2022
Hva om jeg ikke synes at jeg føler Ånden?
September 2022


Bare digitalt

Hva om jeg ikke synes at jeg føler Ånden?

Overvei disse tre forslagene for å lære mer om hvordan Ånden taler til deg.

Bilde
Ung voksen kvinne som holder Skriftene og ser ut i det fjerne

Foto: Catherine Frost

Etter at vi er døpt, blir vi bekreftet som medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige og blir invitert til å motta Den hellige ånds gave ved håndspåleggelse av en som har prestedømsmyndighet. Denne gaven gir oss retten til Den hellige ånds konstante ledsagelse så lenge vi holder budene.

Vår forbindelse med Den hellige ånd hjelper oss å følge president Russell M. Nelsons oppfordring om å “høre ham”.1 President Nelson sa, “Det har aldri vært mer nødvendig å vite hvordan Ånden taler til deg enn akkurat nå.”2 Hva kan vi gjøre hvis vi tror at vi ikke kan eller ikke føler Ånden? Her er noen av mange muligheter.

1. Forstå Den hellige ånds roller og hvordan han taler på mange måter.

Når vi prøver å føle Ånden, er det viktig at vi begynner med en forståelse av hvem Den hellige ånd er og hvordan han taler til oss. Enhver kan motta åpenbaring på forskjellige måter. For noen er det for eksempel vanlig å føle varme, mens andre oftere føler fred. Slike tilskyndelser og følelser kan komme til hver enkelt av oss på forskjellige måter til forskjellige tider. Tenk på ganger du har følt Den hellige ånd tidligere. Vurder å skrive ned det du følte disse gangene. Dette kan hjelpe deg å forstå hvordan Ånden taler til deg og hjelpe deg å gjenkjenne det når du føler det slik nå – noe som er tegn på Den hellige ånd i ditt liv. Her er et utvalg av det flere profeter og apostler har undervist om Den hellige ånds natur:

  • President Nelson: “I Guddommen er Den hellige ånd budbringeren. Han vil bringe tanker til ditt sinn som Faderen og Sønnen ønsker at du skal motta. Han er Trøsteren. Han vil bringe en følelse av fred til ditt hjerte. Han vitner om sannhet og vil bekrefte det som er sant når du hører og leser Herrens ord.”3

  • President Henry B. Eyring, førsterådgiver i Det første presidentskap: “Å alltid ha Ånden hos oss er å ha Den hellige ånds veiledning i vårt daglige liv”. Vi kan for eksempel bli påminnet av Ånden om å motstå fristelsen til å gjøre ondt. Hvis vi tar del i nadverden i tro, vil Den hellige ånd kunne beskytte oss og dem vi er glad i, mot de fristelser som kommer stadig sterkere og hyppigere. Den hellige ånds veiledning gjør det som er godt, mer attraktivt, og fristelser mindre overbevisende. Det alene skulle være nok til å gjøre oss fast bestemt på å kvalifisere oss til alltid å ha Ånden hos oss. Akkurat slik Den hellige ånd styrker oss mot det onde, gir han oss også evnen til å skjelne mellom sannhet og løgn.”4

  • Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum: “Den hellige ånd er det tredje medlem av Guddommen. Han er en ånd i persons skikkelse og bærer vitnesbyrd om all sannhet. I Skriftene kalles Den hellige ånd for Trøsteren (se Johannes 14:16–27; Moroni 8:26), en lærer (se Johannes 14:26; L&p 50:14) og en åpenbarer (se 2 Nephi 32:5). Åpenbaringer fra Faderen og Sønnen formidles gjennom Den hellige ånd. Han er budbringeren for og vitnet om Faderen og Sønnen.”5

  • Eldste Ronald A. Rasband i De tolv apostlers quorum: “Husk Herrens løfte: ‘Jeg vil gi deg av min Ånd som skal opplyse ditt sinn, som skal fylle din sjel med glede’ (Lære og pakter 11:13). Jeg elsker denne forsikringen. Glede som fyller vår sjel, bringer med seg et evig perspektiv til forskjell fra hverdagen. Denne gleden kommer som fred midt i motgang eller hjertesorg. Den gir trøst og mot, utfolder evangeliets sannheter og øker vår kjærlighet til Herren og alle Guds barn.”6

  • Eldste Gary E. Stevenson i De tolv apostlers quorum: “Tre åpenbarte sannheter som bringer oss til kunnskap om Den hellige ånd … er at Den hellige ånd er det tredje medlem av Guddommen, at Den hellige ånd er en ånd i persons skikkelse, og at Den hellige ånds gave mottas ved håndspåleggelse … Tre svar på spørsmålet ‘Hvordan hjelper Den hellige ånd deg?’ [er at] Den hellige ånd advarer, Den hellige ånd trøster og Den hellige ånd vitner.”7

  • President Boyd K. Packer (1924–2015): “Denne fine, foredlede åndelige kommunikasjonen kan ikke ses med våre øyne, ei heller høres med våre ører. Det er en røst man føler mer enn man hører … Åndens røst er beskrevet i Skriftene som hverken høy eller hard, ikke en tordenrøst, heller ikke en larmende røst, men det var en lav røst som var fullkomment mild likesom en hvisken, og den kan trenge inn i selve sjelen og få hjertet til å brenne.8

Du kan lære mer om hvordan Den hellige ånd taler i emneoppføringene “Den hellige ånd” under generalkonferansen og i Emner i evangeliet.

Vurder: Hvordan har jeg følt Den hellige ånd tale til meg?

2. Hold dine pakter.

Å motta Den hellige ånds gave er uadskillelig forbundet med vår dåpspakt, og pakter krever innsats fra vår side for å motta de lovede velsignelsene. Vi blir minnet om hva vi har lovet å gjøre og hva vi blir lovet til gjengjeld hver uke når vi tar del i nadverden: Vi lover å påta oss Kristi navn, alltid minnes ham og holde hans bud, og vi blir lovet å alltid ha hans Ånd hos oss når vi gjør det (se Lære og pakter 20:77, 79).

For å motta Den hellige ånds konstante veiledning, må vi gjøre vår del. Overvei dette rådet fra Kirkens ledere som en begynnelse:

  • President Nelson: “Når vi søker å være Jesu Kristi disipler, må vår innsats for å høre ham være enda mer tilsiktet. Det krever bevisst og konsekvent innsats å fylle vårt daglige liv med hans ord, hans læresetninger, hans sannheter.”9

  • President Dallin H. Oaks, førsterådgiver i Det første presidentskap: “Nødvendigheten av å holde vårt personlige tempel rent for å kunne bli ledsaget og veiledet av Den hellige ånd, forklarer hvorfor budet om å ta del i nadverden på sabbaten er så viktig. Fornyelsen av våre pakter ved å delta i nadverden skulle også komme etter omvendelse, slik at vi går til nadverdsordinansen med et sønderknust hjerte og en angrende ånd (se 2 Nephi 2:73 Nephi 12:19L&p 59:8). Så, når vi fornyer vår dåpspakt og stadfester at vi ‘alltid vil minnes ham‘ (L&p 20:77), vil Herren fornye den lovede syndsforlatelse på de betingelser og på det tidspunkt han velger. En av de viktigste hensikter med og virkningene av denne fornyelsen av paktene og renselse fra synd, er ‘så hans Ånd alltid kan være hos [oss]’ (L&p 20:77).”10

  • President Eyring: “Det er mange grunner til at vi trenger Den hellige ånds konstante veiledning. Vi ønsker den, men likevel vet vi av erfaring at den ikke er lett å opprettholde. Alle tenker, sier og gjør ting i vårt daglige liv som kan krenke Ånden. Herren lærte oss at Den hellige ånd vil være vår konstante ledsager når vårt hjerte er fylt av kjærlighet, og når våre tanker alltid er prydet med dyd (se L&p 121:45) … Når dere viser deres villighet til å adlyde, vil Ånden sende dere flere tilskyndelser om hva Gud vil at dere skal gjøre for ham. Når dere adlyder, vil tilskyndelser fra Ånden komme oftere, og komme nærmere og nærmere til å være konstant veiledning. Deres evne til å velge det rette vil øke.”11

  • Eldste Stevenson: “[Det er] avgjørende for vår fysiske og åndelige sikkerhet at vi beholder Den hellige ånds gave. Vi begynner å gjøre det ved å gjøre vårt beste for å holde budene, holde personlig bønn og familiebønn, lese i Skriftene og søke kjærlige og tilgivende forhold til familien og våre nære og kjære. Vi skulle holde våre tanker, våre handlinger og vårt språk dydig. Vi skulle tilbe vår himmelske Fader i vårt hjem, i kirken og, ved hver mulighet, i det hellige tempel. Hold dere nær til Ånden, og Ånden vil holde seg nær til dere.”12

  • Eldste Richard G. Scott (1928–2015) i De tolv apostlers quorum: “Vår Fader forventer at du skal lære hvordan du kan motta … guddommelig hjelp ved å utøve tro på ham og hans hellige Sønn Jesus Kristus. Om du mottok inspirert veiledning bare ved å spørre, ville du ha blitt svak og stadig mer avhengig av Dem. De vet at nødvendig personlig utvikling vil komme ved at du strever for å lære hvordan du blir ledet av Ånden.”13

Overvei: Hva kan jeg gjøre for mer fullstendig å overholde mine pakter med Gud?

3. Søk hjelp og ha tillit til Trøsteren.

Selv når vi lever verdig til Den hellige ånd og gjør det Herren ber oss om, kan vi likevel synes det er spesielt vanskelig å føle Den hellige ånd i dypet av depresjon og lignende psykiske helseproblemer. “En manglende evne til å føle Ånden, eller en generell følelse av apati eller nummenhet, er ofte et symptom på dårlig psykisk helse. Gud har ikke forlatt deg.”14 Hvis psykisk helse begrenser vår evne til å føle Ånden, kan vi rådføre oss med betrodde kjære, Kirkens ledere og psykisk helsepersonell. Husk erfaringer da vi har følt Ånden tidligere, og gjør vårt hjem til et fredens sted hvor Ånden kan bo.15

Når vi strever med å føle Ånden, eller å føle noe i det hele tatt, kan vi ha tro på vår himmelske Faders kjærlighet til oss. Vi kan stole på Frelserens løfte: “Jeg skal ikke etterlate dere farløse, jeg kommer til dere” (Johannes 14:18). Og vi kan fortsette å be om at Den hellige ånd, Trøsteren, vil gi oss fred i fremtiden.

Vi kan også huske at Gud har gitt oss mange andre midler for å hjelpe oss å føle hans kjærlighet. Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum har sagt: “Fordi Jesus gikk den lange, ensomme veien helt alene, behøver ikke vi gjøre det. Hans ensomme reise har gitt oss godt selskap på vår lille versjon av den veien – vår himmelske Faders barmhjertige omsorg, den sikre veiledning fra denne elskede Sønn, Den hellige ånds fullkomne gave, engler i himmelen, familiemedlemmer på begge sider av sløret, profeter og apostler, lærere, ledere og venner. Alle disse og flere til er gitt oss som ledsagere på vår jordiske reise på grunn av Jesu Kristi forsoning og gjengivelsen av hans evangelium. Fra Golgatas høyde utbasuneres den sannhet at vi aldri vil bli overlatt til oss selv, til tross for at vi noen ganger kan føle at vi er det.”16 Når vi har problemer med å føle Ånden, kan vi stole på og lene oss på disse sannhetene.

Overvei: Hvem kan jeg rådføre meg med angående mine følelser? Hvordan kan jeg ellers gjenkjenne Guds kjærlighet og velsignelser i mitt liv mens jeg venter på å føle Ånden igjen?

Skriv ut