2021
Fast i mudderet: En lektie om omvendelse
Februar 2021


»Fast i mudderet: En lektie om omvendelse«, Til styrke for de unge, feb. 2021, s. 14-15.

Kom og følg mig

Fast i mudderet

En lektie om omvendelse

Når vi vælger at vende os til vor himmelske Fader og Jesus Kristus, så oplever vi, at de er der og er klar til at hjælpe os ud af alle dårlige situationer.

Billede
pige i mudder

Illustrationer af Dean MacAdam

Nogle gange kan det føles svært at tale om omvendelse. Vi forstår måske ikke engang, hvad det vil sige at omvende sig. Vi tror måske, at det kun er andre, som kan blive tilgivet, eller at vi kun behøver at omvende os fra store synder. Lyt ikke til de tanker.

Vor himmelske Fader ønsker, at I ved, hvad omvendelse virkeligt betyder. Han ønsker, at I skal vide, at det ikke er en straf, men en velsignelse. Omvendelse er en forandring i os – vores tanker, vores ønsker, vores handlinger, vores helt grundlæggende væsen. Det er en del af det at blive mere som Kristus. Omvendelse hjælper jer med at føle mere glæde nu.

Glædesfyldt omvendelse

Hvordan kan omvendelse give glæde?

Jesus Kristus sagde: »Vil I nu ikke vende tilbage til mig og angre jeres synder… så at jeg kan helbrede jer« (3 Ne 9:13). Omvendelse lader os »føle glæden ved at få Frelserens hjælp«.*

Satan vil have os til at tænke, at vi er alene, når vi begår fejl. Det er ganske enkelt ikke sandt! Omvendelse hjælper os med at se, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus altid er der. Men det er op til os at vende os til dem. Når vi gør det, finder vi kærlighed, tryghed og glæde ved at vide, at vi kan blive tilgivet og prøve en gang til.

En mudret eftermiddag

Jeg tænkte på denne lektie om omvendelse efter at have observeret min søster en eftermiddag. Vores families baghave lå op til en mark, der var blevet ryddet til bebyggelse. Når det regnede kraftigt, blev marken forvandlet til mudder. Det var ikke almindeligt mudder. Nej, det her mudder var tykt, klistret og dybt. Hvis man sad fast, og man prøvede at komme fri, var det som at løbe igennem peanutbutter.

En dag besluttede min lillesøster sig for, at hun gerne ville udenfor og lege. Min mor mindede hende om at blive på stykket med cement tæt ved huset. I stedet for vandrede min søster ud i marken.

Efter et stykke tid hørte jeg nogen græde og kiggede udenfor. Jeg kunne ikke fatte det! Min søster sad midt i mudderet, helt dækket til, med tårerne trillende ned ad sine kinder. Hun prøvede at komme fri, men det var umuligt. Hver gang hun prøvede at bevæge sig, sank hun dybere og dybere ned i det tykke mudder. Vi løb selvfølgelig hurtigt ud for at redde hende.

Jeg hjalp min mor med at lægge planker ud, så vi kunne gå ud til min søster uden selv at komme til at sidde fast. Mudderet var så tykt, at da min søster blev trukket op, så blev hendes sko og sokker suget helt af.

Renset gennem Kristus

Livet kan minde meget om en mudret mark. Hvis vi ikke er forsigtige, kan vi blive trukket ned af synd, verdslige påvirkninger eller dårlige beslutninger. Det er ting, der som åndeligt mudder klæber sig fast til vores ånd og får os til at have det dårligt indeni.

Når vi vælger at vende os til vor himmelske Fader og Jesus Kristus, så oplever vi, at de er der og står klar til at hjælpe os ud af alle dårlige situationer. Takket være vor Frelser Jesu Kristi sonoffer kan vi blive tilgivet og blive rene igen. I vil altid finde »glæde ved at vælge at omvende sig«.*

Udskriv