UV – ukentlig
Strever du med skriftstudium? Fokuser på hvordan du leser
August 2024


Bare digitalt: Unge voksne

Strever du med skriftstudium? Fokuser på hvordan du leser

Artikkelforfatteren bor i Kisumu i Kenya.

Da jeg begynte å studere Skriftene med et formål, følte jeg fred igjen.

Bilde
en illustrert person leser en bok

Jeg visste at det å være tilbake i hjembyen etter misjonen ville utfordre meg. Det ville sette min besluttsomhet og mitt ønske om å fortsette å etterleve evangeliet på prøve. Men på grunn av erfaringene jeg hadde på misjon, visste jeg også at jeg ville bli velsignet hvis jeg prioriterte kraften og beskyttelsen som daglig skriftstudium kan gi.

Så før jeg dro hjem, bestemte jeg meg for å gjøre daglig skriftstudium til mitt mål.

På misjon kunne jeg studere Skriftene hver dag. Denne spesielle tiden sammen med vår himmelske Fader velsignet meg og styrket min kjærlighet til Skriftene.

Men da jeg kom hjem og tiden gikk, ble livet travelt. Jeg begynte på kurs ved BYU–Pathway Worldwide, jeg jobbet overtid, og jeg ble stadig avledet.

Telefonen og det travle livet mitt stilte seg mellom meg og Skriftene. Jeg følte at en mur reiste seg mellom meg og vår himmelske Fader. Det var først da jeg målrettet begynte å studere Skriften at jeg klarte å rive ned muren og finne tilbake til min Frelser.

Flittig søken kontra tilfeldig lesing

En stund leste jeg i Skriftene om kvelden og når jeg hadde fritid om morgenen. Men selv når jeg leste på disse tidspunktene, påkalte alltid telefonen oppmerksomheten. Når jeg var ferdig å studere, husket jeg ikke hva jeg hadde lest.

I et av BYU-Pathway-kursene mine lærte vi om tidsstyring. Vi ble bedt om å se på målene vi hadde satt oss for året, og finne en måte å holde oss til dem på. Under denne øvelsen sto jeg ansikt til ansikt med muren jeg hadde bygget med mine egne vaner. Jeg innså at jeg bommet på målet jeg hadde om å studere Skriftene hver dag.

Så jeg ba iherdig om hvordan jeg kunne finne tilbake til det opprinnelige målet mitt og bli en mer flittig Jesu Kristi disippel.

Da gikk det opp for meg at problemet mitt var hvordan jeg studerte Skriftene.

Da eldste Merrill J. Bateman var medlem av De sytti, underviste han: “For å kunne komme til Kristus og bli fullkommengjort i ham, må hver enkelt få et vitnesbyrd om Herrens ord. Enkelte vakler fordi de ikke åpner bøkene, andre fordi de leser tilfeldig. Som man kunne vente, er det forskjell på å ransake med flid eller ‘grunne over Skriftene’ og å lese tilfeldig.”

Når jeg åpner Skriftene med et ønske om å grunne på og studere sannhetene de inneholder, får jeg en ny forståelse av evangeliet og føler meg nærmere min Frelser Jesus Kristus. Jeg føler Guds kjærlighet sterkere, og ved å føle dette kan jeg lettere hjelpe andre som trenger det.

Et av favorittskriftstedene mine er Filipperne 4:13, som minner meg om at “alt makter jeg i ham som gjør meg sterk”.

Jeg opplever at Åndens nærvær er så mye sterkere i livet mitt når jeg prioriterer åndelige vaner høyt og husker at jeg virkelig kan gjøre alle ting gjennom Kristus.

Å ta seg tid til Ham

Når jeg føler tvil i livet mitt, husker jeg at Jesus Kristus er min Forløser og min mentor. Som vår mentor ser han vår fremgang og kan hjelpe oss å overvinne hva som helst. Jeg vet at Frelseren har gjort dette og så mye mer for meg. Med hans hjelp kan jeg bli mer lik ham.

Slike sannheter finner jeg i Skriftenes ord hver eneste dag! Når jeg finner disse sannhetene, finner jeg Jesus Kristus.

President Russell M. Nelson rådet: “Herren kjenner dere og elsker deg. Han er din Frelser og din Forløser. Han leder og veileder sin Kirke. Han vil lede og veilede deg i ditt personlige liv hvis du vil sette av tid til ham i ditt liv – hver eneste dag.”

Helt siden jeg fornyet mitt mål om å studere Skriftene hver dag (og virkelig grunne på dem), har jeg kunnet verdsette den kraft og beskyttelse de gir meg. Når vi erkjenner at Frelseren alltid er der for å styrke oss, spesielt gjennom Skriftene, kan vi føle sann fred. Sann fred kommer ikke av å se hen til andre – selv om de synes å ha alt du kunne ønske deg.

Fordi Jesus Kristus er svaret.

Noter

  1. Merrill J. Bateman, “Kom til Kristus ved å ransake Skriften”, Lys over Norge, jan. 1993, 27.

  2. Se Neal A. Maxwell, “Jesus, the Perfect Mentor”, Ensign, feb. 2001, 8–17.

  3. Russell M. Nelson, “Sett av tid til Herren”, Liahona, nov. 2021, 121.

Skriv ut