2023
Het leven is niet eerlijk – en dat geeft niet
Februari 2023


Digitaal thema-artikel: jongvolwassenen

Het leven is niet eerlijk – en dat geeft niet

Lijkt het leven oneerlijk? Bedenk dan dat de Heiland de grootste oneerlijkheid heeft doorstaan.

Afbeelding
weegschaal uit evenwicht

Ik weet zeker dat ik in mijn jeugd wel duizend keer bij mijn ouders heb geklaagd dat iets niet eerlijk was. Het was niet mijn beurt om de afwas te doen. Ik zou niet meer klusjes moeten hebben dan mijn broertjes en zusjes.

Mijn ouders antwoordden altijd hetzelfde. Een unaniem, volmondig: ‘Het leven is niet eerlijk!

Maar kennelijk is dat nooit tot mij doorgedrongen.

Ik was midden twintig en dacht nog steeds dat het leven eerlijk zou moeten zijn. Wat het evangelie naleven betrof, verwachtte ik onmiddellijke zegeningen voor het onderhouden van de geboden. En ik veronderstelde dat het niet onderhouden van de geboden altijd verdriet en pijn zou opleveren.

Mijn perspectief veranderde toen mijn zus besloot de kerk te verlaten. Kennelijk had zij ook geloofd dat het evangelie naleven tot directe zegeningen zou leiden. Dus toen de zegeningen waarop ze gehoopt had niet kwamen, begon ze aan haar geloof te twijfelen.

Om het nog verwarrender te maken, begonnen enkele dingen waarop ze had gehoopt eindelijk op hun plek te vallen nadat ze de kerk had verlaten. Ze had zeker niet het verdriet dat ik had verwacht bij de keuze om Jezus Christus niet meer te volgen.

Ik was blij dat ze gelukkig was, maar ik was ook bezorgd dat haar geluk haar er misschien verder van zou overtuigen dat de kerk niet waar was.

Ik leefde nog steeds het evangelie na, maar sommige zegeningen waar ik op wachtte, kwamen nog steeds niet. Het leek niet eerlijk.

Hetzelfde antwoord kwam opnieuw, even duidelijk als altijd: ‘Het leven is niet eerlijk.’ Hier zijn enkele dingen die ik daarover ben gaan begrijpen.

Mijn gedachten over oneerlijkheid veranderen

Er gebeuren goede en slechte dingen met zowel mensen die het evangelie naleven als mensen die dat niet doen – God ‘laat Zijn zon opgaan over slechte en goede mensen, en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen’ (Mattheüs 5:45). Dat hoort bij het leven.

Hoe zit het dan met de beloften dat het evangelie naleven zegeningen en vreugde brengt? In de Schriften staat wél dat we gezegend worden als we de geboden onderhouden (zie Mosiah 2:22). Maar zegeningen komen misschien niet altijd wanneer of hoe we die verwachten. Het evangelie naleven is geen garantie dat we meer geld, meer succes of minder beproevingen dan andere mensen zullen hebben. En het betekent niet dat we bepaalde stoffelijke zegeningen van God als ‘betaling’ voor onze rechtschapenheid kunnen verwachten.1

Maar er zijn zegeningen die we wel kunnen verwachten als we de geboden onderhouden. Ons wordt beloofd dat we de Geest altijd bij ons zullen hebben (zie Moroni 4:3). En als we ons in geloof tot de Heer wenden, krijgen we de kracht om de onvermijdelijke beproevingen te doorstaan.2

Ons wordt ware vreugde en vrede beloofd (de soort die niet door onze omstandigheden wordt bepaald).3 En ons wordt ook de grootste gave van allemaal beloofd: het eeuwige leven. Zoals ouderling Dale G. Renlund van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Uw geloof in onze hemelse Vader en Jezus Christus zal beloond worden, meer dan u zich kunt voorstellen.’4

Toen mijn begrip van eerlijkheid veranderde, moest ik besluiten waarom ik het evangelie wilde naleven. Leefde ik het na omdat ik verwachtte dat God mij zou zegenen, of om een grotere reden?

Ik besefte dat mijn grootste motivatie mijn liefde voor mijn hemelse Vader en Jezus Christus was.

De Heiland overwint alle oneerlijkheid

Uit liefde en barmhartigheid heeft de zondeloze Heiland de ultieme oneerlijke prijs betaald, om mij, onvolmaakt als ik ben, eeuwige vreugde te bieden. Ouderling Renlund heeft gezegd: ‘Alles valt in het niet bij de onrechtvaardigheid die Hij heeft ondergaan. […] Maar Hij koos ervoor, omdat Hij van ons en van zijn hemelse Vader houdt.’5 Het heil is een gave die we niet verdienen en die we niet kunnen verdienen. Maar de Heiland biedt iedereen die gave als we ons tot Hem wenden.

Ouderling Renlund heeft ook gezegd:

‘In de eeuwigheid zullen onze hemelse Vader en Jezus Christus alle onrecht goedmaken. […]

‘Dankzij Hem kunnen we in deze wereld zielsrust en goede moed hebben. Als we Hem dat toestaan, zal Jezus Christus alle onrecht voor ons welzijn heiligen [zie 2 Nephi 2:2]. Hij zal ons niet alleen troosten en het verlorene terugbrengen [zie Job 42:10, 12–13; Jakob 3:1]; Hij zal dat onrecht in ons voordeel gebruiken.’6

Ik ben erg dankbaar voor onze Heiland die de grootste oneerlijkheid voor mij en mijn dierbaren heeft doorstaan. Hij wacht met open armen op ons en biedt ons de gave van eeuwig leven en oneindige vrede.

Afdrukken