UV – ukentlig
Lindring i samarbeid med Gud
August 2024


Bare digitalt

Lindring i samarbeid med Gud

Fra “Our Covenant Relationship with God: A Wellspring of Relief” [Vårt paktsforhold til Gud: En kilde til lindring], holdt for studenter ved Brigham Young University i Provo, Utah i USA, 24. oktober 2023.

Hver og en av dere har anledning til å samarbeide med deres himmelske Fader og Frelseren på en dyp og kraftfull måte gjennom deres paktsforhold.

Bilde
en kvinne som sitter foran tempelet

Det er lindring i å samarbeide med Gud. Vi er aldri alene.

Hver og en av dere har anledning til å samarbeide med deres himmelske Fader og Frelseren på en dyp og kraftfull måte gjennom deres paktsforhold. Det er en stor lettelse i å vite at man aldri er alene om sine sorger, sine utfordringer, sine avgjørelser, sin usikkerhet eller sine svakheter. Gud som er vår ånds Far, elsker dere. Og gjennom sin elskede Sønn Jesus Kristus og hans sonoffer er alle velsignelsene Faderen ønsker at du skal motta, tilgjengelige i dette paktsforholdet.

Når vi mottar ordinansene og paktene både ved dåp og bekreftelse og i hans hellige hus, er vi ikke ferdig med å lære om pakter og prestedømskraft. Vi er ikke ferdig med å lære om Herren og hans veier. Vi er ikke ferdig med å lære om hvem vi egentlig er.

Å motta ordinansene og paktene i Frelserens evangelium er bare begynnelsen. Det er ikke et transaksjonselement på en sjekkliste, men begynnelsen på et vakkert paktsbånd. President Russell M. Nelson underviste: “Paktens sti handler om vårt forhold til Gud.” Lytt til profetens ord da han beskrev dette paktsforholdet og hvordan Gud ønsker å velsigne deg:

“Når vi inngår en pakt med Gud, forlater vi nøytral grunn for alltid. Gud vil ikke gå fra sitt forhold til dem som har smidd et slikt bånd til ham. Faktisk har alle som har inngått en pakt med Gud tilgang til en spesiell form for kjærlighet og barmhjertighet. På hebraisk kalles denne paktskjærligheten hesed (חֶסֶד) …

Fordi Gud har hesed til dem som har inngått pakt med ham, vil han elske dem. Han vil fortsette å arbeide med dem og gi dem muligheter til å forandre seg. Han vil tilgi dem når de omvender seg. Og skulle de vandre av gårde, vil han hjelpe dem å finne veien tilbake til ham.

Når dere og jeg har inngått en pakt med Gud, blir vårt forhold til ham mye nærmere enn før vår pakt. Nå er vi bundet sammen. På grunn av vår pakt med Gud vil han aldri bli trett i sin innsats for å hjelpe oss, og vi vil aldri bruke opp hans barmhjertige tålmodighet med oss. Hver og en av oss har en spesiell plass i Guds hjerte. Han har store forhåpninger til oss.“

Kan du føle Guds kjærlighet til deg i disse ordene? Som en søster som ennå ikke har giftet seg, har dette kjærlige og barmhjertige paktsforholdet til min Fader i himmelen og Frelseren en mektig plass i mitt liv, og har vært og er min største kilde til lindring og fred. Det gir meg ubeskrivelig trøst, guddommelig glede og en dyp, varig forsikring om at jeg er elsket som hans datter, og at jeg tilhører hans evige familie. Jeg vet at han kjenner meg og forstår meg fullstendig.

Uansett sivilstand eller bakgrunn ønsker Herren at vi skal samarbeide med ham på en effektiv måte – å “være ett” (3 Nephi 19:23) med ham i “alt [vi] foretar [oss]” (Alma 37:37). Vi trenger ikke å navigere gjennom dette livet alene, og det var ikke meningen at vi skulle det. Vi kan velge å finne lindring i samarbeid med Herren gjennom våre pakter.

På generalkonferansen i april 2023, sa president Camille N. Johnson: “Brødre og søstre, jeg kan ikke klare det alene, og det trenger jeg ikke, og det vil jeg ikke. Ved å velge å bli bundet til min Frelser Jesus Kristus gjennom de pakter jeg har inngått med Gud, ‘makter jeg [alt] i [Kristus] som gjør meg sterk’ [Filipperne 4:13].”

“Jesus Kristus står sentralt i [våre] pakt[er].” Det er bare gjennom ham og hans offer at vi kan inngå pakter med Gud. Alt ble mulig da Frelseren overvant det umulige. Han er “en Gud som gjør mirakler”, en kjærlighetens Gud (Mormon 9:11; se også vers 11–21). Og min kjærlighet til ham fortsetter å vokse hver dag.

Når vi føler hans kjærlighet og gjengjelder denne kjærligheten ved å velge ham hver dag, blir evangeliet mindre om avkrysningsruter og mer om kjærlighet og ønske. Dette gjør det mulig for ekte evangeliske røtter å vokse i hver av oss, noe som gir oss varig næring og glede. Denne “paktskjærligheten” hjelper oss å holde ut når plikten eller sjekklistene rett og slett ikke strekker til.

Alle velsignelsene ved Jesu Kristi barmhjertige forsoning er lovet gjennom ditt paktsforhold til Gud. Ta imot Hans ønske om å velsigne deg! Invester i dette forholdet, streb etter å holde dine pakter, søk å omvende deg ofte, tilbring tid sammen med Herren, lær av ham og elsk ham av hele ditt hjerte. Det finnes ikke noe større mål og ikke noe mer tilfredsstillende eller meningsfylt enn å “[kjenne] deg, den eneste sanne Gud, og ham du utsendte, Jesus Kristus” (Johannes 17:3).

Skriv ut