Liahona
Å velge evangeliets lys fremfor verdens mørke
August 2024


“Å velge evangeliets lys fremfor verdens mørke”, Liahona, aug. 2024.

Unge voksne

Å velge evangeliets lys fremfor verdens mørke

En åndelig opplevelse minnet meg på de betydelige velsignelsene jeg gikk glipp av fordi jeg ikke tok Jesu Kristi evangelium på alvor.

Bilde
ung voksen mann som sitter på en sofa og leser i Skriftene

Foto: Illustrasjonsfoto

Jeg pleide å være en helt annen person enn jeg er nå.

Selv om jeg ble født inn i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, tok jeg det aldri på alvor. Jeg tenkte egentlig ikke på hva evangeliets sannheter kunne bety for mitt liv.

I Bulgaria er jeg et av få medlemmer av Kirken. Hver dag er jeg omgitt av mye verdslig adferd og innflytelse. Mange unge her har ikke god moral eller gode verdinormer, og noen ganger kan verden føles mørk.

For noen år siden, da jeg var 17, var jeg deprimert og formålsløs. Jeg var ikke sammen med gode venner eller gjorde gode ting. En dag fortalte far meg at han hadde meldt meg på for å delta på en Til styrke for ungdom-konferanse i et land i nærheten. Jeg ønsket ikke å dra, men siden jeg visste at han ville at jeg skulle gjøre det, dro jeg motvillig.

Overraskende nok forandret de åndelige opplevelsene jeg hadde på denne konferansen livet mitt fullstendig.

På FSY så jeg virkelig hva det vil si å være en Kristi disippel – å leve annerledes enn verden. Alle disse trofaste unge menneskene var en slik kontrast til de negative innflytelsene jeg vanligvis var omgitt av. Det føltes som om jeg faktisk så lyset disse disiplene bar på. Hver dag følte jeg Ånden så sterkt da jeg tilbragte tid med gode mennesker, studerte Skriftene, lærte mer om evangeliet og ble bedre kjent med vår himmelske Fader og Frelseren.

Endringer

Jeg innså at jeg måtte forandre min adferd og virkelig begynne å forstå hva Jesu Kristi evangelium kunne gi meg.

Etter at jeg dro hjem, ønsket jeg ikke å miste forbindelsen til Ånden som jeg hadde følt under konferansen, så jeg satte meg som mål å gjøre det som var nødvendig for å holde min nye grunnvoll i evangeliet fast og ha Ånden med meg.

Å gjøre endringer var litt vanskelig i begynnelsen. Jeg måtte slutte å tilbringe tid med bestemte venner fordi de ikke hadde god innflytelse på meg. Jeg arbeidet for å gi opp noen dårlige vaner. Jeg begynte å ta kirken på alvor. Å ta disse avgjørelsene hjalp meg å fylle livet mitt med godhet. Det som har hjulpet meg å holde meg konsekvent knyttet til Ånden, er å sette av tid hver dag til å studere Skriftene, spesielt Mormons bok.

Påminnelser om evangeliets velsignelser

Læresetningene i Skriftene minner meg om hva som virkelig er viktig i mitt liv. Når jeg føler meg ensom i min tro, spesielt med så få medlemmer her i Bulgaria, lar jeg sannhetene til oldtidens profeter styrke min tro på Jesus Kristus.

Ett av mine favorittvers er Moroni 10:32: “Ja, kom til Kristus og bli fullkommengjort i ham, og nekt dere all ugudelighet. Og hvis dere nekter dere all ugudelighet og elsker Gud av hele deres makt, sinn og styrke, da er hans nåde tilstrekkelig for dere, så dere ved hans nåde kan bli fullkomne i Kristus.”

Det er skriftsteder som dette som minner meg om lyset evangeliet gir og holder meg sterk når jeg har det vanskelig. Skriftene styrker alltid min grunnvoll av tro.

Akkurat nå forbereder jeg meg til å reise på misjon, og jeg opplever fortsatt usikkerhet og utfordringer (som nylig å bli diagnostisert med type 1 diabetes). Men å prioritere åndelige vaner hjelper meg å føle vår himmelske Faders kjærlighet mer enn noensinne.

President Russell M. Nelson minnet oss nylig på at “å tenke celestialt betyr å være åndeligsinnet.”

Å strebe etter å gjøre ting slik at jeg kan ha Ånden med meg hver dag, hjelper meg virkelig å tenke celestialt – å være åndeligsinnet. Jeg har følt meg mer lik Kristus når jeg tenker på hva han ville gjøre. Å ha Ånden med meg hjelper meg å ha håp og huske velsignelsene vår himmelske Fader har i vente for alle som velger å følge ham.

Klynge meg til lyset

Å leve i en ugudelig verden der ting føles mørkt, kan til tider være vanskelig. Men det hjelper meg også å få en større forståelse for den lyse, kontrastfylte varmen og lyset i Jesu Kristi evangelium. Jeg manglet betydningen av denne fantastiske velsignelsen i livet mitt i mange år. Jeg er så takknemlig for de åndelige opplevelsene vår himmelske Fader kan lede oss til, for nå klynger jeg meg til evangeliets lys og glede mer enn noen gang.

Jeg vitner om at hvis du stoler på Herren og studerer Mormons bok hver dag, vil livet ditt bli mye lettere. Du vil begynne å se velsignelsene vår kjærlige himmelske Fader gir oss hver dag, og du vil innse hvem du kan bli med Herrens hjelp.

Artikkelforfatteren bor i Varna i Bulgaria.

Skriv ut