Liahona
Guds barn og hans kjærlighet
August 2024


Bare digitalt: Læresetninger fra Kirkens ledere på sosiale medier

Guds barn og hans kjærlighet

Se hva levende profeter og andre ledere i Kirken nylig har undervist på sosiale medier om at vi er alle Guds barn.

Bilde
Jesus Kristus underviser de små barna

Salmene 82:6 minner oss på vår guddommelige arv: “Dere er guder, dere er alle Den Høyestes sønner.”

På lignende måte ba president Russell M. Nelson oss inderlig om å få vite sannheten om hvem vi er:

“Mine kjære venner, dere er bokstavelig talt Guds åndebarn. Dere har sunget denne sannheten siden dere lærte ordene til ‘Jeg er Guds kjære barn’. Men er denne evige sannheten innprentet i ditt hjerte? …

Verdslige identifikatorer vil aldri gi deg en forståelse av hvem du til slutt kan bli. De vil aldri bekrefte ditt guddommelige DNA eller ditt ubegrensede, guddommelige potensial …

Når du tar imot disse sannhetene, vil vår himmelske Fader hjelpe deg å nå ditt endelige mål om å leve evig i hans hellige nærhet.”

Kirkens ledere har talt på generalkonferansen om vår guddommelige arv som Guds barn (se samlingene “guddommelige egenskaper” og “egenverd”). De har også delt budskap om disse emnene på sosiale medier, blant annet disse:

Dere er Guds barn, en unik guddommelig arv

Bilde
Dallin H. Oaks

“Dette er stressfylte tider for oss alle, men Jesu Kristi evangelium gir oss god grunn til å være frimodige. Gjennom sin profet har Gud gitt oss utfordringen å holde ut gjennom motgang, og Jesu Kristi læresetninger skisserer veien til å seire mot vår guddommelige fremtid som er evig liv. Dere vet at dere er Guds barn, en unik guddommelig arv. Gud elsker dere. Han er en mektig mentor, og han har lovet å hjelpe dere hvis dere bare søker ham på den måten han har undervist.

Stadfest i ditt sinn og dine personlige prioriteringer den mektige sannhet at du er et elsket Guds barn. Hans kjærlighet gir deg selvrespekt, styrke og motivasjon til å gå imot de problemer du står overfor i ditt liv. Og glem aldri at hans tjenere er glad i deg. Vi er glad i deg. I alle våre anliggender, når vi arbeider oss gjennom alle våre utfordringer, ber vi om at vi må være frimodige, fordi han har overvunnet verden. Det kan også vi. Husk, vår Faders plan er en plan for lykke.”

President Dallin H. Oaks, Facebook, 22. mai 2023, facebook.com/dallin.h.oaks.

Gud vil ikke slutte å elske deg

Bilde
Dieter F. Uchtdorf

“Uansett hvilken holdning du har til Gud, vil han ikke slutte å elske deg.

Hvor mange ganger vil vår himmelske Fader være tålmodig med deg?

Flere enn du kan fatte.

Hvor mange ganger vil han tilgi deg?

Flere enn du føler at du fortjener.

Hvor ofte vil han gi deg omsorg og trøst?

Oftere enn du noensinne kan forstå.

Det er ingen ende på vår velvillige Guds nåde og barmhjertighet. Ingen grenser for hvor dypt hans kjærlighet når. Ingen hindring for hans medfølelse med sine barn.

Gud er ikke vår motstander. Han er vår mentor. Vår veileder. Vår helbreder. Vår Frelser.

Hans selverklærte formål og største glede er vår lykke gjennom udødelighet og evig liv.”

Eldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 8. feb. 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Gud kjenner våre uendelige muligheter

Bilde
Dieter F. Uchtdorf

“Når vår himmelske Fader ser på oss, sine barn, ser han oss som den vi virkelig er. Han vet alt om oss. Vår frykt, fortvilelse og vår ensomhet. Men han kjenner og fryder seg også over vår tro, våre rettferdige ønsker og seire. Han feirer de gangene vi har overvunnet hindringer, enten de er fysiske, psykiske, følelsesmessige eller åndelige. Men mest av alt kjenner han vårt uendelige potensial. Ditt uendelige potensial. Han ser den beste versjonen av oss, det strålende mennesket vi har mulighet til å bli.

Når du følger vår kjære Frelser Jesus Kristus, vil din tro vokse. Din selvtillit vil vokse, og en dag vil du med sikkerhet vite at anstrengelsene dine var verdt reisen. Du kan klare dette. Ha tro. Tro på Gud. Ha tro på deg selv. Velg å følge Frelseren. Hold deg nær til din himmelske Fader, og han vil holde seg nær til deg.”

Eldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 18. sept. 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Du er en del av Herrens familie

Bilde
Quentin L. Cook

“La meg forsikre deg om at om du er gift eller enslig, om du har en stor familie eller en liten, er du likevel en del av Herrens familie. Jeg gleder meg over at den store frelsesplanen er stor nok for alle vår himmelske Faders barn. Og jeg er spesielt takknemlig for at Guds plan legger til rette for at familierelasjoner kan fortsette også etter graven. Jeg vitner om at når vi vender tilbake til Guds nærhet, vil vi bli evig forenet med dem vi elsker høyest.”

Eldste Quentin L. Cook, Facebook, 15. mai 2023, facebook.com/quentin.lcook.

Vår himmelske Fader kjenner og elsker oss personlig

Bilde
Quentin L. Cook

“Det er helt klart at vi har en Fader i himmelen som kjenner og elsker oss personlig og forstår vår lidelse fullkomment. Hans Sønn, Jesus Kristus, er vår Frelser og Forløser.

Vår Faders plan for sine barns lykke innbefatter ikke bare et førjordisk og et jordisk liv, men også muligheten til et evig liv, herunder en stor og strålende gjenforening med dem vi har mistet. All urett vil bli rettet opp, og vi vil se med fullkommen klarhet og feilfritt perspektiv og forståelse.”

Eldste Quentin L. Cook, Facebook, 19. okt. 2023, facebook.com/quentin.lcook.

Hver generasjon trenger å forstå hvem de er

Bilde
Quentin L. Cook

“Hver generasjon trenger å forstå hvem de er og sin evige identitet. Dette kan være vanskelig å skjelne fordi motstanderen ikke ønsker at du skal ha en klar forståelse av Gud Faderen og Jesus Kristus og deres plan for lykke for deg og hvem du er i forhold til dem.

Lærdommen er å ikke la tvil eller vantro overvinne vår tro.”

Eldste Quentin L. Cook, Facebook, 7. des. 2023, facebook.com/quentin.lcook.

Templer er et uttrykk for Guds kjærlighet

Bilde
Ulisses Soares

“Byggingen av … templer over hele verden er virkelig et uttrykk for den kjærlighet vår himmelske Fader har for sine barn. Det er også et vitnesbyrd om at vår himmelske Fader lever og bryr seg om sine sønner og døtres evige frelse overalt. Det er et vakkert vitnesbyrd om den guddommelige visjon og plan Gud har for oss, sine barn, våre forfedre og etterkommere.”

Eldste Ulisses Soares, Facebook, 9. okt. 2023, facebook.com/soares.u.

Gud har hele tiden dine behov, utfordringer og ønsker for øye

Bilde
Kristin M. Yee

“Mine enslige søstre, vit at jeg ønsker å tale til dere og til alle mine søstre som trenger å vite at vår himmelske Fader elsker og kjenner dem …

Kjære vakre kvinner og døtre av Gud, jeg vet at vår himmelske Fader og Frelseren er oppmerksom på dere. De er glad i deg. De hører ditt hjertes bønn, dine bekymringer, dine sorger, dine gleder. Du er aldri alene. Du kan oppleve fullstendig forståelse hos dem. Det var meningen at du skulle gå i kompaniskap med Herren på en effektiv måte gjennom dine pakter. I Jesaja kapittel 49 gir Herren oss innsikt i sin store kjærlighet til deg og meg. I [vers 14–16] står det:

‘Sion sa: Herren har forlatt meg, Herren har glemt meg.

Glemmer vel en kvinne sitt diende barn, så hun ikke forbarmer seg over sitt livs sønn? Om også de glemmer, så glemmer ikke jeg deg.

Se, i begge mine hender har jeg tegnet deg, dine murer står alltid for meg.’

Han har hele tiden dine murer – dine behov, utfordringer ønsker – for øye. Ikke ved noe tidspunkt er du ikke i hans sinn og i hans hjerte. Du er tegnet i begge hans hender. Jeg er glad i deg, og jeg ber om at du vil finne velgjørende næring, helbredelse og fred i Guds usvikelige kjærlighet for deg som hans datter.”

Søster Kristin M. Yee, Facebook, 8. mars 2023, facebook.com/RS2ndCounselor.

Guds kjærlighet og lys lar vår guddommelige identitet stå aller fremst

Bilde
Tracy Y. Browning

“Da jeg vokste opp i Queens i New York, følte jeg meg noen ganger bortkommen i folkemengdene som bodde i den indre by. Til tider følte jeg meg ganske isolert og ensom, selv om jeg var omgitt av så mange mennesker.

Da Jesu Kristi evangelium ble presentert for meg, begynte jeg å oppleve Kristi lys komme inn i mitt liv. Da jeg tok imot oppfordringer til å lese i Skriftene, be og grunne, begynte lyset i meg å vokse. Jeg følte meg veldig kjent for Gud, der jeg tidligere følte meg ukjent for alle andre.

Som tenåring lente jeg meg tidlig inn i dette lyset, og jeg lener meg inn det den dag i dag. President Russell M. Nelson underviser at det er ‘livsviktig’ å oppleve vår himmelske Faders og Jesu Kristi kjærlighet – spesielt i vår tid. Jeg er takknemlig for denne avgjørende erfaringen i min ungdom, og at deres kjærlighet og lys fortsetter å drive meg fremover i dag.

Guds kjærlighet og lys holder min guddommelige identitet som Guds elskede datter i forgrunnen, og det er slik jeg velger å presentere meg selv og navigere i mitt daglige liv. Det har også gjort det mulig for meg å se guddommeligheten i alle Guds barn – mine brødre og søstre. Guds kjærlighet kan nå helt inn til det innerste i hans barns hjerter. Når vi føler det – når vi opplever det selv – får vi vite hvorfor ‘det er det mest ettertraktelsesverdige av alt … og det som gir sjelen størst glede’ (1 Nephi 11:22–23).”

Søster Tracy Y. Browning, Facebook, 27. juli 2023, facebook.com/Primary2ndCounselor.

Note

  1. Russell M. Nelson: “Valg for evigheten” (verdensomspennende andakt for unge voksne, 15. mai 2022), Evangeliebibliotek.

Skriv ut