2023
Verdens lys – nylige budskap fra profeter, apostler og andre av Kirkens ledere
Desember 2023


Bare digitalt

Verdens lys – nylige budskap fra profeter, apostler og andre av Kirkens ledere

Se hva Kirkens ledere har undervist nylig på sosiale medier om Jesus Kristus, Verdens lys.

Bilde
Jesus Kristus som et spedbarn som ligger i en krybbe

I en verden hvor mørket stadig øker, vil lyset alltid fortsette å skinne. Dette lyset, som gir oss håp og lykke, kommer på grunn av Jesus Kristus, Verdens lys.

President Dallin H. Oaks, førsterådgiver i Det første presidentskap, underviste:

“Jesus Kristus er verdens lys fordi han er kilden til det lys som ‘utgår fra Guds nærvær for å fylle det uendelige rom’ [L&p 88:12] … Hans lys er ‘det sanne lys som opplyser hvert menneske som kommer til verden’ (L&p 93:2) …

Hans eksempel og lære lyser opp den sti vi må vandre.”1

Vi fokuserer på Kristi lys spesielt i julen, men det skinner for oss hele året, og vi kan prøve å dele hans lys med andre i alt vi gjør. Disse sitatene fra Kirkens ledere, som deles på sosiale medier, kan hjelpe oss å forstå mer om hvordan Kristus er verdens lys og hvordan vi kan etterligne hans lys i vårt liv.

Nytt lys tent i hver enkelt av oss

Bilde
President Russell M. Nelson

“I år feirer jeg jul for 99. gang. I løpet av disse årene har jeg undret meg over den økte velviljen og den menneskelige vennligheten som alltid dukker opp i denne hellige tiden. Når vi minnes fødselen til ham som er verdens lys, blir nytt lys tent i hver enkelt av oss. I vår tid trenger vi Jesu Kristi lys mer enn noensinne. Når vi følger ham, kan vi alle bidra til å gjøre dette til en bedre verden.”

President Russell M. Nelson, Facebook, 18. des. 2022, facebook.com/russell.m.nelson.

Julens lys

Bilde
President Russell M. Nelson

“Fordi så mange av oss strever med utfordringene som har vært det siste året og mer, kan det være vanskelig å vite hvor vi kan finne fred …

Denne julen oppfordrer jeg deg til å dele Frelseren Jesu Kristi lys med menneskene rundt deg. Det er HANS lys og HANS kjærlighet som vil helbrede vårt hjerte … i alle livets utfordringer.”

Video: “Julen er nær og kjær i mitt hjerte, slik jeg vet den er for mange av dere. Gitt alt vi har opplevd i løpet av det siste året og mer, vil jeg dele et budskap om hvordan vi kan bidra til å forandre liv på denne spesielle tiden av året.

… Jeg oppfordrer deg til å tenke på hvordan du personlig kan nå ut og hjelpe andre til å oppleve Jesu Kristi lys denne julen. Denne julen er det fortsatt noen som venter på at lysene skal tennes igjen. Det er derfor vi elsker å dele Jesu Kristi lys med andre når så mange rundt oss er tynget av frykt og usikkerhet.

Jeg oppfordrer deg til å gjøre plass i ditt hjerte til de rundt deg som kanskje strever med å se Frelserens lys og føle hans kjærlighet. Ingen gaver vil bety like mye som handlinger av ren kjærlighet som du tilbyr til den ensomme, den slitne og den trette. Dette er gaver som minner oss og dem om høytidens egentlige grunn: Gaven som Guds Sønn Jesus Kristus er, han som ble født til å kaste ut all frykt og bringe evig lys og glede til alle som følger ham.

Jeg ønsker dere, mine kjære venner, en riktig god jul og en gledelig høytid med å hjelpe andre å se og føle Jesu Kristi lys.”

President Russell M. Nelson, Facebook, 16. des. 2021, facebook.com/russell.m.nelson.

Fredsfyrsten

Bilde
Eldste Dieter F. Uchtdorf

“Denne høytiden, løft deres røst og fyll deres hjerte med glede og takknemlighet over at Kristus er Fredsfyrsten. Han lever og bringer lys og liv til verden. Han er vår Forløser og vår Frelser i julen og alltid.”

Video: “Dette er tiden for å tenke på Jesus Kristus. Og vise i våre gjerninger og i våre ord at det er en del av vårt liv – at når han bringer lys og liv inn i verden, prøver vi å gjøre det samme i vår begrensede innflytelsessfære. Og vi må oppløfte vår røst og fylle vårt hjerte med glede og med takknemlighet for at Kristus er Fredskongen, Fredsfyrsten. Kristus lever. Han er virkelig. Han er vår Forløser i julen og alltid.”

Eldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 11. des. 2022, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Mirakler fra Verdens lys

Bilde
Eldste Quentin L. Cook

“Skriftene våre omtaler Jesus Kristus som verdens lys og liv.

Jeg deler min overbevisning om at når vi skynder oss å anvende prinsipper for fred og velvilje som finnes i Jesu Kristi evangelium i våre familier, lokalsamfunn, forsamlinger og nasjoner, kan vi se mirakler.”

Eldste Quentin L. Cook, Facebook, 30. nov. 2022, facebook.com/quentin.lcook.

Lyspunkt

Bilde
Eldste Quentin L. Cook

“Som kristne tror medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige at vi alle er barn av en kjærlig Fader i himmelen, og at Jesus Kristus er hans enbårne Sønn. Skriftene våre omtaler Jesus Kristus som verdens lys og liv. Frelserens lys er “det sanne lys som opplyser hvert menneske som kommer til verden” (Lære og pakter 93:2).

Måtte vi alle bli lyspunkt i denne spesielle høytiden. Jesus Kristus ga oss lyset og det fullkomne eksempel. Han viet sitt liv til de fattige, de trengende, de syke og lidende, og den vellykkede gjennomførelsen av den evige planen som han alene var kvalifisert for. Han er lyset og har satt et eksempel for oss. Måtte vi alle få julestemning når vi lyser opp verden med vår kjærlighet og velvilje.”

Eldste Quentin L. Cook, Facebook, 19. des. 2022, facebook.com/quentin.lcook.

Kraft og entusiasme

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

“I likhet med innbyggerne i mange land har covid-19-pandemien hatt betydelig innvirkning på innbyggerne i Argentina og Chile. Den følelsesmessige belastningen folk fortsatt strever med er tydelig.

Men det begynner å bli en lysere tid for dem. Som jeg iakttok under besøk til Argentina og Chile nylig, går folk inn i en ny fase full av glede, tjeneste og fellesskap. Det ligger kraft og entusiasme bak denne nye retningen. Det er lyset som kommer fra Frelseren. Hans kjærlighet og tro kan lede oss gjennom selv de mørkeste og mest ensomme tider.”

Eldste D. Todd Christofferson, Facebook, 28. juni 2022, facebook.com/dtodd.christofferson.

Vår søken etter å vandre med ham

Bilde
Eldste Ulisses Soares

“Vi feirer det lys og den sannhet Jesus Kristus bragte inn i denne verden.

Vår oppgave i livet er å søke lys og sannhet og motta den storartede velsignelsen det er å få Ham til å vandre med oss, til tross for mørket som finnes i verden i dag. Gjennom hele denne fantastiske tiden og resten av året også, skulle vi overveie hvordan lys og sannhet hjelper oss å vandre med Frelseren. Å vandre sammen med ham er alltid den veien som er best.”

Eldste Ulisses Soares, Facebook, 23. des. 2022, facebook.com/soares.u.

En kilde til fred og glede

Bilde
Eldste Ulisses Soares

“Jesus Kristus er verdens lys for alle Guds barn. Når vi følger ham, bringer hans lys fred og glede til hver enkelt av oss.”

Eldste Ulisses Soares, Facebook, 16. nov. 2022, facebook.com/soares.u.

Vi må fylle vårt liv med hans lys

Bilde
President Susan H. Porter

“Som mødre og nå bestemødre vet vi at julen kan bli litt kaotisk. Noen ganger er det en tid med glede og samvær, og noen ganger kan det være smertefullt eller vanskelig.

Uansett hvordan julehøytiden føles i år, håper vi at du kan finne tid til å være #Lys for verden ved å tjene andre sammen med dine barn eller andre kjære. Enten barna i ditt liv er småbarn eller tenåringer, er de villige og i stand til å utgjøre en forskjell! Når vi samvittighetsfullt tjener sammen med våre barn og våre kjære, vil vi styrke vårt forhold til hverandre, gi næring til læring når vi prøver nye ting, og utvikle enhet og styrke når vi viser Frelserens kjærlighet til menneskene rundt oss. Når vi fokuserer på Jesus Kristus, vil vårt liv bli mer fylt med hans lys.

Finn en måte å dele vennlighet på som fungerer for din familie og din situasjon. Du trenger ikke å legge noe til i gjøremålslisten din. Ånden vil hjelpe deg å vite hvordan dere kan løfte andre sammen.

President Susan H. Porter, Facebook, 11. des. 2022, facebook.com/PrimaryPresident.

Lyset i vårt hjerte

Bilde
Søster Amy A. Wright

“Julen er en vakker tid med lys. Dette lyset skinner på trær, i hjem og spesielt i hjerter. Lyset vi ser i julen symboliserer Kristi lys. Vi kan dele dette Lyset med andre når vi streber etter å tjene hverandre.”

Søster Amy A. Wright, Facebook, 16. jan. 2021, facebook.com/Primary2stCounselor.

Note

  1. Dallin H. Oaks, “Verdens liv og lys”, Lys over Norge, jan. 1988, 59.

Skriv ut