2021
Lær at genkende Helligånden
Februar 2021


»Lær at genkende Helligånden«, Til styrke for de unge, feb. 2021, s. 6-7.

Kom og følg mig

Lær at genkende Helligånden

Helligånden vil lede os og give vores liv retning, efterhånden som vi lærer ham at kende og følger hans tilskyndelser.

Billede
ung kvinde

Da jeg var ung, vidste jeg ikke, hvordan Helligånden føltes. Jeg var omkring 12 år gammel, da min mor satte sig ned med mig og stillede dette vigtige spørgsmål: »Mark«, sagde hun, »har Herren nogensinde gennem Helligånden fortalt dig, at Kirken er sand?«

Jeg vidste, at jeg ikke måtte lyve for min mor, så jeg svarede ærligt og tøvende »nej?«

Så sagde hun: »Vor himmelske Fader vil gerne have, at du ved det selv, men du bliver nødt til at gøre dig umage. Hvis du læser Mormons Bog og beder, så vil han lade dig vide, at den er sand gennem Helligånden.«

Jeg havde min eget eksemplar af Mormons Bog, men jeg havde aldrig læst den for mig selv. Fast besluttet på at tage denne opfordring seriøst, begyndte jeg min egen åndelige rejse. Hver aften læste jeg, før jeg gik i seng, omtrent et kapitel i Mormons Bog. Når jeg knælede for at bede, bad jeg vor himmelske Fader om at lade mig vide, at den var sand. Når jeg bad, hvilede der en fredfyldt fornemmelse over mig. Jeg havde en god følelse indeni.

Kom disse følelser fra Helligånden? Jeg var ikke rigtigt sikker. Det var alt sammen nyt for mig, og jeg vidste ikke, hvordan Helligåndens tilskyndelser føltes. Jeg spekulerede på, om en engel ville besøge mig, eller om der måske ville komme et guddommeligt lys på mit værelse. Under alle omstændigheder fortsatte jeg med at læse og bede aften efter aften, med et oprigtigt ønske om at modtage den lovede viden fra Helligånden. Hver gang jeg bad, følte jeg fred, og det føltes godt indeni.

Det var først senere, at det gik op for mig, at Herren havde besvaret mine bønner hele tiden. Men jeg havde ledt efter et andet slags svar. Jeg indså simpelthen ikke, at vi kan »føle« Helligåndens tilskyndelser.

Billede
ung mand læser på tablet

Lær at genkende tilskyndelser

Oliver Cowdery kæmpede engang for at genkende tilskyndelser fra Ånden. Da han spurgte profeten Joseph Smith om det, modtog han dette svar fra Herren: »Gød jeg ikke fred i dit sind angående sagen? Hvad større vidnesbyrd kan du få end et fra Gud?« (Lære og Pagter 6:23). Han havde allerede modtaget et svar, men han vidste det ikke. Svaret var fred i sindet – meget lignende det, jeg følte, da jeg var ung.

Og lidt senere gav Herren yderligere råd til Oliver og resten af os: »Jeg vil tale til dig i dit sind og i dit hjerte ved Helligånden, som skal komme over dig, og som skal bo i dit hjerte … Dette er åbenbarelsens ånd« (Lære og Pagter 8:2-3).

Apostlen Paulus lærer os at give agt på følelser af »kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse« (Gal 5:22-23).

Tilskyndelser fra Helligånden er ofte stille og diskrete. Gud vil sjældent råbe for at prøve at få vores opmærksomhed. I stedet viser vi ham, når vi tager tid til pauser og til at føle og tænke efter, at vi lytter og ønsker svar gennem Helligånden. Næste gang I knæler i bøn, så vent lidt, i stedet for at springe op efter at have sagt »amen«. Bliv på jeres knæ, og lyt blot. Herren prøver måske at »tale fred i dit sind« på samme måde, som han gjorde med Oliver Cowdery.

Billede
en ung kvinde beder

Helligåndens store gave

Efter dåben modtager vi Helligåndsgaven. Den guddommelige gave yder os hjælp fra et medlem af Guddommen igennem hele vores liv. Vi bliver lovet, at når vi bestræber os på at leve værdigt til denne gave, så vil Helligånden »vise [os] alt det, som [vi] skal gøre« (2 Ne 32:5). Helligånden bekræfter sandheden i vores hjerte, beskytter os mod ondskab og leder os livet igennem. Sikke en vidunderlig velsignelse!

Jeg er taknemmelig for den utrolige Helligåndsgave og hans vejledning i mit liv.

Udskriv