2023
Hvordan vår himmelske Fader og Jesus Kristus engasjerer seg i vårt liv
Desember 2023


“Hvordan vår himmelske Fader og Jesus Kristus engasjerer seg i vårt liv”, Liahona, des. 2023.

Unge voksne

Hvordan vår himmelske Fader og Jesus Kristus engasjerer seg i vårt liv

Å forberede meg til å reise på misjon ga meg anledning til å lære mer om hvordan de er til stede i mitt liv.

Bilde
vei med skilt

Bakgrunn: Alecia Schubert

I oppveksten ble jeg dypt påvirket av å se heltidsmisjonærer komme hjem til vår øy Tonga og bære sitt vitnesbyrd. Disse øyeblikkene tilskyndet meg alltid til å reise på min egen misjon. Da tiden var inne for at jeg skulle begynne å forberede meg, lærte jeg mye om hva vår himmelske Fader og Frelseren føler for oss.

Her er noen sannheter jeg har lært om rollen de spiller i livet vårt.

1. De er oppmerksomme på oss

Da jeg ble med i den forberedende undervisningen for misjonærarbeid, gikk det ikke så greit. Jeg kjempet med personlige konflikter og var bekymret for at jeg ikke skulle utgjøre noen forskjell som misjonær. Jeg ble mer og mer engstelig for hver dag.

Jeg strevde med disse følelsene en stund, og ba om å få vite om jeg virkelig var god nok til å tjene.

En dag, da jeg sjekket e-posten min, åpnet jeg en melding fra ComeuntoChrist.org. Der, med store, fete bokstaver, sto ordene “Du er nok!”

Disse ordene traff meg midt i hjertet, og jeg følte meg trøstet. Mine bønner var blitt besvart! Jeg innså at vår himmelske Fader og Jesus Kristus er fullt klar over våre omstendigheter og kan besvare våre bønner på de mest personlige måter.

2. Hvis vi stoler på dem, vil de lede oss

Selv om jeg ønsket å reise på misjon, strevde jeg fortsatt med å ta avgjørelsen. Jeg hadde mange personlige ønsker som måtte settes på vent hvis jeg skulle tjene. Jeg begynte mitt første år på universitetet, jeg hadde ikke lyst til å legge viktige vennskap bak meg, og jeg hadde alltid planlagt å slutte meg til det tonganske forsvaret. Dessuten hadde broren min nylig begått selvmord, og sorgen jeg følte, gjorde det vanskelig å gå videre.

Jeg tenkte ofte: “Er det virkelig riktig for meg å reise på misjon?”

Så jeg tok med alle spørsmålene mine til generalkonferansen. Under denne konferansen sa eldste Dieter F. Uchtdorf: “når du oppriktig søker sannheten – evig, uforanderlig sannhet – blir valgene dine mye tydeligere.”1

Jeg følte sannhet i dette utsagnet. Noen ganger kan det være vanskelig å stole på at Gud vil gi oss noe bedre, når vi er så knyttet til våre tidligere ønsker. Men gjennom faste, bønn og budskap fra generalkonferansen lærte jeg personlig at når vi stoler på Gud, vil vi ofte se at han leder oss til større muligheter og velsignelser enn vi kunne ha innsett på egenhånd (se Hebreerne 11:40).

Akkurat slik Gud sørget for israelittene i ørkenen da de angret på at de forlot Egypt (se 2 Mosebok 16:3), og akkurat slik han ledet Lehis familie gjennom villmarken til det lovede land (se 1 Nephi 18), kan vi alltid stole på at han vil lede oss dit vi trenger å være hvis vi utøver tro.

3. De sørger fortsatt for mirakler

Å lære om alle de fantastiske måtene vår himmelske Fader og Jesus Kristus engasjerer seg i livet vårt på, fornyer mitt håp om at alt er mulig gjennom tro på Jesus Kristus (se Matteus 19:26). Selv når vi strever med følelser av utilstrekkelighet, vil de velsigne oss med den nødvendige hjelpen og miraklene vi trenger for våre spesielle omstendigheter.

Til tross for frykten min, velsignet Gud meg med frimodighetens mirakel til å reise på misjon.

Ved å etterleve Jesu Kristi evangelium kan vi finne fred og mirakler i livet vårt når vi streber etter å følge ham på paktens sti. Ved å inngå og holde pakter med vår himmelske Fader, “er vi bundet sammen”, slik president Russell M. Nelson har undervist. Og “på grunn av vår pakt med Gud vil han aldri bli trett i sin innsats for å hjelpe oss, og vi vil aldri bruke opp hans barmhjertige tålmodighet med oss. Hver og en av oss har en spesiell plass i Guds hjerte. Han har store forhåpninger til oss.”2 Når vi søker vår himmelske Fader og Jesus Kristus, vil vi se deres mirakuløse innflytelse i livet vårt.

Under forberedelsene til misjonen ble det åpenbart for meg hvor høyt vår Frelser og himmelske Fader verdsetter villigheten vår til å ofre for deres sak. Jeg har sett hvordan det å gi min tid, mine talenter og mitt hjerte til dem, virkelig hjelper meg å “opprettholde positivt åndelig momentum”3 og overvinne verden.4 Jeg tror av hele mitt hjerte at store velsignelser venter oss når vi villig tjener Herren.

Skriv ut