoppdrag

Skriv ut