2021
Gør Lære og Pagter personlig for jer
Januar 2021


Kun digitalt

Gør Lære og Pagter personlig for jer

Når vi studerer Kom og følg mig i år vil det hjælpe os til at forstå, hvor personlige skrifterne kan være.

I år studerer vi Lære og Pagter i Kom og følg mig. Lære og Pagter underviser i evangeliets lære, velsignelserne ved at holde befalingerne og i at søge og modtage personlig åbenbaring. Faktisk består størstedelen af bogen af direkte åbenbaring fra Herren, og den står som et stærkt vidnesbyrd om, at han også kan tale til jer.

I giver jeres personlige skriftstudium så meget mere kraft, når I indser, at det, der betyder noget for jer, også betyder noget for Herren. Han er engageret i alle aspekter af jeres liv, hvad enten det er arbejde, uddannelse, relationer, tjeneste eller jeres generelle velbefindende. Lære og Pagter »indeholder en opfordring til alle mennesker overalt til at høre Herren Jesu Kristi røst, som den lyder til dem for deres timelige velbefindende og deres evigtvarende frelses skyld« (Indledning til Lære og Pagter).

Når det er sagt, så har jeg et par gode råd til, hvordan I gør jeres studium mere personligt og meningsfuldt, hvis I nogle gange har svært ved at forholde jer til Lære og Pagter:

1. Bed på forhånd og studér med et formål

Det første ord i Afsnit 1 er Lyt, og det er Herrens opfordring til at lytte oprigtigt og være opmærksom på hans ord. Herren ønsker, at I hører ham og følger hans råd, fordi han forstår jeres behov og ved, hvordan han kan hjælpe jer. Ved at indlede jeres studie med en bøn kan I invitere Helligånden, blive mere lydhør over for tilskyndelser og fokusere på at gå dybere ned i versene.

Ældste Richard G. Scott (1928-2015) fra De Tolv Apostles Kvorum sagde: »Vor himmelske Fader har i enhver tidsalder inspireret udvalgte mænd og kvinder til – gennem Helligåndens vejledning – at finde løsninger på livets mest indviklede problemer. Han har inspireret disse bemyndigede tjenere til at nedskrive disse løsninger som en slags håndbog til de af hans børn, som har tro på hans plan for lykke og på hans elskede Søn, Jesus Kristus.«1 Lære og Pagter er en af disse bøger. Når I forbereder jer på at modtage personlig åbenbaring ved nøje at overveje, hvad og hvordan man studerer, viser I Herren jeres vilje til at samarbejde med ham om at få vejledning.

At ændre jeres studierutiner kan også hjælpe jer med at få nye perspektiver. Prøv at studere efter emne eller i kronologisk rækkefølge for, hvornår åbenbaringerne blev givet (se Kronologisk indholdsfortegnelse), og markér derefter versene på en måde, der hjælper jer med at visualisere de omtalte principper.

2. Lær den historiske kontekst at kende

Når I ved, hvad der førte til åbenbaringerne i Lære og Pagter, vil det hjælpe jer med at forstå, hvad Herren lærer os om.2 »Disse hellige åbenbaringer blev modtaget som svar på bønner, når behovet opstod, og blev foranlediget af virkelige situationer, der involverede virkelige mennesker. Profeten og hans medarbejdere søgte guddommelig vejledning, og disse åbenbaringer bekræfter, at de modtog den. I åbenbaringerne ser man Jesu Kristi evangelium blive gengivet og udfoldet og tidernes fyldes uddeling blive indledt« (Indledning til Lære og Pagter).

Fanen »Genoprettelsen og Kirkens historie« i appen Evangelisk bibliotek indeholder mange ressourcer om de beretninger, der fører op til vigtige begivenheder, såsom Kirkens historiske emner, Evangeliske emneessays og Globale historier. Når I forstår den historiske kontekst, kan det hjælpe jer med at opdage, hvordan I kan høre ham.

3. Gør det personligt

Mange afsnit i Lære og Pagter er dedikeret til forskellige mennesker, som Herren taler til. Mens I læser, kan I prøve at indsætte jeres navn i stedet for deres – det kan minde jer om, at Herren taler til jer personligt, når I anvender skrifterne på jer selv (se 1 Ne 19:23).

Glem heller ikke at finde jeres helte i Lære og Pagter! Ligesom Nefi måske er jeres helt, er der måske andre i Lære og Pagter, som I kan relatere til, og som inspirerer jer. Denne bog er fyldt med eksempler på hellige, der søger Herren for at få vejledning og støtte – i både gode og dårlige tider.

Jeg har fået et vidnesbyrd om Lære og Pagter, da jeg i bøn har forsøgt at genkende de personlige budskaber, som Herren har til mig i hvert afsnit. Jeg er blevet inspireret af troen hos dem, der lagde fundamentet til den genoprettelse, jeg er en del af. Når I studerer denne bog i år, vil det minde jer om, hvor bemærkelsesværdigt det er, at Herren stadig taler til os, ligesom han har talt til andre i tidligere generationer. I vil indse, at han er opmærksom på jer og jeres personlige forhold, og at han vil vejlede jer gennem jeres udfordringer. Og jeres tro og tillid til ham vil fortsætte med at vokse.

Noter

  1. Richard G. Scott, »Skrifternes styrke«, Liahona, nov. 2011, s. 6.

  2. Se Revelations in Context: The Stories behind the Sections of the Doctrine and Covenants, Matthew McBride og James Goldberg, red., 2016, history.ChurchofJesusChrist.org.

Udskriv