2022
Hur man söker skydd undan naturkatastrofer
Augusti 2022


Endast digitalt

Hur man söker skydd undan naturkatastrofer

I sitt agerande under allvarliga naturkatastrofer i sina hemländer har sista dagars heliga visat hur tillit till Jesus Kristus kan ge frid i svåra tider.

Bild
Översvämmade hem och andra byggnader i Indonesien

Frälsaren profeterade att ”det ska bli svält och jordbävningar på många platser” (Matteus 24:7) i den sista tiden. Vi ser den här profetian uppfyllas alltmer omkring oss varje år med naturkatastrofer som sker över hela världen.

Många trofasta medlemmar i kyrkan har satts på prov i och med följderna av naturens destruktiva krafter. Men deras motståndskraft och tro är både ödmjukande och inspirerande i det att de ”hoppas på Herren” (Jesaja 40:31) och litar på hans utlovade välsignelser.

I sitt agerande under allvarliga naturkatastrofer i sina hemländer har sista dagars heliga visat hur tillit till Jesus Kristus kan ge frid i svåra tider.

Hoppas i tro

I november 2020 härjade orkanerna Eta och Iota i flera centralamerikanska länder. Den förödelse som orsakades av stormarna var överväldigande. Som områdespresident för området Centralamerika fick äldste Brian K. Taylor i de sjuttios kvorum ett oförglömligt sms av en stavspresident i Honduras. Stavspresidentens familj bodde i ett tillfälligt härbärge efter att stormen hade tvingat dem bort från deras hem. I hans sms stod det: ”Vi fortsätter med samma tro och hopp om att vi ska komma starkare ur den här upplevelsen: ödmjukare, hjälpsammare – och villiga att underkasta oss vad än Herren anser vara klokt.”1

Det är lätt att bli missmodig och känna hopplöshet i denna nutida ”nödens dag” (Nahum 1:7). Men vi är inte ensamma i våra svårigheter och vårt lidande. Vår himmelske Faders svar på Joseph Smiths förtvivlade vädjan ur Libertyfängelsets djup är precis lika tillämpligt på var och en av oss: ”Frid vare med din själ. Dina motgångar och dina lidanden ska endast vara ett ögonblick, och därefter ska Gud, om du har uthärdat väl, upphöja dig i höjden” (Läran och förbunden 121:7–8).

Herren lovar oss att han ska ställa allt till rätta om vi uthärdar våra svårigheter med tro. Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum har sagt:

”Så medan vi arbetar och väntar tillsammans på svaren på några av våra böner ger jag er mitt apostoliska löfte att de är hörda och de besvaras, men kanske inte när eller på det sätt vi vill. Men de besvaras alltid vid den tid och på det sätt som en allvetande och evigt kärleksfull förälder skulle besvara dem.”2

Tack vare vår himmelske Faders plan för vår lycka kan vi minnas att ”finns ingen frid på jord, så ger Kristus frid.”3

Tjäna andra

Som hjälpföreningspresident i en stav i Japan arbetade syster Junko Yoshida med medlemmarna i sin stavs Hjälpförening för att samla in 1 000 handdukar till invånare som drabbats av svåra översvämningar i början av juli 2020. Syster Yoshida sa: ”Jag ville hjälpa människor. … Jag satte genast igång [med arbetet]. … [Vi] samlade in omkring 1 000 handdukar och trasor på bara omkring fyra dagar.”4

Liknande kristuslikt tjänande visades i december 2021 när starka tornador drog genom mellanvästern i USA, vilket gjorde många hemlösa och tiotusentals människor strömlösa. I stället för att låta förstörelsen av deras hem lamslå dem, började medlemmar i de drabbade staterna omedelbart arbeta på att tjäna och hjälpa sina samhällen. Kevin D. Releford, stavspresident i Hendersonville i Tennessee, sa att han ”var helt förbluffad över det medkännande, kristuslika tjänande som våra medlemmar gav varandra och sina grannar. … Medlemmarna omfamnade [sina grannar] och såg till att de hade en plats att bo på och fick det stöd de behövde.”5

Äldste Moisés Villanueva i de sjuttio har sagt: ”Jesus Kristus visade oss att vi i tider av prövningar och motgångar kan uppmärksamma andras svårigheter. Rörda av medkänsla kan vi räcka ut en hand och lyfta dem. Och när vi gör det blir vi också upplyfta av vårt kristliga tjänande. President Gordon B. Hinckley sa: ’Det bästa motgiftet mot oro är arbete. Den bästa medicinen mot förtvivlan är tjänande. Det bästa botemedlet för trötthet är utmaningen att hjälpa någon som är ännu tröttare.’”6

Hur vi finner frid

De här berättelserna är utmärkta exempel på hur vi genom att fokusera på Frälsaren inte bara kan finna frid i svåra tider utan också kan vara en källa till frid för andra.

Frälsaren sa: ”Frid lämnar jag åt er. Min frid ger jag er. Jag ger er inte det som världen ger. Låt inte era hjärtan oroas och tappa inte modet” (Johannes 14:27).

Jesus Kristus, Fridsfursten, är medveten om oss. Vi kan lita på att han lättar våra bördor (se Matteus 11:28–30). Vare sig stormarna vi möter i det här livet är bokstavliga eller bildliga kan ”Frälsaren … ge beskydd och frid för att till sist leda er till trygghet och skydd från livets stormar”7.

Skriv ut