2023
Å møte motgang betyr ikke at ting har gått galt
Desember 2023


Bare digitalt: Unge voksne

Å møte motgang betyr ikke at ting har gått galt

Da jeg opplevde den ene prøvelsen etter den andre, istedenfor å fjerne problemene, velsignet Gud meg med styrke og håp.

Bilde
en mann som leser en bok

Da jeg var tenåring, ble jeg veldig syk. Mor og far hadde ikke nok penger til å sende meg til sykehuset, så vi gikk fra kirke til kirke og lette etter noen til å hjelpe oss, men ingen kunne. Etter en stund ga vi opp, og jeg led både fysisk og følelsesmessig.

Jeg husker at jeg spurte, “Hva er hensikten med livet?” Hvorfor er jeg her? Er mirakler virkelig?”

Da jeg hadde litt styrke under denne sykdommen, leste jeg religiøse bøker fra forskjellige trossamfunn og prøvde å finne svar og fred. En dag ba jeg stille til Gud og fortalte ham at jeg ønsket å slutte meg til en kirke – men jeg visste ikke hvilken!

Et år senere kom jeg meg fysisk, men hadde likevel mange spørsmål. En dag så jeg broren min snakke med to unge menn i hvite skjorter. De inviterte meg og resten av søsknene mine til å delta i samtalen.

Dette var første gang jeg hørte om Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige og Mormons bok.

Samme uke ble vi invitert til å delta på en gudstjeneste, og snart ble jeg invitert til å bli døpt. Jeg takket ja uten å nøle. Jeg har vært medlem siden den gang, og fikk til slutt privilegiet å reise på heltidsmisjon.

Noen ganger opplevde jeg imidlertid motstand fra familiemedlemmer, venner og andre rundt meg. Noen av dem prøvde å ta motet fra meg, ydmyke meg og fornærme min nye tro. Men til tross for vanskelighetene fortsatte jeg.

Motgang gjør det mulig for oss å vokse

Min erfaring med å slutte meg til Kirken lærte meg at noen ganger går gode mennesker gjennom vanskelige tider. Motgang og prøvelser kan få oss til å føle oss usikre på fremtiden. Og noen ganger tviler vi til og med på våre muligheter, eller om vi er på rett vei. Men jeg lærte at jeg ikke opplevde motgang fordi jeg hadde gjort noe galt. Faktisk var det stikk motsatt.

Jeg opplevde motgang fordi motgang er en del av Guds plan.

Herren sa til Joseph Smith: “Og om du skulle bli kastet i fangehullet eller falle i morderes hender, og det felles dødsdom over deg … Hvis helvetes kjever åpner seg på vid gap for å sluke deg, så vit, min sønn, at alle disse ting skal gi deg erfaring og være til ditt gode” (Lære og pakter 122:7).

På vår jordiske reise på jorden kan vi oppleve prøvelser, skuffelse, sorg, sykdom eller annen hjertesorg, men vi kan ikke gi opp eller forlate evangeliets sti. Disse vanskelighetene er det som gjør det mulig for oss å bli Gud mer lik.

Gud elsker oss og besvarer våre bønner.

Enos beskrev sin opplevelse da han ba til Gud og sa: “Og min sjel hungret, og jeg knelte ned for min Skaper, og påkalte ham i kraftig bønn for min egen sjel. Og hele dagen lang påkalte jeg ham” (Enos 1:4).

I likhet med Enos hadde jeg bedt oppriktig når jeg hadde strevd med en hjertelidelse og igjen senere, da jeg hadde møtt motstand for å slutte meg til Kirken. Gud besvarte mine bønner ved å gi meg den nødvendige trøst og det håp jeg trengte under hver opplevelse.

Selv om han ikke nødvendigvis helbredet min hjertetilstand eller hindret folk i å forfølge meg for å ha blitt medlem av Kirken, sendte han meg likevel spesielle forsikringer og håp som hjalp meg å holde meg sterk på paktens sti.

Fred etter stormen

Jeg vet at vi er her på jorden for å lære, vokse og forberede oss til å møte Gud. Jeg er glad for at min motgang fikk meg til å ta imot evangeliet, kjenne min sanne identitet og være i Guds barns tjeneste. Jeg er takknemlig for at jeg ikke ga opp da jeg opplevde motgang fordi jeg sluttet meg til Kirken. Siden den gang har jeg blitt velsignet med anerkjennelse ved Brigham Young University – Idaho og kunne virke som misjonær for BYU – Pathway Worldwide.

Gud vil lede oss, foredle oss og lede oss til vår guddommelige fremtid som han har forberedt unikt for hver enkelt av oss. Jeg vet at når vi holder oss på hans pakts sti, vil vi finne lykke i dette liv så vel som livet som kommer.

Skriv ut