2019
Selv med jeres mangler kan I være Guds sande mænd og kvinder
September 2019


Selv med jeres mangler kan I være Guds sande mænd og kvinder

Med alle mine fejl og mangler vidste jeg ikke, hvordan jeg nogensinde skulle kunne blive en fuldkommen Guds mand.

Forfatteren bor i Utah i USA.

Det sidste halve år, mens jeg gik på high school, havde jeg blot nogle få måneder, inden jeg blev 18, formelt voksen, modtager af Det Melkisedekske Præstedømme og ordineret som ældste. Jeg brugte en stor del af mit studium af skriften i de dage på at se efter eksempler på, hvad »en Guds mand« var, og hvordan jeg kunne blive en.

Et af de bedste eksempler, jeg fandt, var en mand, der blev kaldet til at lede den nefitiske hær under nogle af de mest grusomme krige i det folks historie, med hans deklaration til folket om, at de skulle kæmpe »til erindring om vor Gud, vor religion og frihed og vor fred, vore hustruer og vore børn« (Alma 46:12). Det var hærføreren Moroni. Lederen om hvem Mormon skrev: »Hvis alle mennesker havde været og var og altid ville være ligesom Moroni, se, så ville selve helvedes magter være blevet rystet for evigt« (Alma 48:17).

Det eksempel, hærføreren Moroni viste, var et »med en fuldkommen forståelse.« Han »frydede sig [ikke] ved blodsudgydelse …« hans »sjæl glædede sig over sit lands og sine brødres frihed fra trældom og slaveri.« Hans »hjerte svulmede af taksigelse til sin Gud.« Han »arbejdede overordentlig hårdt for sit folks velfærd og sikkerhed« og »var fast i troen på Kristus« (Alma 48:11-13; fremhævelse tilføjet). Alle de egenskaber ved hærføreren Moroni, der er beskrevet her, er ægte kendetegn på at være en sand discipel, og dem kan vi alle, mænd som kvinder, tilegne os.

Jeg har prøvet at følge Moronis eksempel ved at tjene andre, hvor end muligheden byder sig, selv når det er ubelejligt. Jeg prøver ikke bare at hjælpe andre, men også at undgå at gøre andre uret på nogen måde, for så vidt jeg kan. Jeg har også studeret udtalelser fra vores nutidsprofeter mere. Og jeg prøver at arbejde hårdt, når mulighederne er der.

Hærføreren Moroni satte en høj standard for, hvad en Guds mand er. Og som ung bærer af Det Melkisedekske Præstedømme tænker jeg ofte på, om jeg nogensinde bliver en Guds mand, der er lige så stærk og trofast som hærføreren Moroni var. Det har været en svær kamp at gøre det, jeg allerede har gjort.

Vor Frelser Jesus Kristus gav os under bjergprædikenen, og til nefitterne efter sin opstandelse, vejledning til, hvordan vi gør det. Efter bjergprædikenen sagde Jesus: »Så vær da fuldkomne, som jeres himmelske fader er fuldkommen!« (Matt 5:48).

Enhver af Guds mænd og kvinder forventes at blive fuldkomne – i sidste ende. Men vi er alle mennesker og tilbøjelige til at synde. Så for at indgyde os håb lærte profeten Moroni os, at hvis vi kommer »til Kristus, og bliv[er] fuldkommengjort i ham, og fornægt[er os] selv al gudløshed; og hvis [vi] fornægter [os] selv al gudløshed og elsker Gud af al [vores] kraft, sind og styrke, da er hans nåde tilstrækkelig for [os], så [vi] ved hans nåde kan blive fuldkomne i Kristus« (Moro 10:32). Vor himmelske Fader planlagde, at vi skulle være mennesker, men det betyder ikke, at vi ikke stadig kan være Guds mænd og kvinder selv med vores ufuldkommenheder. Og det er jeg personligt taknemmelig for.

Vi kan være Guds mænd og kvinder, selvom vi til tider stadig snubler og falder. Vi er alle nødt til at gøre vores bedste for at leve i overensstemmelse med evangeliet, og vor Frelser vil hjælpe os resten af vejen mod fuldkommenhed.

Udskriv