2019
Et personligt forhold til vor himmelske Fader gennem bøn
Februar 2019


Et personligt forhold til vor himmelske Fader gennem bøn

Fra talen, »A Personal Relationship with Our Heavenly Father as Taught by the Lord Jesus Christ«, der blev holdt på Brigham Young University-Idaho den 28. nov. 2017.

Hvornår følte I sidst noget, da I bad?

Billede
man kneeling

Baggrund fra Getty Images

Når jeg bruger min mobiltelefon til at ringe til min mor og far i New Jersey i USA, kan jeg tydeligt høre deres stemmer. Jeg forstår mig ikke på, hvordan det er muligt, uden kabler eller visuel forbindelse, at jeg kan tale med dem på så lang afstand. Men jeg ved, det virker!

Spørg mig nu venligst ikke om, hvordan det lader sig gøre, at millioner af mennesker kan bede på samme tid og på forskellige sprog, og vor Fader i himlen er klar til at lytte og svare på samme tid. Jeg forstår mig ikke på, hvordan det lader sig gøre. Men jeg ved, det gør!

Ligesom mobiltelefoner virker, selvom vi ikke forstår hvordan, så virker bøn også. Men der er visse ting ved bøn, som vi forstår.

Bed fra hjertet

Vi læser i skriften: »Og det skete, da hele folket lod sig døbe, og også Jesus blev døbt, og mens han bad, at himlen åbnedes« (Luk 3:21). Jesus lærte os, at en bøn fra hjertet kan åbne himlen. Han sagde: »Bed, så skal der gives jer; søg, så skal I finde; bank på, så skal der lukkes op for jer« (Matt 7:7).

I dag bruger vi ofte ordet spørge for at anmode om noget. Men det originale græske ord er aiteo, der ikke kun betyder spørge, men også at trygle, hige eller bønfalde. Himlene åbner sig ikke, blot fordi vi siger en bøn. De åbnes, hvis vi trygler, hvis vi higer, hvis vi bønfalder, hvis vi beder fra og af hjertet.

Når I beder, føler I da, at himlen bliver åbnet? Hvornår følte I sidst noget, da I bad?

Forbered jer på bøn

For at undgå at falde ind i en rutine med tomme gentagelser, når man beder (se Matt 6:7; 3 Ne 13:7), bør vi forberede os på at bede. Jeg foreslår, at man læser et skriftsted eller tænker hurtigt over vores velsignelser. Vi kan hver især finde vores måde at forberede os til vores personlige bønner på.

Bed, selv når det er svært

Af og til skynder vi os at bede, eller også beder vi af ren vane. Sommetider beder vi ikke med tro på Jesus Kristus, og sommetider beder vi slet ikke. Men i de stunder, hvor vi mangler tro eller ikke føler trang til at bede, har vi mest brug for at gøre det.

Præsident Brigham Young (1801-1877) sagde: »Når natten er allermørkest, når der end ikke er skyggen af tilbøjelighed i mit hjerte til at bede, skal jeg så sige: Jeg vil ikke bede? Nej, jeg siger … knæ, bøj jer på gulvet, og luk dig op mund og tunge tal, så må vi se, hvad der kommer frem, og man skal lovprise Herren Israels Gud, selv når man ikke føler, at man kan sige et ord i hans favør. Det er den sejr, vi må vinde … Kampen står mellem ånd og krop; de er uadskilleligt forbundet« (i Journal of Discourses, 3:207).

Satan ønsker ikke, at I beder, for han ved, at i samme øjeblik I begynder at bede af hjertet, vil I få åndelig kraft og dermed mindskes hans indflydelse på jer. En mægtig bøn gør jer i stand til at møde udfordringer som angst, depression og tvivl omkring jeres tro.

Hvis I ikke kan huske, hvornår I sidst følte noget, da I bad, så gør noget ved det. Gennem bøn kan I opbygge og vedligeholde et personligt forhold til vor himmelske Fader.

Brug et øjeblik i himlen

Billede
woman praying

Når I står i desperat behov for himlens hjælp, kan bøn give jer kraft til at træffe de rette valg. En bøn fra hjertet er i sandhed et øjeblik i himlen, og selv om svarene måske ikke altid kommer med det samme, kan et øjeblik i himlen hjælpe jer til at holde kursen i jordelivet.

I en verden, hvor folk »kalder det onde godt og det gode ondt, som gør mørke til lys og lys til mørke, gør det bitre sødt og det søde bittert« (Es 5:20), har I brug for at vide, at himlene er åbne for jer.

Bønner, der kommer fra hjertet, mægtige bønner, kan give jer åndelig styrke til at møde sådant. Når himlene er åbne, kan vi føle fred, trøst, glæde og kærlighed, også selvom vi måske ikke straks opnår fuld forståelse.

Følg Frelserens eksempel

Vi kan lære en masse ved at studere, hvordan Frelseren bad.

»Ganske tidligt, mens det endnu var helt mørkt, stod Jesus op, og han gik bort og ud til et øde sted og bad dér« (Mark 1:35).

Jesus bad tidligt om morgenen og søgte et sted, hvor han kunne være alene. Beder I som det første om morgenen? Undgår I forstyrrelser? Trækker I jer væk fra verden og stræber efter at etablere en forbindelse med himlen?

Lukas skriver også, at Jesus ofte »trak sig tilbage til øde steder og bad« (Luk 5:16). Har I et sted, hvor I kan gå hen og bede, når I ønsker at udøse jeres hjerte for vor Fader i himlen?

Forbliv ydmyge

Billede
man praying

Matthæus fortæller os, at vor Forløser, udviste ydmyghed, når han bad. »Og han gik lidt længere væk, faldt ned på sit ansigt og bad: ›Min fader, hvis det er muligt, så lad dette bæger gå mig forbi. Dog, ikke som jeg vil, men som du vil‹« (Matt 26:39).

Hvad vil det sige, at han »faldt ned på sit ansigt«? Det oprindelige græske ord, som her er oversat som »faldt«, er pipto, et verbum, der betyder »at bevæge sig ned fra en oprejst til en næsegrus position«. Når tiden kommer for at bede jeres personlige bønner, så husk, at I henvender jer til det mest intelligente og mægtigste væsen i universet, »barmhjertighedens fader og al trøsts Gud« (2 Kor 1:3). For sådant et væsen kan jeg ikke være uformel. Jeg føler mig nødsaget til at knæle.

Jesus Kristus viste også et eksempel, da han sagde til Faderen: »Ikke som jeg vil, men som du vil.« Når I siger: »Ikke som jeg vil, men som du vil«, mener I det så virkeligt? Hvilke ændringer er I nødt til at foretage i jeres sind og hjerte og handlinger for virkelig at være oprigtige?

Søg oprigtigt

Når I stræber efter at være ydmyge, ærlige og oprigtige i jeres bønner, vil I finde det lettere at acceptere vor himmelske Faders vilje, selv når den ikke passer med det, I havde tænkt jer. Atter en gang kan vi se på Jesu Kristi eksempel: »I sin angst bad han endnu mere indtrængende« (Luk 22:44).

Når I støder ind i vanskeligheder, bruger I så tid på at spørge: »Hvorfor mig?« Eller beder I mere indtrængende? Udtrykket »mere indtrængende« kommer af græske ord, der betyder »uden ophør, inderligt«. Så Jesus lærte os, at i svære tider må vi bede inderligt uden ophør. Jeg opfordrer alle dem, der går igennem svære tider, til at vende sig til den levende Gud.

Svære tider kan være en storartet mulighed for, at vor himmelske Fader kan lære os noget. Vores hjerte bliver blødgjort og vores sind higer efter svar. Søger vi ham, er han der.

Tro på, at han vil lytte

Billede
woman looking up

Frelseren sagde til synagogeforstanderen: »Frygt ikke, tro kun« (Mark 5:36). Tro på, at Gud Faderen vil høre jer. Tro på, at han »vil tale til dig i dit sind og i dit hjerte ved Helligånden, som skal komme over dig, og som skal bo i dit hjerte« (L&P 8:2). Tro på, at I, ja hver og en af jer, kan føle fred og trøst. Tro på, at I kan modtage åndelig kraft til at holde godt ud.

Mægtige bønner når himlene. I Salmernes Bog siger kong David: »Aften og morgen og middag vil jeg klage og stønne, og han skal høre mig« (Sl 55:18). En betydning af det hebraiske ord for bede er at tale. Og det er det, vi gør, når vi beder til vor himmelske Fader: Vi taler til ham.

Når vi beder en mægtig bøn, har vi vores opmærksomhed rettet mod det mest magtfulde, nådige og kærlige væsen i universet. Vi bruger et øjeblik i himlen. Og vi har alle brug for et øjeblik i himlen, især når vi går igennem svære tider.

Jeg ved uden tvivl, at der er en Gud i himlen. Han er jeres Fader og min Fader. Han lever. Hans navn er kærlighed. Hans navn er nåde. Til trods for min intethed over for ham kan jeg knæle ned for min Skaber, og jeg kan tale til ham. Og han svarer i sin uendelige nåde tilbage, igen og igen og igen.

Udskriv