2023
Du har mottatt din begavelse. Hva nå?
Desember 2023


“Du har mottatt din begavelse. Hva nå?”, Liahona, des. 2023.

Du har mottatt din begavelse. Hva nå?

Hva følger så etter å ha blitt begavet i Herrens hus?

Bilde
Oakland California tempel

Foto av Oakland California tempel: Mason Coberly

Gratulerer! Du har tatt et stort skritt på “paktens sti hjem til våre himmelske Foreldre og … dem vi er glad i”.1 Vår himmelske Fader har så mye i vente for deg.

Vend tilbake til tempelet så ofte du kan.

Nå som du har mottatt din egen begavelse, vend tilbake så ofte du kan! Kanskje du fortsatt utvikler ditt vitnesbyrd om tempelet, og det er greit. Det er ikke nødvendig for deg å forstå alle ting nå. Din forståelse og ditt paktsforhold til Gud vil vokse når du vender tilbake til tempelet.

Hvis du bor i nærheten av et tempel, må du være forsiktig så du ikke blir hindret i å komme tilbake ofte “fordi middelet [er] så enkelt, eller så lett”, (1 Nephi 17:41). Eldste Richard G. Scott (1928–2015) i De tolv apostlers quorum underviste: “Jeg har sett mange gjøre store ofre for å komme til et tempel langt borte … Når et tempel ligger i bekvemmelig avstand, kan små ting komme i veien for deres planer om å gå i tempelet. Sett dere spesifikke mål tilpasset deres omstendigheter for når dere kan og vil delta i tempelordinanser. La så ingenting komme i veien for denne planen.”2

Verdsett anbefalingen din

Det kan variere hvor ofte vi kan tilbe i tempelet, men hver enkelt av oss kan verdsette vår tempelanbefaling. Anbefalingen din er ikke bare en tillatelse. Den gjenspeiler Herrens tillit til deg når han innbyr deg til sitt hus på jorden. Å være verdig til å ha en tempelanbefaling indikerer ditt ønske om en dag å vende tilbake hans hjem i himmelen også. Eldste Ronald A. Rasband i De tolv apostlers quorum oppfordret oss til daglig å leve “anbefalt for Herren”:

Din tempelanbefaling gjenspeiler en dyp, åndelig hensikt om at du arbeider med flid for å etterleve Herrens lover og elsker det han elsker: ydmykhet, saktmodighet, standhaftighet, nestekjærlighet, mot, medfølelse, tilgivelse og lydighet. Og du forplikter deg til disse normene når du skriver under på dette hellige dokumentet …

Å bli ‘anbefalt for Herren’ er å bli minnet på hva som forventes av en paktslojal siste dagers hellig.”3

Vern om tempelkledningen din

Slik det uttrykkes av Det første presidentskap, er det hellige privilegium trofast å bruke tempelkledningen “et ytre uttrykk for en indre forpliktelse til å følge Frelseren Jesus Kristus”.4

Riktig bruk av tempelkledningen kan med glede betraktes som “Herrens måte å la oss ta en del av tempelet med oss når vi drar derfra … Og selv om vi ikke alltid kan være i tempelet, kan en del av det alltid være med oss for å være til velsignelse for oss i livet.”5

Vår himmelske Fader har gitt deg en stor gave (det er det begavelse betyr). Å bruke og snakke om tempelkledningen med respekt er enkle måter du kan vise din takknemlighet for denne gaven på.

Vær trofast

Trofasthet betyr ikke at vi alltid flyter over av Herrens ånd. Det betyr at vi holder ut i tro, selv om vi er usikre. Herren har lovet store velsignelser til dem som velger ham.

“Dere er små barn, og dere har ennå ikke forstått hvor store velsignelser Faderen har i sine egne hender og har beredt for dere,

Vær likevel ved godt mot, for jeg vil lede dere. Riket er deres, rikets velsignelser er deres, og evighetens rikdommer er deres” (Lære og pakter 78:17–18).

President Russell M. Nelson har lagt til disse løftene:

“Jeg lover deg at tempelet med tiden vil bli et sted for trygghet, trøst og åpenbaring.”6

“Jeg lover at når du bruker mer tid på tempelarbeid og slektshistorie, vil din evne til å høre ham øke og bli forbedret.”7

“Verdsett og hedre deres pakter fremfor alle andre forpliktelser. Når dere lar Gud råde i deres liv, lover jeg dere større fred, frimodighet, glede og ja, hvile.”8

Hver av disse velsignelsene vil bli dine når du streber etter å fortsette å utvikle ditt paktsforhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus – det viktigste forholdet i ditt liv.

Skriv ut