Foredrag 2023
Modtag personlig åbenbaring


Modtag personlig åbenbaring

Verdensomspændende foredrag for Unge Voksne

Søndag den 19. november 2023

Tak, ældste og søster Gilbert, for jeres fremragende råd.

Det sidste spørgsmål er både doktrinært og dybsindigt. Hvordan bliver jeg velsignet med personlig åbenbaring og profetisk vejledning?

Det store indledende syn i Mormons Bog er Lehis profetiske drøm om livets træ.1 Synet forklarer meget enkelt troens udfordringer, som findes i vor tid, og den store splittelse mellem de, der elsker, tilbeder og føler, at de står til regnskab hos Gud, og de, der ikke gør. Lehi forklarer noget af den opførsel, der er ødelæggende for tro. Nogle er stolte, forfængelige og tåbelige. De er kun interesserede i den såkaldte »verdens visdom«.2 Andre er lidt interesserede i Gud, men er fortabt i den verdslige tåge af mørke og synd.3 Nogle har selv oplevet Guds kærlighed og hans ord, men skammer sig på grund af dem, der håner dem, og falder bort på forbudne stier.4

Vi ved, at der findes medlemmer, der er mindre interesserede i og mindre trofaste mod nogle af Frelserens lærdomme. Det er vores ønske, at disse medlemmer fuldt ud vågner op over for troen, forøger deres aktivitet, forpligtelse og indsats for at få personlig åbenbaring. Gud elsker alle sine børn. Han ønsker, at de alle vender tilbage til ham. Han ønsker, at alle skal være i harmoni med troens hellige musik. Frelserens sonoffer er en gave til alle. Personlig åbenbaring er tilgængelig for alle.

For at modtage personlig åbenbaring er det afgørende at studere Jesu Kristi, vor Frelsers budskab, tjenestegerning og forsoning. Intet skriftsted karakteriserer en sand søgen efter tro mere end 2 Nefi 25:26: »Og vi taler om Kristus, vi fryder os i Kristus, vi prædiker om Kristus, vi profeterer om Kristus, og vi skriver i overensstemmelse med vore profetier, for at vore børn kan vide, til hvilken kilde de kan se hen for at få forladelse for deres synder.«

Mormons Bog er af skelsættende vigtighed.5 Den spiller en betydelig rolle i at modtage personlig åbenbaring. Der vil selvfølgelig altid være dem, der undervurderer dens betydning eller endog taler nedsættende om denne hellige bog. Nogle mennesker har brugt humor. Før jeg tog af sted på mission, citerede en universitetsprofessor Mark Twains udtalelse om, at hvis man tog »Og det skete« ud af Mormons Bog, »ville den blot have været et hæfte.«6

Nogle få måneder senere, mens jeg var på mission i London i England, læste en anerkendt underviser ved University of London, der var uddannet fra Oxford, egypter og ekspert i semitiske sprog, Mormons Bog. Han skrev med Kirkens daværende præsident, David O. McKay, og mødtes med missionærerne. Han informerede dem om, at han var overbevist om, at Mormons Bog virkelig var en oversættelse af jødernes lærdomme og egypternes sprog i det tidsrum, som er beskrevet i Mormons.7 Et eksempel blandt de mange, han nævnte, var den forbindende sætning, »Og det skete«, som han sagde afspejlede, hvordan han ville oversætte udtryksmåder, der blev anvendt i de gamle semitiske optegnelser.8 Professoren blev informeret om, at selvom hans intellektuelle indgangsvinkel fra hans profession havde hjulpet ham, var det stadig vigtigt at få et åndeligt vidnesbyrd. Gennem studium og bøn fik han et åndeligt vidnesbyrd og blev døbt. Så det som en kendt forfatter brugte til at latterliggøre, så en lærd som et bevis på sandheden af Mormons Bog, hvilket Ånden bekræftede for ham.

Den afgørende lære om handlefrihed kræver, at et vidnesbyrd om det gengivne evangelium må være baseret på tro snarere end på et videnskabeligt bevis. Det er i sidste instans et spørgsmål om at anvende Moronis råd om at læse, granske og derefter bede til Gud af et oprigtigt hjerte, med oprigtig hensigt, om at bekræfte skriftens sandhed ved hjælp af Ånden.9 Forskellen mellem dem, der hører troens musik, og dem, der er tonedøve eller rammer en forkert tone er tydeligvis et aktivt skriftstudium og at følge Herrens profets råd.

Personlig åbenbaring er den store velsignelse, der modtages efter dåben, når vi »bliver helliggjort ved modtagelsen af Helligånden.«10 Helligånden er åbenbareren og vidnet om al sandhed, særligt om Frelseren. Den åbenbarende vejledning er afgørende for vore dage. Præsident Russell M. Nelson har sagt: »I den kommende tid vil det ikke være muligt at overleve åndeligt uden Helligåndens vejledende, anvisende, trøstende og konstante indflydelse.«11

Forstå, at det at tro på Herren Jesus Kristus og overholdelse af hans befalinger er og vil altid være dette livs afgørende prøve. Frem for alt må vi hver især indse, at når man er tonedøv for troens musik, er man ikke i kontakt med Ånden. Som profeten Nefi sagde: »I har hørt hans røst … og han har talt til jer med en stille, sagte røst, men I havde ikke længere evnen til at føle, så I kan ikke føle hans ord.«12 Skrifterne gør det klart, at Helligånden kan kommunikere på mange måder. Nogle gange taler han i jeres sind.13 Nogle gange tilskynder han til tanker eller ideer, som optager jeres sind.14 Nogle gange oplyser han jeres sind.15 Nogle gange får han jeres hjerte til at være fyldt med glæde.16

Jeg værdsætter de svar, jeg har fået på min post på de sociale medier om, hvordan I modtager åbenbaring. En bemærkede, at vi må være ydmyge og acceptere de indtryk, vi modtager. Derpå må vi følge de indtryk i stedet for verden.

Præsident Russell M. Nelson har sagt: »I behøver ikke at undre jer over, hvad der er sandt. I behøver ikke at undre jer over, hvem I med sikkerhed kan stole på. Gennem personlig åbenbaring kan I modtage jeres eget vidnesbyrd om, at Mormons Bog er Guds ord, at Joseph Smith er en profet, og at dette er Herrens kirke.«17

Vores lære er tydelig. Vi skal være positive og ved godt mod. Jeg elskede, at præsident Dallin H. Oaks og søster Kristen M. Oaks fremhævede at være ved godt mod ved deres enestående verdensomspændende foredrag i maj. Vi fremhæver altid vores tro, ikke vores frygt. Vi glæder os over Herrens forsikring om, at han står ved vores side og vejleder os.18 Helligånden vidner til vores hjerte om, at vi har en kærlig Fader i himlen hvis barmhjertige plan for vores forløsning bliver opfyldt på grund af Jesu Kristi sonoffer.

Noter

  1. Se 1 Ne 8.

  2. Se 1 Ne 8:27; 11:35.

  3. Se 1 Ne 8:23; 1:17.

  4. Se 1 Ne 8:28.

  5. Se Ezra Taft Benson, »Mormons Bog, vor religions slutsten«, Stjernen, jan 1987, s. 3.

  6. Se Mark Twain, Roughing It, 1913. Hver nye generation er præsenteret med Twains kommentarer, som om det var en betydelig ny opdagelse. Der findes som regel ikke megen henvisning til den kendsgerning, at Mark Twain i samme grad afviste kristendom og religion generelt. Når denne form for kommentar er sagt med humor, er det sikkert bedst at tilslutte sig morskaben.

  7. Se 1 Ne 1:2.

  8. Dr. Ebeid Sarofim. Jeg mødte ham i London, da ældsterne underviste ham. Se også N. Eldon Tanner i Conference Report, apr. 1962, s. 53. Mange eksperter i gamle semitiske og egyptiske tekster har bemærket den gentagne brug af de forbindende ord »Og det skete« i begyndelsen af sætningerne. Se »It Came to Pass …« i Hugh Nibley, Since Cumorah, 2. udg., s.150.

  9. Se Moro 10:4. Meget få kritikere har oprigtigt afprøvet dette med oprigtig hensigt.

  10. 3 Ne 27:20.

  11. Russell M. Nelson, »Åbenbaring for Kirken, åbenbaring for vores liv«, Liahona, maj 2018, s. 96.

  12. 1 Ne 17:45; se også, Ezra Taft Benson, »Søg Herrens Ånd«, Stjernen, sep. 1988, s. 3. Præsident Ezra Taft Benson sagde: »Vi hører oftest Herrens ord som en følelse. Hvis vi er ydmyge og følsomme, tilskynder Herren os gennem vores følelser.«

  13. Se L&P 6:23.

  14. Se L&P 128:1.

  15. Se L&P 11:13.

  16. Se Mosi 4:20.

  17. Russell M. Nelson, »Åbenbaring for Kirken, åbenbaring for vores liv«, s. 95.

  18. Se L&P 68:6.

Udskriv