Liahona
Kraften i bevisst og konsekvent innsats
August 2024


“Kraften i bevisst og konsekvent innsats”, Liahona, aug. 2024.

Kom, følg med meg

Alma 37

Kraften i bevisst og konsekvent innsats

Bilde
appelsiner med vanndråper

Våre små, enkle og konsekvente avgjørelser påvirker vår livskurs.

Tenk for eksempel på kraften i et vedvarende drypp av vann. Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum illustrerte en gang prinsippet om liten og enkel åndelig næring ved å forklare funksjonen til et drypp-vanningssystem: “De jevne dryppene med vann synker dypt ned i bakken og gir et høyt fuktighetsnivå i jorden hvor planter kan blomstre. Hvis dere og jeg på samme måte fokuserer og ofte mottar jevnlige drypp av åndelig næring, kan evangeliets røtter trenge dypt inn i vår sjel og bli fast forankret, og kan frembringe bemerkelsesverdig og velsmakende frukt.”

En “stor forandring i vårt hjerte” (Alma 5:14) kan være et produkt av små, konsekvente avgjørelser. Beslutningen om å lese Mormons bok hver dag, holde en bønn eller gjøre en god gjerning for å lette noens byrde kan virke ubetydelig. Men “ved små og enkle ting vil store ting skje” (Alma 37:6).

Selv om små vanndråper kan gi næring, kan de også bryte ned. På samme måte kan små avgjørelser i vårt liv føre til vekst – mot Frelseren – eller til å dreie vårt vitnesbyrd bort fra ham. Konsekvent å forsømme de små handlingene som knytter oss til Jesus Kristus, kan sakte føre til at tro vakler og forpliktelser svekkes.

President Russell M. Nelson har undervist: “Når vi søker å være Jesu Kristi disipler, må vår innsats for å høre ham være enda mer tilsiktet. Det krever bevisst og konsekvent innsats å fylle vårt daglige liv med hans ord, hans læresetninger, hans sannheter.” Å komme til Jesus Kristus innebærer bevisst å gjøre små endringer i vårt liv.

Det er naturligvis tider da det kreves mer dramatiske endringer. “Hvis vi er innblandet i alvorlige synder, er Herren tydelig og utvetydig, vi må selvfølgelig stoppe opp, få hjelp fra biskopen og umiddelbart vende oss bort fra slike vaner.” For det meste kan vi imidlertid se hen til våre tilsynelatende små handlinger for å forandre vår adferd.

Når du tenker tilbake på livet ditt, kan du se at dine små, Kristus-sentrerte valg har styrket virkelig forandring. Det krever ofte ikke en dramatisk overhaling – det krever én liten avgjørelse, og så enda en, og så enda en, om å vende seg mot Kristus.

Noter

  1. David A. Bednar, “By Small and Simple Things Are Great Things Brought to Pass” (kvinnekonferanse ved Brigham Young University, 29. april 2011), womensconference.byu.edu.

  2. Russell M. Nelson, “Hør Ham”, Liahona, mai 2020, 89.

  3. Michael A. Dunn, “Én prosent bedre”, Liahona, nov. 2021, 107.

Skriv ut