2021
Djævelens snedighed mod Guds visdom: En klar vinder
Februar 2021


»Djævelens snedighed mod Guds visdom: En klar vinder«, Til styrke for de unge, feb. 2021, s. 16-19.

Kom og følg mig

Djævelens snedighed mod Guds visdom: En klar vinder

I kan lære, hvad Joseph Smith lærte: Guds visdom altid vinder i sidste ende.

Billede
ung mand famler sig frem i tåge

Illustrationer af id-work

En begivenhed, der ofte nævnes fra Kirkens tidlige historie, er tabet af 116 manuskriptsider til Mormons Bog. To af grundene til, at vi så ofte taler om denne historie, er: (1) Den relaterer direkte til de to åbenbaringer i Lære og Pagter (afsnit 3 og 10), så den omtales tit i vores studium af skriften; og (2) det som Joseph Smith lærte af den oplevelse, kan hjælpe os på mange måder i dag.

En af de ting lærte Herren os selv med disse ord: »Min visdom er større end Djævelens snedighed« (Lære og Pagter 10:43). Herren ønsker, at vi stoler på ham. Hvis vi gør det, vil vi få større forståelse, styrke og fred.

Joseph Smiths oplevelse

Efter de 116 sider var forsvundet, sagde Herren til Joseph Smith, at han ikke skulle oversætte den del af guldpladerne igen. For onde folk lagde planer om at vildlede folk ved at vise forskelle på de to oversættelser. Men flere århundreder tidligere havde Herren befalet Nefi at lave de små plader og havde fortalt Mormon, at han skulle inkludere dem i sin optegnelse. Så Joseph var i stand til at genoptage oversættelsen derfra, og i dag har vi Mormons Bog. (Se L&P 10; 1 Ne 9; MormO).

Billede
guldplader og Mormons Bog

Djævelen og de, der tjener ham, havde lagt en snedig plan, men Herrens visdom forpurrede den.

Djævelens snedighed

Den snedighed, som djævelen har, kan antage mange former, men et centralt budskab synes at være »tro ikke«. Det var modstanderens største stød i det første budskab til Adam og Evas børn, efter deres forældre havde lært dem om frelsesplanen (se Moses 5:13). Og det samme budskab er kernen i hans snedige planer i dag.

Hvad var det, som djævelen ikke vil have jer til at tro på? Dybest set alt, hvad der er sandt eller godt. Hvis han kan få jer til at miste troen på, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus lever, at frelsesplanen, de hellige skrifter, buddene, genoprettelsen og profeterne taler sandt, så har han opnået, hvad han ville. For så er det lettere at få jer til at give efter for forskellige fristelser og vende jer bort fra sandhed, omvendelse og ophøjelse.

Og hvordan får han jer til at miste troen? Ved at så frygt, usikkerhed og tvivl i jeres sind.

Et eksempel til nutiden

I dag er djævelens budskab om ikke at tro (præcis som på Joseph Smiths tid) for eksempel meget rettet mod Joseph Smith og hans arbejde som genoprettelsens profet. Folk vil prøve at overbevise jer om, at Joseph Smith ikke var profet, og at Mormons Bog ikke er sand. Hvis man søger på nettet, kan man få det indtryk, at der overvejende er beviser mod profeten og hans værk. Men det er et snedigt bedrag.

Akkurat som folk på Joseph Smiths egen tid prøvede at så tvivl om ham og var klar til at lyve og bedrage for at gøre det, er der i dag dem, som vil have jer til kun at fokusere på en række delvise eller fordrejede fakta om profeten eller Mormons Bog. De vil ikke have jer til at se hele billedet; de vil have, at I synker ned i tvivl.

Tre råd

Ældste D. Todd Christofferson af De Tolv Apostles Kvorum har givet disse tre råd om at studere profeten Joseph Smith: »Vær tålmodig, og vær ikke overfladisk og ignorer ikke Ånden« (»The Prophet Joseph Smith«, foredrag på BYU–Idaho, 24. sep. 2013, byui.edu/devotionals).

  1. Vær tålmodig. Herren vil altid velsigne os for vores tålmodighed og tro. Hvis vi er tålmodige og forsætter med at tro, så bliver det, der er uklart, ofte klarere med tiden. Og nogle af de »beviser«, som folk fremfører mod profeten i dag, kan blive forkastet i morgen, fordi nye beviser taler imod dem.

  2. Vær ikke overfladisk. Hvis vi er grundige i vores studier, undgår vi at komme til at sidde fast i andre folks bevidst begrænsede, negative tilgange, og vi ser det større billede af profeten – faktaene og deres sammenhænge. Vi vil se, at frugten af hans værk i overvældende grad er god.

  3. Ignorer ikke Ånden. Hvis vi er opmærksomme på tanker, tilskyndelser og følelser, der kommer fra Ånden, vil vi få et mere komplet sæt af værktøjer til at opnå og forstå sandheden. Og vi vil være i stand til at bevæge os fremad og vokse åndeligt, selv om vi ikke har alle svarene på vores spørgsmål.

Guds visdom

Guds visdom er i sandhed større end djævelens snedighed. Selv om vi ikke kender alle årsagerne bag Herrens befalinger, så kan vi stadig stole på ham og hans profeter.

Nefi vidste ikke, hvorfor Herren bad ham om at lave de små plader. Han kendte ikke til de 116 sider og planerne om at så tvivl om Joseph Smith 2.400 år ude i fremtiden. Men Nefi vidste, at Herren havde »et vist formål«, og han vidste, at han kunne stole på ham (se 1 Ne 9:5-6).

I dag kan vi også stole på Herren, selv om vi ikke kender alle årsagerne bag de råd, han giver os gennem sine profeter. Vi kan fortsat tro på og have tillid til Jesus Kristus og hans udvalgte profet til genoprettelsen, Joseph Smith, til trods for at vi ikke har svar på alle vores spørgsmål. Vi kan stole på Herrens timing. Vi kan fortsætte med at have håb, selv om vores udfordringer virker skræmmende og overvældende.

Det kan vi alt sammen gøre, fordi der lige meget hvad er en klar vinder, fordi djævelens snedighed ikke kan slå Guds visdom. Guds visdom vil altid sejre.

Udskriv