UV – ukentlig
Hvordan vi alle kan utgjøre en forskjell i lokalsamfunnet
Juni 2024


Bare digitalt: Læresetninger fra Kirkens ledere på sosiale medier

Hvordan vi alle kan utgjøre en forskjell i lokalsamfunnet

Se hva levende profeter og andre ledere i Kirken nylig har forkynt i sosiale medier om hvordan man kan utgjøre en forskjell som en Jesu Kristi disippel.

Bilde
Jesus Kristus som smiler til barna rundt seg

“Vi er alle forbundet, og vi har et gudgitt ansvar for å bidra til å gjøre livet bedre for menneskene rundt oss”, sa president Russell M. Nelson. Han fortsatte: “Vi behøver ikke være like eller se likedan ut for å ha kjærlighet til hverandre. Vi trenger ikke engang å være enige med hverandre for å være glad i hverandre. Hvis vi har noe håp om å gjenvinne den velvilje og følelse av menneskelighet som vi lengter etter, må det begynne med hver enkelt av oss, én person om gangen.”

Kirkens ledere har talt på generalkonferansen om hvordan vi, som Jesu Kristi disipler, kan utgjøre en forskjell for vår neste, venner og lokalsamfunn gjennom enhet, tjeneste og kjærlighet. De har også delt budskap om disse emnene på sosiale medier, herunder følgende:

Innby barn til å utgjøre en forskjell i verden

“Dere tror kanskje at fordi dere er unge, kan dere ikke gjøre store ting. Dere tror kanskje at vår himmelske Faders verk bare er for voksne. Men jeg vil at dere skal vite at vår himmelske Fader ser ting annerledes enn vi gjør. Hans måter er svært annerledes enn våre. Han har sagt: ‘Ved små og enkle ting vil store ting skje’. Herren kan bruke dere – ja, hver og en av dere – til å utføre sitt fantastiske og viktige verk.

Hvilke ‘små og enkle ting’ kan du gjøre for å utgjøre en stor forskjell i verden? Du kan hjelpe noen som trenger det. Du kan lære om Jesu Kristi læresetninger og etterleve dem. Du kan dele det du vet om Frelseren. Du kan holde hans bud og forberede deg nå til å dra til tempelet og bli døpt for dine forfedre. Når du gjør noen av disse tingene, hjelper du vår himmelske Fader å samle inn hans barn for ham.”

President Russell M. Nelson, Facebook, 21. feb. 2021 (video), facebook.com/russell.m.nelson.

Vis respekt for alle Guds barn

“I min tidligere karriere som hjertekirurg var jeg i operasjonssalen tusenvis av ganger. Jeg pleide til og med sårede soldater ved MASH-enheter [feltsykehus] under Korea-krigen. Jeg har bokstavelig talt rørt ved hjertet til menn og kvinner av mange raser og nasjonaliteter rundt om i verden. Mine bønner til Gud om hans veiledende hjelp, og inspirasjonen jeg fikk av ham, var avgjørende i hvert eneste tilfelle. I disse operasjonsstuene – der livet hang i en tynn tråd – fikk jeg vite at vår himmelske Fader har stor omsorg for alle sine barn. Det er fordi vi er hans barn.

Forskjeller i nasjonalitet, farge og kultur endrer ikke på det at vi faktisk er Guds sønner og døtre. Og det å være en etterfølger og et vitne om Jesus Kristus, har gitt meg en dypere forståelse av denne guddommelige sannheten. Sammen forkynner vi hvor dyrebare alle sønner og døtre av Gud faktisk er. Jeg har tidligere sagt og gjentatt i dag at rasisme, mannssjåvinisme og en rekke andre ‘ismer’ er universelle og tragisk begrensende i måten vi ser og behandler hverandre på. Alt av mishandling eller fordommer mot andre på grunn av rase, nasjonalitet, kjønn, seksuell orientering og kultur eller andre kjennetegn er støtende for vår Skaper og trosser det første og andre store bud – at vi må elske Gud av hele vårt hjerte, og elske vår neste som oss selv.

Vi tror fullt og helt på Guds farskap og menneskenes brorskap. Vi trenger ikke å oppføre oss likt eller se like ut for å elske hverandre. Vi kan være uenige uten å være ubehagelige. Hvis vi har noe håp om å skape den velvilje og følelse av menneskelighet som vi alle lengter etter, må det begynne med hver enkelt av oss, én person og én samtale om gangen.

Måtte vi, som sønner og døtre av Gud, som evige brødre og søstre, gjøre alt i vår makt for å bygge opp hverandre, lære av hverandre og vise respekt for alle Guds barn. Måtte vi gå arm i arm i kjærlighet og brorskap.”

President Russell M. Nelson, Facebook, 13. apr. 2023 (video), facebook.com/russell.m.nelson.

La ditt håp skinne på verden

“Møt verdens og dine egne utfordringer med håp. Nekt å godta verden for det den ser ut til å være. La klarheten i ditt håp skinne på den, og gjør den til det den burde være. Vær det lyset du kom til verden for å være, og aldri la det bli slukket.”

President Jeffrey R. Holland, Facebook, 11. jan. 2023, facebook.com/jeffreyr.holland.

Husk at det alltid finnes noen som trenger en venn

“Kirken skal være et sted der det er lett å passe inn. Vi er kanskje forskjellige, men vi er alle én familie. Vi er alle sammen om dette. Små ting – som et kort besøk med litt iskrem, at man spiser et måltid sammen eller å går en liten tur – kan utgjøre en kjempeforskjell i livet til en som ellers ikke ville hatt disse følelsene av vennskap og tilhørighet. Det gjorde virkelig det for meg.

Vår rolle som brødre og søstre i evangeliet er å huske at det alltid finnes noen som trenger en venn. Gester som skaper vennskap og tilhørighet er noe som hjelper mer enn vi ofte tror. Du trenger ikke å være ensom for å sette pris på vennskap. Å fokusere på ‘den ene’ gjør oss komplette som et samfunn av hellige – og som barn i vår himmelske Faders familie.”

Eldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 30. juli 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Bygg opp menneskene rundt deg

“Som Jesu Kristi disipler spiller vi en viktig rolle i å ‘styrke de svake, løfte de hengte hender og gi kraft til de vaklende knær’ (Lære og pakter 81:5)”.

“Jeg som selv har vært flyktning to ganger før jeg ble tolv år, minner jeg dere i dag, på Verdens flyktningdag, om å bygge opp menneskene rundt dere.

Rekk ut en hjelpende hånd. Til alle Guds barn, la oss vise en spesiell grad av medmenneskelighet, barmhjertighet og nestekjærlighet, slik at de føler at de endelig har funnet hjem.”

Eldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 20. juni 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Vi trenger deres hjelp

“Mange av dere som leser dette, er en del av generasjon Z. Dere har vokst opp med en naturlig kunnskap om internett, smartenheter, sosiale medier og annen beslektet teknologi som vi i de eldre generasjonene har måttet gjøre en innsats for å lære. For dere er det å ‘like’, ‘dele’ og ‘direktemeldinger’ like vanlig som å ringe, banke på og skrive et brev i generasjonene før dere. Men sammen med deres enorme kunnskap om den digitale verden rundt dere, har dere noe enda større i deres besittelse – dere har grunnvollen til å være den mest dyktige generasjonen noensinne for å fremme vår himmelske Faders plan for lykke til alle hans barn. Og vi trenger deres hjelp.”

Eldste Quentin L. Cook, Facebook, 26. jan. 2023, facebook.com/quentin.lcook

Vende oss utover og velsigne andre

“Mormon-bataljonen er et svært treffende eksempel på å gjøre vanskelige ting, og å gjøre dem på en bra måte. De hadde utfordringer som vi knapt kan forstå – helt sikkert både fysiske utfordringer og noen åndelige. Men de taklet dem. De klaget ikke. De tok fatt. Da de kom til det som nå er San Diego [i California i USA], forvandlet de byen ved å jobbe hardt for å grave brønner, bygge en skole og styrke samfunnet.

Det vi lærte da, er like viktig i dag som det var den gang. Hver og en av oss må stå overfor våre egne utfordringer og muligheter. Men vi kan gjøre det med tro på at Jesus Kristus vil gi oss veiledning og hjelp når vi står overfor dem, og med tro på å vende oss utover og velsigne andre. For meg er det interessant at det trengs tro for å begynne å gjøre noe. Men når du handler i tro, styrker det den troen du begynte med.”

Eldste D. Todd Christofferson, Facebook, 2. feb. 2022, facebook.com/dtodd.christofferson.

Bidra til å styrke troen til de med andre religioner også

“Jeg har tenkt på World Faith Harmony Week og reflektert over at troende mennesker, av en hvilken som helst tro, har en tendens til å gi svært positive bidrag til sine samfunn over hele verden. De melder seg frivillig i lokalsamfunnene. De har ofte sterke familier. De støtter utdannelse. De tjener. De er villige til å virkelig bidra til det gode på grunnlag av sin tro. Vi ønsker å dele og innby alle til å høre Jesu Kristi gjengitte evangelium. Men i alle tilfeller håper vi i hvert fall at alle mennesker vil styrke sitt engasjement – sin aktivitet – uansett hvilken kirke eller tro de velger å følge.

For noen år siden hadde jeg lunsj med eldste L. Tom Perry, som hadde invitert religiøse ledere rundt Salt Lake Valley til å samles, delvis for å takke dem og bli bedre kjent med dem. Men jeg ble veldig satt ut – mot slutten av lunsjen banket han nesten i bordet, men han sa: ‘Dere må gjøre folket mer aktive. Dere må sørge for å få så mange dere kan, til å være aktive og delta og styrke dem i troen og bygge dem opp i tro. Det vil utelukkende være bra for samfunnet. Det gjør oss alle bedre.’ Og jeg tror han har helt rett. Vi blir alle velsignet gjennom trofasthet fra mennesker fra alle trossamfunn.”

Eldste D. Todd Christofferson, Facebook, 1. feb. 2023 (video), facebook.com/dtodd.christofferson.

Vær god og gjør godt

“Som Jesu Kristi disipler innbyr vår pakt med Gud og med hverandre oss til å være gode og gjøre godt. Som dere vet, yter Kirken humanitær bistand uten hensyn til rase, religiøs tilhørighet eller nasjonalitet. Vi samarbeider med partnere av alle trosretninger, eller ingen tro. Vi bistår ved umiddelbare og langsiktige behov. Vi føler himmelens velsignelser når vi uttrykker vår kjærlighet til Gud ved å gjøre alt som er mulig for våre brødre og søstre, hans sønner og døtre, overalt, på alle måter vi kan.

Hvis du leter etter måter å bli en bedre ‘deg’, kan du vurdere å laste ned JustServe.org-appen for å finne muligheter i nærheten av deg.”

Eldste Gerrit W. Gong, Facebook, 12. feb. 2021, facebook.com/gerritw.gong.

Stol på at Herren vil foredle din innsats

“I talen sin til generalkonferansen sa eldste Ardern … ‘Til tross for alt vi gjør, vil du og jeg ikke helbrede alle, men hver enkelt av oss kan være den som kan utgjøre en forskjell til det gode i noens liv. Det var bare én gutt, som tilbød de fem brødene og to fiskene som mettet de fem tusen. Vi kan spørre når det gjelder det vi ofrer, slik disippelen Andreas gjorde om brødene og fiskene: “Hva er det til så mange?” (Johannes 6:9). Jeg kan forsikre dere: Det er tilstrekkelig å gi eller å gjøre det du er i stand til, og deretter la Kristus foredle din innsats’ (generalkonferansen, okt. 2023).

Jeg vitner om at deres tid, talenter, medfølelse, materiell og økonomiske ressurser er en del av Herrens lagerhus. Det kan virke magert, men deres bidrag, som gis av kjærlighet, vil velsigne hans barn i hvert hjørne av verden. Han vil foredle vår innsats.”

President Camille N. Johnson, Facebook, 9. okt. 2023, facebook.com/RSGeneralPresident

Bli en som utgjør en forskjell

“Vær en som utgjør en forskjell.

I løpet av den første dagen med Seminar i mitt første år, utfordret læreren oss til å få oss en ny venn innen slutten av semesteret.

Jeg liker en utfordring, så jeg valgte en som var så ulik meg som mulig.

Jeg var sjenert. Jeg hadde hatt de samme vennene siden barneskolen og elsket Seminar.

Kevin sang sangene så høyt han kunne og sa til bror Howell at han ville komme hver dag hvis han lovet å gi ham en F på karakterkortet. (Vennene hans likte ikke Seminar noe særlig.)

Jeg bestemte meg for å gå til og fra Seminar hver dag sammen med Kevin. Bare rett overfor parkeringsplassen. Det virket så enkelt. Han gikk alltid alene. Så snart vi kom til skolebygningen, gikk vi hver for oss.

Det tok ikke lang tid før jeg innså at Kevin ikke hadde mange venner. I løpet av de neste månedene fant jeg ut at han faktisk bare hadde to. Han spiste lunsj med dem, og gikk rundt i gangene sammen med dem. Og skulket skolen sammen med dem. Men ikke Seminar.

En dag kom Kevin og de to vennene hans bort til meg mens jeg sto ved skapet mitt. Kevin fortalte meg at han var på skattejakt og trengte en av skoene mine. Jeg hadde på meg sandaler. Skolereglementet tillot oss ikke å gå barbent. Men Kevin var ikke så opptatt av å følge regler. Jeg tenkte meg om et øyeblikk, og bøyde meg så ned for å ta av meg sandalen. Så sa jeg at jeg måtte ha den tilbake innen slutten av andre time, uansett hva som skjedde.

Jeg kommer aldri til å glemme det som skjedde etterpå. Det har gått over tre tiår, og jeg husker det fortsatt som om det var i går.

‘Det går bra’, sa han.’Jeg trenger egentlig ikke skoen din.’ Så snudde han seg mot de to vennene og sa noen ord jeg aldri vil glemme: ‘Jeg sa jo at det var én person på denne skolen som hadde tro på meg.’

Hvem trenger at du har tro på dem i dag?

Hvem trenger en ekstra venn?

Hvem kan du gå over parkeringsplassen sammen med?

Noen ganger betyr det å stå som et vitne om Kristus å spise lunsj med en som trenger en venn, stoppe opp for å snakke med en ny person, møte noen der de er og vise dem kjærlighet.

Bli en som utgjør en forskjell.

Herren trenger deg.

Og hvis du trenger denne påminnelsen i dag, så har jeg tro på deg.”

President Emily Belle Freeman, Facebook, 22. aug. 2023, facebook.com/youngwomenworldwide.

Note

  1. Russell M. Nelson, “NAACP Convention Remarks” (tale ved den årlige samlingen for NAACP i Detroit i Michigan i USA, 21. juli 2019), newsroom.ChurchofJesusChrist.org.

Skriv ut