2022
Kjærlighet, enhet, respekt og vennskap – nylige budskap fra profeter og apostler
September 2022


Bare digitalt

Kjærlighet, enhet, respekt og vennskap – nylige budskap fra profeter og apostler

Se hva levende profeter nylig har undervist om disse emnene på sosiale medier.

Bilde
Jesus sitter ved brønnen sammen med en samaritansk kvinne

At the Well [Ved brønnen], av Crystal Close

Medlemmer av Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum har talt på generalkonferansen om hvor viktig enhet, respekt og vennskap er. De har også delt budskap om disse emnene på sosiale medier, herunder følgende:

Vær snill og eliminer stridigheter

“Sørg for å være snill mot andre. Da Frelseren Jesus Kristus besøkte Amerika, som det står i Mormons bok, var noe av det første han underviste, behovet for å eliminere stridigheter i vårt liv. Vær så snill å være medfølende, forstandig, vær sen til å dømme og vær snar til å tilgi.”

President Russell M. Nelson, Facebook, 1. jan. 2022, facebook.com/russell.m.nelson.

Skap en samarbeidets ånd

“Vennskap og respekt kan bokstavelig talt redde liv.

Jeg var blant dem som arbeidet med å utvikle en kunstig hjerte-lungemaskin, som i sin tur bidro til det banebrytende arbeidet innen åpen hjertekirurgi. Det var en stor følelse av samarbeid og respekt blant de få av oss som arbeidet på dette nye medisinske forskningsområdet. Vi visste at vår virkelige konkurranse var mot sykdom og død. Vårt samarbeid i kampen for å utvikle nye medisinske fremgangsmåter, reddet bokstavelig talt liv.

Det er mulig å være uenig med andre uten å bryte Frelserens formaning om å ‘elske hverandre, likesom jeg har elsket dere’ (Johannes 15:12). Det er mulig å ha en annen mening enn din neste, samtidig som du elsker denne personen. Det er også mulig å ‘konkurrere’ i en ånd av gjensidig respekt som får frem det beste i alle.

Måtte vi personlig reflektere over hva vi kan gjøre for å fjerne stridigheter fra vårt eget liv når vi omfavner … fortreffelighet, vennskap og respekt.”

President Russell M. Nelson, Facebook, 3. juli 2021, facebook.com/russell.m.nelson.

Unngå fordommer og frem respekt

“Vi ønsker velkommen disse mulighetene til å utvikle vennskap og drøfte felles initiativer som vil fortsette å fremme forståelse og gjensidig respekt.

Slike vennskap beriker vårt liv og gjenspeiler viktige læresetninger fra Frelseren …

Jeg gjentar oppfordringen min1 til Kirkens medlemmer overalt om å legge vekk fordømmende holdninger og handlinger, og vise respekt for alle Guds barn. Dette er et karakteristisk kjennetegn på alle sanne etterfølgere av Jesus Kristus.

Å legge bak oss fordommer må gå langt utover det vi sier fra talerstolen. Vi må også legge bak oss sårende og ufølsomme kommentarer i våre samtaler, i våre private meldinger til hverandre og på sosiale medier, og ikke minst i vårt eget hjerte. Dette vil skje når vi fullt ut tar imot Frelseren Jesu Kristi læresetninger, som sa: ‘[Elsk] hverandre! Som jeg har elsket dere’ (Johannes 13:34).

Måtte vi strebe etter å følge ham ved å leve opp til hans høye, kjærlige og inkluderende eksempel.”

President Russell M. Nelson, Facebook, 14. juni 2021, facebook.com/russell.m.nelson.

Forson dere med forskjeller

“Selv om vårt samfunn fortsatt er smertelig urolig når det gjelder å håndtere forholdet mellom religionsfrihet og ikke-diskriminering, tror jeg det ikke behøver å forbli slik … Som en Herren Jesu Kristi apostel forfekter jeg det moralske og politiske behovet for å forsone eksisterende konflikter og unngå nye.

Som et praktisk grunnlag for sameksistens, skulle vi akseptere det faktum at vi er medborgere som trenger hverandre. Dette krever at vi godtar noen lover vi misliker, og lever fredelig sammen med noen personer som har verdinormer som er forskjellige fra våre egne. Når noen forsvarer fornærmelser eller praktiserer andre mindre provokasjoner, skulle begge sider ignorere dem. Samfunnet vårt har allerede for mange stygge konflikter. Hvis vi svarer tilbake, har vi en tendens til å speile fornærmelsen.

Å forsone uheldige standpunkter ved respektfull forhandling, er snarere en dyd enn en svakhet. Frelseren underviste: ‘Salige er de som stifter fred, for de skal kalles Guds barn’ (Matteus 5:9).

Alt som er nødvendig for enhet og en bred forening for å fremme vårt felles behov for religionsfrihet, er vår felles overbevisning om at Gud har befalt oss å elske hverandre, også vår neste med forskjellige trosoppfatninger og kulturer.”

President Dallin H. Oaks, Facebook, 12. nov. 2021, facebook.com/dallin.h.oaks.

Vis kjærlighet slik Kristus gjør

“Jeg føler det lys, den optimisme og det vitnesbyrd som kommer ved Den hellige ånds innflytelse hver gang jeg husker, grunner over og arbeider med flid for å etterligne verdens Frelser …

Vi må prøve å vise kjærlighet slik han gjorde.

Han gjorde ingen forskjell på fattige og rike, unge eller gamle, friske eller syke. Han unngikk ikke dem som tilhørte en annen trosretning, eller dem som hadde en annen kulturell bakgrunn. Han elsket alle. Han elsker alle. Og han har befalt oss å ‘elske hverandre’ slik han har elsket oss Johannes 15:12.”

President Henry B. Eyring, Facebook, 20. des. 2020, facebook.com/henry.b.eyring.

Inkluder hverandre

“Det smerter meg å tenke på at noen ikke skulle føle at det er plass til dem i kirken på søndag. Det er plass til alle vår himmelske Faders barn. Vi er alle et dyrebart medlem av Guds familie. Kom! Hvor dere enn er, og hvem dere enn er …

Jeg håper at menighetens medlemmer arbeider med en følelse av enhet for å inkludere hverandre. Istedenfor å dømme hverandre, skulle vi huske at Frelseren Jesus Kristus bare er interessert i vår personlige vekst. Vi skulle ikke sammenligne oss med andre. La oss elske hverandre, og husk at selv han ‘fortsatte fra nåde til nåde inntil han mottok en fylde’ [Lære og pakter 93:13].”

President M. Russell Ballard, Facebook, 13. okt. 2021, facebook.com/mrussell.ballard.

Vis kjærlighet og vennlighet

“Jeg er så for takknemlig for gode venner i livet mitt.

Pastor dr. Andrew Teal, feltprest og teolog ved Oxford University, er en slik venn. Da vi møttes, føltes det som om vi alltid hadde kjent hverandre. Han er nestekjærlig, ærlig og snill tvers igjennom. Vårt vennskap overgår religiøse og kulturelle forskjeller som ellers kunne skapt avstand mellom oss. I stedet fokuserer vi på de mange likhetene vi deler, for eksempel vår kjærlighet til Gud og et ønske om å dele hans kjærlighet med andre.

Jeg har lært mye av Andrews medfødte evne til å elske og ta imot sine medbrødre og -søstre. Han legger til side egeninteresse, og ved uselviske handlinger ønsker han mennesker velkommen fra alle samfunnslag inn i sitt store hjerte. Pat og jeg har vært begunstiget av denne kjærligheten og anerkjennelsen mens vi har besøkt ham i Oxford fra tid til annen.

Omgi deg med ekte venner som du ikke bare liker, men som du også kan få dyrebare lærdommer fra. På denne måten kan vi oppfylle det nest største bud, å ‘elske din neste som deg selv’ [Markus 12:31].”

Eldste Jeffrey R. Holland, facebook, 28. feb. 2022, facebook.com/jeffreyr.holland.

Se alle som brødre og søstre

“Som verdensborgere har vi mer til felles enn vi kanskje tror. Det gjelder ikke bare oss som medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, men også for alle vår himmelske Faders barn …

Hvis vi bare ville fokusere på de livserfaringer og håp vi har til felles, skulle det ikke være for vanskelig å komme overens med enkeltpersoner, lokalsamfunn og nasjoner – uavhengig av hvor vi bor og uavhengig av hva vår bakgrunn eller våre omstendigheter i livet måtte være.

Hvis verdenshistorien har lært oss noe, lærer vi at det er en menneskelig tendens å tenke på oss selv som de ‘gode karer’ – som heltene i historien. Og de som tenker og oppfører seg annerledes? Vel, de er de ‘slemme’.

Når vi ser andre som fiender, ser vi etter det verste i dem og det beste i oss.

Vi dømmer vår side etter våre gode hensikter, og deres side ved deres dårlige handlinger.

Jesu Kristi evangelium lærer oss å foredle kjærligheten i vårt hjerte til vi ser alle menn og kvinner som vår neste – som våre brødre og søstre. Hans evangelium samler og forener enhver mann, kvinne og hvert barn. Det lærer oss at vi ikke er fiender, men er av én guddommelig og evig familie. Sønner og døtre av en kjærlig himmelsk Fader.”

Eldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 18. okt. 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Styrk forholdet til Herren og andre

“Vennskap er en så viktig del av vårt liv. Når vi inngår og etterlever våre pakter med Gud, finner vi fellesskap og tilhørighet med hverandre. I paktstilhørighet styrker vi hverandre i Hans kjærlighet, og derved blir vi mer glad i Gud og hverandre. Å tilhøre Gud og hverandre i paktstilhørighet er å smile på uventede steder, fordi vi ser med øyne som ser og hører med ører som hører. Han forandrer oss og våre relasjoner så vi blir mer lik ham og hans. Måtte vi bli styrket i vårt forhold til Herren og hverandre når vi vandrer sammen på livets stier.”

Eldste Gerrit W. Gong, Facebook, 30. juli 2021, facebook.com/gerritw.gong.

Note

  1. Se Russell M. Nelson, “La Gud råde”, Ensign eller Liahona, nov. 2020, 94.

Skriv ut