UV – ukentlig
4 måter å skape åndelig rom på
Juni 2024


“4 måter å skape åndelig rom på”, Liahona, juni 2024.

Unge voksne

4 måter å skape åndelig rom på

En retningslinje som ikke tillater misjonering i Jerusalem forandret mitt perspektiv på å skape åndelig rom i mitt liv.

Bilde
ung mann som ser på en åpen bok, som lys strømmer fra

Illustrasjoner: Ingrid Nancy Ochoa Villarreal

Flere bibelske steder ligger i gangavstand fra Hebrew University i Jerusalem, der jeg for tiden bor som student. Jeg kan besøke tempeltrappene der Jesus kan ha undervist, eller graven i hagen der noen mener at hans legeme ble lagt før hans oppstandelse. Å bo i Det hellige land er en velsignelse, og jeg er takknemlig for hver dag jeg får tilbringe på dette fantastiske stedet. Men det er ikke lett å være her som medlem av hans kirke.

På grunn av retningslinjen som ikke tillater misjonering i Israel, har jeg ikke lov til å dele troen min med andre. Jeg skjønte ikke hvor vanskelig dette ville bli før en av vennene mine ba meg om å få et eksemplar av Mormons bok, og jeg kunne ikke gi ham det. Det kan til tider føles litt ensomt og isolerende å være en Kristi disippel.

Men jeg tilegner meg også noen viktige lærdommer her. Jeg kan fortsatt dele Jesu Kristi lys og kjærlighet med hvem som helst, og jeg kan være i kontakt med Ånden.

Gjennom åndelige samtaler

Selv om studieprogrammet mitt er svært sekulært, er nesten alle de andre studentene i klassene mine troende kristne. Vi sitter ofte etter klassen og deler meninger og innsikt om undervisningen. Disse samtalene har gitt meg rom hvor jeg kan bære vitnesbyrd om Jesus Kristus.

Når vi snakker med hverandre, blir jeg ofte minnet om Matteus 18:20: “For hvor to eller tre er samlet i mitt navn, der er jeg midt iblant dem.”

Selv om jeg ikke aktivt kan dele evangeliet med andre i disse samtalene, har denne erfaringen lært meg hvordan det å snakke med andre disipler om Kristus kan innby Ånden i våre relasjoner og holde ham i sentrum av alt vi gjør.

Gjennom å holde pakter

Jeg har innsett at den eneste måten jeg virkelig kan dele Jesu Kristi evangelium med andre på her, er gjennom den jeg er. Jeg kan ikke gi folk en Mormons bok her, men jeg kan be sammen med dem, jeg kan hjelpe dem å føle Guds kjærlighet, og jeg kan bære vitnesbyrd om at Gud elsker dem. Når jeg bare prøver å holde paktene mine og følge Herrens bud, vitner jeg om min tro på Jesu Kristi evangelium.

Uansett hvordan omstendighetene dine er, kan du tenke over hvordan ditt eksempel kan være et lys som veileder andre mot sannheten og deler Åndens godhet.

Bilde
ung mann som holder en bok, mens en lyskule svever foran ham

Eldste Dale G. Renlund i De tolv apostlers quorum underviste nylig: “Vi blir [Jesu Kristi] disipler og representerer ham på en god måte når vi bevisst og gradvis påtar oss Jesu Kristi navn gjennom pakter.”1

Gjennom å ha vårt forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus i fokus

Jeg kan bare føle Ånden ved først å ha kontakt med vår himmelske Fader og Jesus Kristus hver dag – å bli i dem slik at jeg kan “prise [min] Far i himmelen” (Matteus 5:16). Noen ganger ser vi på evangeliet som en formel som vi fyller med noe for å oppnå bestemte resultater. Men jeg har lært at kjernen i evangeliet egentlig er vårt forhold til vår himmelske Fader og Frelseren.

Min prosess for å ha kontakt med dem ser ikke annerledes ut her i Det hellige land. Selv om jeg kan besøke stedene der Jesus vandret, føler jeg Ånden mest når jeg ber og studerer Skriftene og tar meg tid til å tilbringe kvalitetstid med dem – slik har det vært hele livet.

Søster Bonnie H. Cordon, tidligere Unge kvinners generalpresident, underviste: “Det er kraft i å gjøre disse hellige vanene, i mindre grad som en sjekkliste og mer som et vitnesbyrd. Prosessen vil være gradvis, men vil vokse med daglig, aktiv deltagelse og meningsfylte opplevelser med Kristus.”2

Hvis du oppriktig anstrenger deg for å ha kontakt med vår himmelske Fader og Jesus Kristus, vil det hjelpe deg å skape rom for hellige øyeblikk i livet ditt.

Jeg lover at du vil merke forskjellen.

Gjennom å ha fokus på enkle sannheter

Fordi jeg er i en unik situasjon der jeg ikke kan snakke om detaljene i troen min, har oppholdet i Jerusalem lært meg å ikke se “forbi målet” (Jakobs bok 4:14). Jeg har lært å fokusere på evangeliets enkle sannheter: Gud elsker alle sine barn, Jesus Kristus er min Frelser, og president Russell M. Nelson er Guds profet på jorden i dag.

Dette perspektivet har hjulpet meg å holde mine pakter og holde kontakten med Ånden når jeg navigerer gjennom utfordringene det innebærer å være en ung voksen i Kirken, spesielt på et sted med få medlemmer.

Men jeg har funnet ut at uansett hvor jeg er, så lenge jeg etterstreber å skape åndelig rom i livet mitt hver dag, blir spørsmålene, problemene og bekymringene mine alltid løst ved håp i vår himmelske Fader og i min Frelser Jesus Kristus.

Skriv ut