UV – ukentlig
Syv enkle måter å bruke teknologi på i Guds verk for frelse og opphøyelse
Juni 2024


Bare digitalt

Syv enkle måter å bruke teknologi på i Guds verk for frelse og opphøyelse

På syv dager kan du bidra til å forandre både deg selv og resten av verden.

Bilde
ung kvinne som ser på telefonen sin mens hun står foran et maleri

“Ønsker dere å være en stor del av den største utfordringen, den største saken, og det største arbeidet på jorden i dag?”

3. juni 2018 stilte president Russell M. Nelson dette spørsmålet under en andakt, der han oppfordret enkeltpersoner til å verve seg i Herrens bataljon, eller med andre ord, hjelpe til med Israels innsamling.

“Dere ble sendt til jorden til denne bestemte tiden, den mest avgjørende tiden i jordens historie, for å hjelpe til med Israels innsamling”, sa president Nelson. “Det er ingenting som skjer på jorden akkurat nå som er viktigere enn det … Dette er oppgaven dere ble sent hit til jorden for å utføre.”

Har du noen gang tenkt på hvordan Gud har velsignet oss med teknologi for å hjelpe oss i dette arbeidet? Det er mange måter å gjøre dette på, men her er syv ideer du kan prøve denne uken for å komme i gang med et helt liv med deltagelse i Guds verk for frelse og opphøyelse. Husk at dette bare er ideer som kan hjelpe deg med å øve. Ta bønnen til hjelp, og vurder hvilke av følgende ideer og mål – og nye ideer du får gjennom åpenbaring – som vil fungere best for deg.

Dag 1: Finn anledninger til å tjene

Akkurat som Jesus Kristus har også vi et ønske om å tjene andre.

Det kan hende vi får vite om forskjellige muligheter til å yte tjeneste for å hjelpe venner, familie og våre neste. Med teknologiens hjelp kan vi finne enda flere muligheter til å hjelpe lokalsamfunnet eller folk over hele verden.

Prøv nå i dag å finne måter å dele Kristus-lignende kjærlighet på gjennom tjeneste. Prøv å finne en tjenesteaktivitet du kan gjøre i dag, eller meld deg på et kommende prosjekt. Inviter venner, familie og din menighet eller gren til å bli med!

Hvis du er usikker på hvor du skal begynne, kan det hende du finner noen muligheter til å gjøre frivillig arbeid i ditt område på JustServe.org.

Husk hva president Russell M. Nelson sa: “Uansett hvor vi bor, er Kirkens medlemmer lidenskapelig opptatt av Guds farskap og menneskenes brorskap. Derfor kommer vår største glede når vi hjelper våre brødre og søstre, uansett hvor vi bor i denne vidunderlige verden.

Å hjelpe andre – å gjøre en samvittighetsfull innsats for å sørge for andre like mye eller mer enn vi sørger for oss selv – er vår glede. Jeg vil spesielt tilføye, når det ikke er beleilig og når det fører oss ut av vår trivselssone. Etterlevelse av det andre store budet er nøkkelen til å bli en sann Jesu Kristi disippel.”

Dag 2: Bevare slektshistorie

Moderne teknologi kan hjelpe oss med å bevare historien om oss selv og våre forfedre!

Vurder å gjøre ett av følgende nå i dag: Digitalisere trykte bilder, skrive ned og digitalisere familiehistorier, starte en digital dagbok eller ta bilder og videoer av viktige minner.

FamilySearch.org er et flott verktøy som vi kan bruke til denne aktiviteten. Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum beskrev nettstedet FamilySearch som “en samling opptegnelser, ressurser og tjenester som er lett tilgjengelige ved hjelp av PC og en rekke håndholdte enheter, som hjelper folk å finne frem til og dokumentere sin slektshistorie.”

Med FamilySearch.org kan vi finne tempelarbeid som må gjøres for vår egen familie, eller indeksere data for å hjelpe andre med å finne opptegnelser om sine forfedre.

Appene FamilySearch Minner og FamilySearch Tre kan også hjelpe oss med dette arbeidet!

Dag 3: Kommunisere med venner og familie

Å snakke med dem vi er glad i, kan hjelpe dem med å føle seg verdsatt og lykkelig. Med teknologi kan vi ringe og sende tekstmeldinger eller direktemeldinger til venner og familie, uansett om de er langt unna eller like i nærheten.

Bruk litt tid på å ringe eller sende en melding til noen som trenger at du viser dem vennlighet eller takknemlighet, eller kanskje til og med at du ber om unnskyldning.

President Nelson sa: “I dag ber jeg oss om å omgås andre på en høyere og helligere måte … Hvis det er noe ‘som er dydig, skjønt, prisverdig og godt’ [Trosartiklene 1:13] som vi kan si om en annen person … skulle det være vår kommunikasjonsnorm.”

Dag 4: Dele og innby

Sosiale medier kan være et fantastisk verktøy for å formidle og dele oppløftende budskap og evangeliet med alle Guds barn.

Eldste Gary E. Stevenson i De tolv apostlers quorum sa: “Medlemmer av Kirken står som Guds vitner til alle tider og i alle ting og på alle steder. Anledninger til å gjøre dette i det digitale universet ved å bruke vårt eget inspirerende innhold, eller dele oppbyggende innhold utarbeidet av andre, er uendelige. Vi vitner når vi viser kjærlighet, deler og innbyr, til og med på Internett. Dine tweets, meldinger og innlegg vil få et høyere, helligere formål når du også bruker sosiale medier for å vise hvordan Jesu Kristi evangelium former ditt liv.”

I dag kan vi prøve å dele vårt vitnesbyrd om Jesus Kristus, et oppløftende sitat eller en nyere generalkonferansetale som var inspirerende. Oppbyggende sanger eller malerier egner seg også veldig godt til å deles.

Eldste Bednar delte: “[Med utgangspunkt i dette stedet på denne dagen] ber jeg dere innstendig om å oversvømme jorden med budskap som er fylt med rettferdighet og sannhet – budskap som er ekte, oppbyggende og prisverdige – og bokstavelig oversvømme jorden som med en flom.”

Dag 5: Utvikle selvhjulpenhet

For å bli selvhjulpne trenger vi noen ganger hjelp utenfra.

La oss gjøre én ting i dag for å utvikle selvhjulpenhet. Vi kan for eksempel vurdere å styrke vårt vitnesbyrd om et bestemt emne, eller lære å reparere en liten lekkasje på et dekk. Vi kan velge å finne ut hvordan vi kan lage et måltid til en gruppe, eller jobbe med å tilegne oss ferdighetene som trengs for en drømmejobb. Uansett hva du velger, bør du legge en plan for å begynne å jobbe med det, og tenke på hvordan teknologien kan hjelpe deg.

Venner og familiemedlemmer kan være gode ressurser for å lære noe nytt. Noen ganger trenger vi ikke hjelp, fordi vi allerede vet hva vi bør gjøre. Det er viktig å sjekke om et nettsted er pålitelig, og vi kan finne videoer eller trinnvise instruksjoner med et raskt søk.

Når vi prøver å utvikle selvhjulpenhet rundt Jesu Kristi evangelium, kan vi lese i Skriftene, taler og andakter. Håndbøker for Kom, følg med meg, Kirkens tidsskrifter og mer. Alt dette er tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org og i Evangeliebibliotek-appen. Der finner du også funksjoner for å ta notater fra, utheve eller bokmerke sitater og sider som kan hjelpe oss. Så kan vi inderlig be om at Ånden vitner om sannheten i det vi leser, og om personlig åpenbaring fra Gud.

Eldste Hugo E. Martinez av De sytti har sagt: “Å strebe etter å bli selvhjulpen er en del av vårt arbeid på paktens sti som leder oss tilbake til vår himmelske Fader og til hans Sønn, Jesus Kristus. Det vil styrke vår tro på Jesus Kristus og med glede binde oss til ham gjennom pakter og ordinanser som bringer frelse og opphøyelse. Selvhjulpenhet er en læresetning i Jesu Kristi evangelium, ikke et program. Det er en prosess som varer et helt liv, ikke en hendelse.” Når den brukes klokt, kan teknologien hjelpe oss i den livslange innsatsen for å øke selvhjulpenheten.

Dag 6: Tilegne oss mer kunnskap

I dag kan vi prøve å lære noe nytt. Velg et emne som er interessant, og les en artikkel, se en video eller lytt til en podkast om det. Se om det finnes budskap fra profeter og apostler om dette emnet i nyere tid. Vurder å dele denne nye informasjonen med andre!

Ideer: Prøv å lære et nytt språk eller å utdype forståelsen av et åndelig eller akademisk emne.

President Nelson sa: “Unge menn og kvinner, deres utdannelse blir stadig viktigere – for oss, for dere og for Gud.”

Andre muligheter til å tilegne oss mer kunnskap kan innebære å ta høyere utdanning. På mange høyskoler og universiteter kan man ta hele utdanningen på nett. (BYU – Pathway Worldwide er en fantastisk ressurs for å ta utdanning på nett til en overkommelig pris!) Noen nettsteder tilbyr til og med gratis kurs. Akkurat som når vi skal øke selvhjulpenhet, kan vi finne pålitelige nettsteder som hjelper oss med å lære noe nytt for å engasjere oss i livslang læring.

Dag 7: Reflektere

På den siste dagen i denne syv dager lange planen er det tid for å stoppe opp og reflektere. Hvordan har du vokst og forandret deg mens du har fokusert på å bruke teknologi som en del av Guds verk for frelse og opphøyelse? Hva har du lært om teknologi? Hvordan kan det å bruke teknologi, hjelpe til med Israels innsamling?

Skriv ned tanker og ideer på et ark, eller på nettet, for å huske det du har lært.

Når vi utvikler evnen til å bruke medier til å fremme Guds verk, kan vi bli et eksempel til etterfølgelse for andre.

Matteus 5:14–16 sier:

“Dere er verdens lys! En by som ligger på et fjell, kan ikke skjules.

Heller ikke tenner noen et lys og setter det under et kar, men i lysestaken. Da lyser det for alle som er i huset.

Slik skal dere la lyset deres skinne for menneskene, så de kan se de gode gjerningene dere gjør og prise deres Far i himmelen.”

Å dele Jesu Kristi lys med andre er noe vi kan gjøre hele livet. Hvorfor ikke bruke ressursene Gud har gitt oss til å fremme hans verk?

Noter

  1. Se Russell M. Nelson og Wendy W. Nelson: “Sions ungdom, kom nå alle” (verdensomspennende andakt for ungdom, 3. juni 2018), Evangeliebibliotek.

  2. Russell M. Nelson og Wendy W. Nelson, “Sions ungdom, kom nå alle”, Evangeliebibliotek.

  3. Russell M. Nelson og Wendy W. Nelson, “Sions ungdom, kom nå alle”, Evangeliebibliotek.

  4. Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum sa for eksempel:

    “Vi er velsignet som lever, lærer og virker i denne bemerkelsesverdige evangelieutdelingen. En viktig del av evangeliets fylde som er tilgjengelig for oss i denne spesielle tid, er en mirakuløs utvikling innen nyvinninger og oppfinnelser som har muliggjort og fremskyndet arbeidet med å frelse sjeler – fra tog til telegrafer til radioer til biler til fly til telefoner til transistorer til TV-er til datamaskiner til satellittoverføringer til Internett – og til en nesten endeløs liste over teknologier og verktøy som er til velsignelse for oss. Alle disse fremskrittene er et ledd i at Herren fremskynder sitt verk i de siste dager …

    “Herren fremskynder sitt verk, og det er ingen tilfeldighet at disse mektige nyvinningene innen kommunikasjon og oppfinnelser finner sted i evangelieutdelingen i tidenes fylde. Sosiale mediekanaler er globale redskaper som kan påvirke mange enkeltpersoner og familier på en personlig og positiv måte. Jeg tror tiden er kommet for oss som Kristi disipler til å bruke disse inspirerte verktøyene riktig og mer effektivt for å vitne om Gud den evige Fader, hans plan for sine barns lykke, og hans Sønn Jesus Kristus som verdens Frelser, til å forkynne at evangeliet virkelig har blitt gjengitt i de siste dager, og for å utføre Herrens verk …

    Mine kjære brødre og søstre, det som er utrettet så langt i denne evangelieutdeling med å formidle evangeliebudskap gjennom sosiale mediekanaler, er en god begynnelse, men bare et lite drypp. Jeg vil nå oppfordre dere til å bidra å gjøre dryppet til en flom Med utgangspunkt i dette stedet på denne dagen ber jeg dere innstendig om å oversvømme jorden med budskap som er fylt med rettferdighet og sannhet – budskap som er ekte, oppbyggende og prisverdige – og bokstavelig oversvømme jorden som med en flom” (“Oversvøm jorden ved hjelp av sosiale medier”, New Era, aug. 2015, 48).

  5. Russell M. Nelson, “Det andre store budet”, Liahona, nov. 2019, 99–100.

  6. David A. Bednar, “Barnas hjerter skal vendes”, Liahona, nov. 2011, 26.

  7. Russell M. Nelson, “Behovet for fredsstiftere”, Liahona, mai 2023, 99–100.

  8. Gary E. Stevenson, “Gi næring til og bær ditt vitnesbyrd”, Liahona, nov. 2022, 112.

  9. David A. Bednar, “Oversvøm jorden ved hjelp av sosiale medier”, Liahona, aug. 2015, 35.

  10. Hugo E. Martinez, “Undervise barn og ungdom i selvhjulpenhet”, Liahona, mai 2022, 95.

  11. Russell M. Nelson, “Bli med på bølgen”, Liahona, mai 2013, 45.

Skriv ut